Köpa nytt eller begagnat

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Köpa nytt eller begagnat

Inläggav Joakim C » 2018-03-20/16:00

Svårt att komma till beslut.

Sålde min RS i höstas, tänkte lägga MC åkandet på hyllan ett tag, men det blir ju aldrig som man tänkt sig.
Nu funderar jag på en RT, har provkört den över en helg i somras, så jag vet att det är en hoj som passar mig.

Nu kan man köpa en ny RT 2017 årsmodell full utrustad inkl. toppbox för 203´ordinarie ca, 245´
En bättre begagnad 2014 ligger runt 140-150, Vad väljer man????

Fördel med en ny - Fabriksgaranti 2år, motor och växellåda har kanske uppdaterats lite sedan 2014, Ny och fräsch när man hämtar ut den.
Nackdel - Tappar mer i värde än en begagnad, (Rycktas om en ny modell 2019), 100 mils service.

Känslan säger ny men om man någon gång skall försöka vara en gnutta förnuftig så kanske en begagnad som gått 1500-2000 mil vara vettigare??
R1250RS
Stockholm
Joakim C
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2011-03-05/18:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa nytt eller begagnat

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-20/16:40

"Svårt fall - doktorn grät."
Det finns ett talesätt, att man skall köpa så dyra skor, som man har råd till, för det lönar sig i längden (= skönare skor, som håller längre).
På samma sätt gäller nog för en mc, att man får, vad man betalar för. Inget av alternativen ter sig dåligt för mig (tittar man på parkeringen under en årsträff, saknas ju inte äldre hojar - tvärt om - så rätt skött håller en BMW-boxer länge), och Du har rätt i, att värdeminskningen är högst i början.
Vänder man på perspektivet, produktutvecklas hojarna hela tiden - inte bara årsmodellsvis.
Vänder man på perspektivet igen gäller förstås, att en ny hoj alltid är en ny hoj - när den hämtas i butiken. Men snart finns det - som Du själv noterar - ännu nyare.
Sammanfattningsvis är ovanstående inte mycket till råd. Det lyfter möjligen valproblematiken till en något högre nivå?

(Personligen har jag med ett undantag aldrig köpt en ny hoj. (Den "nya" hade gått 30 mil.) Sigurd köpte jag fem år gammal, med 2 600 mil på mätaren. Priset var ungefär hälften av, vad samma modell kostade ny. Det var tio år och 13 000 mil sedan. Eftersom han går problemfritt, får han fortsätta att göra tjänst - i synnerhet med tanke på att värdeminskningen numera är "förbi".
Samma sak med nuvarande andrabilen. Den är 13 år gammal och har gått 23 000 mil. Vi får inte mycket för den, men den går fortfarande bra, så då kan vi ju vara bekväma och ha två bilar - för första gången på över 30 år.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpa nytt eller begagnat

Inläggav Jarl Bellehed » 2018-03-20/20:07

Det verkar som det också finns nya 2016 års modell i lager.

https://www.blocket.se/vasternorrland/B ... ?ca=13&w=3
Användarvisningsbild
Jarl Bellehed
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2006-11-09/13:22

Re: Köpa nytt eller begagnat

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-20/20:16

Det är ju en klassisk möjlighet att göra, vad som rimligen är en god affär: En ny cykel - om än inte den allra senaste modellen - till lägre pris. Jag har minst två färdkamrater, som köpt sådana hojar; en sprillans ny Kawasaki 1400 GTR av fjolårsmodell, komplett med packväskor och toppbox, för 139 500 (det var några år sedan) och en demo-R 1200 RT "med extra allt". Vad han gav för den, vet jag dock inte.
Ingen av dem verkar missnöjd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpa nytt eller begagnat

Inläggav BrooklynS » 2018-03-20/20:33

Joakim C skrev:Svårt att komma till beslut.

Sålde min RS i höstas, tänkte lägga MC åkandet på hyllan ett tag, men det blir ju aldrig som man tänkt sig.
Nu funderar jag på en RT, har provkört den över en helg i somras, så jag vet att det är en hoj som passar mig.

Nu kan man köpa en ny RT 2017 årsmodell full utrustad inkl. toppbox för 203´ordinarie ca, 245´
En bättre begagnad 2014 ligger runt 140-150, Vad väljer man????

Fördel med en ny - Fabriksgaranti 2år, motor och växellåda har kanske uppdaterats lite sedan 2014, Ny och fräsch när man hämtar ut den.
Nackdel - Tappar mer i värde än en begagnad, (Rycktas om en ny modell 2019), 100 mils service.

Känslan säger ny men om man någon gång skall försöka vara en gnutta förnuftig så kanske en begagnad som gått 1500-2000 mil vara vettigare??


Fullutrustad 2017 för 203' säg 200 istället för en tre år äldre för 50' mindre... tja det är ju alltid så att det är smartare att köpa en något äldre, rent ekonomiskt sett. De 50' som du sparar kan du ju fondera för framtida hojbyten...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Köpa nytt eller begagnat

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-21/08:40

Eller resa för - men då har Du förstås mindre pengar till nästa hoj.
Man kan ha mycket roligt för 50 000:-, men hur man än vänder sig, har man ändan bak.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpa nytt eller begagnat

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-03-21/21:01

Bror Gårdelöf skrev:Eller resa för - men då har Du förstås mindre pengar till nästa hoj.
Man kan ha mycket roligt för 50 000:-, men hur man än vänder sig, har man ändan bak.


