Hur funkar egentligen BMW:s gamla originalladdare?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Hur funkar egentligen BMW:s gamla originalladdare?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-29/15:00

När jag köpte Sigurd för tio år sedan, gjorde jag "misstaget" att köpa en BMW originalladdare - den grå "kuben", som anger laddningsfunktionen med en röd, två gula respektive en grön (=fulladdat) indikator. Efteråt har jag förstått, att det hade varit smartare att köpa en CTEC eller Optimate - men trots allt har ju originalladdaren skött sig i tio år, och jag är bara inne på mitt andra batteri. (Det fabriksmonterade höll i 13 år och 12 300 mil!)

Jag brukar ladda varannan vecka, och då tar det 3 - 4 timmar från rött till grönt - där den röda brukar lysa rätt kort tid.
Idag gick jag ut och kollade efter en - två timmar, och då lyste det fortfarande rött - vilket fick mig att grunna på, om det blivit något fel på batteriet. När jag kollade efter ytterligare någon timma, hade laddningsindikationen emellertid gått till den andra gula lampan, så snart är nog batteriet fulladdat igen.

Vet någon, om laddaren växlar mellan rött och gult några gånger - och i så fall varför? Jag hade blivit mindre förvånad, om bara den första gula lampan tänts, när jag kollade andra gången.

Jag kommer inte att ligga sömnlös och fundera över detta - men är förstås nyfiken på, om någon vet.

EDIT: Det lyste grönt, när jag kollade efter fem timmar - och det kan ju ha hållit på ett tag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur funkar egentligen BMW:s gamla originalladdare?

Inläggav knutk » 2018-02-09/12:34

Nå foreligger ikke bilder, men om det er laderen jeg tror det er gjelder følgende:

Dette var en av de første ladere som kunne lade CAN-bus sykler fra sykkelens DIN-uttak.
Laderen begynner å lade med en strømbegrensing (1A?) frem til ladespenningen stiger til ett gitt nivå. Deretter holdes spenningen konstant mens ladestrømmen sakte minker. Når ladestrømmen kommer til ett gitt lav-nivå kuttes ladingen og det startes et intern tidsur. Etter en gitt periode (tror det dreier seg om ca 14 dager) åpner laderen på nytt og repeterer syklusen.
Lysdiodene markerer de ulike trinn i prosessen.

Laderen skiller seg fra dagens avanserte laderne ved at den ikke har noen form for pulslading, ei heller noen form for diagnosetest av batteriets tilstand.

Etter dagens standard er det trolig ikke den beste laderen for batteriet, men definitivt en lader som er skånsom mot sykkelens elektronikk. For et fungerende batteri i god stand duger den helt fint til vedlikeholdslading og kan stå tilkoblet hele vinteren, som også var intensjonen fra BMW.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Hur funkar egentligen BMW:s gamla originalladdare?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-09/15:58

Jag tror Dig. Det står ju dessutom i laddarens instruktionsbok, att den kan lämnas inkopplad hela vintern. Det gjorde jag de första två åren - och batteriet verkade ju inte ha tagit stryk av det(?).
Därefter fick jag tipset - av Martin Sandh på Kenneths MC - att det var ännu bättre att "stötladda" varannan vecka (i alla fall om man som jag har cykeln i ett garage i direkt anslutning till, där man bor, min kommentar).
Jag blev bara så förvånad nu senast över, att den röda lampan lyste så länge, varpå det på kort tid gick över till 2/3 fullt och sedan fullt. Det hade jag inte sett förut.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur funkar egentligen BMW:s gamla originalladdare?

Inläggav knutk » 2018-02-09/22:20

Da har jeg funnet bruksanvisningen.
Litt annerledes enn hva jeg beskrev i første svar:

Features

Perfect charging..with the latest IUoU - charging technology in 4 stages:
in stage 1 the battery is charged with maximum charging current until the charge end voltage is reached. In stage 2 the voltage is preserved with falling current to bring the battery to maximum as quickly as possible. In stage 3 the voltage is reduced to the maintenance charge. Reduction of the battery voltage in stage 4 causes a reset - and the cycle starts again from the very beginning.
The charging procedure has been checked by BMW motorbikes and approved for use in BMW motorbike batteries. Measurements have shown that this charging method guarantees a long service life together with minimum water consumption. The battery is always fully charged.
Throughout the whole charging and charge maintenance procedure, the system is constantly queried. If a battery error occurs, the charge procedure is interrupted with an optical LED Error display.
There is a practical wall-mounting bracket on the back of the unit.

Description of functions
When the unit is connected to the mains, it proceeds with a self-test and all LED's light up for approx. 2 seconds to indicate that the functions are ready. When a battery is connected up with at least 3.5V residual voltage, the charge starts. The connected battery is tested and the charge status defined; this is shown by the four LED's 0 1/3 2/3 3/3. This is why it can take a few hours for the charge status to be dfined and the battery 3/3 shown even when the battery is fully charged. The battery cannot be overcharged.
The unit has the following displays
LED Power- on The device is connected to the mains
LED 0 - on The battery is connected up, the device is in the main charging mode.
LED 0 - flashes: Unit is de-sulphating mode with de-sulphating loops. If de-sulphating succeeds and current flow is enforced through the battery, the main charge mode continues. If de-sulphating fails, the charge is interrupted and "error" appears.
LED 1/3 - on Device in main charging mode. Charging current has fallen to 1/3 of the initial value.
LED 2/3 - on Device in main charging mode. Charging current has fallen to 2/3 of the initial value.
LED 3/3 - on Battery fully charged. Maintenance charging now takes place. The unit can remain connected up. The battery is maintained by so-called "driving simulation cycles".
LED Error - on Short-circuit at the charging terminals, battery connected to the wrong poles.
LED Error - flashes Battery error, charge interrupted. The unit haas reconginised a wrong battery, e.g. 6V or 24V battery, battery is sulphated and revival failed or cell short-circuit.

The unit can revivie sulphated batteries. However, this is impossible via the onboard socket outlet in individual cases. Trials have shown that sulphating can be reverted under certain conditions. The unit proceeds with revival loops and tries to enforce a current flow. If the battery cannot be successfully charged via the onboard electrical circuit's socket outlet after several attempts, then the battery should be directly charged on the battery poles. If revival succeeds, it is followed by normal charging. If revival fails, the battery is irrevocably defect. The unit interrupts the charge and indicates this by the flashing LED Error. In stubborn cases, a second attempt to revive the battery may succeed. Disconnect the defect battery briefly and connect it up again. Then proceed again from the beginning. The unit tests the connected battery and switches to the necessary charging mode.
The unit can be connected up to the battery for a longer period of time (several Months) without any problems and always keeps it fully charged. Overcharging and gassing of the battery is prevented.
In spite of the low charge maintenance voltage, under certian circumstances it is possible for the cells of lead acid batteries to lose slight quantities of water. This why the acid level should be checked at regular intervals (approx. 4 weeks). If a defect occurs during charging or charge maintenance, this is detected and charge is interrupted.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Hur funkar egentligen BMW:s gamla originalladdare?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-09/22:43

Tack! Den blir bra att spara och läsa om vid behov.

EDIT 10/2: Men udda är det. Jag brukar alltså plugga i laddaren varannan lördag. Förrförra helgen innebar emellertid styrelsemöte i Göteborg, så då blev det laddning under den efterföljande måndagen - vilket alltså som ovan nämnts tog 4 - 5 timmar, varav ovanligt lång tid med den röda indikatorn lysande. Därefter gick det snabbt att nå grönt.

Idag - 12 dagar senare - lyste den gröna indikatorn efter en timma! Det känns som en egendomligt stor diskrepans mellan en laddning efter 16 dagar, följd av en efter 12. Men jag kommer inte att grubbla ihjäl mig på detta, så länge batteriet levererar, som det skall.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur funkar egentligen BMW:s gamla originalladdare?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-03-01/12:16

Bror Gårdelöf skrev:Tack! Den blir bra att spara och läsa om vid behov.

EDIT 10/2: Men udda är det. Jag brukar alltså plugga i laddaren varannan lördag. Förrförra helgen innebar emellertid styrelsemöte i Göteborg, så då blev det laddning under den efterföljande måndagen - vilket alltså som ovan nämnts tog 4 - 5 timmar, varav ovanligt lång tid med den röda indikatorn lysande. Därefter gick det snabbt att nå grönt.

Idag - 12 dagar senare - lyste den gröna indikatorn efter en timma! Det känns som en egendomligt stor diskrepans mellan en laddning efter 16 dagar, följd av en efter 12. Men jag kommer inte att grubbla ihjäl mig på detta, så länge batteriet levererar, som det skall.


Jag har bla en äldre C-TEK som saknar inbyggd veckotimer.
Den vill jag inte ha påkopplad hela tiden, utan endast en gång per vecka.
För att slippa manuell hantering anslöt jag den via en sk "veckotimer" som finns att köpa från någon 50-lapp och uppåt.
Ett av kraven för att det ska fungera med veckotimer är att laddaren startar automatiskt utan att man behöver välja mode eller annat då primärströmmen återansluts.
Hur det är med BMW-laddaren och Can-Bus vet jag inte, men veckotimer kan vara ett alt till manuell hantering.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hur funkar egentligen BMW:s gamla originalladdare?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-01/12:41

Bra att veta - och det borde funka på min laddare, för den har ingen "av-och-på-knapp" utan är bara att plugga in respektive ur.
Själv har jag dock inget sådant behov. Det är bara trevligt att gå ut och klappa om Sigurd lite då och då, medan laddning pågår.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur funkar egentligen BMW:s gamla originalladdare?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-03-01/13:11

Bror Gårdelöf skrev:Bra att veta - och det borde funka på min laddare, för den har ingen "av-och-på-knapp" utan är bara att plugga in respektive ur.
Själv har jag dock inget sådant behov. Det är bara trevligt att gå ut och klappa om Sigurd lite då och då, medan laddning pågår.


:)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hur funkar egentligen BMW:s gamla originalladdare?

Inläggav HåkanP » 2018-05-20/20:49

Att ladda varje eller varannan vecka låter lite overkill i mina öron, iaf om det är en hyffsad modern cykel med AGM batteri. De klarar lätt en månad mellan laddningarna vad jag förstått.
(men jag brukar fega ut vid 3 veckor ;) )

AGM batterier skall laddas med mer spänning i AGM läge/"snöflinge/kall temp" laddning för att bli fulladdade. Är nog just den toppningen som eftersträvas och uppnås vid frekventa laddningar istället för att låta laddaren vara konstant påkopplad gissar jag.

(Har en Ctek laddare.)

/HåkanP
Adventure b4 Dementia
Göteborg

BMW R1200R 2017
Användarvisningsbild
HåkanP
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-05-19/19:36

Re: Hur funkar egentligen BMW:s gamla originalladdare?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-21/07:06

Jag argumenterar inte emot Dig - lyder bara råd från en kunnig person (Martin Sandh på Kenneths MC).
När man som jag har några meter ut till garaget, är det ju hur som helst inget problem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron