Hej Magnus!
Som jag skrev i ditt inlägg på FB så har jag för lite sen precis köpt en G310R till min dotter. Tänkte försöka mig på att ge ett något mer utförligare omdöme här. (vi får väl se hur det går....)
Min bedömning är att hojen håller mycket hög kvalitet och är en riktig BMW (den är tillverkad av TVS i Indien men BMW verkar ha satt tillverkningskvaliteten mycket högt...) Jag har synat svetsar i ram och kvaliten på plastdetaljerna och jag har inte hittat några tillverkningsdefekter. Dessutom är alla plastkåpor lackerade.
Jag har nu kört den i drygt 10 mil och är fortfarande mycket nöjd över den.
Jag är 190cm lång och sitter riktigt bra, men jag skulle behöva den högre sadeln för att få ännu bättre komfort. Tror att din grabb även skulle behöva det högre sadelalternativet. Vi köpte en demo och den var redan konfigurerad med standardsadeln, annars hade vi nog valt den högre.
Då den är under inkörning och jag vill följa inkörningsinstruktionerna så har jag inte passerat 6000 rpm (lite drygt 90km/h på sexan). Vad jag läst i tester så får den mycket bra kritik både vad gäller kvalite och köregenskaper, läste i en test att tydligen så får man en liten extra effektökning vid 7500rpm och en vid 9000rpm men som sagt det återstår att se. Maxfarten ligger på ca 160 km/h (mätarhastighet i filmsnuttar på Youtube)
Bromsar fungerar mycket bra och växellåda och koppling helt underbara. Enligt tester så behövs bara kopplingen på de två lägsta växlarna, på övriga går det tydligen med lätthet att både växla upp och ner utan koppling (analog quickshift
)
Jag har mestadels kört på Roslagsvägarna runt Åkersberga (för att få varierad fart och växlingar) och hojen är riktigt skön i kurvor, är mycket kursstabil och känns väldigt stadig trots sin litenhet.
Framgaffeln har inga justeringsmöjligheter men fungerar helt okey. På bakfädringen kan man ställa förspänningen och då jag är ganska tung så gick jag upp tre hack från 0 och det funkar bra.
Någon skrev att den var svår på gasen (antingen var på eller av). Det är ju en enstånka så det borde vara normalt men på G310R'en så upplever jag inte det utan den går hur mjukt och fint som helst och dessutom nästintill vibrationsfritt. Motorn har tydligen balansaxlar som ska förhindra vibrationer (typ som Harley har på sina softails..). Mao motorn känns mer som en flercylindrig än en encylindrig motor!
Idag finns det inte så mycket tillbehör på marknaden, men BMW säger att de planerar att tillverka 200 000 exemplar av den här modellen i en rasande fart, så det kommer nog att finnas mycket tillbehör inom snar framtid. Jag har redan nu t ex hittat ett snyggt bagageräcke från R-Gaza (tydligen ngt ryskt?) som verkar perfekt att sätta en Givibox på.
Nu är hojen inkörd i båset för denna säsong så det blir först till våren som vi kan göra en bättre bedömning om vi gjort ett bra val eller inte. Vi valde dock att köpa nytt (nåja demo) med fulla fabriksgarantier och då vi köpt av handlare så har vi konsumentskydd i 3 år
Lycka till med valet!
OBS
Och om det istället blir en begagnad hoj som är nedstrypt till A2, kontrollera att den verkligeh är strypt och på rätt sätt så grabben inte åker på olovlig körning (kan vara surt då han bara har 2 år kvar till stora A:t)
Nu finns det några demo som säljs runt 40 tkr och i mina ögon så känns det ganska riskfritt att köpa en sån då dom antagligen inte kommer att sjunka så mycket mer. Det är väldigt mycket hoj för pengarna, och dessutom nytt!