Sida 1 av 1

Torra eller insmorda skruvar??

InläggPostat: 2017-08-16/18:26
av Håkon
Plockade av båda hjulen på min 800 GS idag. Dax för nya sulor. Reflekterade över att alla skruvar var snustorra. De genomgående axlarna var såklart infettade men allt annat var torrt och har så varit sedan ny. Ska det vara så? Förr har det väl aldrig skadat med lite smörja.. Vad är i så fall vitsen med detta? Har det att göra med de exakta åtdragningsmomenten?

/Håkon

Re: Torra eller insmorda skruvar??

InläggPostat: 2017-08-16/19:17
av HåkanH
Om det har något att göra med åtdragningsmoment eller inte, känner i.a.f. inte jag till!
Däremot är det så att varenda bult/skruv/mutter som jag lossar på min hoj, har fått lite smörja
på sig innan den åter monterats på plats igen! Därefter drar jag med angivet moment!

Smörjar-Fritz på monteringen i Tyskland har gått i pension sedan flera år, och har aldrig blivit ersatt! ;) :o

Re: Torra eller insmorda skruvar??

InläggPostat: 2017-08-16/20:13
av BmwMats
Vet inte om det är korrekt eller ej, men dom bult- och skruvförband som jag lossar på mina fordon får alltid sig en liten skvätt med antingen motorolja eller fett innan återmontering.
Har alltid gjort så och det har fungerat för mig.

Dock kanske man skall vara vaksam på om det är gänglåsning på förbandet, då skall nog INTE någon smörja användas, men det ser man ju när man har haft loss dessa. (man BÖR nog även byta dessa skruvar/muttrar som har någon form av gänglåsning typ Nyloc m.fl.

/Mats

Re: Torra eller insmorda skruvar??

InläggPostat: 2017-08-16/20:51
av Lars-Erik Holmberg
Jag vill minnas att det i instruktionsboken står att bultarna till bakhjulet INTE skall smörjas! (R1200Gs Lc)

Re: Torra eller insmorda skruvar??

InläggPostat: 2017-08-16/22:01
av Gunnar Elmgren
Åtdragningsmoment som anges utan tilläggsinfo gäller enligt praxis för torra gängor, men ofta med en friktionsminskande ytbehandling.
Ska gängorna vara smorda, brukar det anges tillsammans med åtrdagningsmomentet!
(Och ja, det har betydelse - en smord gänga "låser" inte skruvförbandet lika effektivt som en torr gänga, och med lägre gängfriktion blir dessutom klämkraften högre vid ett givet moment - i extremfall kan det orsaka att skruven dras av!)

Här finns lite läsning:
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=184

Re: Torra eller insmorda skruvar??

InläggPostat: 2017-08-25/12:39
av Kalle_B
Hjulbultar ska inte smörjas. Varken på Motorcyklar eller bilar.
Men rätta mig gärna, jag kan ha fel.

Själv kan jag ibland lägga på fett på vissa anliggningsytor för att minska problemen med bortmontering nästa gång. Och ibland fuskar jag med lit tunn olja på gängorna bara för att man har inbyggt i hjärnan att allt mår bra av att smörjas..

Re: Torra eller insmorda skruvar??

InläggPostat: 2017-08-25/12:42
av Kalle_B
Lars-Erik Holmberg skrev:Jag vill minnas att det i instruktionsboken står att bultarna till bakhjulet INTE skall smörjas! (R1200Gs Lc)


Tror (nästan vet) att jag läst det i min instruktionsbok också faktiskt.. (R1200RT 2006)