Sälja/byta/behålla?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Sälja/byta/behålla?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2017-08-10/13:13

Har idag en 1200gsa-06 med full väsk-utrustning samt extra från Touratech som gått snart 2000mil i min ägo (totalt snart 3000mil).
Köpte den april-07.
Dvs 11e säsongen jag har den.

Pga operationer och 2 barn (5½ år idag) har det ej blivit många mil.
Har funderat på sälja den många gånger, speciellt efter förra årets vurpa..
Men..nånstans inom mig vill jag tydligen inte acceptera att bli hojlös.

Jag gillar att ta mig ut på äventyr
(korta som långa), gärna med packning, tält osv.. Känner mig hyffsat orädd för grus etc men försöker ändå undvika (pga okunskap).


Hur skulle Era tankar gå kring att sälja/byta/ behålla hojjen?




Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Sven-Gunnar » 2017-08-10/13:22

Om du inte behöver pengarna, behåll den. Du ångrar dig säkert om du gör dig av med den...
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-10/13:44

Trivs Du med cykeln, finns knappast några skäl att byta för bytandets skull. Den är ju nätt och jämt inkörd, samtidigt som Du nog inte får så mycket för den vid avsalu/byte.

Deltar man i årsträffarna, saknas ju inte hojar med åtskilliga decennier på nacken - rimligen för att deras ägare alltjämt tycker, att de är bra nog, samtidigt som värdeminskningen upphört att existera. (Undantaget mycket välskötta ikoner som R 90 S i originalskick, men det är en annan historia.)

Dock är ett gott råd, att Du ser till att köra den regelbundet under säsongerna. Maskiner mår bra av att användas. Långa stilleståndstider kan ge varjehanda problem, som man i regel slipper, om cykeln körs ordentligt varm i alla fall någon gång i månaden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav MichaelWa » 2017-08-10/14:02

Jag känner igen mig i det där och har frågat mig samma fråga flera ggr :-)

Själv får hojen stanna oavsett hur mycket den körs med så länge den inte påverkar ekonomin "jätte" negativt, de få turer/mil det blir är sådan lycka och avkoppling så den är kvar.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav BrooklynS » 2017-08-10/14:23

Den äter ingen havre där den står och har du ingen anledning att realisera värdeförlusten är det väl bara trevligt att ha kvar den, om inte annat bara för att köra den där lilla svängen då och då...

Jag skulle då inte sälja, dessutom en lågmilad GSA!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2017-08-10/19:46

Sälj. Blir du sugen igen finns det gott om hojar att välja på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-10/19:49

Vilket svar förväntar du dig när du skriver på ett forum för motorcyklister? :)

Mitt råd: Behåll
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Peter Nordlund » 2017-08-10/20:43

Jag känner delvis igen tankegången och jag har jämfört andra intressen jag har, jag är en stor Gamer (gillar Dator och tv spel) och lägger ner många timmar varje vecka på detta, men jag skulle mellan tummen och pekfingret säga att det är riktigt roligt 50% nästan som ett jobb 25% och 25% tråkigt och motorcykel körning är kul +90% av tiden.
När jag vill byta min 2011 GS så tänker jag på den enorma summa som skall till mot en 2018 GS :o :shock:
Och än så länge hejdar det mig.

Idag då jag besiktigade hojen för andra gången så rös jag lite när jag stod bredvid när besiktningsmannen starta den (den låter helt annorlunda bredvid/bakom) och lite små irriterad blev jag för att han kladdade på min cykel :oops: :D

Gör en lista några punkter för och emot, ställ dom emot alternativet 8-)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Behåll

Inläggav Buster » 2017-08-10/20:52

Ingen annan än du vet förutsättningarna, tex gällande ekonomi, plats osv.

En -06:a har dock stabiliserats rätt bra gällande värdeminskning och mycket mer kostar den ju inte.
Skall man sälja och sen köpa så kan devisen "man vet vad man har, men inte vad man får" komma att bli aktuell.

Sen skall man lägga till den aspekten som jag tycker kan vara den viktigaste av alla, och som för många är tabu.

Nämligen drömmen.

Med en GS kan du drömma om den lilla fjällsjön du satt upp tältet intill, gruspasset i alperna bara du hittar till eller kanske fikaplatsen på norra Öland... osv... platser du besökt och drömmer tillbaka till och platser du ännu inte hittat.
Klart man kan drömma även utan hoj.
Men man är mycket närmre sin dröm om man har hojen stående, även om den inte körs mer än till och från besiktningen.

Jag tillhör dem som kör rundor men vet de som köper nya hojar och ställer i garage och sen gör rutter, kollar "Dangerous roads" och prickar in var de minsann skall köra... nästa sommar... eller nästa... eller........

De har ännu inte varit utanför Sverige, men de drömmer och de lever på sina drömmar.

Och de har hojar.

Jag tycker du skall göra likadant, behåll och dröm.
Köra kan du göra när tillfälle sen ges, om du det vill.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-08-10/21:07

Behåll!!

Jag är några år äldre än dig och hade samma frågor för ett antal år sedan. Jag behöll och körde kanske bara 150 mil vissa år när barnen var små. Kruxet är om man säljer att det blir en stor tröskel om man skall tillbaka.

Kör du lite varje år så håller du det vid liv och när din 5 åring är 10 så kanske hen kan åka med korta turer. Jag har 15 mil till GBG och Liseberg. Gissa om jag hade det som förevändning för en tur. ;-)

Självklart så är valet ditt men det kostar normalt inte massor att hålla en redan inköpt hoj. Skall du däremot om 5/10 år skaka fram 100 papp så finns det soffor, ny bil och köksrenovering som kan vara aspiranter på samma pengar.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav BmwMats » 2017-08-10/21:14

BEHÅLL !!! :)

Är den betald och inte kostar något (förutom den sedvanliga värdeminskningen), så finns det väl inga skäl till att göra sig av med den. Har du plats för den i garaget, så äter den ju inget bröd där den står... :lol:

Har under årens lopp själv funderat lite som du gjort när familj och barn har tagit det mesta av tiden, men hojen står fortfarande kvar i garaget och jag kör med den när jag har lust och tid över.
Köpte min K75s för 29 år sedan, men jag ångrar absolut inte att jag har den kvar i min ägo. Riktigt roligt att ta fram den ibland och ta en tur och återuppleva "gamla minnen" ;)

Går och velar själv lite angående en veteranbil som jag har om jag skall sälja eller inte, så jag talar kanske emot mig själv. Den har jag haft i 28 år, men jag har inte riktigt plats för den för hojarna, men det är samma sak där, skulle jag sälja den så kommer jag troligtvis att ångra mig något oerhört...

Lycka till i ditt beslut, men som sagt, du vet ju hur din cykel är körd och skicket på den. Svårt att hitta något liknande kanske om du åter skulle vilja ha något liknande ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Tormag01 » 2017-08-10/21:49

Har du möjlighet ekonomiskt att behålla den tror jag det vore det bästa att ha den kvar.

Som någon skrev tidigare, ta igen allting ekonomiskt senare blir tungt och du vet vad du har.
Det finns alltid möjlighet till en liten sväng även om man har små barn, gå upp en timme tidigare
och ta en morrontur till bageriet så du an bjuda familjen på nybakat till frukost. I väskorna på en gs får man plats med 3 st matpåsar, åk och storhandla. Bruksa maskinen och få körningen på köpet.
R1200 gs med för många
tillbehör
Tormag01
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2016-02-20/17:15
Ort: Grästorp

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav lordnisse » 2017-08-11/22:20

Hej. Sitter lite i samma sits, har funderat på detta flera gånger, men jag säger som flera andra, är den inte belånad så behåll. Känner du för att sälja så gör det, det är inte speciellt dyrt att köpa en beg hoj idag, men jag gissar på att du ångrar dig om du gör dig av med den du har.. Sugen på byte? :lol:
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-11/22:58

Om du säljer och senare måste börja från "scratch" blir vägen väldigt lång eftersom du då först måste börja med att köpa mc-utrustning för massor av 1.000-lappar innan du ens kan provköra ett tänkbart objekt ordentligt. I det här fallet talar jag av egen erfarenhet efter ett uppehåll från år 2000 till 2005.
Säljer du mc:n så behåll iaf utrustningen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav JANHA » 2017-08-12/19:40

Sälj hojen.

Behåll utrustningen.

Finns massor med olika roliga begagnade hojar att köpa om du ångrar dig. Kul o prova någon annan modell eller märke. Våga bryta det svenska trygghetsmönstret.................
Janne
JANHA
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-09-06/16:43

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav BrooklynS » 2017-08-13/00:47

Jag köper om du säljer. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2017-08-14/15:19

Oj vad många svar. Tack för intressanta sypunkter.
Hojjen är betald sedan länge.
Garaget kostar ca 3500kr/år.
Försäkringen ca 4000kr/år.
Värdeminskning?..
Runt 6-700kr/mån i fasta kostnader och sen tillkommer service oavsett 0-xx mil per år.
Jag har haft funderingar på att prova ställa den framför bilen i bilgaraget mha en "dolly". Då slipper jag mc-garagehyran..
Det spar lite på ekonomiska samvetet.
Eller..har jag blivit så "gammal" o ängslig att jag säljer både hojj o kombibil o istället spar pengar o köper en cabbe längre fram.
Dessa våndor!! ;-)



Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-14/16:06

Johnny Kinnunen skrev:Oj vad många svar. Tack för intressanta sypunkter.
Hojjen är betald sedan länge.
Garaget kostar ca 3500kr/år.
Försäkringen ca 4000kr/år.
Värdeminskning?..
Runt 6-700kr/mån i fasta kostnader och sen tillkommer service oavsett 0-xx mil per år.
Jag har haft funderingar på att prova ställa den framför bilen i bilgaraget mha en "dolly". Då slipper jag mc-garagehyran..
Det spar lite på ekonomiska samvetet.
Eller..har jag blivit så "gammal" o ängslig att jag säljer både hojj o kombibil o istället spar pengar o köper en cabbe längre fram.
Dessa våndor!! ;-)



Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk

Köp en tillräckligt kort bil så att hojen får gott om plats på dollyn framför bilen. Jag har en enkel biltemadolly som placeras under c-stödet. Fungerar bra så länge underlaget är hårt.
Av din försäkringspremie att döma har du sannolikt hojen påställd och försäkrad året runt. Det är bekvämt om man kör mycket och ofta. I ditt fall tror jag du kan spara in en del av premien.
Undersök om IF/TH/Folksam/Länsförs kan försäkra mc:n med en sk "avställningsbar" försäkring. Jag har sådana på två av mina och betalar 18:-/mån resp 47:-/mån. Det innebär att hojen är helförsäkrad då jag har den påställd, annars garageförsäkrad.
Då jag ska köra ställer jag enkelt på mha appen "Mina Fordon".
När jag kört klart ställer jag av.
Jag behöver inte kontakta försbolaget vid på/avställning utan allt sköts numera automatiskt via appen. REKOMMENDERAS!

PS! Ta reda på vad premierna blir både för avställd och påställd mc och jämför bolagen emellan.
I mitt fall var TH avsevärt mkt dyrare då det gäller garageförsäkringen - de valdes bort.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-14/18:08

Apropå dollyn, om Du har begränsat utrymme i garaget: En kollega, som verkligen har ett i sammanhanget trångt garage, skaffade några betongplattor av den där sorten, som man har på trädgårdsgångar etc. Motorcykeln stod på dollyn, på tvären längst in i garaget. Betongplattorna - tre på höjd på två ställen - hade han placerat så, att när bilens framhjul tog i dem, var det några centimeter kvar, tills den skulle ha touchat hojen - och garageporten gick att stänga med några centimeter tillgodo.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav maalse » 2017-08-14/18:30

Bror Gårdelöf skrev:Apropå dollyn, om Du har begränsat utrymme i garaget: En kollega, som verkligen har ett i sammanhanget trångt garage, skaffade några betongplattor av den där sorten, som man har på trädgårdsgångar etc. Motorcykeln stod på dollyn, på tvären längst in i garaget. Betongplattorna - tre på höjd på två ställen - hade han placerat så, att när bilens framhjul tog i dem, var det några centimeter kvar, tills den skulle ha touchat hojen - och garageporten gick att stänga med några centimeter tillgodo.


Häng en innebandyboll från taket så att den tar i vindrutan när du ska stanna


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav NickL » 2017-08-17/11:21

Min lösning när jag hade en hoj som inte användes var att ställa mig själv frågan: Vad ska jag byta till för att komma igång och köra mer. Det fungerade för mig men kanske inte gör ditt dilemma ett dugg mindre men värt att fundera på. Min dröm hade länge varit att köra grus så en offroad köptes. Problemet blev att det aldrig blev av, fritiden fylldes av annat och vägen till jobbet var för asfalterad. Lösning: en mer komfortabel hoj att pendla en timme om dan med. Kanske behöver din hoj bytas mot någon som inspirerar till om än så få eller korta så iallafall några turer. Att kunna ha den i eget garage är kanske också ett sätt att få kortare startsträcka när man blir åksugen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
R1100s -01
Tidigare: CB125, Katana550, GPz1100, Tengai650, Golden Flash
NickL
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2017-04-12/06:07
Ort: Ljungaverk

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2017-08-17/17:04

Thomas Stadin skrev:
Johnny Kinnunen skrev:Oj vad många svar. Tack för intressanta sypunkter.
Hojjen är betald sedan länge.
Garaget kostar ca 3500kr/år.
Försäkringen ca 4000kr/år.
Värdeminskning?..
Runt 6-700kr/mån i fasta kostnader och sen tillkommer service oavsett 0-xx mil per år.
Jag har haft funderingar på att prova ställa den framför bilen i bilgaraget mha en "dolly". Då slipper jag mc-garagehyran..
Det spar lite på ekonomiska samvetet.
Eller..har jag blivit så "gammal" o ängslig att jag säljer både hojj o kombibil o istället spar pengar o köper en cabbe längre fram.
Dessa våndor!! ;-)



Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk

Köp en tillräckligt kort bil så att hojen får gott om plats på dollyn framför bilen. Jag har en enkel biltemadolly som placeras under c-stödet. Fungerar bra så länge underlaget är hårt.
Av din försäkringspremie att döma har du sannolikt hojen påställd och försäkrad året runt. Det är bekvämt om man kör mycket och ofta. I ditt fall tror jag du kan spara in en del av premien.
Undersök om IF/TH/Folksam/Länsförs kan försäkra mc:n med en sk "avställningsbar" försäkring. Jag har sådana på två av mina och betalar 18:-/mån resp 47:-/mån. Det innebär att hojen är helförsäkrad då jag har den påställd, annars garageförsäkrad.
Då jag ska köra ställer jag enkelt på mha appen "Mina Fordon".
När jag kört klart ställer jag av.
Jag behöver inte kontakta försbolaget vid på/avställning utan allt sköts numera automatiskt via appen. REKOMMENDERAS!

PS! Ta reda på vad premierna blir både för avställd och påställd mc och jämför bolagen emellan.
I mitt fall var TH avsevärt mkt dyrare då det gäller garageförsäkringen - de valdes bort.
Ojoj..detta var sannerligen intressant. Trodde denna möjlighet försvann för mååånga år sen då den "missbrukades".. Vilket naturligt blir föjdfrågan: varför ska inte alla ha en på/av försäkring om det är så stor skillnad mot året runt försäkring?
Men oj så glad jag blir för stunden..skall undersökas! Tack! :-)

Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2017-08-17/17:08

Bror Gårdelöf skrev:Apropå dollyn, om Du har begränsat utrymme i garaget: En kollega, som verkligen har ett i sammanhanget trångt garage, skaffade några betongplattor av den där sorten, som man har på trädgårdsgångar etc. Motorcykeln stod på dollyn, på tvären längst in i garaget. Betongplattorna - tre på höjd på två ställen - hade han placerat så, att när bilens framhjul tog i dem, var det några centimeter kvar, tills den skulle ha touchat hojen - och garageporten gick att stänga med några centimeter tillgodo.
Mycket nära mina tankegångar. Lägga nåt som på centimetern tar tillvara på utrymmet i bilgaraget. Dels spar jag tid (kortare väg till bilgaraget) dels som sagt ca 300kr/mån.. Och egentligen minst lika "opraktiskt" som nu då det redan är rejält trångt inne i mc-garaget samt bökigt få in hojen (kraftigt lut samt hög tröskel..)
Betongplattor var nytt. Jag var inne på nån sorts planka..? ;-)


Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2017-08-17/17:12

maalse skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Apropå dollyn, om Du har begränsat utrymme i garaget: En kollega, som verkligen har ett i sammanhanget trångt garage, skaffade några betongplattor av den där sorten, som man har på trädgårdsgångar etc. Motorcykeln stod på dollyn, på tvären längst in i garaget. Betongplattorna - tre på höjd på två ställen - hade han placerat så, att när bilens framhjul tog i dem, var det några centimeter kvar, tills den skulle ha touchat hojen - och garageporten gick att stänga med några centimeter tillgodo.


Häng en innebandyboll från taket så att den tar i vindrutan när du ska stanna


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det funkar fint om man inte backar in..? Vilket jag definitivt får börja lära mig nu då jag igår för andra gången lyckades skrapa i bilen pga snål garagedörrsbredd+ minimalt utrymme utanför... Arghh.. :-(

Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2017-08-17/17:17

NickL skrev:Min lösning när jag hade en hoj som inte användes var att ställa mig själv frågan: Vad ska jag byta till för att komma igång och köra mer. Det fungerade för mig men kanske inte gör ditt dilemma ett dugg mindre men värt att fundera på. Min dröm hade länge varit att köra grus så en offroad köptes. Problemet blev att det aldrig blev av, fritiden fylldes av annat och vägen till jobbet var för asfalterad. Lösning: en mer komfortabel hoj att pendla en timme om dan med. Kanske behöver din hoj bytas mot någon som inspirerar till om än så få eller korta så iallafall några turer. Att kunna ha den i eget garage är kanske också ett sätt att få kortare startsträcka när man blir åksugen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, så sant.. Det är dessa tankar jag också passerar.
Nån mindre grusmaskin..att botanisera med ute bland oupptäckta (nåja..) skogsvägar. Packa 1mans tält o gaskök, övernatta fre-sön.. Mmmm..
Men då tappar jag drömmen om det "STORA" äventyret..? (Som ändå aldrig tycks bli av..), men...kanske bättre med många små äventyr som verkligen blir av..?
:-)

Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav NickL » 2017-08-18/06:58

Johnny Kinnunen skrev:
NickL skrev:Min lösning när jag hade en hoj som inte användes var att ställa mig själv frågan: Vad ska jag byta till för att komma igång och köra mer. Det fungerade för mig men kanske inte gör ditt dilemma ett dugg mindre men värt att fundera på. Min dröm hade länge varit att köra grus så en offroad köptes. Problemet blev att det aldrig blev av, fritiden fylldes av annat och vägen till jobbet var för asfalterad. Lösning: en mer komfortabel hoj att pendla en timme om dan med. Kanske behöver din hoj bytas mot någon som inspirerar till om än så få eller korta så iallafall några turer. Att kunna ha den i eget garage är kanske också ett sätt att få kortare startsträcka när man blir åksugen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, så sant.. Det är dessa tankar jag också passerar.
Nån mindre grusmaskin..att botanisera med ute bland oupptäckta (nåja..) skogsvägar. Packa 1mans tält o gaskök, övernatta fre-sön.. Mmmm..
Men då tappar jag drömmen om det "STORA" äventyret..? (Som ändå aldrig tycks bli av..), men...kanske bättre med många små äventyr som verkligen blir av..?
:-)

Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk



Kanske är inte drömmen svårare att hålla vid liv utan just rätt hoj i garaget. Då det är dags är det bare å tjöpe som Emils pappa skulle sagt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
R1100s -01
Tidigare: CB125, Katana550, GPz1100, Tengai650, Golden Flash
NickL
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2017-04-12/06:07
Ort: Ljungaverk

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2017-09-15/20:37

Thomas Stadin skrev:Av din försäkringspremie att döma har du sannolikt hojen påställd och försäkrad året runt. Det är bekvämt om man kör mycket och ofta. I ditt fall tror jag du kan spara in en del av premien.
Undersök om IF/TH/Folksam/Länsförs kan försäkra mc:n med en sk "avställningsbar" försäkring. Jag har sådana på två av mina och betalar 18:-/mån resp 47:-/mån. Det innebär att hojen är helförsäkrad då jag har den påställd, annars garageförsäkrad.
Då jag ska köra ställer jag enkelt på mha appen "Mina Fordon".
När jag kört klart ställer jag av.
Jag behöver inte kontakta försbolaget vid på/avställning utan allt sköts numera automatiskt via appen. REKOMMENDERAS!

PS! Ta reda på vad premierna blir både för avställd och påställd mc och jämför bolagen emellan.
I mitt fall var TH avsevärt mkt dyrare då det gäller garageförsäkringen - de valdes bort.


Vilket bolag har du dessa dina hojjar hos?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-09-15/21:15

Johnny Kinnunen skrev:
Thomas Stadin skrev:Av din försäkringspremie att döma har du sannolikt hojen påställd och försäkrad året runt. Det är bekvämt om man kör mycket och ofta. I ditt fall tror jag du kan spara in en del av premien.
Undersök om IF/TH/Folksam/Länsförs kan försäkra mc:n med en sk "avställningsbar" försäkring. Jag har sådana på två av mina och betalar 18:-/mån resp 47:-/mån. Det innebär att hojen är helförsäkrad då jag har den påställd, annars garageförsäkrad.
Då jag ska köra ställer jag enkelt på mha appen "Mina Fordon".
När jag kört klart ställer jag av.
Jag behöver inte kontakta försbolaget vid på/avställning utan allt sköts numera automatiskt via appen. REKOMMENDERAS!

PS! Ta reda på vad premierna blir både för avställd och påställd mc och jämför bolagen emellan.
I mitt fall var TH avsevärt mkt dyrare då det gäller garageförsäkringen - de valdes bort.


Vilket bolag har du dessa dina hojjar hos?


IF/Svedea/Bilsport&MC men det är IF som erbjuder avställningsbar försäkring.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2017-09-22/11:44

Thomas Stadin skrev:
Johnny Kinnunen skrev:
Thomas Stadin skrev:Av din försäkringspremie att döma har du sannolikt hojen påställd och försäkrad året runt. Det är bekvämt om man kör mycket och ofta. I ditt fall tror jag du kan spara in en del av premien.
Undersök om IF/TH/Folksam/Länsförs kan försäkra mc:n med en sk "avställningsbar" försäkring. Jag har sådana på två av mina och betalar 18:-/mån resp 47:-/mån. Det innebär att hojen är helförsäkrad då jag har den påställd, annars garageförsäkrad.
Då jag ska köra ställer jag enkelt på mha appen "Mina Fordon".
När jag kört klart ställer jag av.
Jag behöver inte kontakta försbolaget vid på/avställning utan allt sköts numera automatiskt via appen. REKOMMENDERAS!

PS! Ta reda på vad premierna blir både för avställd och påställd mc och jämför bolagen emellan.
I mitt fall var TH avsevärt mkt dyrare då det gäller garageförsäkringen - de valdes bort.


Vilket bolag har du dessa dina hojjar hos?


IF/Svedea/Bilsport&MC men det är IF som erbjuder avställningsbar försäkring.
Jag har mailat för att höra vad en avställningsförsäkring kostar hos IF.
På TryggHansa kostar en Åretruntförsäkring 2000kr (hel) samt en På/Avställningsförsäkring kostar 3000kr (!)
Låter märkligt i mina öron då den senare begränsar körtiden till "säsong".
Får för övrigt "kalla kårar" av okänd anledning när jag tänker på TH och mc.. :?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2017-09-22/15:27

Pratade nyss med TH och får ändra gällande både intryck o fakta.
Fick en riktigt bra känsla under samtalet o det kan väl aldrig va fel?

Året runt försäkring kostar 2063kr, dvs 5.65kr/dag.

På/av försäkring kostar 3072kr/år PÅ, dvs 8kr/dag.
AV kostar den 1392kr/år, dvs 3.80kr/dag.

Nån som är sugen att räkna ut Breakeven Point? :)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2017-09-22/15:35

Johnny Kinnunen skrev:Pratade nyss med TH och får ändra gällande både intryck o fakta.
Fick en riktigt bra känsla under samtalet o det kan väl aldrig va fel?

Året runt försäkring kostar 2063kr, dvs 5.65kr/dag.

På/av försäkring kostar 3072kr/år PÅ, dvs 8kr/dag.
AV kostar den 1392kr/år, dvs 3.80kr/dag.

Nån som är sugen att räkna ut Breakeven Point? :)
Ca 156 dagar kan jag köra per år och ligga på samma kostnad som Åretrunt föräkringen.

Kan tillägga att min R1200GSA är av 2006 års modell..
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Olof Eriksson » 2017-09-22/17:30

Så du kan som mest spara 680 kr då?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-09-22/19:24

Eftersom du har såpass bra villkor OCH låg premie på klubbförsäkringen borde det ändå vara ett starkt alternativ.
Orsaken till att jag valde avställningsbar förs på Hondan var att den skulle kosta ca 2.500:-/MÅNAD att ha påställd.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2018-07-02/11:35

Olof Eriksson skrev:Så du kan som mest spara 680 kr då?
Oj, missat de senaste svaren.
Snart dax igen att se över årsförsäkring.
Inte kört en meter i år heller, liksom ifjol.

Sparar 671kr som mest, jämfört mellan Året runt och AV. Stämmer!

Idag betalar jag 3529kr till Svedea för min 1200gsa-06. Är helt nöjd med Svedea men då jag ej bestämt mig för att fortsätta ha kvar hojen så är det dyrt med tanke på att jag inte kör nåt..




Skickat från min moto x4 via Tapatalk
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Sälja/byta/behålla?

Inläggav F800åkare » 2018-07-02/14:13

Folksam har jag för mig har högre premie på en försäkring som kan ställas av/på än en som är på hela året.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron