R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav rolfmm » 2017-08-01/17:16

Det tjuter från bakhjulet i svingarna. Inte alltid men oftast, och när jag har kört et tag och allt har uppnått driftstemperatur. Tänkte först på bakhjulslagret, men den har inte bakhjulslager. Som jag har förstått är hjulet lagrat upp tillsammans med final drive. Hjulet känns tajt och fint med inget glapp och hjulbultarna sitter fast. En kompis som kör mc menar det kan vara bromsklossarna som ger ljud från sig. Dock känns det som om det är nåt som "gnager" där bak. Vad sägs? Nån idé?
Rolf Magne Meland - norsk invandrar.....
BMW R1150GS -03
Användarvisningsbild
rolfmm
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2015-09-26/23:22
Ort: Billingsfors

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav HåkanH » 2017-08-01/17:38

rolfmm skrev:Det tjuter från bakhjulet i svingarna. Inte alltid men oftast,

En kvalificerad gissning!
Ljudet kommer från fram- eller bakdäcket...eller båda! Hur långt har däcken rullat? Hur ser slitbanan ut?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav rolfmm » 2017-08-01/17:45

Däcken är bra nya, gissar c:a 70% kvar
Rolf Magne Meland - norsk invandrar.....
BMW R1150GS -03
Användarvisningsbild
rolfmm
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2015-09-26/23:22
Ort: Billingsfors

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Fredrik Åkesson » 2017-08-01/18:34

Anakee 3 däck?
Om så är fallet är det normalt.
Dessa däck låter som ett trasigt hjullager
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav rolfmm » 2017-08-01/18:51

Anakee 2..........
Rolf Magne Meland - norsk invandrar.....
BMW R1150GS -03
Användarvisningsbild
rolfmm
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2015-09-26/23:22
Ort: Billingsfors

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-01/19:55

Har Du "sågtands-slitage" (a k a "fiskfjällsmönster") på däcken?
Då brukar det låta rejält vid nedlägg.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav BmwMats » 2017-08-01/20:06

Har tendens av sk. "sågtandsslitage" på ett av mina bakdäck, så jag undrar vad det beror på...
Däcktryck 2,5 bar bak, något lågt mot rekommenderat, men kan det vara en orsak ?

(ursäkta att jag frågar i tråden, men expertisen kanske läser och kan svara på detta. Borde ju också intressera trådskaparen förmodar jag) :?

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav rolfmm » 2017-08-01/20:17

Gunnar Elmgren skrev:Har Du "sågtands-slitage" (a k a "fiskfjällsmönster") på däcken?
Då brukar det låta rejält vid nedlägg.


Jag har ingen sådan slitage. Däcken är helt jamt slitt. Jag är tämligen säker på att det inte har med däcken att göra, det låter inte så! Det är mer metallisk.
Rolf Magne Meland - norsk invandrar.....
BMW R1150GS -03
Användarvisningsbild
rolfmm
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2015-09-26/23:22
Ort: Billingsfors

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Håkan » 2017-08-01/21:11

rolfmm skrev: Tänkte först på bakhjulslagret, men den har inte bakhjulslager. Som jag har förstått är hjulet lagrat upp tillsammans med final drive.

Visst finns bakhjulslager. Det sitter inne i slutväxeln.
Jag tycker du skall låta en professionell mekaniker titta på det där.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav rolfmm » 2017-08-01/23:02

Jag tänker låta en mekaniker kolla upp det här. Men borde det inta vara glapp i hjulet om lagret är så kass?
Rolf Magne Meland - norsk invandrar.....
BMW R1150GS -03
Användarvisningsbild
rolfmm
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2015-09-26/23:22
Ort: Billingsfors

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Kovlingen » 2017-08-02/09:32

rolfmm skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Har Du "sågtands-slitage" (a k a "fiskfjällsmönster") på däcken?
Då brukar det låta rejält vid nedlägg.


Jag har ingen sådan slitage. Däcken är helt jamt slitt. Jag är tämligen säker på att det inte har med däcken att göra, det låter inte så! Det är mer metallisk.

Ljud är svårt att beskriva men jag håller också på att det är däckljud (men kan naturligtvis ha fel :oops: )
1:Prova med att dra handen fram och tillbaka över slitbanan .
Märks ingen skillnad ? ?
Detta slitage syns inte i början men kan märkas när man svänger .
2:Har du ljudet i alla farter och på alla växlar och eller hörs det mer på tex. 6:an ?
3:Vad kör du med för lufttryck i däcken ? Vad ska du ha enligt boken ?
4:Hade du ljudet när däcket var nytt ?

Till BmwMats : Ja du behöver nog höja trycket helst lite över vad som står i boken .
Lågt tryck skapar mera värme och däcken slits fel och tar slut mycket fortare .
Jag kör alltid med några hg högre tryck och däcken klarar sej något längre .
Det är hur jag upplever det .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav BmwMats » 2017-08-02/15:44

Kovlingen skrev:
Till BmwMats : Ja du behöver nog höja trycket helst lite över vad som står i boken .
Lågt tryck skapar mera värme och däcken slits fel och tar slut mycket fortare .
Jag kör alltid med några hg högre tryck och däcken klarar sej något längre .
Det är hur jag upplever det .


Tack för värdefullt tips Kovlingen !

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-02/15:58

Jag kör med 2,9 fram och 3,2 bak - i Michelin PR 4 GT, alltså med extra styva stommar. Det blir ändå ett visst sågtandsslitage, men inte alls som när jag körde med rekommenderade tryck (2,5/2,9).
Men då är K 1200 RS en både tung och framtung hoj.
Men BmwMats kanske kan minska problemet genom att likaledes använda styva stommar?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Roger Gross » 2017-08-02/18:53

Betr lufttryck i mcdäck.
På årets BMW Motorrad Days i Garmisch-Partenkirchen fanns Michelinfabriken representerade med monter och tekniker. Jag tog upp en diskussion med deras mcdäcktekniker och frågade vilket däcktryck de anser vara lämpligast med Pilot Road 4 på min R1200RS samt S1000XR. De var mycket tydliga med att BMW:s rekommendation 2,5/2,9 psi för fram/bakdäck gäller vid full last dvs väskor, toppbox samt passagerare. Vid solokörning var de lika tydliga med att en minskning på 0,3 Psi fram/bak gav enbart fördelar. Både komfort, väggrepp samt livslängd vinner på detta menar de. Observera att deras rekommendation gäller moderna hojar där fabriken anger 2,5/2,9 Psi.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Tomas Markebo » 2017-08-02/19:07

Ett långskott kanske men jag hade ett ljud i min dåvarande 650GS som jag skulle beskrivit på liknande sätt. Det visade sig bero på att sensorn till ABS bak låg för nära tandhjulet och delvis i fysisk kontakt med det.
I utkanten av Kungsbacka
BMW R60/5
Royal Enfield 350
Honda Deauville
Användarvisningsbild
Tomas Markebo
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-06-15/08:38

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-02/19:15

Till Roger: De kan väl inte ha sagt psi? Pounds force per square inch! Bar (kp/cm2) är det rimligen frågan om - och en bar motsvarar c:a 14 psi.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-08-02/19:22, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Kovlingen » 2017-08-02/19:17

" komfort och väggrepp" köper jag omedelbart , men livslängden är jag tveksam till . :?
Nå ja , jag fortsätter att trycka i lite extra då de två första orsakerna aldrig varit störande .

Å ja tyckä å ja tyckä ;)
// Amatörtyckografen :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Roger Gross » 2017-08-02/20:34

Till Roger: De kan väl inte ha sagt psi? Pounds force per square inch! Bar (kp/cm2) är det rimligen frågan om - och en bar motsvarar c:a 14 psi.

Hej Bror,
Du har naturligtvis rätt! Vi pratade enbart siffror - det var jag som i ett försök att vara korrekt skrev Psi vilket är felaktigt. Men siffrorna stämmer!
Bästa hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Roger Gross » 2017-08-02/20:41

" komfort och väggrepp" köper jag omedelbart , men livslängden är jag tveksam till . :?
Nå ja , jag fortsätter att trycka i lite extra då de två första orsakerna aldrig varit störande "

Hej Kovlingen,
Den stora fördelen är att var o en pumpar sina däck efter egen smak... Jag återgav enbart vad Michelingubbarna framförde. Men jag har kört drygt 2000 mil hittills denna säsong och mina PR 4 har definitivt en bättre livslängd med det lägre trycket.
Ha det gött,
//Roger
PS Varför inte testa!? Traditioner är till för att omprövas... ;)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav BmwMats » 2017-08-02/20:48

Bror Gårdelöf skrev:Men BmwMats kanske kan minska problemet genom att likaledes använda styva stommar?


Det vore säkert en möjlighet, men jag kör på standarddäck (Dunlop Arrowmax Streetsmart).
På bakdäcket har "klackarna" fått en viss trappstegsslitning, dvs någon dryg millimeter höjdskillnad till nästa "klack" i mönstret.
Kan detta bero på det däcktryck som jag har (ca 2,5bar) ?

Jag kör nästan uteslutande långpendling året runt, oavsett väderlek. Dvs bara slitage på mitten, ej kanterna. Där är mönstret fortfarande i nyskick.
Tanken var att däckets mittendel skulle kunna böja sig lite mot marken och man skulle få lite mer gummi som kontaktyta mot vägen och få ett jämnare slitage på däcket.
Om jag hade ett högre däckstryck så borde väl nästan bara mitten på däcket slita på marken och man får ett "platt" däckslitage ?
Är jag fel ute ??? :?

Som parantes så brukar mina Dunlop Arrowmax Streetsmart gå mellan 2100-2300 mil då det gäller bakdäcket, fram håller det ungefär lika långt mellan bytena. (byter fram och bakdäck drygt en gång per år pga alla mil). Är detta normal livslängd på ett sådant däck ?

För många år sedan körde jag på Avon Roadrunner, men dom höll inte lika länge, dock ungefär samma körstil. Dessa däck blev väldigt snabbt "platta" och man fick en otrevlig känsla när man lade ner cykeln det minsta i svängarna.

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-02/20:53

Får Du ut så många mil ur svålarna, har jag nog inget att tillägga. Mitt framdäck brukar klara c:a 1 200 mil och bakdäcket c:a 1 500 (PR 4 GT), så jag ligger i lä där.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav BmwMats » 2017-08-02/21:02

Bror Gårdelöf skrev:Får Du ut så många mil ur svålarna, har jag nog inget att tillägga. Mitt framdäck brukar klara c:a 1 200 mil och bakdäcket c:a 1 500 (PR 4 GT), så jag ligger i lä där.


Det är ju lite skillnad på tyngd på hojarna också... Mina cyklar är ju rena lättviktarna mot dom något nyare och tyngre cyklarna på marknaden ;)

Sedan är det ju klart att ett (mycket) lugnt körsätt inverkar på slitaget.

Nu får det vara nog med inlägg i denna tråden, (skäms att jag spammar ned Rolfmm's tråd med mina egna funderingar) :oops:

Fortsatt trevlig sommar och - Kör lugnt ! ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Kovlingen » 2017-08-02/21:06

För min del . Jag har bara kört på Pilot Road 2 och 3 i ett antal år och dom har ju lite
hårdare gummi i mitten . Svårt att veta hur andra däck reagerar på däcktrycket .
Kanske dags att testa 4:an nästa gång och se hur de klarar sej .
3:orna har i alla fall klarat slitaget bättre och mindre trappsteg sedan jag ökade trycket .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Mister » 2017-08-02/21:38

BmwMats skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Men BmwMats kanske kan minska problemet genom att likaledes använda styva stommar?


