Gunnar Elmgren skrev:Tänker dock sälja 800:an, den används för lite då jag har 4 hojar till att åka på...
Buster skrev:Du har inte funderat på Yamahan?
1200 Super Tenere, den känns lite som ett mellanting mellan 800GS och 1200GS.
Du får konventionell framgaffel (och bättre känsla) och du får större framhjul, samtidigt som du får parallelltvin och kardan och komfort.
Med 21-hjul ökar utbudet av däck, och mönstret brukar ändras inom samma däckmodell... till det bättre för grusåkarna.
Dessutom talar ju prisläget för XTZ1200 (Yamahan)
Det som talar emot är vikten, men så länge det inte rör sig om ren offroad så vet jag inte om det märks så väl.
Vill du ha ännu mer gruskänsla och lägre vikt är ju KTM ett säkert kort.
990 Adventure tex, tycker den har bättre komfort än 800GS tex... men med klart högre effekt.
Kedjecykel... vilket många grusåkare gillar eftersom man då enkelt kan justera utväxling efter körstil och humör.
Även dessa bör klaras inom budgeten.
Nu frågade du ju om BMW på ett BMW-forum, så det var väl kul att få lite vidare perspektiv?
Buster skrev:På en 1200GS är det inga problem att åka 200 mil på ett dygn, här snackar vi alltså extrem komfort.
Allan Ericsson skrev:...GS:ens breda användningsområde...
Tydligen inte.Chesper skrev:...Den nya afrikanska drottningen ser ut som en dröm men tyvärr är den över min budget.
Allan Ericsson skrev:Buster skrev:På en 1200GS är det inga problem att åka 200 mil på ett dygn, här snackar vi alltså extrem komfort.
Att en R1200GS är ett mycket bra val, när man skall ut på långväga äventyr håller väl alla med om. Hur är det i den andra änden då, dvs. då man vill ut på de bortglömda småvägarna i sin hemtrakt? Jag påstår då att en R1200GS fungerar alldeles utmärkt, så länge man inte frestas att bryta mot terrängkörningslagen. Jag har en KTM 690 Enduro R som komplement till min R1200GS -10. Så länge det inte är blött och kladdigt, så är GS:en behagligare att köra. Dess komfort sticket ut, där KTM:en upplevs som asketisk. I halkan blir GS:ens tyngd en belastning. KTM:en är ju ca 80 kg lättare.
För att exemplifiera "GS:ens bortre gräns", visar jag några bilder.
Bild nr 1:
Från ett endurospår (sandigt och torrt). Man stället om fjädringen till Enduro-läget (markfrigången ökar med 25 mm) och kör (=tar sig fram).
Bild nr 2:
Skall man vända där hjulspåren är djupa, så bör man kliva av och baxa runt cykel annars ....
Och till sist: Med två uppsättningar hjul, så krävs bara 45 minuter för att växla mellan vinter- och sommardäck, alternativt mellan asfalt- och grusdäck.
Och: Man köper cykeln för att använda den till det som är intressant just nu men GS:ens breda användningsområde skapar möjligheter att utforska nya sätt att utöva sin mc-hobby.
Buster skrev:Tydligen inte.Chesper skrev:...Den nya afrikanska drottningen ser ut som en dröm men tyvärr är den över min budget.
dannee skrev:Det är inte för inte som militären har köpt in just 800:an (GSA:n) som ny hoj. Det säger en del. /d
BrooklynS skrev:Nu är ju detta BMW-klubben, men nog är det väl så att när nya Honda Africa Twin lanserades, försvann också anledningen att välja F800GS/A...
Chesper skrev: För att göra längre turer. Tex. Asfalt 10mil sen 20 mil grus och 10mil asfalt hem.
I sträcka, men mäter man i glädje blir det nog annatKovlingen skrev:Chesper skrev: För att göra längre turer. Tex. Asfalt 10mil sen 20 mil grus och 10mil asfalt hem.
Jag får det till 50% grus
Erik Nilsson skrev:I sträcka, men mäter man i glädje blir det nog annatKovlingen skrev:Chesper skrev: För att göra längre turer. Tex. Asfalt 10mil sen 20 mil grus och 10mil asfalt hem.
Jag får det till 50% grus
Erik Nilsson skrev:I sträcka, men mäter man i glädje blir det nog annatKovlingen skrev:Chesper skrev: För att göra längre turer. Tex. Asfalt 10mil sen 20 mil grus och 10mil asfalt hem.
Jag får det till 50% grus
Kovlingen skrev:I sträcka, men mäter man i glädje blir det nog annatErik Nilsson skrev:Kovlingen skrev:[quote="Chesper"] För att göra längre turer. Tex. Asfalt 10mil sen 20 mil grus och 10mil asfalt hem.
Jag får det till 50% grus
Erik Nilsson skrev:Men smaken är som baken, helst placerad på en motorcykel!
Buster skrev:För 60 får du även en utan elektrisk broms om du det vill, såg tex nyss en -07:a som gått 6k för just 60.
Skall du bara testa behöver du ju dock inte fundera alltför hårt gällande bromsen, testa och se!
Ingen extrem skillnad emellan 1200 och 1200 liksom... sen efter -13 är det ju skillnad, men då även på prislappen.
Här liksom i mycket annat gäller devisen köp så dyrt/nytt du orkar.
Men passar inte modellen dig så visar ju det sig rätt tidigt.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst