När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-19/12:57

Utifall att det undgått någon; Jag börjar bli sugen på att köra hoj igen (förbannade vår, hoppas att det går över under året :D ;) ), men med föregående års olycka fortfarande kvar färskt i minnet, (såväl fysiskt som psykiskt), är jag tveksam till ett införskaffande igen. Dessutom har jag andra planer för detta året, som tar en betydande del av sparkapitalet i anspråk, så ur det perspektivet kan det ändå inte bli aktuellt med att köpa hoj i år i vart fall.

Faktum är att bara se bilderna från olyckan får mig att rygga, för att inte nämna tanken på att gränsla en hoj. Mitt högra ben var otäckt nära att krossas av personbilen. Men envis som jag är av naturen, kan jag åtminstone inte låta bli att fundera i banorna på nya äventyr med en hoj under akterspegeln. Något vettigt skall man ju göra på sin fritid, åtminstone under sommarhalvåret.

Så, vad har nu allt detta med rubriken att göra ? Jo, hjärtat säger K1600 GTL, förnuftet säger R1200 GS/A. Skönheten och odjuret, om man så vill. Är naturligtvis medveten om att det är två helt olika maskiner, med två helt olika användningsområden, men jag gillar verkligen linjerna på K1600. Därför vänder jag mig till er härdade forumister, och då främs till er som har haft privilegiet att prova (gärna under längre tid) bägge maskinerna, och skulle uppskatta om ni ville bemöda er med att berätta om era intryck i jämförelse.

Är naturligtvis medveten om att det finns möjlighet att provköra bägge och själv bilda sig en egen uppfattning om respektive maskin (och jag får flika in att jag älskade verkligen gamla Bettan, även om hon var ful som stryk :? :o), och om det blir aktuellt så kommer jag naturligtvis att göra det, men som sagt, jag har fortfarande olyckan från föregående år färskt i minnet, och likt Pavlovs hundar, reagerar jag instinktivt bara på tanken på att gränsla en hoj igen, det kunde ha gått mycket värre än det gjorde.

Jag har under de fem (5) år jag hade hoj i min ägo, varit inblandad i två allvarliga olyckor och har klarat mig från allvarliga men, och jag känner definitivt inte för att få uppleva något sådant igen, tredje gången gillt... :?. Men å andra sidan; "Bättre att spänna en båge tills strängen brista, än att aldrig höra strängen som brast" (fritt ur minnet).

Men i vart fall som helst, ni som känner att ni kan svara på frågan är mer än välkomna att redogöra för era intryck.
Senast redigerad av Max Mad 2018-04-19/13:02, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav BrooklynS » 2018-04-19/13:01

Det kan gå illa i bil också. Få slutar åka bil för det.

Två olika typer av hojar, verkligen. Vad du vill ha vet jag inte, men jag gissar att det tänkta ändamålet överlappas ganska väl av en R1200 RT som dessutom är billigare, särskilt en smula begagnad. Jag säger kolla in den...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-19/13:09

BrooklynS skrev:Det kan gå illa i bil också. Få slutar åka bil för det.
Naturligtvis är jag väl medveten om det, det är inget resonemang som unsluppit mig.
BrooklynS skrev:Två olika typer av hojar, verkligen. Vad du vill ha vet jag inte, men jag gissar att det tänkta ändamålet överlappas ganska väl av en R1200 RT som dessutom är billigare, särskilt en smula begagnad. Jag säger kolla in den...
Ja, det är möjligt att R1200 RT är en god kompromiss, men det är linjerna, kubiken :P och prestandan på K 1600 som tilltalar mig, men framförallt linjerna, yummy.

Priset bryr jag mig inte så mycket om, då jag ändå tänkt köpa nytt (utifall att det nu blir aktuellt i framtiden) :o :shock:.

Skall titta på R 1200 RT.

Edit: Den såg ju f ö trevlig ut...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-19/13:13

Glöm inte att jämföra servicekostnader för de två du nämner.
Vad gäller GS(A) LC brukar servicen hamna på ca 3.000:- för en liten service och ca 4.000:- för en stor, båda inkl årservice.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-19/13:13

Instämmer med Brooklyn S!
Alternativt: Kolla in F 800 GT (eller en begagnad, välhållen ST) eller GS/A. Mycket hoj för "lite" pengar.

Vad gäller det, som finns i Ditt huvud, kan bara Du själv bearbeta det. För 13 år sedan gjorde jag en vådlig skidvurpa, som skapade ett plocke-pinn av min högra höft och avslutade min ytterligt blygsamma karriär som utförsåkare. Dock beror det på, att höften aldrig blev riktigt OK igen utan bara hyfsad - och kan man inte lita fullt ut på sina höfter och knän, är utförsåkning ingen bra sysselsättning.
Så varför skriver jag detta? Jo, för att jag hade tur i den vurpan! Jag kunde ha brutit nacken! Men det var tydligen inte den dagen, som jag var tänkt att gå hädan.
(Och när barnbarnen börjar kajka i små backar kanske jag hyr grejor och åker med dem, så får deras föräldrar möjlighet att åka i större backar några timmar per dag. Men det tar vi, när det blir dags.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-19/13:24

Thomas Stadin skrev:Glöm inte att jämföra servicekostnader för de två du nämner.
Vad gäller GS(A) LC brukar servicen hamna på ca 3.000:- för en liten service och ca 4.000:- för en stor, båda inkl årservice.
Haha, har redan frågat Kenneths :lol: :P. Årsservice 2 900 :- treårsservice 9324 :-. Det gör ett snitt på ~5 000 kr/år i servicekostnad. Svedea klubbförsärking ~ 6074 :-/ år.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-19/13:35

Bror Gårdelöf skrev:Instämmer med Brooklyn S!
Alternativt: Kolla in F 800 GT (eller en begagnad, välhållen ST) eller GS/A. Mycket hoj för "lite" pengar.
Beg.bil, ja. Beg hoj; Nej :D :P.
Bror Gårdelöf skrev:Vad gäller det, som finns i Ditt huvud, kan bara Du själv bearbeta det.
Självklart, Bror, men det är en sak att plocka ihop en höft, och amputera ett ben, (kan jag tycka).
Bror Gårdelöf skrev:För 13 år sedan gjorde jag en vådlig skidvurpa, som skapade ett plocke-pinn av min högra höft och avslutade min ytterligt blygsamma karriär som utförsåkare. Dock beror det på, att höften aldrig blev riktigt OK igen utan bara hyfsad - och kan man inte lita fullt ut på sina höfter och knän, är utförsåkning ingen bra sysselsättning.
Så varför skriver jag detta? Jo, för att jag hade tur i den vurpan! Jag kunde ha brutit nacken! Men det var tydligen inte den dagen, som jag var tänkt att gå hädan.
Jag vill inte förringa din erfarenhet av det olyckstillbudet, men man kan inte göra en direkt jämförelse med en olycka i en skidbacke och en olycka på landsväg, med motorcykel (och därtill mötande fordon).

Första olyckan jag hade, (på Öland) kanade jag runt på vägen, utan någon som helst kontroll. Om jag hade blivit överkörd av ett mötande fordon (vid det tillfället), hade det sannolikt varit lätt att hålla sig för skratt ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-19/14:01

Min poäng är, att "ödet/Gud inte avsåg, att man skulle dö den dagen" - alternativt att skyddsänglar faktiskt finns!
Jag har varit med om ytterligare några sådana tillfällen i livet - när jag klarat mig utan en skråma men kunde ha dött! Det har definitivt inte gjort mig till fatalist utan tvärt om lärt mig något, som jag sedan tillämpar. (Bland annat är jag närmast tvångsneurotisk, när jag kör ut på en större väg från en mindre, för en gång gjorde jag det utan att ha sett en bil, vars förare mycket väl kunde ha kört på mig. Som tur var, såg den föraren mig och väjde - och det kan vara därför jag lever idag.)

ERGO: Som jag skriver ovan, är det bara Du, som kan bestämma, vad Du vill göra av Dina erfarenheter (men av Ditt skrivande här på Forum får man onekligen känslan av, att det kliar i Din hojtarm igen.)

Till det kommer förstås, att jag har ett yrke, som ytterligt konkret lärt mig, att livet varken är förutsägbart eller rättvist. Unga, till synes friska människor kan drabbas av mycket aggressiv cancer (där i värsta fall mammor dör ifrån sina små barn) eller någon av ett knippe andra, mer eller mindre plågsamma, kroniska åkommor, som orsakar dem stort och långvarigt lidande - samtidigt som andra "slarvers" går genom livet utan problem långt upp i åren.

Så - som Evert Taube skrev (i den visa, som han kallade sin "psalm"):
"...Och vid motorernas gång, och medan vakten blir lång,
så tänk, att snart klämtar klockan för Dig: 'Ding, ding, dång'.
...
Det är en rasande tur, att Du lever, min vän, och kan valsa omkring uti Havanna.
När pengarna tagit slut. Gå till sjöss om igen - med Karibiens passadvind kring pannan.
Klara jobbet med glans. Gå i land någonstans,
få en kyss eller två i en yrande dans.
Så länge skutan kan gå, så länge hjärtat kan slå.
Så länge solen den glittrar på böljorna blå."

Det är inte den sämsta av livsfilosofier.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav BmwMats » 2018-04-19/14:29

Max Mad skrev:Utifall att det undgått någon; Jag börjar bli sugen på att köra hoj igen


Det låter sunt... Har haft arbetskamrater som gått bort i sömnen, en av dom enbart dryga 30 år gammal... Han hade ALDRIG åkt hoj... :cry:

Hoppas att se dig på vägarna igen ! :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-19/14:46

Bror Gårdelöf skrev:Min poäng är, att "ödet/Gud inte avsåg, att man skulle dö den dagen" - alternativt att skyddsänglar faktiskt finns!
Uppenbarligen. Men att skyddsänglar finns-tillåt mig tvivla. Och om så vore fallet, och jag blivit upplyst om att jag borde sysselsätta mig med något annat (än motorcykelåkning), borde man då inte lyssna på den uppmaningen :?.
Bror Gårdelöf skrev:Jag har varit med om ytterligare några sådana tillfällen i livet - när jag klarat mig utan en skråma men kunde ha dött! Det har definitivt inte gjort mig till fatalist utan tvärt om lärt mig något, som jag sedan tillämpar. (Bland annat är jag närmast tvångsneurotisk, när jag kör ut på en större väg från en mindre, för en gång gjorde jag det utan att ha sett en bil, vars förare mycket väl kunde ha kört på mig. Som tur var, såg den föraren mig och väjde - och det kan vara därför jag lever idag.)
Jo, jag kan dra mig till minnes, när jag var uppe och besökte dig, att du vid tillfällen då vi skulle passera en korsning, var du väldigt försiktig (och jag förstod aldrig riktigt varför), men det gör jag nu.
Bror Gårdelöf skrev:ERGO: Som jag skriver ovan, är det bara Du, som kan bestämma, vad Du vill göra av Dina erfarenheter.
Självklart är det så Bror, det är ingen som kan tvinga mig till att grensla en hoj igen, utan det är naturligtvis helt och hållet mitt eget beslut.
Bror Gårdelöf skrev:(men av Ditt skrivande här på Forum får man onekligen känslan av, att det kliar i Din hojtarm igen.
Jaså, framgår det !? Det är den förbannades våren, hoppas det går över snart :lol: :mrgreen:.
Bror Gårdelöf skrev:Till det kommer förstås, att jag har ett yrke, som ytterligt konkret lärt mig, att livet varken är förutsägbart eller rättvist. Unga, till synes friska människor kan drabbas av mycket aggressiv cancer (där i värsta fall mammor dör ifrån sina små barn) eller någon av ett knippe andra, mer eller mindre plågsamma, kroniska åkommor, som orsakar dem stort och långvarigt lidande - samtidigt som andra "slarvers" går genom livet utan problem långt upp i åren.
Ja, vad skall man säga !? Själv är jag inte överdrivet förtjust i cancer, kan jag nämna. Men, livet är inte rättvist, Bror. Däremot döden. En klen tröst förvisso, men faktum är att det är farligt att leva, man kan ju dö :?. Sanningen är att jag är inte så bekymrad över döden (som fenomen), snarare hur den kommer.

Dessutom känner jag ( skrivandets stund) att jag inte är riktigt färdig med livet (blir man det någonsin :?), jag har några projekt jag skulle vilja hinna med, innan det är dags att omfamna liemannen. Tänker osökt på scenen som utspelar sig på stranden på Fårö i Bergmans "det sjunde inseglet" :?.
Bror Gårdelöf skrev:Så - som Evert Taube skrev (i den visa, som han kallade sin "psalm"):
"Det är en rasande tur, att Du lever, min vän, och kan valsa omkring uti Havanna.
När pengarna tagit slut. Gå till sjöss omigen - med Karibiens passadvind kring pannan.
Och vid motorernas gång, och medan vakten blir lång,
så tänk, att snart klämtar klockan för Dig: 'Ding, ding, dång'.
Så länge skutan kan gå, så länge hjärtat kan slå.
Så länge solen den glittrar på böljorna blå."

Det är inte den sämsta av livsfilosofier.
Instämmer till fullo, Bror. Därav så har jag för avsikt att i slutet på September bege mig till (i nämnda ordning) Nepal; ¨ 45 dagar bl. a med målet att vandra till Mount Everest basecamp, om jag orkar, sedan fortsatt transport till Indien ~120 dagar och därefter till Japan ~90 dagar, och hem. Därför är det inte aktuellt att skaffa en hoj (detta året) men kanske 2019 eller (mer) sannolikt, 2020 :D.
Senast redigerad av Max Mad 2018-04-20/01:03, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-19/14:48

BmwMats skrev:Det låter sunt... Har haft arbetskamrater som gått bort i sömnen, en av dom enbart dryga 30 år gammal... Han hade ALDRIG åkt hoj... :cry:
Life is...
BmwMats skrev:Hoppas att se dig på vägarna igen ! :)
Tack. Vi får väl se vart det landar. Hänvisar f ö till mitt svar till Bror.
Senast redigerad av Max Mad 2018-04-20/00:50, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-19/15:43

Max Mad skrev: Men att skyddsänglar finns-tillåt mig tvivla. Och om så vore fallet, och jag blivit upplyst om att jag borde sysselsätta mig med något annat (än motorcykelåkning) ...
Tänker osökt på scenen som utspelar sig på stranden på Fårö i Bergmans "det sjunde inseglet".
...
Därav så har jag för avsikt att i slutet på September bege mig till (i nämnda ordning) Nepal; ¨ 45 dagar bl. a med målet att vandra till Mount Everest basecamp, om jag orkar, sedan fortsatt transport till Indien ~120 dagar och därefter till Japan ~90 dagar, och hem.

Jag tänker inte fortsätta någon debatt om skyddsänglar, men det går ju alltid att tänka sig, att det kunde gått värre för oss båda. (Bruten nacke/döden för mig, och benamputation/döden för Dig.)
Jo, Döden i Det sjunde inseglet har några bra repliker, bland dem: "Jag ger inga uppskov." (Alltså var det inte dags för vare sig Dig eller mig!)
I övrigt har Du planer för framtiden, och det är vackert så. "Njut av livet. Det går inte i repris", har något här på Forum som devis, och jag instämmer till fullo. Lite hädiskt just här kan sägas, att livet inte måste njutas på en hoj.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-04-19/16:48

Vilken hoj kommer du att vända dig om och titta på en extra gång efter att ha parkerat den? ;)
Är det oavgjort mellan hjärta och hjärna, eller enbart ett uns fördel för hjärna så vinner alltid hjärta.







(Köp din GTL. Du vet du vill :mrgreen:)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-20/00:32

Bror Gårdelöf skrev:Jag tänker inte fortsätta någon debatt om skyddsänglar, men det går ju alltid att tänka sig, att det kunde gått värre för oss båda.(Bruten nacke/döden för mig, och benamputation/döden för Dig.)
Tveklöst så !
Bror Gårdelöf skrev:Jo, Döden i Det sjunde inseglet har några bra repliker, bland dem: "Jag ger inga uppskov." (Alltså var det inte dags för vare sig Dig eller mig!)
Så sant. Kanske lika bra det :?. Som tidigare nämnts, är i vart fall inte jag riktigt färdig med livet (om man nu någonsin blir det) ?
Bror Gårdelöf skrev:I övrigt har Du planer för framtiden, och det är vackert så.
Oh ja, planer råder det inte brist på. Frågan är bara om jag hinner/har möjlighet att genomföra dom.
Bror Gårdelöf skrev: "Njut av livet. Det går inte i repris", har något här på Forum som devis, och jag instämmer till fullo.
Precis, detta är huvudföreställningen och det kommer ingen repris, som sagt.
Bror Gårdelöf skrev:Lite hädiskt just här kan sägas, att livet inte måste njutas på en hoj.
Nä, inte nödvändigtvis. Det skulle ju kunna fungerat lika bra med en segelbåt, (på en jorden-runt seglats).
Senast redigerad av Max Mad 2018-04-20/00:45, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-20/00:44

Måns Ulveståhl skrev:Vilken hoj kommer du att vända dig om och titta på en extra gång efter att ha parkerat den? ;)
:?.
Måns Ulveståhl skrev:Är det oavgjort mellan hjärta och hjärna, eller enbart ett uns fördel för hjärna så vinner alltid hjärta.
I ärlighetens namn, måste jag säga att de nyare R1200 GS/A tilltalar mitt öga mer än den -12:a jag hade (eller så är det bara jag som börjat vänja mig vid det unika designspråket R1200 GS/A har).
Måns Ulveståhl skrev:(Köp din GTL. Du vet du vill :mrgreen:)
Är jag så genomskinlig :?. Saken är den (och vilket till viss del bidrar till min beslutsvånda), är att jag inte kan bestämma mig för om jag kommer att köra långt (utanför Europa) där en R1200 GS/A är ett bättre val, än en K1600.

Men jag har gott om tid satt fundera på saken. Det blir inte aktuellt med att skaffa någon hoj (om det öht kommer satt ske), innan våren 2020.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-04-20/02:16

Hoj köper man med hjärtat, inte med hjärnan. Om du köper den hojen du inte vill ha utan den du tycker är "smartast" kommer du inte ha hojen du vill ha.
Inte så komplicerat, egentligen.. ;)

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-20/04:59

Fredric Fredricson skrev:Hoj köper man med hjärtat, inte med hjärnan. Om du köper den hojen du inte vill ha utan den du tycker är "smartast" kommer du inte ha hojen du vill ha.
Inte så komplicerat, egentligen.. ;)

/Fredric
Sant.
Men ibland är det enkla väldigt svårt...;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Tommy Nilsson » 2018-04-20/05:30

Testa om det funkar med virituella glasögon, kör R och se K.
Tommy Nilsson
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-20/05:46

Tommy Nilsson skrev:Testa om det funkar med virituella glasögon, kör R och se K.
He, he lustkgkurre :D :P. Nä, jag tror jag vet vart det landar, men någon provkörning IRL blir det (tidigast), våren -20.

F ö så gillar jag verkligen R 1200 GS/A, (men dom är ju så fasligt fula :( ).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Kovlingen » 2018-04-20/06:54

Planera för långt fram i tiden tycker jag är onödigt vad gäller köpa eller inte köpa .
Köp dej en beg. hoj NU som du kan byta in om ett par år om du vill . Varför vänta ? ?

Just nu kan inte jag tänka mej ett liv utan hoj utan funderar mer på hur länge jag
kan få njuta av detta . Om 2 år kan det vara kört men 5 år kanske funkar om man har tur .
Tar en dag i sänder och jag kom upp ur sängen idag också .
Inom ett par veckor ska jag köra ca 80 mil enkel resa Blöteborg - Sundsvall :)
Kunde inte motstå frestelsen när jag fick förfrågan ;)
Hoppas på bra väder . Måste börja titta på långtidsprognosen :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Kovlingen » 2018-04-20/07:58

Om du läser denna tråd kommer du att åka iväg och köpa dej en hoj :D :D
viewtopic.php?f=8&t=21435
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-20/11:43

Kovlingen skrev:Planera för långt fram i tiden tycker jag är onödigt vad gäller köpa eller inte köpa.
Köp dej en beg. hoj NU som du kan byta in om ett par år om du vill . Varför vänta ? ?
Har full respekt för ditt ställningstagande, men jag antar att vi är olika personer. Dessutom har jag redan ett par andra projekt att genomföra, innan det blir aktuellt att ev. skaffa hoj igen, vilket jag redan redogjort för. Därtill måste jag ha någonstans att ställa den (gärna någorlunda nära hemifrån) och parkeringsplatser (generellt) inomhus (speciellt) är ungefär som bostadsmarknaden; Ansträngd-om man skall uttrycka sig lite diplomatiskt :mrgreen:.

Vad det gäller beg, hoj, har jag också redan svarat på det och jag tänker inte upprepa det svaret, utan jag utgår från att du redan läst det.
Kovlingen skrev:Inom ett par veckor ska jag köra ca 80 mil enkel resa Blöteborg - Sundsvall :)
Enkel resa :?. Tänker du inte åka tillbaka till Sundsvall, utan stanna kvar här eller :? :o :shock: ;) :lol:. Kanske vi får möjlighet att träffas, även om det blir ett hojlöst möte, för min del.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-20/11:43

Kovlingen skrev:Om du läser denna tråd kommer du att åka iväg och köpa dej en hoj :D :D
viewtopic.php?f=8&t=21435
Been there, done that ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Kovlingen » 2018-04-20/12:56

Max Mad skrev:Enkel resa :?. Tänker du inte åka tillbaka till Sundsvall, utan stanna kvar här eller :? :o :shock: ;) :lol:. Kanske vi får möjlighet att träffas, även om det blir ett hojlöst möte, för min del.

Stanna kvar :shock: Nähä nä 8-)

Liftar på resan till Blöteborg men kör hoj på hemresan ;)

Träffas , jo men jag hittar nada i Göteborg . (glad om jag hittar ut därifrån :D )
Svårt för jag har heller inga tider att gå på när det gäller resan ner .
Vet ännu inte varken dag eller klockslag .
(DLS Det löser sej) :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-20/13:07

Kovlingen skrev:Stanna kvar :shock: Nähä nä 8-)
Puuh, det var ju en j*vla tur, det :D :mrgreen: ;).
Kovlingen skrev:Liftar på resan till Blöteborg men kör hoj på hemresan ;)
Aha, du skall sitta bakpå din egen hoj :? :o :shock:.
Kovlingen skrev:Träffas , jo men jag hittar nada i Göteborg . (glad om jag hittar ut därifrån :D ).
Det finns en gammal nymodighet som kallas för GPS, kanske har du hört talas om en sådan :?. Om inte, kan diu säkert få hjälp med att använda en s.k sökmotor som kallas för Google, så att du kan på det som kallas för internet (om det är dig bekant), se och läsa vad en GPS är för något :lol: :lol: :lol: :mrgreen:.
Kovlingen skrev:Svårt för jag har heller inga tider att gå på när det gäller resan ner .
Vet ännu inte varken dag eller klockslag. (DLS Det löser sej) :)
Meddela mig när du vet, så får jag se om jag har möjlighet eller inte :).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Kovlingen » 2018-04-20/14:47

Ang stanna går väl inte så bra . Dom har ju redan dej i stan :D :D :D

Liftar med en lastbil .(snål som jag är :) )

GPS:en sitter monterad på annan hoj :shock:
Får se om jag orkar få loss den och få bort kablarna som sitter trångt till .
Jag får ta det som det kommer .

Du ska få ett tips :
Här är inte hjärtat och nått annat i konflikt 8-)
Är väl ingen Göteborgare :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-20/15:11

Kovlingen skrev:Ang stanna går väl inte så bra . Dom har ju redan dej i stan :D :D :D
Eller hur :P !
Kovlingen skrev:Liftar med en lastbil .(snål som jag är :) )
Nä, varför det ? Gratis är gott :D.
Kovlingen skrev:GPS:en sitter monterad på annan hoj :shock:
Får se om jag orkar få loss den och få bort kablarna som sitter trångt till .
Jag får ta det som det kommer .
Annars brukar det finnas GPS i moderna mobiltelefoner också. Om det är ett obekant begrepp, föreslår jag Internet==> Google==> smartphone, så kanske det går upp ett ljus :lol: :lol: :lol:.
Kovlingen skrev:Du ska få ett tips :
Här är inte hjärtat och nått annat i konflikt 8-)
Är väl ingen Göteborgare :mrgreen:.
Tittade precis på ett klipp på youtube, där det var en kvinna på en jorden-runt-resa på en GS/A (tror det var en 800), i Mongoliet. Gör det inte lättare att välja. Tror inte att en K1600 är byggd för den Mongoliska stäppen, om man säger så... :( :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Kovlingen » 2018-04-20/15:43

Max Mad skrev:
Tittade precis på ett klipp på youtube, där det var en kvinna på en jorden-runt-resa på en GS/A (tror det var en 800), i Mongoliet. Gör det inte lättare att välja. Tror inte att en K1600 är byggd för den Mongoliska stäppen, om man säger så... :( :mrgreen:.

Mitt tips var mer anledningen till resan Göteborg - Sundsvall ;)

Har inte sett detta på tuben . Kan det vara trevliga tjejen som var i Arjeplog på årsträffen .
Hon åker jorden runt , åt alla håll . Rätt som det var så packade hon sina prylar och
drog till Nordkap . :shock: :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav BmwMats » 2018-04-20/16:33

Kovlingen skrev:...
Har inte sett detta på tuben . Kan det vara trevliga tjejen som var i Arjeplog på årsträffen ?


Tror Mad Max menar denna: https://www.youtube.com/watch?v=LraCEvFmi7Y

Om man söker på "On her bike" på youtube så kommer ett antal träffar på resefilmer med denna kvinna.
Högst intressant att se, mycket underhållande ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Kovlingen » 2018-04-20/16:57

Nä det där var en annan tuffing :)

EDIT: Den här tjejen Petra var det jag träffade i Arjeplog .
https://www.youtube.com/watch?v=GDqjOYDkju4
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-20/18:04

BmwMats skrev:
Kovlingen skrev:...
Har inte sett detta på tuben . Kan det vara trevliga tjejen som var i Arjeplog på årsträffen ?


Tror Mad Max menar denna: https://www.youtube.com/watch?v=LraCEvFmi7Y
Korrekt...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Max Mad » 2018-04-20/18:20

Kovlingen skrev:Nä det där var en annan tuffing :)

EDIT: Den här tjejen Petra var det jag träffade i Arjeplog .
https://www.youtube.com/watch?v=GDqjOYDkju4
Och så snackar man om "det svaga könet". Han som myntade det uttrycket (för det måste varit en man), hade nog ingen bredare erfarenhet av "det svaga könet" :lol: :lol: :lol: :mrgreen:.

Men för att återkoppla till tråden ämne, så kan man kanske få en bättre förståelse för mitt dilemma. Jag är också nyfiken på att åka till Mongoliet, och som reda nämnts, K 1600 är nog inte den maskinen man skall använda, för det ändamålet :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: När hjärtat och förnuftet är i konflikt.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-20/18:31

Max Mad skrev:Han som myntade det uttrycket (för det måste varit en man), hade nog ingen bredare erfarenhet av "det svaga könet".

Du har mer rätt, än Du anar! Det gjordes några mycket intressanta experiment för ett antal årtionden sedan. Försökspersonerna fick leva som i första världskrigets skyttegravar (dock utan risk att dö).
De exponerades alltså för outhärdligt buller (som tung artillerield) dygnet runt, beordrades att göra diverse saker, om de mot förmodan somnade trots allt - och så vidare.
Männen i försöksgruppen kollapsade signifikant tidigare än kvinnorna - som alltså tålde långvarig, oavbruten stress betydligt bättre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst