K1200S 2008

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

K1200S 2008

Inläggav huschel01 » 2018-01-03/15:52

Hej,
köpte en K1200RS från ´02 förre året och är jätte nöjd med. Ha nästan hunnit åker 1000 mil hittills.

Ändå fundera jag på att byter till en K1200S från 2008 och undra om det finns några råd från er i forumet vad som jag skall titta på /beakta inför köpet och om bytet är värd att lägger 40kkr i mellan.

Tack på förhand!
>>BR
//Holger
huschel01
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2017-02-23/12:17

Re: K1200S 2008

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-03/16:57

Jag skulle inte byta - i synnerhet som Du skriver, att Du trivs mycket bra med, vad Du har. K 1200-modellerna med tvärställd motor var inte riktigt färdiga, när de lanserades, utan drogs med en del barnsjukdomar - som BMW i och för sig åtgärdade. Är det gjort, bör en sådan i och för sig vara ett säkert köp.
Jag har en likadan hoj som Du - också en 2002. Den har gått 15 300 bekymmersfria mil - och jag skulle inte bli förvånad, om den levererar ytterligare 10 000.
När den nya K 1200-serien kom, provkörde jag en - men tyckte att den var för "nervös" i beteendet. Dessutom satt jag inte bra - för ihopkrupen - på K 1200 S. K 1200 GT, däremot, hade bra körställning.
När sedan K 1300-serien kom, upplevde jag alla dessa barnsjukdomar botade - men jag skulle ha fått lägga 100 000 i mellanskillnad, och mycket bättre var den inte.

Min svåger brukar säga, att jag åker "gratis", dvs värdeminskningen har numera i stort sett upphört, så det enda, som kostar pengar, är soppa, däck och service.
Någon gång kommer packningen mellan vevhuset och torrkopplingen att börja läcka. Då börjar kopplingen slira, och packning och koppling måste bytas. Det lär inte vara svårt för den, som vet, vad han sysslar med, men cykeln måste i princip delas på mitten, så görs jobbet av en verkstad, lär det hamna kring 15 000:-. (Här finns en paradox: Ju oftare motorn körs, desto längre håller packningen, för att den smörjs. Långa stillestånd innebär ökad risk för, att packningen torkar fast vid axeln - och sedan är läckaget ett faktum.)
Vänder man på resonemanget, är värdeminskningen på en nyare hoj inte försumbar.

Ifall Du inte redan noterat det, är K-serien med längsställd vev framtung och käkar därmed gärna framdäck med frisk aptit. Jag kör med extra styva däck (Michelin Pilot Road 4 GT) och 2,9/3,2. Det ger några hundra mil extra på framsvålen, plus att cykeln blir märkbart stadigare - exempelvis i turbulensen efter en långtradare.

Cykeln ritades som Autobahnlok, så det är inte konstigt, att den inte är det optimala valet för snäva serpentinsvängar, men i svepande kurvor är den en njutning att köra - vilket Du förmodligen redan noterat. Dessutom har den något för BMW ovanligt; en klonkfri växellåda! Det kan man definitivt inte beskylla de tvärställda modellerna för! Har Du dessutom som jag fallit för, att det nästan inte spelar någon roll, vad varvräknaren pekar på - den drar problemfritt långt ner i registret - är även det en skillnad mot de nyare modellerna. De har helt andra motorer, som är byggda för högre varvtal för att gå bra - och tål det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200S 2008

Inläggav huschel01 » 2018-01-03/20:51

Hej Bror Gårdelöf,

tack så jätte mycket för ditt utförlig svar och dessutom ett nöje att läsa :)

Min RS ha gått ca 5300mil och det närmar sig 6kmil justeringar av ventilspel, såsom eventuell byte av packningen mellan motorn och växeln. Det kan vara fel känsla, men det känns om spelet på kopplingen är för lite.

Uppställningen jag fick är att justeringen av ventil- och insprutning system ca 3700:-. Då kan det händer att spelet är för stort och då behövs särskilda distansinlägg (kommer inte ihåg namnet). Antalet är upp till 16 stycken och kostnad 300:-/styck. Då blir den servicen redan 10 000:-! Med lite otur vill packningen mellan motorn och växellådan flytta och då är det 15 000 till! Mina för hoppningar var att slipa bekymmer med "uppgraderingen" och kommer undan lagningar dem närmaste åren vid ca 1000 mil om året.

Det du skriver om K1200S ha jag läst i andra inlägg, men då var det byggår 2006 som var mest påpekad. Sedan skall det ha förbättrats till 2008 dock ruggig motor vid lågt varvtal är väl kvar

Som redan skrivit tack för ditt svar. Det är många av dina punkter jag instämmer och det är värd att fundera innan ett eventuellt byte.

Jag hoppas vi ses igen vid första utfärden 2018 i Linköping och kanske är det då 2 eller fler K1200RS i klungan.
huschel01
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2017-02-23/12:17

Re: K1200S 2008

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-03/22:04

Du har PM.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200S 2008

Inläggav BrooklynS » 2018-01-04/16:08

K1200S är en HELT annan motorcykel än föregångaren. Det är en modern motorcykel i både chassi, motor och elektronik. De barnsjukdomar med bl.a. kopplingskorg och något annat är rimligen åtgärdade nu på en begagnad maskin.

Den gamla K1200 RS/GT har rötterna i K100 från 1984 medan den nya var sista skriket 2006 och är nog än idag modernare än de flesta andra hojar.

Att sedan en äldre K1200RS fortfarande kan vara en bra hoj att åka på är en annan sak, men det gäller ju å andra sidan också en R100RT från 1979...

Om det är värt att byta vet bara du.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: K1200S 2008

Inläggav huschel01 » 2018-01-04/20:03

Tack för ditt svar.

Jag få helt enkelt testa och jämföra cyklarna. Inte bara tekniken är avgörande även sittställningen. Åkte med min 120mil i sträck i somras och då var det skönt att bara backen hade lite ont inte axlarna.

Som du och Bro Gardelöf skriver det är mycket att tänka och välja på ... . Finns ju lite tid kvar till första nyckel vredet..
huschel01
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2017-02-23/12:17

Re: K1200S 2008

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-06/19:05

BrooklynS skrev:Den gamla K1200 RS/GT har rötterna i K100 från 1984 medan den nya var sista skriket 2006 och är nog än idag modernare än de flesta andra hojar.

Jag skrev mitt långa svar till TS, eftersom han var så nöjd med hojen. Då finns ju skäl att ge honom argument för att behålla den. Hade han varit missnöjd, hade mitt första inlägg fått en helt annat karaktär.
Att första generationens K 1200-modeller har anor tillbaka till 1984 är en sanning med modifikation - på samma sätt som att påstå, att dagens boxrar har anor ända tillbaka till urmodellen R 32 från 1923. I det senare fallet finns väl inte en skruv gemensam - enbart layouten med boxertwin och kardandrift.
K 1200-modellerna var veterligen de första fyrorna med Telelevergaffel, gummiupphängd motor i en helt ny ram etc, så det rimliga är väl att hävda, att konstruktionen går tillbaka till 1997.
Visst, nästa generation K 1200 är tio år yngre och en helt annan, modernare konstruktion. Något annat har jag inte påstått - bortsett från att den inte tedde sig färdigutvecklad, när den presenterades. Men vi är överens om, att BMW haft åtgärdsprogram för barnsjukdomarna.

Vi är också överens om, att även äldre BMW-maskiner fortfarande kan fylla sin funktion väl. Det räcker med att gå omkring på parkeringen under en årsträff för att inse, att åtskilliga ägare trivs så bra med sina mellan 20 och 40 år gamla maskiner, att de fortfarande använder dem. Det är ett gott betyg åt BMW Motorrad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200S 2008

Inläggav lordnisse » 2018-01-06/21:35

huschel01 skrev:Hej Bror Gårdelöf,

tack så jätte mycket för ditt utförlig svar och dessutom ett nöje att läsa :)

Min RS ha gått ca 5300mil och det närmar sig 6kmil justeringar av ventilspel, såsom eventuell byte av packningen mellan motorn och växeln. Det kan vara fel känsla, men det känns om spelet på kopplingen är för lite.

Uppställningen jag fick är att justeringen av ventil- och insprutning system ca 3700:-. Då kan det händer att spelet är för stort och då behövs särskilda distansinlägg (kommer inte ihåg namnet). Antalet är upp till 16 stycken och kostnad 300:-/styck. Då blir den servicen redan 10 000:-! Med lite otur vill packningen mellan motorn och växellådan flytta och då är det 15 000 till! Mina för hoppningar var att slipa bekymmer med "uppgraderingen" och kommer undan lagningar dem närmaste åren vid ca 1000 mil om året.

Det du skriver om K1200S ha jag läst i andra inlägg, men då var det byggår 2006 som var mest påpekad. Sedan skall det ha förbättrats till 2008 dock ruggig motor vid lågt varvtal är väl kvar

Som redan skrivit tack för ditt svar. Det är många av dina punkter jag instämmer och det är värd att fundera innan ett eventuellt byte.

Jag hoppas vi ses igen vid första utfärden 2018 i Linköping och kanske är det då 2 eller fler K1200RS i klungan.


Hej

Jag har också en K1200rs som jag har haft ett antal år nu. Även jag har funderat på att byta i flera omgångar, men det har slutat med att jag behållit rs,en och det är ju knappast för att det är den bästa Mc,n på jorden utan helt enkelt så att jag inte tycker det är lönt att byta till en begagnad för det är samma risk att något skall gå i sönder på den som om jag behåller rs,en. Alternativet är att köpa en ny vilket jag varit inne på också, men bestämde mig för att rs,en inte är ca 100000:- sämre än en ny hoj. Så därför sitter jag kvar med min rs. Dina service kostnader du nämner kommer du väl få även om du byter hoj, och kan du inte göra något själva? Kanske ta hjälp av en kompis som är mek kunnig. Jag själva är inte någon mek guru men klarar det mesta själva vilket gör hojåkandet till ett billigt nöje. Dock så är jag jäkligt noga med bromsvätskebytet och att se till att använda ABS,en regelbundet, ut på en grusväg och bromsa järnet i mellanåt, och jag står inte med bromsen anliggande mer än nödvändigt, jag tror att det gör nytta för hållbarheten. Lycka till, valet är ditt, men jag hade behållit rs,en.
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: K1200S 2008

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-01-07/06:10

Det är såklart ett stort beslut att byta från en "i princip gratis" hoj till en där värdeminskningen känns. Själv blev jag "tvingad" av yttre omständigheter och det är aldeles klart att hojar förbättras en hel del på tio år.
Därmed inte sagt att en gammal hoj är dålig, bara att bromsar, elektronik mm utvecklas.

Sen undrar jag varför en K1200S? Efter vad jag förstår är K1300S en ganska mycket bättre hoj med hållbarare växellåda å så. Sen är det kanske mer pengar men om det är där skon klämmer och du är nöjd med din gamla hoj så har du ju tiden på din sida. Du kan leta och provköra så mycket och länge du vill innan du bestämmer dig och under tiden minskar K1x00S-hojarna i pris.

/Fredric

PS. Detta påminner mig om den urgamla frågan:

"Hur många begagnade hojar måste jag titta på och provköra för att vara säker på att jag hittar den bästa, eller så nära som möjligt den bästa som finns på marknaden??"

En omöjlig fråga, kan man tycka, men så är det inte alls. Matematikerna har räknat ut det här för länge sen. Du behöver först prova 37% av utbudet innan du har tillräckligt med information för att du skall kunna hitta en av de bästa hojarna på marknaden.
Mer info (men en lite annorlunda formulerad fråga) här: https://www.youtube.com/watch?v=ZWib5olGbQ0
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: K1200S 2008

Inläggav huschel01 » 2018-01-20/08:25

Tack så jättemycket för allt input från er, ni är fantastisk.
Jag hoppas att saisonen börjar snart, fast det just nu snöar, och då finns möjlighet att utvärdera för mig.

//Holger
huschel01
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2017-02-23/12:17

Re: K1200S 2008

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-04/14:54

lordnisse skrev: Även jag har funderat på att byta i flera omgångar, men det har slutat med att jag behållit rs,en och det är ju knappast för att det är den bästa Mc,n på jorden utan helt enkelt så att jag inte tycker det är lönt att byta till en begagnad för det är samma risk att något skall gå i sönder på den som om jag behåller rs,en.

Jag resonerar precis så. Har jag tur, går cykeln ytterligare +10 000 mil. Har jag inte tur, lägger den av tidigare. Eftersom jag hur som helst inte får störande mycket för den vid vare sig inbyte eller privat försäljning ens idag, betraktar jag den i båda fallen som avskriven och är beredd på att få slanta upp för en ny - eller måhända en fin begagnad, ifall en sådan råkar finnas.
Den dagen, den sorgen - eller som amerikanerna säger: "We'll cross that bridge, when we come to it."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200S 2008

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-02-04/16:44

...eller som svensken säger: "En depression i taget" :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst