rolfmm skrev:Det tjuter från bakhjulet i svingarna. Inte alltid men oftast,
Gunnar Elmgren skrev:Har Du "sågtands-slitage" (a k a "fiskfjällsmönster") på däcken?
Då brukar det låta rejält vid nedlägg.
rolfmm skrev: Tänkte först på bakhjulslagret, men den har inte bakhjulslager. Som jag har förstått är hjulet lagrat upp tillsammans med final drive.
rolfmm skrev:Gunnar Elmgren skrev:Har Du "sågtands-slitage" (a k a "fiskfjällsmönster") på däcken?
Då brukar det låta rejält vid nedlägg.
Jag har ingen sådan slitage. Däcken är helt jamt slitt. Jag är tämligen säker på att det inte har med däcken att göra, det låter inte så! Det är mer metallisk.
Kovlingen skrev:
Till BmwMats : Ja du behöver nog höja trycket helst lite över vad som står i boken .
Lågt tryck skapar mera värme och däcken slits fel och tar slut mycket fortare .
Jag kör alltid med några hg högre tryck och däcken klarar sej något längre .
Det är hur jag upplever det .
Bror Gårdelöf skrev:Men BmwMats kanske kan minska problemet genom att likaledes använda styva stommar?
Bror Gårdelöf skrev:Får Du ut så många mil ur svålarna, har jag nog inget att tillägga. Mitt framdäck brukar klara c:a 1 200 mil och bakdäcket c:a 1 500 (PR 4 GT), så jag ligger i lä där.
BmwMats skrev:Bror Gårdelöf skrev:Men BmwMats kanske kan minska problemet genom att likaledes använda styva stommar?
Det vore säkert en möjlighet, men jag kör på standarddäck (Dunlop Arrowmax Streetsmart).
På bakdäcket har "klackarna" fått en viss trappstegsslitning, dvs någon dryg millimeter höjdskillnad till nästa "klack" i mönstret.
Kan detta bero på det däcktryck som jag har (ca 2,5bar) ?
BmwMats skrev: Tanken var att däckets mittendel skulle kunna böja sig lite mot marken och man skulle få lite mer gummi som kontaktyta mot vägen och få ett jämnare slitage på däcket.
Om jag hade ett högre däckstryck så borde väl nästan bara mitten på däcket slita på marken och man får ett "platt" däckslitage ?
Är jag fel ute ???
Thomas Stadin skrev:Pga att deformationen minskar blir även arbetstempen lägre vilket direkt leder till minskat fäste.
BmwMats skrev:Nu får det vara nog med inlägg i denna tråden, (skäms att jag spammar ned Rolfmm's tråd med mina egna funderingar)
Fortsatt trevlig sommar och - Kör lugnt !
/Mats
rolfmm skrev:@BmwMats, du är förlåten för att "kapa" tråden
Roger Gross skrev:Jag tror nog att Michelins tekniker VET vad de pratar om betr bl a däcktryck. Vi andra kan gissa och anta här på Forumet - det är givetvis fullt tillåtet...
//Roger G
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst