Problem med höga hojar

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Problem med höga hojar

Inläggav hojåkare » 2018-03-09/05:27

Hejsan!
Håller på att titta på en ny motorcykel. Kollat både på Ktm 1290 adventure men fastnat för BMW 1200 GS.
Men problemet är att jag har så sjukt svårt att komma upp på hojarna när dom är så höga. Som halvfet hojåkare och iklädd mcbyxor är man ju smidig som ett kylskåp :roll:
Det kommer ju se lagom knäppt ut om man ska försöka komma upp på hojen 3-4 ggr innan man lyckas när man är ute bland folk, och man kan ju inte alltid stanna vid en trottoar ...

Finns det något magiskt tips från eliten ? :D
Användarvisningsbild
hojåkare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-03-09/05:22

Re: Problem med höga hojar

Inläggav BrooklynS » 2018-03-09/05:59

Det finns sänkta varianter. Och det går att klättra upp på hojen innan man svänger benet över. :)


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Problem med höga hojar

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-03-09/07:19

Jag har ett par hojar som är högre än att jag ”graciöst kan svinga benet över sadeln”.
Halvfet, stel i kroppen och något till åren kommen är man smidig som ett kassaskåp ungefär...
Löser det genom att - med hojen på sidostödet - kliva upp på vänster fotpinne först.
Lutar man sig in över sadeln, är inte påfrestningen på sidostödet större än att det klarar belastningen.
Gör f ö samma manöver, fast baklänges, då jag ska av.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Problem med höga hojar

Inläggav hojåkare » 2018-03-09/07:27

Gunnar Elmgren skrev:Jag har ett par hojar som är högre än att jag ”graciöst kan svinga benet över sadeln”.
Halvfet, stel i kroppen och något till åren kommen är man smidig som ett kassaskåp ungefär...
Löser det genom att - med hojen på sidostödet - kliva upp på vänster fotpinne först.
Lutar man sig in över sadeln, är inte påfrestningen på sidostödet större än att det klarar belastningen.
Gör f ö samma manöver, fast baklänges, då jag ska av.


Håller den belastningen på sidostödet att man stå på det ?
Tänker de borde bli rätt hög belastning när man kliver upp... :o
Användarvisningsbild
hojåkare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-03-09/05:22

Re: Problem med höga hojar

Inläggav BrooklynS » 2018-03-09/08:33

Du lutar kroppen in mot hojen (belastningen ligger på fotpinnen, någon centimeter utanför infästningen till sidostödet). Sidostödet har dessutom belastningen rakt ned, dvs inga sidokrafter att tala om.

Att man sedan inte skall överdriva är en annan sak. Iakttag normal försiktighet, men jag har aldrig hört att sidostödet skulle gå sönder för att föraren klättrar upp på hojen innan man slänger över benet.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Problem med höga hojar

Inläggav Håkan » 2018-03-09/08:37

hojåkare skrev:Håller den belastningen på sidostödet att man stå på det ?
... :o

Ja, det håller. Tänk på att gör som Gunnar, luta dig över sadeln så att belastningen kommer mitt ovanför stödet.
Och du, nya stöd finns att köpa som reservdel. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Problem med höga hojar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-09/08:44

Instämmer med det tidigare inlägget om sänkta hojar. BMW R 1200 GSA har jag alltid betraktat som bokstavligt talat ouppnåelig, då mina 174 cm inte är kompatibla med den ordinarie sadelhöjden på den hojen. Det var tillräckligt knepigt på en vanlig GS, som jag fick låna för ett par år sedan och satte sadeln i lägsta läget. Vid ett tillfälle, då den parkerats på en yta, som sluttade lite åt vänster, upptäckte jag, att jag inte klarade av att kränga upp den till lodrätt! Vänsterbenet var för kort! Det blev till att kliva av och leda den till en annan del av vägen, som inte lutade på samma sätt - och där gick det bra.

Förra våren provsatt jag emellertid en sänkt GSA - och fick till min stora förvåning ner båda fötterna i golvet med god marginal! Så problemet går att lösa. Haken med en så sänkt GSA blir, om jag förstod saken rätt, kortare fjädringsväg - men man kan ju inte få allt.
Hur som helst innebär det, att man som spekulant på en ny BMW kan hitta sänkta varianter utan extra kostnad. Det blir förstås värre, om man letar begagnat, för då får man ta, vad som finns - eller vänta, tills rätt hoj dyker upp.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Problem med höga hojar

Inläggav Thomas Stadin » 2018-03-09/10:52

Du når högre med benet om du lutar överkroppen.
Om du inte vill klättra på hojen för att få över benet över sadeln så kan det underlätta om du viker över styret max åt höger och placerar dig strategiskt bredvid hojen där du böjer överkroppen framåt/mot sidan och på så sätt kan svinga benet högre. Testa dig fram för att hitta lämplig placering/metod.

Ett annat knep är att kliva upp på hojen via höger fotpinne. Brukar fungera, men var beredd på att hojen kan tippa.

En chassiesänkt mc anser jag vara ett dåligt alternativ. GS och 1290:n har ju en uppenbar fördel gentemot många andra touring-mc och det är den längre fjädringsvägen. Den är till nytta på i stort sett alla mindre vägar som inte är nyasfalterade.
Sänker man chassiet minskar fjädringsvägen och fördelen är borta.
Dessutom minskar markfrigången avsevärt vilket medför en väsentligt minskad lutningsvinkel.
Jag skulle satsa på lägre sadel och att träna på tekniken.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Problem med höga hojar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-09/11:34

Thomas Stadin skrev:Du når högre med benet om du lutar överkroppen.
Om du inte vill klättra på hojen för att få över benet över sadeln så kan det underlätta om du viker över styret max åt höger och placerar dig strategiskt bredvid hojen där du böjer överkroppen framåt/mot sidan och på så sätt kan svinga benet högre.

Det där upptäckte jag för många år sedan "baklänges". När jag klev av hojen, gjorde jag, som beskrivs ovan - även om styret vridits åt vänster - och insåg, att jag hade mycket lättare att komma av cykeln än på den! Alltså började jag kliva på cykeln enligt samma modell. Det går utmärkt under en förutsättning; att inte nivåskillnaden mellan förar- och passagerarsadel är alltför stor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Problem med höga hojar

Inläggav Allan Ericsson » 2018-03-09/15:38

:D Också en metod som jag tvingats lära mig på en KTM 690 är:
Stå på vänster sida om cykeln. Starta motorn och lägg i 1:an. Placera vänster fot på vänster fotpinne. Släpp försiktigt ut kopplingen och rulla iväg. När du fått balans på åkdonet, så svingar du över högerbenet och sätter dig tillrätta. När du skall stanna gör du proceduren i omvänd ordning. För ett det hela skall fungera krävs några meters fritt fält framför hojen, dock.
Lycka till.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Problem med höga hojar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-09/16:02

Så gjorde Gaston Rahier - 164 cm lång, "den lille mannen med jätteryktet" - när han vann Paris-Dakarrallyt på BMW två år i rad. Men då var han sedan länge en etablerad förare inom motocrosseliten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Problem med höga hojar

Inläggav Allan Ericsson » 2018-03-09/17:58

Jag glömde:
Tekniken kan med fördel användas på en R1200GS t.ex. när man har ett dike på höger sida om cykeln eller då man av någon annan anledning befarar att man inte kommer att nå ner med högerfoten vid vanlig gränsling av cykeln.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Problem med höga hojar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-09/18:40

Instämmer! I somras tänkte jag mig inte för, när jag parkerade vid Hoburgen - med cykeln på sidostödet. När det var dags att åka iväg, krängde jag som vanligt upp cykeln till lodrätt och skulle ta emot på höger sida. Där var det någon decimeter extra ner till gräset, så där låg vi, cykeln och jag.
Gräs har fördelen att i regel inte sätta några kvarvarande märken på hojen, så det gjorde bara ont i självkänslan - och sådant går över.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Problem med höga hojar

Inläggav Buster » 2018-03-10/20:52

Jag är jättekort och har dessutom turen att vara försedd med både stor mage och korta ben.
Osmidigheten kommer på köpet...

Att komma upp genom att svinga benet över bakhjulet är inte att tänka på, att komma upp från högersidan likaså.
Har använt sättet med att stå på fotpinnen men gillar det inte riktigt utan lyfter med handens hjälp upp benet rakt fram över sadeln och glider sen upp.
Går fint!
...ser kanske inte så graciöst ut, men det är jag ju ingen annanstans heller så...

(normalhög 1200GS och är 1,7 m)
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Problem med höga hojar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-10/22:29

Det är ju en annan klassiker. Jag gissar, att om Du skulle låta någon filma Dig från sidan, skulle Du se, att Du paradoxalt nog också böjer överkroppen lite bakåt, när Du lyfter benet.
Strunt samma vilket. Det viktiga är ju, att vi kommer ombord. ;)
Det är resultatet, som räknas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst