Sida 1 av 1

Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-02-25/21:39
av Chesper
Kör idag en äldre dr650 över allt och året om grova dubb :D Går nu i bytestankar. Vill ha högre komfort på transportsträckorna. För att göra längre turer. Tex. Asfalt 10mil sen 20 mil grus och 10mil asfalt hem.
Den nya afrikanska drottningen ser ut som en dröm men tyvärr är den över min budget. Ca 70k

Har sneglat lite på gs800 klarar den asfalten?
Eller ska man slå till på en äldre gs1200 den måste ju vara magisk varför kör annars folk med denna 250kg klump i skogen :D

Drömmen hade varit en hp2 men tyvärr lär jag nog aldrig få uppleva den.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-02-26/06:53
av BrooklynS
Folk kör sällan i skogen med GS men den är mycket lättare än vad du tror. 1200 GS 04-09 väger in på under 230 kg fulltankad. Lägg till låg tyngdpunkt och bra fjädring så fattar du varför den är poppis.

Har du Facebook rekommenderas GS-klubben; där finns det många som kör sina GS på riktigt offroad, dvs inte bara grusväg (det kör man med vanlig landsvägshoj).

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-02-26/07:37
av Gunnar Elmgren
Jag har både R1200GS -16 och F800GS -12.
800:an är klart mer kompetent på grus - några kilo lättare (skiljer ca 20 kg), 21” framhjul (19” på 1200), samt längre fjädringsväg och bättre markfrigång - plus att 800:ans konventionella framgaffel ger bättre känsla än 1200:ans Telelever.
Komforten är bra på båda, med brasklappen att 800:an behöver en bättre sadel än standard (jag har BMW:s komfortsadel till min) - har kört dagsetapper på 70-80 mil med 800:an utan komfort-problem.
Tänker dock sälja 800:an, den används för lite då jag har 4 hojar till att åka på...

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-02-26/12:17
av Olof Eriksson
Gunnar Elmgren skrev:Tänker dock sälja 800:an, den används för lite då jag har 4 hojar till att åka på...


Exakt samma anledning varför min F800 GS såldes. Man har en för potent cykel som aldrig användes i garaget. I mitt fall körde jag ju hela tiden på min R1200 GSA-LC. 1200 kanske inte är roligare i alla lägen. Men det är en sjukt bra kompromiss.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-02-26/16:39
av Chesper
Har faktiskt aldrig kört en hoj med 19 tum fram :geek:
Har även en lätt enduro hoj också då jag och grabben 10år kör mycket enduro.

Är 1200 så mycket tyngre att lyfta än 800. Tänker framför alltpå att den nästan aldrig ligger helt på sidan pga cylindern sticker ut.

Jag kör även 70% själv så blir mer sällan man tar den där vandringstigen som bör leda till en väg.
Så man håller ju sig till grusväg och traktorvägar.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-02-26/18:31
av Buster
Du har inte funderat på Yamahan?
1200 Super Tenere, den känns lite som ett mellanting mellan 800GS och 1200GS.

Du får konventionell framgaffel (och bättre känsla) och du får större framhjul, samtidigt som du får parallelltvin och kardan och komfort.
Med 21-hjul ökar utbudet av däck, och mönstret brukar ändras inom samma däckmodell... till det bättre för grusåkarna.

Dessutom talar ju prisläget för XTZ1200 (Yamahan)
Det som talar emot är vikten, men så länge det inte rör sig om ren offroad så vet jag inte om det märks så väl.

Vill du ha ännu mer gruskänsla och lägre vikt är ju KTM ett säkert kort.
990 Adventure tex, tycker den har bättre komfort än 800GS tex... men med klart högre effekt.
Kedjecykel... vilket många grusåkare gillar eftersom man då enkelt kan justera utväxling efter körstil och humör.
Även dessa bör klaras inom budgeten.

Nu frågade du ju om BMW på ett BMW-forum, så det var väl kul att få lite vidare perspektiv?
:D

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-02-26/19:54
av Chesper
Buster skrev:Du har inte funderat på Yamahan?
1200 Super Tenere, den känns lite som ett mellanting mellan 800GS och 1200GS.

Du får konventionell framgaffel (och bättre känsla) och du får större framhjul, samtidigt som du får parallelltvin och kardan och komfort.
Med 21-hjul ökar utbudet av däck, och mönstret brukar ändras inom samma däckmodell... till det bättre för grusåkarna.

Dessutom talar ju prisläget för XTZ1200 (Yamahan)
Det som talar emot är vikten, men så länge det inte rör sig om ren offroad så vet jag inte om det märks så väl.

Vill du ha ännu mer gruskänsla och lägre vikt är ju KTM ett säkert kort.
990 Adventure tex, tycker den har bättre komfort än 800GS tex... men med klart högre effekt.
Kedjecykel... vilket många grusåkare gillar eftersom man då enkelt kan justera utväxling efter körstil och humör.
Även dessa bör klaras inom budgeten.

Nu frågade du ju om BMW på ett BMW-forum, så det var väl kul att få lite vidare perspektiv?
:D


Var faktiskt först inne på xt660z har aldrig kört en men misstänker att den har mindre komfort på asfalt än gs800.

Ktm 990 adv är magisk att titta på och säkert minst lika magisk bakom styret. Tyvärr brukar KTM gilla service och ha dyra försäkringar =/

Men har verkligen 990 adv högre komfort än gs 800 ?

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-02-26/20:25
av Buster
660:n är som en moped i jämförelse med en 1200... med kass komfort.

KTM är dyrare i försäkring ja, men det är svårt att både ha kakan och äta den.

Personligen anser jag KTM:en ha högre komfort än 800GS, jag har dock inte kört någon av dem i hundramilasvep.
800:an hade vibrationer jag ogillade och sadeln var inte alls min smak, KTM:en är inte som en 1200GS men likväl bättre än 800GS tyckte jag.

På en 1200GS är det inga problem att åka 200 mil på ett dygn, här snackar vi alltså extrem komfort.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-02-27/08:56
av Allan Ericsson
Buster skrev:På en 1200GS är det inga problem att åka 200 mil på ett dygn, här snackar vi alltså extrem komfort.


Att en R1200GS är ett mycket bra val, när man skall ut på långväga äventyr håller väl alla med om. Hur är det i den andra änden då, dvs. då man vill ut på de bortglömda småvägarna i sin hemtrakt? Jag påstår då att en R1200GS fungerar alldeles utmärkt, så länge man inte frestas att bryta mot terrängkörningslagen. Jag har en KTM 690 Enduro R som komplement till min R1200GS -10. Så länge det inte är blött och kladdigt, så är GS:en behagligare att köra. Dess komfort sticket ut, där KTM:en upplevs som asketisk. I halkan blir GS:ens tyngd en belastning. KTM:en är ju ca 80 kg lättare.
För att exemplifiera "GS:ens bortre gräns", visar jag några bilder.

Bild nr 1:
Från ett endurospår (sandigt och torrt). Man stället om fjädringen till Enduro-läget (markfrigången ökar med 25 mm) och kör (=tar sig fram).
20160815_120026_redigerad_.jpg
20160815_120026_redigerad_.jpg (60.54 KiB) Visad 11786 gånger


Bild nr 2:
Skall man vända där hjulspåren är djupa, så bör man kliva av och baxa runt cykel annars ....
DSCN5125_redigerad_.jpg
DSCN5125_redigerad_.jpg (66.03 KiB) Visad 11786 gånger


Och till sist: Med två uppsättningar hjul, så krävs bara 45 minuter för att växla mellan vinter- och sommardäck, alternativt mellan asfalt- och grusdäck.

Och: Man köper cykeln för att använda den till det som är intressant just nu men GS:ens breda användningsområde skapar möjligheter att utforska nya sätt att utöva sin mc-hobby.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-02-27/10:27
av Olof Eriksson
En bra sammanfattning Allan. Då det är dyrt med fälgar har jag köpt in mej i en däckkrängningsmaskin. Så byte av däck tar ganska precis 60 minuter. Har tre uppsättningar däck. Dubbad Heidenau K-60 på vintern. Nabba däcken är just nu TKC-80 och Tourance Next för sommarens eskapader.

Men enligt ditt resonemang behöver jag alltså köpa en Husqvarna 701 eller KTM 690..... :? Skall börja med en tub Fenuril och se hur långt jag kommer hos frugan.....

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-02-27/22:43
av Buster
Att 1200GS är den mest sålda cykeln trots sitt prisläge säger ju en hel del om hur allsidig och bekväm den är... jag har själv haft en 2009:a innan och köpte sen en 2016... känner inget behov av nån annan cykel, denna passar mig perfekt... har till och med slutat gå på mässor sen jag började åka GS... har liksom svårt att se att nån annan skulle passa mig bättre.
Men vissa detaljer kan ju andra cyklar vara bättre på, och som gruscykel till 98% vet jag inte om den är i topp...

En annan detalj som kanske inte alla råkar ut för som problem är detta med bredden...
Allan Ericsson skrev:...GS:ens breda användningsområde...

Och då menar jag inte det breda användningsområdet, det anser jag vara avklarat som ämne.
Utan den fysiska bredden.

Boxern gör den BRED, har man sen dessutom motorbågar ökar man på det hela än mer...
Jag kan erkänna att jag inte alltid endast kör där det är tillåtet, det passeras både skyltar, grindar och annat.
Ingen verkar ha störts, folk vinkar glatt... man måste inte ha fullt hjulspinn och hålla hög fart... man kan glida och kika lite, då störs ingen.
Men på vissa ställen är bredden ett problem.
Dörrhål, grindöppningar mm, och i skogen kan träd bromsa... så även om det är en BRA cykel är den faktiskt inte bäst på precis allt.
Att styret är bredare vet jag, men man kan ofta "saxa" med det... plus att de flesta hinder är nedanför styret.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-02-28/18:06
av Dennis Johansson
Ett alternativ till är nya Africa twin

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-03-01/01:06
av Buster
Chesper skrev:...Den nya afrikanska drottningen ser ut som en dröm men tyvärr är den över min budget.
Tydligen inte.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-03-01/19:43
av Chesper
Allan Ericsson skrev:
Buster skrev:På en 1200GS är det inga problem att åka 200 mil på ett dygn, här snackar vi alltså extrem komfort.


Att en R1200GS är ett mycket bra val, när man skall ut på långväga äventyr håller väl alla med om. Hur är det i den andra änden då, dvs. då man vill ut på de bortglömda småvägarna i sin hemtrakt? Jag påstår då att en R1200GS fungerar alldeles utmärkt, så länge man inte frestas att bryta mot terrängkörningslagen. Jag har en KTM 690 Enduro R som komplement till min R1200GS -10. Så länge det inte är blött och kladdigt, så är GS:en behagligare att köra. Dess komfort sticket ut, där KTM:en upplevs som asketisk. I halkan blir GS:ens tyngd en belastning. KTM:en är ju ca 80 kg lättare.
För att exemplifiera "GS:ens bortre gräns", visar jag några bilder.

Bild nr 1:
Från ett endurospår (sandigt och torrt). Man stället om fjädringen till Enduro-läget (markfrigången ökar med 25 mm) och kör (=tar sig fram).
20160815_120026_redigerad_.jpg


Bild nr 2:
Skall man vända där hjulspåren är djupa, så bör man kliva av och baxa runt cykel annars ....
DSCN5125_redigerad_.jpg


Och till sist: Med två uppsättningar hjul, så krävs bara 45 minuter för att växla mellan vinter- och sommardäck, alternativt mellan asfalt- och grusdäck.

Och: Man köper cykeln för att använda den till det som är intressant just nu men GS:ens breda användningsområde skapar möjligheter att utforska nya sätt att utöva sin mc-hobby.



Där har vi fina vägar :D
Intressant visste inte att enduroläget även höjde markfrigången mycket bra.

Vi brukar köra en grus träff varje år uppe i dalarna. Varje år kommer ett gäng från Stockholm på gs1200 som kört motorvägen upp. Ett gäng kommer från Göteborg med ktm´s lastade på släp.
Säger ju en hel del.
Men! endast 1 sådan resa per år annars utforskar man ju oftast sina hemtrakter.

Komforten är ju en viktig faktor. Körde 10 mil motorväg i somras med min 650 och trodde ärligt jag skulle dö inombords. :o

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-03-01/19:50
av Chesper
Buster skrev:
Chesper skrev:...Den nya afrikanska drottningen ser ut som en dröm men tyvärr är den över min budget.
Tydligen inte.


Ja ska en hoj i 150k klassen införskaffas ryker den nyinköpta Enduron Husqvarna 300i :cry:

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-03-01/20:10
av Chesper
https://www.youtube.com/watch?v=3_xtZIXZcss

En bra video varför man är lite rädd för denna hoj. Kan jag inte lyfta upp min egen hoj med handkraft är det fel.
Sen att personen i filmen inte tar av väskorna är ju en annan sak.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-03-28/20:58
av dannee
Hej
F800GS är grym och tar sig fram över allt. Där är det inte hojen som sätter gränserna utan föraren.

Fördelen med 21tum fram är att den klarar alla hinder mycket bättre än mindre framhjul. Riktigt bra. Nackdelen med 800:an jämfört med 1200an är att den har en mycket högre tyngdpunkt med allt vad det innebär.

Det är lättare att lyfta en 1200 än en 800 tack vare cylindrarna. Men det är väl mest en teknik och träningsfråga.

Frågar du mig skulle ja inte byta min 800 GS mot något annat. Det är den optimala hojen om man vill klarar både terräng och asfalt, jobbpendling och långfärd.

Det är inte för inte som militären har köpt in just 800:an (GSA:n) som ny hoj. Det säger en del.

/d

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-03-29/07:05
av Thomas Stadin
Det finns finns två andra utmanare med 21" framhjul, KTM 1050 och Triumph Tiger 800XC.
Provkör olika modeller så vet du snart vad du vill ha.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-03-29/07:17
av Olof Eriksson
dannee skrev:Det är inte för inte som militären har köpt in just 800:an (GSA:n) som ny hoj. Det säger en del. /d


Råder delade meningar här! En del påstår att det var en upphandlingsmiss.

En R1200 GSA skulle sitta fint på tex Movcon-kompaniet Där man åker mycket i taskigt väder. Du är mer skyddad.

Men en F800 GS är kanon fin på grusvägen. Finns en i perfekt skick på Northbike i Sundsvall (min gamla). Jag kör så mycket HVA258 så den blev stående mest jämt. Och R1200 GSA är trevligare på långresa.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-03-29/18:53
av BrooklynS
Nu är ju detta BMW-klubben, men nog är det väl så att när nya Honda Africa Twin lanserades, försvann också anledningen att välja F800GS/A...

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-04-03/20:11
av Chesper
BrooklynS skrev:Nu är ju detta BMW-klubben, men nog är det väl så att när nya Honda Africa Twin lanserades, försvann också anledningen att välja F800GS/A...


Håller helt med Africa Twin sätter stopp för f800gs dock finns än så länge ingen Africa Twin under 100k.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-04-03/20:40
av Kovlingen
Chesper skrev: För att göra längre turer. Tex. Asfalt 10mil sen 20 mil grus och 10mil asfalt hem.

Jag får det till 50% grus :? ;)

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-04-04/20:52
av Erik Nilsson
Kovlingen skrev:
Chesper skrev: För att göra längre turer. Tex. Asfalt 10mil sen 20 mil grus och 10mil asfalt hem.

Jag får det till 50% grus :? ;)
I sträcka, men mäter man i glädje blir det nog annat :P

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-04-04/21:34
av Måns Ulveståhl
Erik Nilsson skrev:
Kovlingen skrev:
Chesper skrev: För att göra längre turer. Tex. Asfalt 10mil sen 20 mil grus och 10mil asfalt hem.

Jag får det till 50% grus :? ;)
I sträcka, men mäter man i glädje blir det nog annat :P


Absolut blir det så.
80% glädje och 20% grus :mrgreen:

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-04-04/22:13
av Kovlingen
Erik Nilsson skrev:
Kovlingen skrev:
Chesper skrev: För att göra längre turer. Tex. Asfalt 10mil sen 20 mil grus och 10mil asfalt hem.

Jag får det till 50% grus :? ;)
I sträcka, men mäter man i glädje blir det nog annat :P

En mil är väl en mil :? Grusvägar är väl bara oasfalterade . INTE såå rolig
Så här ska grusvägar se ut ;)
Kurvigt.jpg
Kurvigt.jpg (166.99 KiB) Visad 10788 gånger

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-04-11/17:01
av Erik Nilsson
Kovlingen skrev:
Erik Nilsson skrev:
Kovlingen skrev:[quote="Chesper"] För att göra längre turer. Tex. Asfalt 10mil sen 20 mil grus och 10mil asfalt hem.

Jag får det till 50% grus :? ;)
I sträcka, men mäter man i glädje blir det nog annat :P

En mil är väl en mil :? Grusvägar är väl bara oasfalterade . INTE såå rolig
Så här ska grusvägar se ut ;)
Kurvigt.jpg
[/quote]Jag tycker nog ändå att grus är att föredra.

Avskräcker fler så det är mindre trafik. Man behöver dessutom inte köra lika fort för samma känsla av att det går fort.

Sedan i verkligheten (i mitt närområde åtminstone) är det lättare att hitta sammanhängande små kurviga grusvägar än asfalterade motsvarigheter.


Men smaken är som baken, helst placerad på en motorcykel!

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-04-11/20:37
av Måns Ulveståhl
Erik Nilsson skrev:Men smaken är som baken, helst placerad på en motorcykel!


Jo, placeras den på annat ställe kan det göra ont.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-04-12/20:09
av Rogge
Jag har och kommer bara att ha en hoj framöver. Är supernöjd med min 800GS (-12), är den perfekta hojen som klarar det mesta och är framförallt suverän på grus.......kan bara rekommendera denna grus-smiskare.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-05-02/16:55
av Chesper
Har väl mer eller mindre bestämt mig för att testa en 1200 och se om den passar mig. Eller kanske 800 eller affe :shock:

Men frågan är då vilken prisklass?
gs/a 1200

60.000 ca 2005 -- Bromsservo
100.000 ca 2010 Ingen Bromsservo
140.000 ca 2013 nya modellen med massa lullull.

Plånboken och hjärtat säger 60.000 men dessa bromsservos håller mig vaken om nätterna.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-05-02/17:19
av Buster
För 60 får du även en utan elektrisk broms om du det vill, såg tex nyss en -07:a som gått 6k för just 60.
Skall du bara testa behöver du ju dock inte fundera alltför hårt gällande bromsen, testa och se!
Ingen extrem skillnad emellan 1200 och 1200 liksom... sen efter -13 är det ju skillnad, men då även på prislappen.
Här liksom i mycket annat gäller devisen köp så dyrt/nytt du orkar.

Men passar inte modellen dig så visar ju det sig rätt tidigt.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-05-02/18:04
av BrooklynS
Servo eller inte servo är inget du skall ligga vaken om nätterna för...


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-05-02/18:39
av Chesper
Buster skrev:För 60 får du även en utan elektrisk broms om du det vill, såg tex nyss en -07:a som gått 6k för just 60.
Skall du bara testa behöver du ju dock inte fundera alltför hårt gällande bromsen, testa och se!
Ingen extrem skillnad emellan 1200 och 1200 liksom... sen efter -13 är det ju skillnad, men då även på prislappen.
Här liksom i mycket annat gäller devisen köp så dyrt/nytt du orkar.

Men passar inte modellen dig så visar ju det sig rätt tidigt.


Har hört att vissa tycker den äldre 1200 alltså innan 2013 är bättre för den som kör mestadels grus.
Hursom tror jag inte man blir besviken av modellen annars hade den ju inte toppat listan varje år :lol:

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-05-02/18:50
av Buster
Jag åker själv 1200 GS och ser ingen anledning alls att byta trots att min är två år gammal nu.
Hade en -09:a innan och likadant där, supernöjd... ända till nya generationen kom.
(och i vissa fall saknar jag faktiskt den gamla, den hade vissa fördelar)

Vilken av dem som är bäst på grus vet jag inte men att det skulle vara den äldre är jag dock tveksam till... oavsett så känner jag inte att just denna cykel är nån grushoj för en 98-procentåkare.
Det finns klart bättre cyklar då.
Och oavsett så är elbromsen inget som borde avgöra, åk och testa en så vet du... skillnaden är som sagt inte milsvid oavsett årsmodell.
Viss skillnad finns emellan nya och gamla generationen som sagt, men då även i priset... men om du sen jämför med tex en KTM eller en AT så blir det stor skillnad.
Eller varför inte SuperTenere?

Sen har ju Traja 18-21-hojar...

Det jag anser vara största skillnaden med 1200GS jämfört med MÅNGA andra cyklar "avsedda" för grus är upphängningen av framhjulet.
På alla andra cyklar är det konventionell gaffel, då känner man underlaget bättre... på BMW:n blir det mycket mer diffust tycker iaf jag.
Så testa DET innan du går vidare och botaniserar i vilken broms du skall ha.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-05-02/20:44
av BrooklynS
Telelever ger inte samma feedback enligt många. Å andra sidan ger den av rent geometriska orsaker bättre grepp och bibehåller fjädringen och därmed greppet även vid maximal inbromsning...

Så - är det grepp eller känsla av grepp du är ute efter?

Man skall heller inte överdriva detta; det är inte så att man inte har en aning om vad framhjulet gör, men ojämnheterna känner man i fotpinnarna, inte i styret. Kan upplevas lite läskigt men när man vant sig är fördelarna desto större.

Själv vill jag inte ha en motorcykel utan Telelever.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-05-03/06:52
av Erik Nilsson
Själv har jag en R1200GS från 2007
Valde 07 för att komma bort från servon då jag (efter en förhållandevis kort provkörning, några mil) tyckte att servon gav lite sämre finlirskänsla, som kan vara önskvärt främst om man kör utan ABS.

Som grushoj är den bra tycker jag, så länge man håller sig till vägar skäms den inte direkt.

Visst var väl min Husaberg 450 roligare, men inte alls lika bekväm, saknade abs och transporterna var inte alls speciellt kul. Så där vinner GSen!

Men jag uppskattar att den är så pass bra på grus (över min förväntan) samtidigt som den funkar bra på asfalt. Kört med SMC på Gröndal och Gelleråsen, går till och med att köra med knäskrap om man vill :)

Det enda som får mig att fundera på byte är att man inte kan inaktivera ABS bak för sig själv (snälla rätta mig om jag har fel!).
Vet inte vilket år de började komma på GS men spontant tror jag att jag behöver lägga till 30k för att få den funktionen på en i övrigt jämförbar hoj.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-07-17/15:36
av Chesper
Uppdaterar lite.

Nu har man blivit med BMW GS !! :D
Tillslut blev det en 800 med mycket grus utrustning som fälgar skydd etc.
Vilken ***** cykel alltså. tog en tur igår både stora vägar och grus den går som en dröm. Blev nästan 20 mil och drygt halv tank!!! :geek:

Måste säga att jag är mycket imponerad av komforten på landsvägen och dom större E vägarna.

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-07-17/15:42
av Chesper
Hur lägger man upp bilder större än 2 meg ??

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-07-17/16:19
av Kovlingen
Öppna bilden i tex Paint .(Högerklicka på filen . Välj "öppna med paint")
Ta ner den i storlek till den passar på skärmen . SPARA som tex. Bild1 i Jpegformat .
Högerklicka på filnamnet och se hur stor den är eller prova att lägga in den direkt .

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-07-17/17:29
av Olof Eriksson
Låter kul med ny grus-mc. F800 GS är en otroligt trevlig grusvägsdräpare. Hoppas på se lite fina bilder på din nya mc.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Re: Ska det bli en gs. 98% grus

InläggPostat: 2018-07-17/19:47
av Farfar anka
Grattis till en mycket trevlig hoj.
Är just nu i Lettland på lite semester.
Har testat lite av deras sämre grusvägar med mitt nya cartridgekit.
Är en helt ny cykel jämfört med originalinsatser.
Original funkar , men detta. Öhlins.
I övrigt så vart långresorna bättre med rallysadeln som jag kört med några år nu.
Bättre benvinkel.
Annars bara tuta o köra, klarar det mesta.
Ha nu många trevliga mil.
Med vänlig hälsning, Farfar anka