Sida 1 av 1

Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-06/12:08
av Magnus Brobeck
Hej

Yngsta grabben uppgraderade till A2 kort häromveckan efter att ha åkt på en 125 ett tag nu. Den är såld och därför så är planen att uppgradera till en A2 godkänd mc.

Finns det någon som kan bistå med lite kunnande och erfarenheter om BMW G310R? Han är ca 180 cm lång och väger in på ca 70kg.

Som alltid - ABS är ett krav och tyvärr är inte "the sky the limit" vad det gäller pengar. ;-)

Med vänlig hälsning, Magnus

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-06/13:01
av Måns Ulveståhl
ABS är lag på alla nya motorcyklar över 125 cc från år 2016.
Du lär inte hitta en G310 utan :mrgreen:

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-06/13:15
av Magnus Brobeck
Måns Ulveståhl skrev:ABS är lag på alla nya motorcyklar över 125 cc från år 2016.
Du lär inte hitta en G310 utan :mrgreen:


Det var i första hand tänkt som en invisning för att inte få en massa "tips" om nedstrypta R1:or och HD 883cc från yngre medeltid utan att tråden skulle handla om BMW G310R. Det gick sådär. :?

Med vänlig hälsning, Magnus

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-06/13:31
av Måns Ulveståhl
Asch so. Dessa typiska svar...
Fråga om en hoj som inte är en GS så får du svaret GS.
Fråga om en ny hoj som inte är en ny GS så får du svaret en begagnad GS.

*suck och stön*

:D

Lycka till!'
Själv har jag inte haft nöjet att provköra G310 (ännu).
Klart grabben ska ha en BMW.

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-16/13:44
av Chili
Hej Magnus!
Som jag skrev i ditt inlägg på FB så har jag för lite sen precis köpt en G310R till min dotter. Tänkte försöka mig på att ge ett något mer utförligare omdöme här. (vi får väl se hur det går....)
Min bedömning är att hojen håller mycket hög kvalitet och är en riktig BMW (den är tillverkad av TVS i Indien men BMW verkar ha satt tillverkningskvaliteten mycket högt...) Jag har synat svetsar i ram och kvaliten på plastdetaljerna och jag har inte hittat några tillverkningsdefekter. Dessutom är alla plastkåpor lackerade.

Jag har nu kört den i drygt 10 mil och är fortfarande mycket nöjd över den.
Jag är 190cm lång och sitter riktigt bra, men jag skulle behöva den högre sadeln för att få ännu bättre komfort. Tror att din grabb även skulle behöva det högre sadelalternativet. Vi köpte en demo och den var redan konfigurerad med standardsadeln, annars hade vi nog valt den högre.

Då den är under inkörning och jag vill följa inkörningsinstruktionerna så har jag inte passerat 6000 rpm (lite drygt 90km/h på sexan). Vad jag läst i tester så får den mycket bra kritik både vad gäller kvalite och köregenskaper, läste i en test att tydligen så får man en liten extra effektökning vid 7500rpm och en vid 9000rpm men som sagt det återstår att se. Maxfarten ligger på ca 160 km/h (mätarhastighet i filmsnuttar på Youtube)

Bromsar fungerar mycket bra och växellåda och koppling helt underbara. Enligt tester så behövs bara kopplingen på de två lägsta växlarna, på övriga går det tydligen med lätthet att både växla upp och ner utan koppling (analog quickshift :) )

Jag har mestadels kört på Roslagsvägarna runt Åkersberga (för att få varierad fart och växlingar) och hojen är riktigt skön i kurvor, är mycket kursstabil och känns väldigt stadig trots sin litenhet.

Framgaffeln har inga justeringsmöjligheter men fungerar helt okey. På bakfädringen kan man ställa förspänningen och då jag är ganska tung så gick jag upp tre hack från 0 och det funkar bra.

Någon skrev att den var svår på gasen (antingen var på eller av). Det är ju en enstånka så det borde vara normalt men på G310R'en så upplever jag inte det utan den går hur mjukt och fint som helst och dessutom nästintill vibrationsfritt. Motorn har tydligen balansaxlar som ska förhindra vibrationer (typ som Harley har på sina softails..). Mao motorn känns mer som en flercylindrig än en encylindrig motor!

Idag finns det inte så mycket tillbehör på marknaden, men BMW säger att de planerar att tillverka 200 000 exemplar av den här modellen i en rasande fart, så det kommer nog att finnas mycket tillbehör inom snar framtid. Jag har redan nu t ex hittat ett snyggt bagageräcke från R-Gaza (tydligen ngt ryskt?) som verkar perfekt att sätta en Givibox på.

Nu är hojen inkörd i båset för denna säsong så det blir först till våren som vi kan göra en bättre bedömning om vi gjort ett bra val eller inte. Vi valde dock att köpa nytt (nåja demo) med fulla fabriksgarantier och då vi köpt av handlare så har vi konsumentskydd i 3 år :)

Lycka till med valet!

OBS
Och om det istället blir en begagnad hoj som är nedstrypt till A2, kontrollera att den verkligeh är strypt och på rätt sätt så grabben inte åker på olovlig körning (kan vara surt då han bara har 2 år kvar till stora A:t)

Nu finns det några demo som säljs runt 40 tkr och i mina ögon så känns det ganska riskfritt att köpa en sån då dom antagligen inte kommer att sjunka så mycket mer. Det är väldigt mycket hoj för pengarna, och dessutom nytt!


Bild

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-16/14:54
av BmwMats
Tack för trevlig och utförligt omdöme !

Alltid intressant att läsa dessa ! ;)

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-16/15:19
av Kovlingen
BmwMats skrev:Tack för trevlig och utförligt omdöme !
Alltid intressant att läsa dessa ! ;)

+1

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-17/13:55
av Magnus Brobeck
Tusen tack för att du tog dig tid till detta. Det var spot on vad jag hoppades på.

Med vänlig hälsning, Magnus

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-17/16:42
av Kovlingen
Jag läser mellan raderna och konstaterar att Magnus snart skall ut på shoppingrunda :D
Om det inte redan är avklarat :? ;)

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-17/16:59
av BmwMats
Chili skrev:...(6000 rpm, lite drygt 90km/h på sexan)....


Förvånande dock att den är så högvarvig :shock:

Man skulle ju önska ett betydligt lägre varvtal vid landsvägskörning så man sparar motor och bränsle.
Att dreva om till andra kuggantal torde väl kanske vara en möjlighet att få en lite lugnare gång.

Den är ju ändå sexväxlad, så det är lite förvånande att dom inte har gjort sjätte växeln mer som en överväxel så varvtalet kommer ner mot 3-3500 rpm istället.

Tycker mig inte uppleva att andra motorcyklister reagerar på "höga varval", eller är det bara jag som uppskattar en lugn och komfortabel motorgång, som dessutom skonar motor och mekanik ?

Även mina gamla K75'or varvar på tok för mycket anser jag, ligger närmare 4k rpm vid 100 km/h. Skulle vilja ha ner varvtalet minst 1k rpm, men det är ju inte så lätt gjort på en kardanmaskin.

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-17/17:15
av Bror Gårdelöf
BmwMats skrev:Förvånande dock att den är så högvarvig.

Måhända är målgruppen inte i första hand touringåkare utan folk, som kör i städer eller på småvägar? Den absoluta majoriteten av världens motoriserade tvåhjulingar är nyttofordon - ofta i stora städer i tredje världen.
Men det hindrar naturligtvis ingen från att dreva om för att få en annan karaktär på cykeln.

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-17/17:35
av BmwMats
Bror Gårdelöf skrev:
BmwMats skrev:Förvånande dock att den är så högvarvig.

Måhända är målgruppen inte i första hand touringåkare utan folk, som kör i städer eller på småvägar? Den absoluta majoriteten av världens motoriserade tvåhjulingar är nyttofordon - ofta i stora städer i tredje världen.
Men det hindrar naturligtvis ingen från att dreva om för att få en annan karaktär på cykeln.


Nej det är väl så... Man har ju en valmöjlighet trots allt ;)

Men i övrigt så ser ju G310 mycket intressant ut, smidig och till ett relativt överkomligt pris.
Tänkte ta en provtur nästa vår, brukar vara farligt, för man blir frestad... :mrgreen:

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-17/18:04
av BrooklynS
En så liten motor orkar sällan ens med att hålla hastigheten vid så låga varvtal så utväxlingen är sannolikt vald för att göra hojen körbar.

Kolla vad en fyrtakts 125-a varvar i 90...

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-17/21:15
av Thomas Stadin
BmwMats skrev:
Chili skrev:...(6000 rpm, lite drygt 90km/h på sexan)....


Den är ju ändå sexväxlad, så det är lite förvånande att dom inte har gjort sjätte växeln mer som en överväxel så varvtalet kommer ner mot 3-3500 rpm istället.


Hur tänker du nu?
För att ens orka hålla 90 km/h på sexan krävs högre varv än 3-3.5k för en liten 310 cc.
Sambons 390 Duke varvar runt 5k @90km/h men där är ju cylindervolymen något större medan vikten är något lägre.
Min R1200GS varvar tex ca 4.5k @100km/h på sexan. För körbarhetens skull skulle jag gärna se att den varvade mer, tex 5k @100 km/h istället.

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-18/13:39
av BmwMats
Kan mycket väl stämma som du säger, min lilla 125'a varvar också tokmycket, men användningsområdet för den är huvudsakligen övningskörning och hittills har det mest blivit övning av växling och dragläge m.m.
Sällan man är uppe i 90 km/h med den hojen... ;)

Var inne och tittade lite på G310 häromveckan i en lokal butik, talade med en försäljare och vid förfrågan hur den upplevs så berättade han att det inte skiljer så mycket i ork på den och en vanlig F650GS.
Så det låter ju mycket positivt om det är som han säger ! :)

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-18/14:36
av BrooklynS
Jag skulle inte tro ett smack på denne försäljare...

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-28/12:39
av Magnus Brobeck
Då var handpeng på en G310R betald - nu är frågan hur man "får hem den" i regnblasket.

Med vänlig hälsning, Magnus

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-28/12:50
av Kovlingen
:idea: Regnställ ? 8-)

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-28/14:14
av BmwMats
Magnus Brobeck skrev:Då var handpeng på en G310R betald - nu är frågan hur man "får hem den" i regnblasket.

Med vänlig hälsning, Magnus


Oj vad roligt Magnus ! :) :) :)

Grattis !

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-28/15:37
av Magnus Mörtling
Magnus Brobeck skrev:Då var handpeng på en G310R betald - nu är frågan hur man "får hem den" i regnblasket.

Med vänlig hälsning, Magnus



Grattis till en bra maskin!
Kanske är en sådan som hamnar hemma hos oss med i sinom tid... men först skall jag försöka få dem intresserade av moppe.

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-28/15:45
av Kovlingen
Magnus Mörtling skrev: men först skall jag försöka få dem intresserade av moppe.

Hade du inte både tvillingar och trillingar :? Blir det inte billigare med körsång :o ;)
(och mindre farligt också :( )

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-28/20:58
av DaK
Kovlingen skrev:
Magnus Mörtling skrev: men först skall jag försöka få dem intresserade av moppe.

Hade du inte både tvillingar och trillingar :? Blir det inte billigare med körsång :o ;)
(och mindre farligt också :( )

Oberoende av vilket det blir så kommer det att krävas körlektioner :!:

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-28/21:05
av Kovlingen
DaK skrev: Oberoende av vilket det blir så kommer det att krävas körlektioner :!:

Tog några sek. innan jag löste detta , men sedan kom asgarvet :D :D :D Mycket fyndigt :D

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-29/02:29
av BmwMats
Kovlingen skrev:
DaK skrev: Oberoende av vilket det blir så kommer det att krävas körlektioner :!:

Tog några sek. innan jag löste detta , men sedan kom asgarvet :D :D :D Mycket fyndigt :D


Kör som Kör... :mrgreen:

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-29/08:57
av Magnus Brobeck
BmwMats skrev:
Kovlingen skrev:
DaK skrev: *SNIPP*


Kör som Kör... :mrgreen:


Skall man köra med MC är det bra med Scala ...

:oops:

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-29/09:58
av Kovlingen
Kanske köra med en dur å . Kan det stämma ? :?

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-30/09:37
av Thomas Stadin
Det låter ju "kanon" :)

Re: Funderingar på BMW G310R

InläggPostat: 2017-11-30/11:16
av Kovlingen
Hur går det att köra med drev tro :?