Köpa ny hoj GS vs GSA

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav goreri69 » 2017-10-24/20:02

Efter fem säsonger och 4600 mil på min Honda GL1800B har jag bestämt mig för att byta.
När BMW visade sin nya K1600B så började tanken om att byta hoj gro men innan den dök upp i Sverige så började jag även snegla åt "adventure" hållet och grusvägar lockade mer och mer, KTM's ny 1290 S verkade vara en bra hoj, i september fick jag till provkörning av båda dessa hojar, efter provkörningen av BMW'n så var jag såld men bestämde mig ändå för att provköra KTM'n som visade sig inte alls falla mig i smaken.
Nu har jag även en kompis som kör GS och har gjort det i många år, han förespråkar ju såklart GS'n som "världens bästa hoj" och att jag måste provköra!!
Sagt och gjort en solig söndag i september så lånad jag hans 2017 GS och 28 mil senare var jag såld(igen!)
Nu har jag tillslut bestämt mig för att det blir en ny GS till nästa säsong, på vägen hem i dag från ett jobb i Göteborg så stannade jag till på Bike och fick en genomgång ut av en trevlig säljare.
Säljaren var mer åt GSA hållet och jag blev förvirrad =)

Kanske skulle det vara klokare att köpa nått mindre och lättare för att börja utforska Sveriges grusvägsnät på men nu blir det en GS!

Jag ber om ursäkt för allt ord babbel hittills så nu till frågan:
GS eller GSA?

Göran 8-)
Användarvisningsbild
goreri69
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2017-10-24/18:43

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-24/23:58

Förutom att GSA är mer välutrustad så har den även något längre fjädringsväg vilket är till nytta på grusväg men en nackdel på asfalt. Viktmässigt är GSA något tyngre pga all extrautrustning men det går ju alltid att skruva av det som inte behövs. GSA-tanken rymmer 33 liter men man behöver såklart inte tanka fullt och släpa på alla kilon i onödan.
"Less is more" gäller för motorcyklar - därför valde jag GS.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav BrooklynS » 2017-10-25/05:47

GSAw har 30 liters tank. Jag har provat bägge och känner ingen skillnad i praktiken. Då tankvolym är trevligt och det ingår en mängd bra grejor på GSA som annars kostar (ganska mycket) extra så tycker jag att det inte är någon större fråga.

Självklart försöker BMW nischa in GS som sportigare och mer hanterbar men som vanligt med GS-modellerna så trollas vikten bort så fort man är på rull. I stort sett marknadsföring med andra ord.

Köper du GS kommer du att snegla på GSA framöver och undra om du gjorde rätt. Köper du GSA kommer du inte ens att titta åt GS...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-10-25/06:12

Provsitt bägge!
Själv valde jag bort GSA, då tanken är hiskeligt bred. Det innebär att msn sitter väldigt brett isär med knäna, vilket är obekvämt för min kropp. Dessutom tycker jag det hindrar vid stående körning, det går inte att komma framåt tillräckligt vid acceleration och i uppförsbackar.
Det får vägas mot den ökade räckvidd man får med 10 liter extra bränsle - för egen del är den fördelen av begränsat värde, eftersom jag oftast åker tillsammans med andra som har mindre tank/räckvidd.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Joergny » 2017-10-25/07:53

I diskussionerna om GS eller GSA ser jag sällan frågan om ekrerhjul vs. gjutna hjul. Visst ser det ballare ut med ekerhjul, men aluminium verkar mycket hållbarare. Dessutom ingen risk för skevhet osv.

Finns det verkligen några större fördelar med ekrar?
Joergny
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2016-08-10/21:41

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Olof Eriksson » 2017-10-25/09:05

Joergny skrev:men aluminium verkar mycket hållbarare. Dessutom ingen risk för skevhet osv.

Finns det verkligen några större fördelar med ekrar?


Är inte överens med dej här. Jag har uppfattat det som att ekerhjul är mycket stryktåligare än aluminiumhjul. Fördelarna med aluminiumhjulen är att dom lättare och garanterat rundare. Och skall du inte köra på dåliga vägar så är aluminiumhjul absolut ett bra val. Dvs dom flesta klarar sig med aluhjul :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-10-25/09:06

Som jag uppfattat det, kan en ekerfälg relativt enkelt riktas (i alla fall av ett proffs), ifall den fått en smäll och blivit skev. Med en gjuten lättmetallfälg kan det bli värre - men jag har läst inlägg här på Forum om, att det går(?).

(Det är ite som med stål- kontra lättmetallfälgar på bilar. Stålet flexar lite, medan lättmetallen är stum - vilket gör det extra viktigt att efterdra hjulbultarna vid hjulskifte vår och höst, om man har lättmetallfälgar. Flexibiliteten i stålet gör, att bultarna sitter bättre redan efter första dragningen, även om firmorna numera - förmodligen för att hålla ryggen fri - rekommenderar efterdragning av bultarna även på stålfälgar. Tidigare körde jag några decennier på enbart stålfälgar. På den tiden fanns aldrig någon diskussion om efterdragning, och jag råkade aldrig ut för några malörer. Men nu - med lättmetall året om - är jag noggrann med efterdragningen.)

Vad gäller TS' fråga: Adventure är "all inclusive" - en given hoj, om man vill åka till Vladivostok eller Kapstaden. Inte för inte använde Charley Boorman och Ewan McGregor GSA-maskiner för "Long Way Round" respektive "Long Way Down". Tillnamnet Adventure är inte valt på måfå, vare sig på BMW:s eller KTM:s maskiner.
Rör det sig om grusturer hemmavid eller långturer under mindre extrema förhållanden, är ju frågan, ifall "all inclusive" behövs - vilket också framgår i en del inlägg ovan. Nyckelordet kan också vara grusväg under skandinaviska förhållanden - varvid GS förstås är lättare. Till det kommer den egna kropps-/benlängden. Ju längre förare/benlängd, desto enklare att hantera en GSA och vice versa.
Som vanligt gäller, att rejäla provkörningar av båda är en bra idé. Det är ju först då, som man uppfattar, hur man själv fungerar ihop med hojen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-25/09:41

Joergny skrev:I diskussionerna om GS eller GSA ser jag sällan frågan om ekrerhjul vs. gjutna hjul. Visst ser det ballare ut med ekerhjul, men aluminium verkar mycket hållbarare. Dessutom ingen risk för skevhet osv.

Finns det verkligen några större fördelar med ekrar?


Vill man köra grus emellanåt och slippa skifta däck emellan är det bra med dubbla uppsättningar hjul.
Man vill då ha ekerhjul för grus och aluhjul för asfalt.
Det är ganska lätt att få tag på beg aluhjul medan det nästan är omöjligt att hitta beg ekerhjul (nya kostar nästan 30.000:- !!!)
Tänker man köpa till extrahjul senare så se till att köpa en GSA eller en GS som redan har ekerhjul från start.

Skillnaderna mellan ekerhjul och aluhjul är att ekerhjulen är tyngre, hanterar slag bättre (eftersom ekrarna fjädrar) men de brukar också vara orunda.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav goreri69 » 2017-10-25/10:28

Bror Gårdelöf skrev:
Till det kommer den egna kropps-/benlängden. Ju längre förare/benlängd, desto enklare att hantera en GSA och vice versa.
Som vanligt gäller, att rejäla provkörningar av båda är en bra idé. Det är ju först då, som man uppfattar, hur man själv fungerar ihop med hojen.


Först och främst tack för alla tips och tankar hittills :)

Jag är 191 lång och mäter jag insidan på benet så ca 86 cm.
Angående testkörning så blev det 28 mil på en"vanlig"GS i rally utförande och utrustad med passagerar kit, den passade mig utmärkt, det ända jag kände var att jag skulle vilja ha styret lite närmare och kanske högre upp, har sett att det finns flera tillverkare av"risers"som löser detta.

Angående eker eller alu hjul så vill jag nog ha eker mest för utseendets skull.

Som jag nämnde i min låånga inledning av tråden så har grusvägar inte vart någon favorit mest för jag aldrig haft någon"grusvägs"hoj och mest tyckt att det dammar och blir skitigt :oops: men börjat se charmen i att ge sig ut och hamna mer i naturen än lite bredvid(asfaltsväg) och va fan tvätta hojen e ju kul :lol:

En "vanlig" GS passar nog utmärkt för att ta mig ut på äventyr där asfalten tar slut, men GSA'n lockar ändå lite!!

Har kollat på BMW's hemsida och bygger man en GS Rally så hamnar jag på ca 215000 kr och bygger jag en GSA "triple black" hamnar jag på ca 225000 kr, skillnaden är inte jätte stor och på båda modellerna tillkommer ju väskor utöver priset och kanske en GPS :D

Göran
Användarvisningsbild
goreri69
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2017-10-24/18:43

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav BrooklynS » 2017-10-25/12:36

På GS tillkommer väskhållare, bättre fotpinnar, skyddsbåge, extraljus etc.

GSA har dessutom bättre kåpa med mer skydd samt handskydd.

Dessutom har GSA ett bättre andrahandsvärde...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-25/14:11

BrooklynS skrev:På GS tillkommer väskhållare, bättre fotpinnar, skyddsbåge, extraljus etc.

GSA har dessutom bättre kåpa med mer skydd samt handskydd.

Dessutom har GSA ett bättre andrahandsvärde...


Man kan ju se det på ett annat sätt också.

Väskhållare finns redan på GS och några extra behövs inte.
Varken GS eller GSA har justerbara, dvs höj/sänkbara, fotpinnar från fabrik och eftersom TS är hyfsat lång vill han garanterat ha möjlighet att sänka fotpinnarna vid stående körning. BMW har tillbehör för ett par tusenlappar och de funkar kanon.
Skyddsbåge saknas men vill man ha det?
Extraljusen ja, de saknas faktiskt.
Bättre kåpa? Större är den iaf med mindre fartvind som följd. I sommarvärmen behöver man mer fartvind och då en mindre kåpa för att inte överhetta.
Handskydden demonteras under sommarhalvåret av samma orsak som ovan.
Andrahandsvärdet på GSA känner jag inte till, men för GS/LC var det oerhört bra.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Håkan » 2017-10-25/19:00

Tycker det är lite festligt, det här...
De som har köpt GS, pratar sig varma för den.
och de som köpt GSA, pratar sig lika varma...
:D
Köp den du trivs bäst med är mitt råd. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-25/21:07

Håkan skrev:Tycker det är lite festligt, det här...
De som har köpt GS, pratar sig varma för den.
och de som köpt GSA, pratar sig lika varma...
:D
Köp den du trivs bäst med är mitt råd. ;)


:)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav storsten » 2017-10-25/21:09

Har precis bytt från GS till GSA och har ännu inte hunnit testa någon längre tur än 50 mil. Kör mest på asfalt.
Den stora skillnaden, är som Gunnar säger, sittställningen, där man sitter mycket mer benen isär på GSA.
Fördelen är att man slipper man ju tanka så ofta, om det nu är ett problem.
Sen kostar försäkringen mer för GSA än GS. Tycker för övrigt att det är ganska lika.

För min egen del är skillnaden störst i uppförande på väg, då jag hade en 2011 och nu har en 2017 med motor och fjädringsuppgradering som gör stor skillnad.

Så provkör, kolla plånboken och se var du hamnar!
/Pierre
storsten
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2013-05-20/20:23
Ort: D7 -Stockholm

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav knutk » 2017-10-26/00:43

Har selv en GSA, men vil ikke uten videre si at alle bør velge GSA av den grunn.
GS/GSA er egentlig stort sett identisk sykkel. Standard utstyr som eikefelger og utstyr for Alukofferter får du også til GS.

Det du ikke kan velge, som kommer som standard på GSA er:
Litt lenger fjæringsvei.
Større bensintank.
Større vindkjerm

Litt lenger fjæringsvei er for de fleste av akademisk interesse.
Større bensintank:
GS/GSA er ikke BMWs mest aerodynamiske sykkel. Så snart du begynner å kjøre motorvei vil bensinforbruket øke opp til 50%. Det innebærer hyppige bensinstopp på en vanlig GS. Det er i praksis ingen problem, men om du tenker å kjøre motorvei/Autobahn vil de ekstra literne på GSA være kjærkomne. (Bensinforbruket vil øke fra 0.5l/mil til 0.8 l/mil)
Den store bensintanken funker og som beskyttelse mot vær og vind på våte/kalde dager. Den er ikke i veien ved stående kjøring da knærne sitt berøringspunkt med sykkel treffer lenger bak.

Den store vindkjermen gir også bedre vindbeskyttelse i kaldt/vått vær.

Utover det er syklene identiske. Utstyr som jeg ikke har nevnt, men som kommer standard på GS men ikke på GSA kan også spesifiseres eller etterbestilles på GS.

Foreslår at begge modellene prøves om man er usikker, og så velger man med hjertet.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Max Mad » 2017-10-27/13:50

För mig är valet glasklart !

Jag hade (som bekant) tidigare en GS/A fram till slutet av Maj i år, och skulle jag köpa en hoj idag, skulle det tveklöst köpa en GS/A igen (om jag inte skulle satsat på en 1600GLT :?), Ett av de starkast vägande skälet till det, är tankens volym och de ekrade fälgarna, (som påstås tåla mer än vad aluminiumdito påstås göra).

Sedan kan jag tillägga att om det uttalade målet vore att köra grus, hade jag valt en betydligt lättare hoj för ändamålet. Med en GS(A) kan man köra på grus, men frågan är om den är lämpligt för det egentligen, den väger in på ~260 kg. Det kräver sin man att lyfta upp den när man välter (fråga mig gärna hur jag vet :mrgreen:).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav maalse » 2017-10-27/19:47

Intressant är att ekerfälgarna har en fälg i härdad aluminium. Så man kan ju undra om man inte tagit det sämsta av två värdar...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Buster » 2017-10-27/20:42

Att ha fälgarna som argument för cykeln är väl rätt fel va?
Jag har GS med trådekerfälgar... dessa går att köpa till eller köpa en cykel med sådant paket att det ingår.
I mitt fall kostade de en knapp femma extra.
Gällande styrkan är det väl inte främst materialet som gör en trådekerfälg starkare utan just det att ekrarna är jämnt fördelade.
Denna vattenkylda GS har rätt tätt med ekrar även på de gjutna så tror nog det håller för de flestas körning... förra GS:en hade dock rätt glest med ekrar (det var väl fem totalt?) och då är det rätt långt emellan ekrarna så landar man i ett potthål på fel ställe i fälgen sägs det att den kan ge med sig, har dock aldrig sett det själv.

Kollar man försäljningsstatistik ser man att GS inte på något sätt är impopulär, och precis som nämnts här ovan slår ju självklart ägarna till respektive cykel slag just för sitt val... och varför skulle man inte?
Att lägga en kvarts miljon på att köpa en cykel man inte gillar känns ju rätt korkat, klart man köper den modellen man gillar bäst.

En GS är ingen liten smidig cykel men klart hanterbar, de med Adventuretillägget är knappast smidigare.
Frågan är hur och var man kör, hur stor man är själv och vad som man gillar bäst.
Och här kan endast en provkörning avgöra, att fråga på forum ger våra åsikter men den enda åsikten värd namnet är ju TS egen... och då återkommer man till detta med provkörning.
Jag var hos min handlare igår och när man ser ett flertal GS och GSA så ser man att Adventuren är klart klumpigare, sen är det järnstaket runt allt ihopa vilket gör den ännu större... men för vissa är detta bevisligen det ultimata.
För mig är det absolut inte så.

Boxern är bred, åker man med sidoväskor är även de breda men ofta kör jag på ställen där man inte skall köra... jag vet att man inte får... men kommer in... tex genom grindar vid cykel- och gångvägar, sällan man möter nån vissa tider på året och åker man vettigt möts man aldrig av sura miner även om så skulle vara fallet.
Likaså genom dörrhål, har man bara trixat igenom styret så följer liksom resten med.

Jag är bara strax över 1,70 och har löjligt korta ben... och även det spelar ju naturligtvis in i mitt val.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-10-27/22:09

Buster skrev:... förra GS:en hade dock rätt glest med ekrar (det var väl fem totalt?) och då är det rätt långt emellan ekrarna så landar man i ett potthål på fel ställe i fälgen sägs det att den kan ge med sig, har dock aldrig sett det själv.

Det har jag, tyvärr. Hyrde en R 1200 RT i Andalusien i våras, låg som kökarl i gruppen och såg inte stenen på vägen. Det blev en rejäl smäll i cykeln, som var utrustad med däcktrycksvarnare, så jag höll förstås örnkoll på dem. Inga problem, jag såg inget på fälgen, när jag stannade, och kände inte av någon obalans i cykeln under resten av resan. Mottagaren noterade inte heller något, när jag lämnade tillbaka cykeln, men meken var noggrannare. Fälgens kanter hade en tydlig utåtvinkling, där smällen tagit. Som tur var hade jag tecknat en försäkring med självriskreducering, så kostnaden blev överkomlig.
Slutsatsen av det blev hur som helst, att däck tål ofantligt med stryk, för om fälgen såg ut så, kan man ju tänka sig, vilken påfrestning det varit på däcket! Värt att notera är också, att fälgen inte förefallit ha blivit "orund", utan den var bara kanterna, som deformerats.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-27/22:18

Slår man i med gjutna aluhjul så är det oftast fälgkanten som viker sig. Det har hänt mig och jag har sett andra som drabbats av det. Vill man ligga i på gruset så fungerar inte gjutna hjul.
På BMWs kryssekerfälgar går ekrarna ut mot fälgkanten och stabiliserar så att de står emot slag på ett bättre sätt. Som nämnts tidigare så fjädrar ekrarna också. En jättebra idé, men tyvärr är dessa fälgar aldrig lika runda som en gjutna alufälgar. Jag har haft tre GS(A) med kryssekerfälgar och alla har varit orunda.
Trots detta är rådet att köpa en GS eller GSA med ekerfälgar och komplettera med (beg?) aluhjul.
Vill man senare komplettera med extrafälgar så inser man att det blir billigare om man köper hojen med kryssekerfälgar som ny och köper till de gjutna hjulen i efterhand.

Att köpa beg kompletta trådekerfälgar kostar 20-30.000:- medan motsvarande gjutna aluhjul landar på runt 10.000:- (inkl fälgar, däcktrycksgivare och bromsskivor).

När jag bytte in min förra GS/LC ansågs kryssekerfälgarna som den var utrustad med höja värdet med 5.000:-
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad merkostnaden var vid nyköpet, men det var nog något liknande :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Fredrik J » 2017-10-28/07:40

Buster skrev:
Jag är bara strax över 1,70 och har löjligt korta ben... och även det spelar ju naturligtvis in i mitt val.


Allt är minsann relativt, jag som är 193cm och väger in i supertungvikt tycker GSAn är av en behändig storlek ;)

Både den upplevda storleken och funktioner som vindskydd etc påverkas ju minsann av den aktuelle förarens förutsättningar.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Djabag » 2017-10-28/09:40

Hej Göran

Jag har en fullutrustad R1200GS -16 Triple Black som nu har gått 450mil som jag tänkte sälja till våren 18, men det kanske är något för dig? Original alu sidoväskor samt BMW Navigator V finns till.

Mvh
/per
0708226640

goreri69 skrev:
Bror Gårdelöf skrev:
Till det kommer den egna kropps-/benlängden. Ju längre förare/benlängd, desto enklare att hantera en GSA och vice versa.
Som vanligt gäller, att rejäla provkörningar av båda är en bra idé. Det är ju först då, som man uppfattar, hur man själv fungerar ihop med hojen.


Först och främst tack för alla tips och tankar hittills :)

Jag är 191 lång och mäter jag insidan på benet så ca 86 cm.
Angående testkörning så blev det 28 mil på en"vanlig"GS i rally utförande och utrustad med passagerar kit, den passade mig utmärkt, det ända jag kände var att jag skulle vilja ha styret lite närmare och kanske högre upp, har sett att det finns flera tillverkare av"risers"som löser detta.

Angående eker eller alu hjul så vill jag nog ha eker mest för utseendets skull.

Som jag nämnde i min låånga inledning av tråden så har grusvägar inte vart någon favorit mest för jag aldrig haft någon"grusvägs"hoj och mest tyckt att det dammar och blir skitigt :oops: men börjat se charmen i att ge sig ut och hamna mer i naturen än lite bredvid(asfaltsväg) och va fan tvätta hojen e ju kul :lol:

En "vanlig" GS passar nog utmärkt för att ta mig ut på äventyr där asfalten tar slut, men GSA'n lockar ändå lite!!

Har kollat på BMW's hemsida och bygger man en GS Rally så hamnar jag på ca 215000 kr och bygger jag en GSA "triple black" hamnar jag på ca 225000 kr, skillnaden är inte jätte stor och på båda modellerna tillkommer ju väskor utöver priset och kanske en GPS :D

Göran
R1200 GS Triple Black -16
Yamaha XT600E -90
Lynx Commander 600R E-tec -20
Djabag
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2014-07-19/17:24

Re: Köpa ny hoj GS vs GSA

Inläggav Dennis Johansson » 2017-11-26/08:40

Thomas Stadin skrev:
Joergny skrev:I diskussionerna om GS eller GSA ser jag sällan frågan om ekrerhjul vs. gjutna hjul. Visst ser det ballare ut med ekerhjul, men aluminium verkar mycket hållbarare. Dessutom ingen risk för skevhet osv.

Finns det verkligen några större fördelar med ekrar?


Vill man köra grus emellanåt och slippa skifta däck emellan är det bra med dubbla uppsättningar hjul.
Man vill då ha ekerhjul för grus och aluhjul för asfalt.
Det är ganska lätt att få tag på beg aluhjul medan det nästan är omöjligt att hitta beg ekerhjul (nya kostar nästan 30.000:- !!!)
Tänker man köpa till extrahjul senare så se till att köpa en GSA eller en GS som redan har ekerhjul från start.

Skillnaderna mellan ekerhjul och aluhjul är att ekerhjulen är tyngre, hanterar slag bättre (eftersom ekrarna fjädrar) men de brukar också vara orunda.


Håller med.
Iaf på min 1200gs -04 är viktskillnaden betydlig.
Viktigt är till bakhjulet så skiljer bultarna längd mellan eker o alu hjulen
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst