laddning av batteri.

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

laddning av batteri.

Inläggav loket » 2017-11-27/12:38

Hej govänner. :D
Då är hojen nyservad, tvättad, och inställd för vintern.
Men en fråga till er därute i detta underbara Sverige.
Underhållsladdning av batteri. Jag har själv ett gelbatteri.
Med dom nya elektroniska tänkande laddare som finns idag,
kan/skall laddaren vara på hela tiden eller bara vara tillkopplad
då o då.
Tacksam för era åsikter.
Loket/Helsingborg.
loket
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2013-08-29/11:34

Re: laddning av batteri.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-27/15:00

Du skriver inte, vilken laddare Du har, så det är lite svårt att svara på. De bästa från exempelvis CTEK lär man kunna ha i hela vintern.
Min egen gamla originalladdare påstår BMW också kan vara inkopplad hela vintern, men jag har blivit avrådd från det. (Innan jag fick det rådet, hade jag den dock inkopplad hela vintern under några år, och det verkar inte, som att batteriet tog någon skada av det, för det höll i 13 år och närmare 13 000 mil!)

Ett råd från Martin Sandh på Kenneths MC (han brukar veta, vad han pratar om) är att koppla in laddaren varannan vecka och ladda fullt, varpå Du kopplar ur den igen. Det rådet har jag följt sedan dess, eftersom jag bor i villa med garage.
Har Du samma möjlighet utan olägenhet, är det i alla fall en enkel princip att hålla på.

En hoj, som står stilla 14 dagar mitt i säsongen brukar ju inte vara svårstartad, om batteriet är OK, så laddning varannan vecka ger goda marginaler.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: laddning av batteri.

Inläggav HåkanH » 2017-11-28/12:06

Ja, batterier och laddning ja....här finns nästan lika många åsikter som det finns mäniskor! ;)
Precis som med motorolja och däck! :lol:

Jag gör lite annorlunda än Bror!
Under vintersäsongen får mitt batteri sitter kvar i cykeln, som stor står i en bod utan uppvärmning.
Sådär med 2 veckors mellanrum mäter jag batterispänningen.
Om/när spänningen sjunkit till 12,6 - 12,7 volt, sätter jag på laddning med min "gamla" Ctek 3600.
Eftersom jag har ett Odyssey-batteri (renblybatteri) laddar jag i snöflingeläget (14,7 V)
Rätt eller fel ???...en del säger 14,4 volt-läget medan andra säger 14,7 volt. :?

Det brukar gå ganska fort. När jag tittar till efter 2-3 timmar lyser laddaren grönt.

By the way! Varför använder man begreppen underhållsladdning resp. "vanlig" laddning? Jag förstår inte
skillnaden härvid...laddning som laddning liksom. Vari ligger skillnaden?
Vad är det jag gör? laddar jag eller underhållsladdar jag?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: laddning av batteri.

Inläggav Kovlingen » 2017-11-28/12:14

Underhållsladdning är väl när inte generatorn sköter jobbet under vintern tex.
Laddning är väl när man har tavlat sej och glömt nått på som drar ur batteriet :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: laddning av batteri.

Inläggav Thomas Stadin » 2017-11-28/16:56

HåkanH skrev:Ja, batterier och laddning ja....här finns nästan lika många åsikter som det finns mäniskor! ;)
Precis som med motorolja och däck! :lol:

Jag gör lite annorlunda än Bror!
Under vintersäsongen får mitt batteri sitter kvar i cykeln, som stor står i en bod utan uppvärmning.
Sådär med 2 veckors mellanrum mäter jag batterispänningen.
Om/när spänningen sjunkit till 12,6 - 12,7 volt, sätter jag på laddning med min "gamla" Ctek 3600.
Eftersom jag har ett Odyssey-batteri (renblybatteri) laddar jag i snöflingeläget (14,7 V)
Rätt eller fel ???...en del säger 14,4 volt-läget medan andra säger 14,7 volt. :?

Det brukar gå ganska fort. När jag tittar till efter 2-3 timmar lyser laddaren grönt.

By the way! Varför använder man begreppen underhållsladdning resp. "vanlig" laddning? Jag förstår inte
skillnaden härvid...laddning som laddning liksom. Vari ligger skillnaden?
Vad är det jag gör? laddar jag eller underhållsladdar jag?


Utan att ha läst in mig specifikt på Odyssey så gäller, generellt sett, att ju lägre temp i din mc-bod desto högre bör laddspänningen vara för att batteriet ska bli fulladdat. Det är just därför som snöflingeläget ger 0,3V extra.

EDIT: Hittade denna som förklarar på ett enkelt sätt:
http://www.exide.nu/batterikunskap/optimal-laddspanning/
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: laddning av batteri.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-28/20:59

HåkanH skrev:By the way! Varför använder man begreppen underhållsladdning resp. "vanlig" laddning? Jag förstår inte skillnaden härvid...

Jag har tolkat begreppen så, att "laddning" innebär, att man laddar ett mer eller mindre urladdat batteri, medan "underhållsladdning" innebär, att man ser till, att det är (nästan) fulladdat hela tiden.
För att använda mitt eget beteende som exempel: Under 14 dagars stillestånd laddas ett friskt fordonsbatteri inte ur särskilt mycket, så jag betraktar mina "stötladdningar" varannan vecka (vilket också bara tar några timmar) som underhållsladdning.
Skulle jag däremot låta hojen stå hela vintern utan att ladda batteriet (vilket jag inte tänker göra), kan man rimligen med fog tala om "laddning", när man kopplar in laddaren på våren.

Moderna, "intelligenta" laddare lär i princip fungera ungefär som mina stötladdningar, dvs de känner av, när batteriet är fulladdat och stänger då av sig själva. Sedan känner de av, när det är dags att ge en ny slurk med ström till batteriet, ger den, stänger av osv.

Hojens originalbatteri höll alltså mycket länge, 13 år(!), men de sista åren krävde det c:a 12 timmar, när jag laddade varannan vecka på vintern; mot 3 - 4 med det nya (båda exteriört likadana Exide).
Jag gjorde också misstaget vid ett tillfälle att låta hojen stå tre veckor utan laddning. När vi skulle åka iväg på Kristi Himmelsfärdsresan 2015, orkade batteriet inte dra runt startmotorn. Tomas Markebo, som övernattat hos oss, fick åka in till den överenskomna startpunkten och hämta resten av gänget, vilket tog c:a en halvtimma, under vilken jag laddade batteriet. Det var inte utan pirr i magen, som jag därefter tryckte på startknappen. Skulle jag få göra denna resa som passagerare? Men motorn gick igång direkt. Laddaren fick följa med på resan, men eftersom vi körde 40-milaetapper, hade generatorn tid att göra sitt jobb, så det var aldrig några problem med att få igång cykeln under de två följande dagarna. Men gissa, vem som fredag morgon ringde Beviks och beställde ett nytt batteri. ETT sådant fanns i lager och hämtades av hustrun, varpå jag bytte på garageplanen lördag kväll - för dagen därefter skulle vi starta mot Korsika.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst