Försäkring Central Asien

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Försäkring Central Asien

Inläggav BohusLän » 2018-03-22/12:02

Planerar en körning från Sverige o bort till Nepal, kommer då att passera genom en del länder. Vet någon om vad som gäller avseende försäkring för MC? Har pratat med Svedea o de hänvisade till Transportstyrelsen, men de kunde inte hjälpa till. Då kommer frågan till detta forum där kunskap kan finnas. Tacksam för hjälp o tipps.
MVH
Dan Ageland
Dan Ageland
BohusLän
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2014-07-27/08:32

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-03-22/12:21

BohusLän skrev:Planerar en körning från Sverige o bort till Nepal, kommer då att passera genom en del länder. Vet någon om vad som gäller avseende försäkring för MC? Har pratat med Svedea o de hänvisade till Transportstyrelsen, men de kunde inte hjälpa till. Då kommer frågan till detta forum där kunskap kan finnas. Tacksam för hjälp o tipps.
MVH
Dan Ageland


På Ditt gröna kort anges i vilka länder Din trafikförsäkring gäller. I övriga länder får Du lösa särskilda trafikförsäkringar. Oftast kan man göra det vid gränsövergångarna. Fråga SVEDEA en gång till om Din vagnskadeförsäkring!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav BohusLän » 2018-03-22/13:51

Tackar för svar. Menar du att Vagnskadan skulle gälla i fler länder än de som är upptagna under var "grönt kort" behövs rubriken?
Den gäller tydligen i Ryssland men det är sen det börjar. Kazakstan, Kirgizistan, Tajikistan alternativ Kina, Indien o sedan Nepal. Detta är en av rutterna men det finns även en sydligare rutt lite beroende på krigstillstånd samt vad som vi finner lämpligt.
MVH
Dan Ageland
Dan Ageland
BohusLän
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2014-07-27/08:32

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-03-22/18:33

BohusLän skrev:Tackar för svar. Menar du att Vagnskadan skulle gälla i fler länder än de som är upptagna under var "grönt kort" behövs rubriken?
Den gäller tydligen i Ryssland men det är sen det börjar. Kazakstan, Kirgizistan, Tajikistan alternativ Kina, Indien o sedan Nepal. Detta är en av rutterna men det finns även en sydligare rutt lite beroende på krigstillstånd samt vad som vi finner lämpligt.
MVH
Dan Ageland


Ja, och det är var vagnskadan gäller, som Du måste prata med Ditt försäkringsbolag om. För om den inte gäller i de länder Du anger, då vet jag inte erfarenhetsmässigt hur man gör.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-03-22/18:36

Kontakta Orvar, han har rest i de länder Du beskriver!
http://www.orvarofsweden.se/2017/08/mongoliet/
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav BohusLän » 2018-03-23/09:17

Tack för länken till Orvar mycket att läsa o ännu mera information om länder o resvägar. Tar en stund för att förstå så nu har jag läsning ett tag framöver. Pratade med Svedea o deras försäkring gäller enbart i de länder som Gröna kortet gäller i, fick dock en hänvisning till SMC hemsida under rubriken TRAVEL o resa, försäkra o hyra i resten av världen. Där fann jag en del hjälp. Återkommer säkert med fler frågor men just nu skall jag läsa o förstå all info på respektive sidor. Ännu en gång tack för hjälpen.
MVH
Dan Ageland
Dan Ageland
BohusLän
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2014-07-27/08:32

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav Dähne » 2018-03-28/20:29

Hej
Det är en spännande resa Ni planerar!
Ett boktips kanske?
Erika Fatland har skrivit en bok som heter "Sovjetistan" Den handlar om hennes resa i alla "-stan" länderna.
Mycket välskriven och informativ enligt min åsikt. (Kan lånas på bibliotek)

Hälsningar Gunnar
Dähne
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2015-03-16/21:27

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-03-29/20:27

Hej igen!
Här får Du en länk som innehåller färsk info om vägar, visa m.m. i "stanländerna!
https://caravanistan.com/
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav BohusLän » 2018-04-01/11:21

Tackar för boktips o vägtips. Ja hjälp o tips finns det gott om tack vare resglada medmänniskor.
MVH
Dan Ageland
Dan Ageland
BohusLän
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2014-07-27/08:32

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-04-02/14:26

Vagnskadeförsäkringen gäller i samma länder som det gröna kortet gäller. Varierar en del mellan försäkringsbolagen. I övriga länder MÅSTE Du lösa separat trafikförsäkring. Ang. vagnskadeförsäkring i andra länder vet jag inget ännu, men det finns ju stora internationella försäkringsbolag som kanske har dylika försäkringar. Återkommer när jag vet mer!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-04-04/19:18

Nu har jag fått det bekräftat av If att vagnskadeförsäkringen bara gäller i länder som omfattas av Gröna Kortet, med UNDANTAG från Iran, Marocco och Tunisien!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav BohusLän » 2018-04-05/13:39

Tackar för all hjälp, läser just nu Lars Eriks körning till Iran 2015 otroligt givande. Laddar i detta nu med reseberättelser o tips över internet. Det kommer säkert fler frågor i detta ämne.
MVH
Dan Ageland
Dan Ageland
BohusLän
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2014-07-27/08:32

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav Szinbad » 2018-05-04/10:37

Ännu mer intressant fråga att borra djupare. Anta att man är borta för en längre period.
Och man inte kan utföra besiktningen i Sverige. Då blir det trubbel, om jag tolkar svaret från If, som jag fick nyss.
"Så där, nu har jag kollat upp lite. När ni lämnar Europas gränser så kommer bara trafikförsäkringen att gälla. I villkoren står det dessutom under punkt 4.4 att vid olycka där fordonet har körförbud lämnas i regel ingen ersättning."
Så hur gör andra långtidsresänerer??? Ena sidan -pratar om egen erfarenhet, våra klenoder på long voyage är mycket mer omhändertagna, än på hemmaplan. Varför kan man inte acceptera tex en Bangkok BMW verkstads utlåtande att hojen är i en perfekt skick?
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav Kovlingen » 2018-05-04/11:29

Besikta innan avresa . Räcker ju 2 år :? Måste gå att fixa . Hör på besiktningen .
Edit : Det beror ju naturligt vis på hur länge :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-05-04/11:42

Szinbad skrev:Ännu mer intressant fråga att borra djupare. Anta att man är borta för en längre period.
Och man inte kan utföra besiktningen i Sverige. Då blir det trubbel, om jag tolkar svaret från If, som jag fick nyss.
"Så där, nu har jag kollat upp lite. När ni lämnar Europas gränser så kommer bara trafikförsäkringen att gälla. I villkoren står det dessutom under punkt 4.4 att vid olycka där fordonet har körförbud lämnas i regel ingen ersättning."
Så hur gör andra långtidsresänerer??? Ena sidan -pratar om egen erfarenhet, våra klenoder på long voyage är mycket mer omhändertagna, än på hemmaplan. Varför kan man inte acceptera tex en Bangkok BMW verkstads utlåtande att hojen är i en perfekt skick?


Det känns som om det svar Du fått från If inte riktigt är korrekt. Trafikförsökringen gäller i de länder som anges på Gröna Kortet, och där skiljer det sig lite mellan försäkringsbolagen. Vissa bolags trafikförsäkring sträcker sig lite utanför Europa.
Din fundering om besiktning och körförbud är intressant. Har aldrig tänkt i de banorna tidigare.
Generellt tycker jag att de svenska försäkringsbolagen är dåliga på att ge service till "overlanders" som ger sig ut på långa mcresor. Jag tycker att försökringsbolagen borde ha särskilda tilläggsförsäkringar, både trafik och vagnskada, som man kan lösa innan avresa. Gärna med skräddarsydda personförsäkringar som tillägg.
Idag får man söka efter försäkringsagenter vid gränsövergångarna för att lösa den absolut nödvändiga trafikförsäkringen, och vagnskadeförsäkringar för dylika länder har jag aldrig stött på vare sig i verkligheten eller på nätet.
Kan inte vår klubbs försäkringsansvariga ta upp denna fråga med SVEDEA!?
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav Szinbad » 2018-05-04/12:52

Tack Lars Erik! Stödjer att lyfta frågan till klubb nivå. Svedea och IF stoltserar att vara del i stora Internationella nätverk. Jag fick kalla händer när två år sedan vi fick skeppa över klenoden till USA .Transport förs täckade vi hos James Cargo. Tilläggsförs, stöld brand sjukhus you name it fick vi hos en agent i USA . Märkligt nog de kände if mycket väl. Så nu när Världen öppnar sig mer och mer borde frågan bli intressant hos våra stora Försbolag
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav Max Mad » 2018-05-04/18:19

Szinbad skrev: Stödjer att lyfta frågan till klubb nivå.
+1 !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav BohusLän » 2018-05-06/10:12

Mycket intressant om man får upp försäkringsfrågan på försäkringsbolagens agenda. Internationellt samarbete fungerar i många andra sammanhang så det borde inte vara någon omöjlighet även inom detta område. Min egen planering fortskrider så sakteliga o nu till ännu en fråga i ämnet lång tur o länge. "Carnet de passage", CPD är ju en nödvändighet i vissa länder. Hur har ni andra gjort som har behövt o använda er av detta? Eller har det fungerat ändå att transportera fordonen genom de länder som kräver detta.
MVH
Dan Ageland
Dan Ageland
BohusLän
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2014-07-27/08:32

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav Peter A Mariestad » 2018-05-06/17:38

Hej

Bara för att förtydliga så finns listan på länder där Svedeas försäkring gäller, utan eller med grönt kort, i bifogad länk.

https://www.svedea.se/mc-forsakring/ovr ... -utomlands

Hälsningar

Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-05-06/18:18

BohusLän skrev:Mycket intressant om man får upp försäkringsfrågan på försäkringsbolagens agenda. Internationellt samarbete fungerar i många andra sammanhang så det borde inte vara någon omöjlighet även inom detta område. Min egen planering fortskrider så sakteliga o nu till ännu en fråga i ämnet lång tur o länge. "Carnet de passage", CPD är ju en nödvändighet i vissa länder. Hur har ni andra gjort som har behövt o använda er av detta? Eller har det fungerat ändå att transportera fordonen genom de länder som kräver detta.
MVH
Dan Ageland


Först: Utan Carnet kommer man inte genom det avsedda landet! I princip skall man deponera värdet av fordonet i bank och sedan köpa carnethandlingarna av exempelvis en motororganisation. Kanske kommer man in med fordonet, men inte ut!! Förlorar man handlingarna ligger man mycket pyrt till.
Tidigare kunde man köpa handlingarna genom Motormännen i Sverige, men numera måste man vända sig till motsvarande organisation i Tyskland. Det är en dyrbar och besvärlig process antar jag.
Jag har kört genom Iran, där carnet krävs, men där kan en carnet ordnas på ett mycket enklare sätt genom en agent: Hossein Sheikloh,(overlandtoiran@gmail.com). Han har en hemsida där han förklarar allt: http://www.overlandtoiran.com. Han möter upp och ordnar carnet vid gränsövergången. Bäst är att köra in i Iran från Armenien (Meghri), eftersom då tillåter Hosseins carnet längre tidsvistelse i Iran. Priset är ca 4500 kr. Hossein Sheikhlo går att lita på till 100% och tar emot många mc "overlanders" varje år. Han har också en B&B i Urmia, där man kan bo ett par dagar innan man kör vidare.
Ett annat land där det krävs carnet är Transnistrien, men där fixas allt för en blygsam penning vid gränsövergången.
Senast redigerad av Lars-Erik Holmberg 2018-05-06/18:24, redigerad totalt 1 gång.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Försäkring Central Asien

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-05-06/18:23

Peter A Mariestad skrev:Hej

Bara för att förtydliga så finns listan på länder där Svedeas försäkring gäller, utan eller med grönt kort, i bifogad länk.

https://www.svedea.se/mc-forsakring/ovr ... -utomlands

Hälsningar

Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Där kan jag tillägga att If försäkring dessutom gäller i Israel och Iran! Vilket är en av anledningarna att jag har min försäkring i If.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst