Mimmi skrev:Hej!
Det som inte är åtgärdat är:
Radflansch erneuern: Hjulfläns bytes eller kanske exaktare på svenska, hjulnav skall bytas (inte lätt att översätta exakt eftersom jag inte vet vilken del det handlar om)
Kettenführung nachrüsten: Eftermontera kedjestyrning alltså kamkedjans styrning skall kompletteras/ändras.
Kraftstoffpumpeneinheit prüfen: Kontrollera bränslepumpenheten
Det är alltså i mina ögon viktiga saker som inte är åtgärdade.
Ok, då kan jag säga att hjulflänsen ej tas på godwill längre, min 2009 K1300s fick det utfört 2015 då problemet upptäcktes.
Problemet är att de satte ett nav som fälgen skruvas mot som var i lättmetall, det upptäcktes att dessa efter lite ojämt hjulbultsdragande lätt fick sprickor, så de designade en ny modell i stål som byttes ut på alla cyklar, när jag pratade med Bmw i slutet av förra året fick jag intrycket att om man ej åkt in när bmw skickade ut papper till ägarna , alltså under våren 2015 så får man stå för det själv nu.
Väldigt stor säkerhetsaspekt här, bakhjulet kan lossna.
kamkedjans styrning gick ut på recall under 2013, gissar att du själv får stå för kalaset även där, det rör en omdesignad kamkedjestyrning som för hindrar att kedjan kan hoppa över kuggar om den blir för slapp eller sträckaren för slö, komplicerad och dyr åtgärd. Görs den ej är risken stor att motorn totalförstörs.
Mycket stor säkerhetsaspekt, kan ev låsa drivlinan om så sker.
bränslepumpen, är vanligt att det börjar läcka i en koppling till tanken, stor risk för läckage, har skett många men inga rapporter om skador på personer i samband med detta, dock stor säkerhetsrisk mtp att tanken sitter på ovansidan motorn och på undersidan finns grenröret.
personligen skulle jag hoppa över denna hoj väldigt snabbt, inget av detta är billigt att åtgärda om Bmw inte gör det gratis, vilket jag har svårt att se då det gått så många år sen ägarna fick brev om gratis åtgärd på alla dessa punkter.
K1300S 2009.