Joergny skrev:men aluminium verkar mycket hållbarare. Dessutom ingen risk för skevhet osv.
Finns det verkligen några större fördelar med ekrar?
Joergny skrev:I diskussionerna om GS eller GSA ser jag sällan frågan om ekrerhjul vs. gjutna hjul. Visst ser det ballare ut med ekerhjul, men aluminium verkar mycket hållbarare. Dessutom ingen risk för skevhet osv.
Finns det verkligen några större fördelar med ekrar?
Bror Gårdelöf skrev:
Till det kommer den egna kropps-/benlängden. Ju längre förare/benlängd, desto enklare att hantera en GSA och vice versa.
Som vanligt gäller, att rejäla provkörningar av båda är en bra idé. Det är ju först då, som man uppfattar, hur man själv fungerar ihop med hojen.
BrooklynS skrev:På GS tillkommer väskhållare, bättre fotpinnar, skyddsbåge, extraljus etc.
GSA har dessutom bättre kåpa med mer skydd samt handskydd.
Dessutom har GSA ett bättre andrahandsvärde...
Håkan skrev:Tycker det är lite festligt, det här...
De som har köpt GS, pratar sig varma för den.
och de som köpt GSA, pratar sig lika varma...
Köp den du trivs bäst med är mitt råd.
Buster skrev:... förra GS:en hade dock rätt glest med ekrar (det var väl fem totalt?) och då är det rätt långt emellan ekrarna så landar man i ett potthål på fel ställe i fälgen sägs det att den kan ge med sig, har dock aldrig sett det själv.
Buster skrev:
Jag är bara strax över 1,70 och har löjligt korta ben... och även det spelar ju naturligtvis in i mitt val.
goreri69 skrev:Bror Gårdelöf skrev:
Till det kommer den egna kropps-/benlängden. Ju längre förare/benlängd, desto enklare att hantera en GSA och vice versa.
Som vanligt gäller, att rejäla provkörningar av båda är en bra idé. Det är ju först då, som man uppfattar, hur man själv fungerar ihop med hojen.
Först och främst tack för alla tips och tankar hittills
Jag är 191 lång och mäter jag insidan på benet så ca 86 cm.
Angående testkörning så blev det 28 mil på en"vanlig"GS i rally utförande och utrustad med passagerar kit, den passade mig utmärkt, det ända jag kände var att jag skulle vilja ha styret lite närmare och kanske högre upp, har sett att det finns flera tillverkare av"risers"som löser detta.
Angående eker eller alu hjul så vill jag nog ha eker mest för utseendets skull.
Som jag nämnde i min låånga inledning av tråden så har grusvägar inte vart någon favorit mest för jag aldrig haft någon"grusvägs"hoj och mest tyckt att det dammar och blir skitigt men börjat se charmen i att ge sig ut och hamna mer i naturen än lite bredvid(asfaltsväg) och va fan tvätta hojen e ju kul
En "vanlig" GS passar nog utmärkt för att ta mig ut på äventyr där asfalten tar slut, men GSA'n lockar ändå lite!!
Har kollat på BMW's hemsida och bygger man en GS Rally så hamnar jag på ca 215000 kr och bygger jag en GSA "triple black" hamnar jag på ca 225000 kr, skillnaden är inte jätte stor och på båda modellerna tillkommer ju väskor utöver priset och kanske en GPS
Göran
Thomas Stadin skrev:Joergny skrev:I diskussionerna om GS eller GSA ser jag sällan frågan om ekrerhjul vs. gjutna hjul. Visst ser det ballare ut med ekerhjul, men aluminium verkar mycket hållbarare. Dessutom ingen risk för skevhet osv.
Finns det verkligen några större fördelar med ekrar?
Vill man köra grus emellanåt och slippa skifta däck emellan är det bra med dubbla uppsättningar hjul.
Man vill då ha ekerhjul för grus och aluhjul för asfalt.
Det är ganska lätt att få tag på beg aluhjul medan det nästan är omöjligt att hitta beg ekerhjul (nya kostar nästan 30.000:- !!!)
Tänker man köpa till extrahjul senare så se till att köpa en GSA eller en GS som redan har ekerhjul från start.
Skillnaderna mellan ekerhjul och aluhjul är att ekerhjulen är tyngre, hanterar slag bättre (eftersom ekrarna fjädrar) men de brukar också vara orunda.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst