Sida 1 av 1

BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-07/09:40
av Anders Nedemark
Såg på FB att BMW sänder live ang. nya modeller och nyheter.

https://www.facebook.com/BMWMotorrad/vi ... 263598467/

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-07/12:17
av Måns Ulveståhl
Jag tittade på presentationen, men tyvärr inget som attraherade mig.
Nu väntar jag på EICMA 2018 :mrgreen:

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-07/13:01
av Thomas Stadin
Vi går fortfarande och väntar på 150-hästarsboxern :)

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-07/15:09
av Olof Eriksson
Thomas Stadin skrev:Vi går fortfarande och väntar på 150-hästarsboxern :)

Nää den jag har är alldeles tillräcklig :o

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-07/15:29
av Kovlingen
Olof Eriksson skrev:
Thomas Stadin skrev:Vi går fortfarande och väntar på 150-hästarsboxern :)

Nää den jag har är alldeles tillräcklig :o

Jag skulle hellre vilja ha en riktig "sleeper" . En gammal boxer som drar kallingarna av det mesta :mrgreen:
Har haft ett par bilar som var riktigt irriterande för de som trodde att det var en standardslö original-Svensson ;) .
Nu var det väl inga bilar som motsvara dagens krav men då ....... :P 8-)

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-07/15:46
av Thomas Stadin
Olof Eriksson skrev:
Thomas Stadin skrev:Vi går fortfarande och väntar på 150-hästarsboxern :)

Nää den jag har är alldeles tillräcklig :o


Konkurrenterna börjar "dra ifrån".
KTM har mellan 160-180hk i sina 1290 (beroende på version) medan Ducati som idag har 160hk har annonserat att de kommer med en större motor som sannolikt också levererar mer effekt.
Även vi med boxer behöver mer effekt. Hur ska vi annars kunna rita lika långa svarta fina streck ut ur kurvorna? :)

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-07/15:48
av Måns Ulveståhl
Kawazucki presenterade en Sport Tourer på 210 hk (kompressormatad).
En sporthoj - inte sport tourer - med små väskor påhängda. Den kommer knappast att vara billig att försäkra.
Fast jag uppskattar konceptet "sport tourer med mer klös".
En BMW "R1000RS" med dagens modiga 165 hk hade skapat ryckningar i baguetten.

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-07/15:57
av Kovlingen
Thomas Stadin skrev:Även vi med boxer behöver mer effekt.
Hur ska vi annars kunna rita lika långa svarta fina streck ut ur kurvorna? :)

Lyfta framhjulet på 6:an :D

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-07/16:03
av Thomas Stadin
Kovlingen skrev:
Thomas Stadin skrev:Även vi med boxer behöver mer effekt.
Hur ska vi annars kunna rita lika långa svarta fina streck ut ur kurvorna? :)

Lyfta framhjulet på 6:an :D


Ja, det vore nåt, 1290 DUKE sägs ju kunna lyfta på framhjulet på 4:an så varför inte?

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-07/20:02
av Fredric Fredricson
Boxer konfigurationen har ju inte många fördelar förutom kylning. Kanske dax för en V4 och vattenkylning?

Annars tror jag R4an i S1000RR/R/XR är den bästa motor BMW byggt, kanske tillsammans med R6an I K1600.

/Fredric (svär i kyrkan)

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-07/20:50
av Allan Ericsson
Kovlingen skrev:
Thomas Stadin skrev:Även vi med boxer behöver mer effekt.
Hur ska vi annars kunna rita lika långa svarta fina streck ut ur kurvorna? :)

Lyfta framhjulet på 6:an :D

Lyfta framhjul är redan avklarat. Vi som varit med ett tag kan ju minnas Kawasaki Mach III. Redan 1970 kunde jag lyfta framhjulet vid växling vid 160 km/h (enligt glädjemätare)! Jag lånbytte min Norton mot Mach III:an och naturligt måste man ju prova om det stämde som man sade då.
Man kan också reflektera över den ständiga hungern efter mer vridmoment (=för att rita svarta streck), som nog är mer användbart än toppeffekt i området 150+ hk.

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-08/07:35
av Olof Eriksson
Fredric Fredricson skrev:Boxer konfigurationen har ju inte många fördelar förutom kylning. Kanske dax för en V4 och vattenkylning?

Annars tror jag R4an i S1000RR/R/XR är den bästa motor BMW byggt, kanske tillsammans med R6an I K1600.

/Fredric (svär i kyrkan)
Att påstå dylikt är i princip skäl för uteslutning ;)

Så jag rapporterar inlägget till våra moderatorer. Med lite tur så kommer herr Mörtling att städa upp tråden. Så forumet åter blir rent från dylika idéer....

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-08/08:30
av Allan Ericsson
KTM har visat sin 790 Adventure.
En reflektion: F750GS och F850GS tycks utmana Honda Africa Twin. Man låter alltså KTM790 Adventure vara det ohotade alternativet för den som inte förstår varför man skall sitta fixerad i en urgröpning bakom en hiskeligt hög bensintank. Om man drar min reflektion ett steg till, så får jag en känsla av att BMW och KTM har en uppgörelse om att inte trampa in på varandras domäner utan erbjuda var sitt alternativ: Antingen kommer man från touring-hållet och vill fortsätta att sitta tungt på rumpan (F750GS, F850GS, R1200GS, R1200GSA,...) eller också kommer man från cross/enduro-hållet och vill kunna röra sig på cykeln (790, 1090, 1290,...).

Detta skrivet i ett försök att hålla sig inom trådens ämnesområde. :)

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-08/09:09
av Kovlingen
Allan Ericsson skrev: Vi som varit med ett tag kan ju minnas Kawasaki Mach III. Redan 1970 kunde jag lyfta framhjulet vid växling vid 160 km/h

En kompis från lumpartiden köpte en sådan efter muck . Tog plats in i en buss som svängde
ut inne i Sundsvall . Så var den karriären över . :( Helt livsfarliga maskiner enl. "de som vet" . :shock:
Onödigt mycket kraft i dagens hojar . Lika mycket eller mer än i bilar med en bråkdel av vikten :?
Med min "moped" r1150r så hänger jag med utom i toppfart . Behöver inte mer , men 1200r skulle
inte sitta fel och då med 110 hk-motorn . Där går gränsen för vad jag kan tänka mej . :)
Synd att kontokortet är så tunt å sletet :x

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-08/10:50
av Hasse Gustafsson
@ Kovlingen
Kom till Linköping!
https://www.blocket.se/ostergotland/Bmw ... ?ca=14&w=3
Jag bjuder på kaffe :)

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-08/11:57
av Kovlingen
Jag tackar så mycket för erbjudandet men tyvärr är det för kallt att ta hojen :shock:
Skämt åsido , rätt modell men tyvärr fel färg . Måste ju skylla på nått :cry:
NB i Sundsvall har haft en till salu för ett tag sedan . Var in och dreglade över den
flera ggr . ;) Tror att de har sålt den så nu åker jag bara förbi när jag är i krokarna .
Sluta genast med att få mej att börja tänka på denna modell ! :D

EDIT : Fasiken också . Måste nog ta en sväng ner till handlarn och kolla på hojar :mrgreen:

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-08/12:48
av knutk
Undertegnede har en 1200 GSA LC og en F800GS, hvor jeg har TKC80 på F8, og benytter den når jeg skal kjøre grusveier, mens GSA benyttes når veivalget består vesentlig av asfalt.
Grunnen til at jeg både har 800 og 1200 er at jeg liker den lavere vekten som 800 tilbyr. Jeg opplever det som mer morsomt å kjøre på grus enn med 1200.

Nye F850 virker som en spennende arvtager etter F800, som begynner å bli gammeldags i forhold til konkurrentene.
Den er fin å se på og har det "riktige" utstyret. Tekniske data ser lovende ut, helt til man kommer til vekta. 228 kg????. Det samme som S1000XR med 160 hk, og kun 10 kg mindre enn 1200GS, hvorav 4 av kiloene representerer mer bensin.
Om jeg da kjøper en ny F850 får jeg en sykkel uten kardang, stort sett samme vekt, høyere tyngdepunkt, lavere effekt og lavere dreiemoment i forhold til R1200.

Jeg har ikke avskrevet sykkelen helt, men enn så lenge frister den lite som en sykkel nr 2.

Re: BMW sänder live

InläggPostat: 2017-11-08/15:20
av Thomas Stadin
knutk skrev:Undertegnede har en 1200 GSA LC og en F800GS, hvor jeg har TKC80 på F8, og benytter den når jeg skal kjøre grusveier, mens GSA benyttes når veivalget består vesentlig av asfalt.
Grunnen til at jeg både har 800 og 1200 er at jeg liker den lavere vekten som 800 tilbyr. Jeg opplever det som mer morsomt å kjøre på grus enn med 1200.

Nye F850 virker som en spennende arvtager etter F800, som begynner å bli gammeldags i forhold til konkurrentene.
Den er fin å se på og har det "riktige" utstyret. Tekniske data ser lovende ut, helt til man kommer til vekta. 228 kg????. Det samme som S1000XR med 160 hk, og kun 10 kg mindre enn 1200GS, hvorav 4 av kiloene representerer mer bensin.
Om jeg da kjøper en ny F850 får jeg en sykkel uten kardang, stort sett samme vekt, høyere tyngdepunkt, lavere effekt og lavere dreiemoment i forhold til R1200.

Jeg har ikke avskrevet sykkelen helt, men enn så lenge frister den lite som en sykkel nr 2.


Man undrar varifrån de 15 extra kilona kommer (och det brukar jag även undra när jag själv ställer mig på vågen).