Om man vill veta vad hojen kostar är det väl bättre att räkna på en livscykelkostnad. Inköpskostnaden är ju bara en del i den ekvationen.

När man väl sätter sig och gör en mer komplett analys så brukar det som Brooklyn skriver vara billigare per månad med en äldre men det är inte garanterat. Ett stort haveri kan ändra på den saken ganska snabbt.

På den positiva sidan med att köpa nyare maskin kommer all den utveckling som finns inbyggd i den nya, ofta i form av säkerhetssystem, lägre bränsleförbrukning och andra finesser. Köper man nytt har man garanti och annat som gör att risken för stora kostnader minskar.

Till syvende och sist så blir det att sätta sig ner och göra sin egen kalkyl, ofta handlar det om några hundralappar extra i månaden för att åka nytt. Om det är värt det eller inte är vars och ens ensak men en sak är jag säker på det är inte så enkelt som att det kostar 50´mer att köpa nytt för att det är vad som skiljer i inköpspris.

Exempel
Hoj 1 köps för 200´och säljs efter 3 år för 150´. Den drar 0,025l mindre per mil och den står på nya däck. Inga reparationer under de tre åren man äger den.
Hoj 2 köps för 150´och säljs efter 3 år för 120´. Den har halvslutna däck och en mindre reparation för 3000 kr inträffar.
Båda kör en milpinne på 1000 mil

Hoj 1 Värdeminskning 50´över tre år = 1388kr/månad
Hoj 2 Värdeminskning 30´över tre år + extra bensin 1100kr + 1900 för nya däck tidigare + 3000 kr reparation (36´) = 1000kr/månad

Som sagt det är inte jag som gör andras val men jag betalar gärna typ 400 kr per månad och kör nytt med garanti. På 36 månader är det ca 14´och inte 50´

Systematiken funkar förstås även om man kör med en 3 år gammal jämfört med en 6 åring. Det blir bara andra siffror. Angående den påstådda lägre bensinförbrukning så var det väl mer ett exempel på en förbättring. DRL t.ex ger ju både bättre synbarhet och lägre förbrukning.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Köpa nytt eller begagnat

Inläggav Joakim C » 2018-04-10/20:47

Efter mycket velande blev det tillslut en lätt begagnad 2017.
Nu hoppas man på en solig vår så man kommer ut och får njuta av att köra mc igen.
R1250RS
Stockholm
Joakim C
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2011-03-05/18:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa nytt eller begagnat

Inläggav BmwMats » 2018-04-10/22:08

Joakim C skrev:Efter mycket velande blev det tillslut en lätt begagnad 2017.
Nu hoppas man på en solig vår så man kommer ut och får njuta av att köra mc igen.


Gratulerar till en fin knarr !!! :)
Kör försiktigt !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Köpa nytt eller begagnat

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-11/09:43

En R 1200 RT?

I övrigt, om man så här post festum skall argumentera mot Magnus B i all vänskaplighet, kan en ny modell också vara behäftad med barnsjukdomar. BMW:s K 1200-serie med tvärställd motor var ett typexempel. Den var helt enkelt inte färdigutvecklad, när den lanserades. I och för sig är BMW generösa med återkallanden för åtgärdande av diverse barnsjukdomar etc, men jag vill ju ha hojen att köra med - inte på verkstad!

F-twinnarna hade också en del i och för sig inte så allvarliga småfel i början, vilka korrigerades med åren.

En modell med några år på nacken har fått dessa barnsjukdomar åtgärdade - som exempelvis när K 1200 blev K 1300 - och blir då ett säkrare köp, vad gäller sannolikheten för återkallanden pga barnsjukdomar.

Men det är naturligtvis höggradigt avhängigt, vilken modell man väljer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpa nytt eller begagnat

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-04-11/14:43

Grattis Joakim till en fantastisk maskin, jag köpte också en lätt begagnad GS 2017 med Boxermotor häromveckan. Du blir säkert jättenöjd. Det är jag nu när våren kommit och man har hunnit lägga några tiotal mil på den.

Bror Gårdelöf skrev:En R 1200 RT?

I övrigt, om man så här post festum skall argumentera mot Magnus B i all vänskaplighet, kan en ny modell också vara behäftad med barnsjukdomar.


Bror, jag tror inte du är kapabel att argumentera på annat än civiliserat och vänskapligt sätt. :)
Min poäng var INTE att alltid köpa nytt. Jag försökte argumentera för det som brukar kallas TCO (TotalKostnad för Ägandet) är ett bättre sätt att göra en kostnadsanalys än att enbart basera det på skillnad i inköpspris. Så här inleddes min drapa ovan "Om man vill veta vad hojen kostar är det väl bättre att räkna på en livscykelkostnad. Inköpskostnaden är ju bara en del i den ekvationen."

Jag påstår bara att köpa en nyare av "samma sort" ger en hel del plus för en kostnad per månad i storleken "några hundralappar". Om det är värt eller ens möjligt är ett privat beslut för var och en.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst