BMW Scooter C Evolution

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

BMW Scooter C Evolution

Inläggav Anders Nedemark » 2018-04-19/13:12

Jag skulle villa ha denna el scooter för att ta mig till & från jobbet. Men den finns inte att köpa i Sverige. Är det någon som vet varför? Den är kanske svår att importera själv då modellen inte finns i Sverige sen förut. Kan bli svårt med service?

Bild
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: BMW Scooter C Evolution

Inläggav BmwMats » 2018-04-19/14:34

Hej Anders !

Trevligt fordon, har inte sett den tidigare, kanske inte så konstigt då den inte tas in i landet.
Men gällande service så lär det ju inte finnas mycket på den att serva, förutom smörja någon wire eller två...
Motorn lär ju inte behöva någon olja eller filter... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW Scooter C Evolution

Inläggav MichaelWa » 2018-04-19/17:29

Svaret jag fick från Bmw Sverige när ja fråga var att kostnaden att licensiera verkstad/personal för att skruva på den skulle bli dyr, till antalet som skulle säljas så avvaktade de med att sälja i norden.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: BMW Scooter C Evolution

Inläggav CG Arvidsson » 2018-04-19/20:46

Eftersom den är EU-godkänd i Tyskland, borde det också gälla här. Jag har importerat ett flertal BMW-motorcyklar från Tyskland och det har fungerat bra. Att det inte finns service här är en annan sak. Den måste vara begagnad och uppfylla ålder och milkrav för detta. Tar man den på släp slipper man krånglet med exportregistreringen.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: BMW Scooter C Evolution

Inläggav Anders Nedemark » 2018-04-20/08:09

MichaelWa skrev:......kostnaden att licensiera verkstad/personal för att skruva på den skulle bli dyr, till antalet som skulle säljas så avvaktade de med att sälja i norden.


Låter aningen tokigt i mina öron. Kostnaden för att utbilda/licensiera personal måste vara en försumbar utgift för ett så stort bolag som BMW Motorrad. Det måste bero på nåt annat.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: BMW Scooter C Evolution

Inläggav Anders Nedemark » 2018-04-20/08:15

CG Arvidsson skrev:Eftersom den är EU-godkänd i Tyskland, borde det också gälla här. Jag har importerat ett flertal BMW-motorcyklar från Tyskland och det har fungerat bra. Att det inte finns service här är en annan sak. Den måste vara begagnad och uppfylla ålder och milkrav för detta. Tar man den på släp slipper man krånglet med exportregistreringen.


Man får nog absolut importera och köra den i Sverige. Får den köras i Tyskland gäller det även i Sverige förstås. Men om man tar in den till Sverige och inte verkstäderna kan serva/repa den är de ju obra. Då står man med en trasig (och dyr) el scooter som inte går att använda.
Det är vilket fall synd att den inte tas in till Sverige.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: BMW Scooter C Evolution

Inläggav CG Arvidsson » 2018-04-22/18:11

Varje BMW-service verkstad som skickar sin personal till Tyskland på kurs får betala dyrt för detta. Långt ifrån alla får möjligheten av sin arbetsgivare att göra detta. Sverige är inget scooterland,jämfört med sydeuropa där den är ett alternativ till bilen för de flesta. Tyvärr är ju scootern här inblandad i en hel del brottslighet och det vill nog varken BMW eller Försäkringsbolagen veta av. BMW har under perioder stoppat tillverkningen av scootrana pga. dålig försäljning. Sen är det nog så att infrastrukturen inte hänger med där heller när dom ska laddas. Personligen tycker jag det är ett ypperligt fordon för kortare resor.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: BMW Scooter C Evolution

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-22/19:15

Hela resonemanget låter konstigt - eller också är det hojpressen, som inte redogjort för, hur verkligheten ser ut. Det har ju inte saknats reportage om elskotrar och deras avgjorda fördelar som pendlarfordon (även om det väl är si och så med det under skandinavisk vinter).
Jag har t o m läst om en långresa på en sådan - som då förstås innebar ett antal längre laddpauser under dagarna, varunder skribenten fick gott om tid att samtala med diverse tillfälliga bekantskaper. En trivsam upplevelse - men det är knappast för den sortens resor, som elskotern är avsedd.

I övrigt kräver väl elskotrar ett minimum av service, jämfört med konventionella dito? Bromsbelägg, däck etc behöver förstås ses över och bytas, men hur svårt kan resten vara?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst