HåkanH skrev:By the way! Varför använder man begreppen underhållsladdning resp. "vanlig" laddning? Jag förstår inte skillnaden härvid...
Jag har tolkat begreppen så, att "laddning" innebär, att man laddar ett mer eller mindre urladdat batteri, medan "underhållsladdning" innebär, att man ser till, att det är (nästan) fulladdat hela tiden.
För att använda mitt eget beteende som exempel: Under 14 dagars stillestånd laddas ett friskt fordonsbatteri inte ur särskilt mycket, så jag betraktar mina "stötladdningar" varannan vecka (vilket också bara tar några timmar) som underhållsladdning.
Skulle jag däremot låta hojen stå hela vintern utan att ladda batteriet (vilket jag inte tänker göra), kan man rimligen med fog tala om "laddning", när man kopplar in laddaren på våren.
Moderna, "intelligenta" laddare lär i princip fungera ungefär som mina stötladdningar, dvs de känner av, när batteriet är fulladdat och stänger då av sig själva. Sedan känner de av, när det är dags att ge en ny slurk med ström till batteriet, ger den, stänger av osv.
Hojens originalbatteri höll alltså mycket länge, 13 år(!), men de sista åren krävde det c:a 12 timmar, när jag laddade varannan vecka på vintern; mot 3 - 4 med det nya (båda exteriört likadana Exide).
Jag gjorde också misstaget vid ett tillfälle att låta hojen stå tre veckor utan laddning. När vi skulle åka iväg på Kristi Himmelsfärdsresan 2015, orkade batteriet inte dra runt startmotorn. Tomas Markebo, som övernattat hos oss, fick åka in till den överenskomna startpunkten och hämta resten av gänget, vilket tog c:a en halvtimma, under vilken jag laddade batteriet. Det var inte utan pirr i magen, som jag därefter tryckte på startknappen. Skulle jag få göra denna resa som passagerare? Men motorn gick igång direkt. Laddaren fick följa med på resan, men eftersom vi körde 40-milaetapper, hade generatorn tid att göra sitt jobb, så det var aldrig några problem med att få igång cykeln under de två följande dagarna. Men gissa, vem som fredag morgon ringde Beviks och beställde ett nytt batteri. ETT sådant fanns i lager och hämtades av hustrun, varpå jag bytte på garageplanen lördag kväll - för dagen därefter skulle vi starta mot Korsika.