Det vore säkert en möjlighet, men jag kör på standarddäck (Dunlop Arrowmax Streetsmart).
På bakdäcket har "klackarna" fått en viss trappstegsslitning, dvs någon dryg millimeter höjdskillnad till nästa "klack" i mönstret.
Kan detta bero på det däcktryck som jag har (ca 2,5bar) ?


Klackar kan komma vid antingen för lågt däcktryck, felaktigt inställd retur eller felaktigt monterat däck som då sitter tvärtom i rotationsriktningen. Vad som är rekommenderat till din hoj och däcktryck vet jag ej.
R1200R
F650GS
SV1000S
Mister
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2017-05-14/20:48
Ort: Småland

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-03/13:44

Som Roger skriver så kan slitaget öka även då lufttrycket är för högt.
Inom RR kallar man detta för Cold Tear.
Ju högre tryck desto mindre deformation vilket innebär att anläggningsytan blir mindre.
När den mindre ytan ska överföra samma mängd energi (som ett normalpumpat däck) ökar slitaget.
Pga att deformationen minskar blir även arbetstempen lägre vilket direkt leder till minskat fäste.

DO NOT OVERINFLATE :)

https://lifeatlean.com/motorcycle-tyre-wear-guide/
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-03/14:06

BmwMats skrev: Tanken var att däckets mittendel skulle kunna böja sig lite mot marken och man skulle få lite mer gummi som kontaktyta mot vägen och få ett jämnare slitage på däcket.
Om jag hade ett högre däckstryck så borde väl nästan bara mitten på däcket slita på marken och man får ett "platt" däckslitage ?
Är jag fel ute ???

Den frågan är inte lätt att besvara. Ju lägre tryck, desto mer deformeras däcket vid kontakt med vägbanan, och denna deformering sliter på mönsterklackarna. Just när klacken släpper kontakten med vägbanan, glider den tydligen extra mycket ("snärtar till"), vilket skall vara förklaringen till trappstegsslitaget.
Höjs trycket, blir deformeringen mindre - och därmed kontaktytan. Att hitta det optimala trycket är nog inte så lätt, för det kan nog vara olika för olika däck och beror förstås sedan på ekipagets vikt. (För ett par år sedan fanns en bra bild i ett nummer av MOTORRAD med två stadiga tyskar på samma hoj under kurvtagning, och det däcket deformeras MYCKET!)

Flera tillverkare av (sport)touringdäck har ju de senaste åren försökt hjälpa oss på traven med två- eller trekomponentblandningar, där mitten av svålen har hårdare gummi medan sidorna har mjukare. Till det kommer, att det alltså finns extra styva stommar för tunga maskiner. Så att hitta det optimala kan ta sin tid.
Å andra sidan har Du ju redan lång livslängd på däcken, så Ditt "problem" verkar vara av angenäm art.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-08-03/15:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Kovlingen » 2017-08-03/14:16

Thomas Stadin skrev:Pga att deformationen minskar blir även arbetstempen lägre vilket direkt leder till minskat fäste.

Nu snackar vi om racedäck vilket i bästa fall håller några varv . Dessutom helt släta .
"Fästet var försvinnande bra"
Helt kalla däck på en touringhoj är väl inte heller bra men de behöver ju inte vara som HubbaBubba .
Kan bli nog så varma under en söderresa i högsommaren å då kan de få ta mycket stryk .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav BmwMats » 2017-08-03/14:43

Jag får tacka dig Bror för din utmärkta förklaring gällande det sk. "trappstegsslitaget på mönsterklackarna" :)
Då förstår jag lite bättre varför det blir som det blir... ;)

Även om jag klarar många mil på däcken, så får dom ju bytas rätt ofta ändå (jo, allt är ju relativt), men man är född lite nyfiken och teknik intresserar mig, så man måste ju fråga om man nu inte vet hur det ligger till.
(Dumt att dö nyfiken) :mrgreen:

... och jag kunde ju inte hålla mig, utan var ju tvungen att göra ett inlägg till här i tråden... skäms... :oops:

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav rolfmm » 2017-08-03/19:16

BmwMats skrev:Nu får det vara nog med inlägg i denna tråden, (skäms att jag spammar ned Rolfmm's tråd med mina egna funderingar) :oops:
Fortsatt trevlig sommar och - Kör lugnt ! ;)
/Mats


@BmwMats, du är förlåten för att "kapa" tråden ;)

Det var mycket intressant läsning här om däck och däcktryck. Jag tror mer och mer att mitt problem kan vara att däcken skapar ljuden. Dock vill jag för säkerhets skuld kolla upp närmare om det kan vara nåt annat :?
Rolf Magne Meland - norsk invandrar.....
BMW R1150GS -03
Användarvisningsbild
rolfmm
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2015-09-26/23:22
Ort: Billingsfors

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav BmwMats » 2017-08-03/19:19

rolfmm skrev:@BmwMats, du är förlåten för att "kapa" tråden ;)


Tackar, då kan jag kanske åter sova gott på nätterna... :lol: ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-03/19:36

Eftersom vi är förlåtna för kapningen, kan jag ju lägga till ytterligare en reflektion kring däcktryck - att rullmotståndet blir högre med lägre tryck, vilket förstås kan höja bränsleförbrukningen (och vice versa).
Alla, som trampcyklat med dåligt pumpade däck och sedan hårdpumpat dem, märker skillnaden direkt.
Huruvida det spelar någon avgörande roll för hojdäck med några tiondels bar hit eller dit är mig däremot obekant.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Kovlingen » 2017-08-04/07:59

Spinner vidare på samma tema.
Slutsatsen blir att det går åt mer bränsle för att generera mer värme i däcket ,
vilket i sin tur medför snabbare slitage . :?
Ingen Win-Win utan Los-Los :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Roger Gross » 2017-08-04/09:52

Jag tror nog att Michelins tekniker VET vad de pratar om betr bl a däcktryck. Vi andra kan gissa och anta här på Forumet - det är givetvis fullt tillåtet... :lol:
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-04/11:35

Jag håller med om det, MEN det är ändå egendomligt, att alla motorcyklar, som jag ägt, haft samma tryckrekommendationer, 2,5 fram och 2,9 bak, trots att vikten varierat från strax över 200 kg (Kawasaki EN 500), via 235 kg (Aprilia RST 1000 Futura), c;a 250 kg (Honda GL 500 Silver Wing Interstate) och 285 kg (BMW K 1200 RS - och som jag kör den, ligger nog vikten ofta strax under 300 kg).
Till det kom iakttagelsen, att med de trycken var BMW:n direkt obehaglig i turbulensen bakom långtradare på motorväg (medan den 50 kg lättare Prillan var bergstadig i samma situation, med samma däck), och BMW:ns framdäck var slut efter 800 mil (mot 1 500 på Prillan). Med 2,9/3,2 i BMW:n är den lika bergstadig bakom tradarna, som Prillan var, och framdäcket levererar 1 100 - 1 200 mil.
Så med all respekt för däckstillverkarna kan det vara klokt att prova lite själv också - i alla fall om man inte är nöjd med, hur cykeln beter sig, när man kör med rekommenderade tryck.

Till det kom iakttagelsen, att Michelin på sin hemsida rekommenderade PR 3 till K 1200 RS, trots att den svålen inte fanns i extra styvt utförande - plus att normalvarianten sades ha en relativt mjuk stomme!
Den rekommendationen lydde jag aldrig utan fortsatte på extra styva PR 2, tills PR 4 GT kom och löste problemet.

En mera humoristisk vinkel i denna diskussion är, att Guide Michelin en gång i tiden togs fram för att stimulera bilister att köra flera mil (till olika toppkrogar) för att på det viset slita mer på däcken, så att de behövde köpa nya däck oftare. Om jag måste byta efter 800 mil pga rekommenderat tryck, tjänar ju Michelin mer pengar, än om jag höjer trycket och byter efter 1 100 - 1 200 mil.

Att över huvud taget komma med i Guide Michelin är en bedrift i sig, och deras system är
En stjärna - "en mycket bra restaurang i sin kategori"
Två stjärnor - "utomordentlig matlagning, värt en omväg"
Tre stjärnor - "exceptionellt bra kök, värt en egen resa"

De ensartade tryckrekommendationerna för hojdäck kontrasterar mot bilvärlden. Vår Renault Grand Scénic har högre rekommenderade tryck i svålarna än den mindre Capturen - vilket ju verkar vettigt, för det skiljer åtskilliga hundra kilo mellan dem.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-08-04/12:20, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Kovlingen » 2017-08-04/11:51

Roger Gross skrev:Jag tror nog att Michelins tekniker VET vad de pratar om betr bl a däcktryck. Vi andra kan gissa och anta här på Forumet - det är givetvis fullt tillåtet... :lol:
//Roger G

Håller med . Dom borde ju veta vad dom talar om :)
Men , kan det inte vara så att för att göra ett premiumdäck (Comfort , grepp och livslängd)
krävs en kompromiss .
Får man inte offra lite på något av kraven för att öka på ett annat ?
Vill man ha bättre grepp i ett däck så blir det på bekostnad av livslängd .(mjukare gummi/lägre tryck)
Bättre Comfort med ev. mjukare stomme på bekostnad av samma sak .
Bättre livslängd på bekostnad av Comfort och grepp .

Liknelsen med bilreparation :
Det går inte att få en bil renoverad Billigt , Bra och Fort . Bara två av dessa gå att använda
sej av vid ett och samma tillfälle

//Gissande Håkan :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Roger Gross » 2017-08-04/16:46

Hej Håkan,
Att däcken är en kompromiss av olika egenskaper - därom är vi helt överens.
Min förstaprioritering är varken bränsleförbrukning eller däckens livslängd utan säkerhet (grepp) och körkänsla (komfort och feeling).
Att komforten ökar vid ett däcktryck anpassat efter belastningen kan jag märkbart uppfatta.
Att däckens livslängd har ökat med ett anpassat däcktryck har jag också klart konstaterat.
Någon förändring i väggrepp eller bränsleförbrukning har jag inte märkt.
Min slutsats är att ett däcktryck på 2,5/2,9 är rekommenderat för fullastkörning dvs med passagerare och bagage. Vid solokörning når man enligt min subjektiva uppfattning fördelar och inga nackdelar vid 2,2/2,6.
Erfarenheten baseras på Michelin PR4, R1200RS samt S1000XR - cirka 3000 mil/år.
Men - var och en må bli salig i sin tro... ;)
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1150GS - Det tjuter från bakhjulet

Inläggav Kovlingen » 2017-08-04/17:56

Vi är ju enig på flera punkter i alla fall :)
Man kan ju inte få allt :D

Edit: Min prio ligger på grepp och livslängd . Eftersom jag söker mej till bättre asfaltvägar
så är jag inte så beroende av comfortdelen och med en hoj från 2001 får jag väl finna
mej i att fjädring och stötdämpning har blivit mycket bättre på nyare modeller .
Det blir svårt att med däcktrycket kompensera fjädring och dämpning .
Pr-däcken har levererat till full belåtenhet med bra livslängd och grepp som
jag inte sätter på allt för hårda prov . Dom klarar nog bra mycket mer ;)
(inget knäskrap ;) )
Det är nog inte hellre omöjligt att nyare fjädring kan klara däckslitaget på ett bättre sätt .
Nu har jag gissat klart :D
God Morgon !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst