Grundläggande rengöring MC?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-21/08:56

Hej

Jag skulle vilja lära mig lite grundläggande sätt att rengöra en mc och vilka medels som rekommenderas?

Jag har sedan dag 1 haft tillgång till tvättplats på min förra arbetsplats med högtryck och avfettning och har använt detta hela tiden.
Jag veta att många inte gillar högtryck av flera orsaker och det förstår jag, jag har varit bekväm mer än noggrann.
Nu har jag inte lägre tillgång till denna tvättplats så jag kommer tvätta för hand utan högtryck i mitt garage, dock finns ingen tvättplats/platta så jag försöker tänka på vad för medel jag använder och hur mycket, både för miljön och cykeln.

Jag har hittills använt en handspruta där jag blandat i Grummes grön såpa (minns inte delarna) och sedan börjat med att blöta ner cykeln med varm vatten och sedan med borste och schotch brite liknande svamp rengjort och spolat av, torkat torrt med sämskskinn för att minska fläckarna.

Nu vill jag ta nästa steg, hur tar jag enklast bort asfalt och fett runt motor från vägen? (vad det nu är som stänker upp)

Jag har på vindrutan sedan hösten märken/klister från en lapp som satt på vindrutan tejpad med brun kartongtejp som när jag tog bort den lämnade ganska mycket klister rester kvar.
Jag minns på tiden då jag köpte CD skivor att tog bort klisterlappar med lite matfett/smör som bra löste upp klister, är detta användningsbart? är tveksam då klistret verkar torkat in och är lite hårt nu.

Jag är ingen putsar typ men vill lägga lite tid på och lära mig att få rent och sköta om utan att köpa lådor med produkter om jag kan undvika det.

Hittade en tråd om "Plexus Plastic Cleaner" som inte går att köpa som jag hittar i Sverige, och Amazon UK har den men säljer inte till Sverige, i Tyskland verkar den finns för 60 euro för 68 gram sedan tillkommer frakt :shock:

Förslag på medel och eller verktyg?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Max Mad » 2018-04-21/09:33

Peter Nordlund skrev:Nu vill jag ta nästa steg, hur tar jag enklast bort asfalt och fett runt motor från vägen? (vad det nu är som stänker upp)
(Kall)avfettningsmedel.
Peter Nordlund skrev:Jag är ingen putsar typ men vill lägga lite tid på och lära mig att få rent och sköta om //
Ge f*n i högtrycksspruta :( !! Använd vanlig trädgårdsslang (typ). Sedan är det mjuk borste och mjukt skumgummi (finns på feltema), vanliga (bil)vårdprodukter), själv använde jag (av en slump) BMW:s produkter.

Dessutom behöver du mycket tid. Ett par timmar (minst), men resultatet blir trevligt också :). Glöm inte bort att göra rent den övre delen av gaffelbenen (den blanka delen) och smörj gärna med ett tunt lager fett/olja efter rengöring. Sa jag att du skulle ge f*n i högtryckssprutan !?
Senast redigerad av Max Mad 2018-04-21/09:39, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-21/09:39

@Max Mad
Tack för rådet!
Då antar jag att alla avfettningsmedel är lika bra och alla är miljövänliga, och med kall menar du säker cykeln :?

och jepp nu är det trädgårdslag som använde ifrån en vanlig vattenkran i garaget ifall jag var otydlig ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Max Mad » 2018-04-21/09:44

Peter Nordlund skrev:@Max Mad
Tack för rådet!
Då antar jag att alla avfettningsmedel är lika bra och alla är miljövänliga, och med kall menar du säker cykeln :?
Få första frågan är svaret att jag inte vet och på den andra frågan är svaret att det heter kallavfettningsmedel. Om det är kopplat till att cykeln skall vara kall i samband med användandet av produkten, det vet jag inte, men det heter kallavfettning. Om du är bekymrad över miljön (vem är inte det :?) så kan det vara lämpligt att göra rent hojen på en plats med vattenavskiljare.
Peter Nordlund skrev:och jepp nu är det trädgårdslag som använde ifrån en vanlig vattenkran i garaget ifall jag var otydlig ;)
Nejdå, du var inte otydlig, du har tidigare använt dig av högtrycksspruta...ajabaja :|. Det kan vara ok att använda hhögtryck (om man vill spola av hojen, t ex) men då på några meters avstånd !!!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-21/09:50

@Max Mad
Klart som korvspad! :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Max Mad » 2018-04-21/09:55

Peter Nordlund skrev:@Max Mad
Klart som korvspad! :)
Ut och åk nu põjk, så får en annan sitta här på sin kammare och tjura :(. Tvätta hojen kan du göra på regniga dagar (företrädesvis inomhus).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav mumkas » 2018-04-21/12:12

Jag har tyvärr ingen möjlighet att tvätta hemma utan hänvisas till OK's GDS-hall och här på Lidingö har de bara högtryck som jag använder. Är det egentligen någon fara att göra det om man står några meter bort från hojen när man spolar? Nu tvättar jag iofs bara hojen två, tre gånger per år och bytte bort den förra när den var fem år gammal, så eventuella problem kanske aldrig hann att visa sig.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Max Mad » 2018-04-21/12:54

mumkas skrev: Är det egentligen någon fara att göra det om man står några meter bort från hojen när man spolar?
Utan att ha några empiriska bevis för mitt påstående, sticker jag ut hakan och säger ; Knappast. Däremot, om (och när :?) man använder högtryck, bör (skall) man göra det med försiktighet, framförallt på känsliga ställen, som hjulnav, t ex.

Av samma anledning bör (skall) man vara väldigt försiktig med avfettningsmedel på sådana ställen så att det inte tränger in i hjullager o dyl, det är tämligen olämpligt, men det behöver man inte vara högskoleingenjör för att begripa. Med det sagt, finns det sannolikt forumister som kan ge ett betydligt utförligare svar än vad jag kan leverera, på denna frågeställning.

Over and out.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-21/16:32

Peter Nordlund skrev:Jag har hittills använt en handspruta där jag blandat i Grummes grön såpa (minns inte delarna) och sedan börjat med att blöta ner cykeln med varm vatten och sedan med borste och schotch brite liknande svamp rengjort och spolat av, torkat torrt med sämskskinn för att minska fläckarna.

Nu vill jag ta nästa steg, hur tar jag enklast bort asfalt och fett runt motor från vägen? (vad det nu är som stänker upp)

Såpvatten är ett utmärkt och miljövänligt medel, som jag bruka spraya på metallytor och låta verka en stund, innan det skuras av. Jag använder också svamp av typen Scotch Brite - men då den version, som INTE repar ("skrubbningsdelen" brukar vara vit). Där den inte kommer åt, använder jag en kasserad diskborste, flaskborste etc - och jag är ingen fanatiker, som måste få bort varenda prick.
Ett alternativ för besvärligare fläckar är en skvätt outspädd såpa på svampen ifråga - och det, som inte ger sig med den behandlingen, tvättar jag bort med en trasa med fotogen eller lacknafta. När allt är klart, eldar jag upp trasan. En del lösningsmedelsindränkta trasor kan självantända, om de lämnas. Jag har ingen aning om, ifall den risken är reell med mina trasor, men sätter jag själv fyr på dem under kontrollerade former, behöver jag i alla fall inte oroa mig.
Såpa har fördelen, att den lämnar en lite fet hinna på ytan, som gör den lättare att tvätta nästa gång, MEN det innebär samtidigt nackdelen, att den inte alls är bra på blanklackade ytor. Den gör nog ingen skada, men man brukar få en synlig hinna på ytan. Därför använder jag vanligt bilschampo och borste till de blanklackade ytorna. Det går sedan att sämska av, men det går i stort sett lika bra med en kasserad - men ren - frottéhandduk etc.
Högtrycktstvätten har aldrig fått komma i närheten av min hoj, utan det är trädgårdsslangen, som gäller.
Jag vet; Åtkilliga grus-, cross- och enduroåkare använder högtryckstvätten flitigt, men de lägger måhända även mer tid på vård av lager etc(?).

Ett tips - lite OT, men ändå: Råkar man få vax på en matt yta invid en blank, kan det vara mycket besvärligt att få bort - men lite WD 40 löser bokstavligt talat problemet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Max Mad » 2018-04-21/17:20

Bror Gårdelöf skrev:Högtrycktstvätten har aldrig fått komma i närheten av min hoj, utan det är trädgårdsslangen, som gäller.
Better safe than sorry, (även om jag syndat vid några tillfällen :?).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-21/18:46

Peter Nordlund skrev:
Jag har på vindrutan sedan hösten märken/klister från en lapp som satt på vindrutan tejpad med brun kartongtejp som när jag tog bort den lämnade ganska mycket klister rester kvar.
Jag minns på tiden då jag köpte CD skivor att tog bort klisterlappar med lite matfett/smör som bra löste upp klister, är detta användningsbart? är tveksam då klistret verkar torkat in och är lite hårt nu.


Label-Off tar bort klister
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Max Mad » 2018-04-21/19:16

Thomas Stadin skrev:Label-Off tar bort klister
Martin på Kenneth's Mc rekommenderade mig det. Om han säger att det är rätt väg att gå, då är det det...Finns på feltema, om minnet inte sviker mig.

Jag vill lägga till, att Martin rekommenderade "Label off" för borttagning av klister från balansvikter, på fälgarna, inte för borttagning av klister från vindrutan. Jag vill med detta förtydligande påpeka, att det är min egen slutsat, att det rimligtvis borde gå att applicera på vindrutan också, men jag kan inte påstå att jag vet att det är riskfritt. Bara så att Martin på kenneths inte skall bli anklagad för något han inte påstått, utifall att användandet av "Label off" på vindrutan skulle ge oönskade effekter :?.
Senast redigerad av Max Mad 2018-04-22/18:08, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-21/20:39

Då jag rör mig i innerstan Sthlm så fick det bli Mekonomen som hade öppet idag, frågade om råd och fick rådet att att använda
"Turtle Wax Extreme Prewash-t"
Orsaken var att den är mer trögflytande än många andra avfettningar och stannar då kvar bättre på den uta man använder den på för att inte rinna av? så jag köpte och skall prova den.
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/tvatt-och-schampo/avfettning/avfettning-1-liter-pa266177sv

Att alla petrokemiska avfettning skall användas på torr yta var nytt för mig, antog att blöta ner hojen/bilen först skulle lösa lite, men det var tydligen fel enligt instruktionen.

hittade detta från 2017 Tekniken Värld
http://teknikensvarld.se/sa-avfettar-du-ratt-191356/


Fick rådet om vindrutan och intorkat klister att vara mycket försiktig med lösningmedel, börja med en citron gå vidare med fönsterputs om det inte funkar för att inte förstöra plasten, och det låter ju rimligt.

Så i morgon i samband med tvättstuga så blir det hojtvätt och efter lunch en hojtur 8-)

Lägger till Lable off på listan ifall detta inte funkar.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Max Mad » 2018-04-21/20:43

Peter Nordlund skrev:Lägger till Lable off på listan ifall detta inte funkar.
Tror det är en bra början, för att göra en lång historia kort. Men, jag kan ha fel, det har jag haft förut, (bäst att fråga Gårdepedia),
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav F800åkare » 2018-04-21/21:05

Alla kallavfettningar inte lika bra, eller dåliga.

Men vissa är bättre än andra på att förstöra plast.
Prickbort bör ej användas på olackad plast, den förstör ytan genom att den är för stark, svart plast blir grå och det går aldrig att återställa, bara maskera med olika medel som måste läggas på igen efter 0-60 dagar.

Prewash är ok på vägfilmssmuts(damm,salt,grus,olja), dock är den kass på tjära, men tjäran avlägsnar jag med en tygklut med balsamterpentin på och hålmer mot fläcken, finns inget effektivare då terpe tin kommer från framställning av tjöra så blir det lite av principen att lika löser lika.

Fälgarna lägger jag på med fälgtvätt som tar bromsdammet, alltså syrabaserad och bör aldrig läggas på annat än fälgarna.

Tvätt sker med turtle superwash schampo och microfibersvamp för allt utom fälgarna, där kör jag vanlig billig bilsvamp som kasseras efteråt.

Sen torkas hojen och ett lager sonax flytande hårdvax läggs på. Busenkelt att hålla den ren pga detta.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-04-22/01:02

Man skall vara lite försiktig med såpa. Det är ett mycket brutalare rengöringsmedel än vad man kan tro och i höga koncentrationer kan den skada färg.
BMW har (eller möjligeh hade) ett speciellt shampo för just hojar. När jag frågade vad som skiljde det från deras bilshampo så sade säljaren (vars kvalifikationer jag inte kan bedöma) att det var alla plastdelar på hojarna som gjorde bilshampot olämligt. Nåt jag till ganska stor del struntat i.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-22/08:02

Skall man lösa fettbaserade fläckar etc, är det rimligen kontraproduktivt att först lägga på vatten.
Med tanke på, hur stor del av en bils yta, som idag består av blanklackad plast, tror jag, vad jag vill, om det sista påståendet!
Jag har hur som helst använt bilvax på Sigurd i över 10 år. Numera syns det, att han gått över 15 000 mil, men det går definitivt inte inte att skylla på vaxet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Håkan » 2018-04-22/08:05

Menar ni allvar! :o :shock:

Finns det människor som använder nåt annat än det här? :roll:

IMG_1091.1.jpg
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav BmwMats » 2018-04-22/08:32

Använder jag alltid när jag duschar... ;)

Men har jag åkt på Harley'n så använder jag deras produkter ! :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-22/08:54

BmwMats skrev:Använder jag alltid när jag duschar... ;)
Men har jag åkt på Harley'n så använder jag deras produkter ! :D

Tvättar du dej med Autosol :? :o :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Max Mad » 2018-04-22/10:10

Håkan skrev:Menar ni allvar! :o :shock: Finns det människor som använder nåt annat än det här? :roll:
Du är allt bra en riktigt skön gubbe du, Håkan. :lol: :lol: :lol:. Skulle nästan kunnat ta dig för Blöteborgare (om jag inte vetat bättre, förstås) ;).
Senast redigerad av Max Mad 2018-04-22/10:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Max Mad » 2018-04-22/10:23

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev:Använder jag alltid när jag duschar... ;)
Men har jag åkt på Harley'n så använder jag deras produkter ! :D

Tvättar du dej med Autosol :? :o :mrgreen:
Bravo Kovlingen :lol: :lol: :lol:. Och då har du inte ens kommit till Blöteborg än :D !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-22/10:38

BmwMats skrev:Använder jag alltid när jag duschar... ;)

OT: Jag läste för ett tag sedan om någon, om kommit på överviktens främsta orsak - hårschampo!
"Adds body and volume" står på många sådana förpackningar, och låter man sköljvattnet rinna ner över kroppen så ....
Alltså hade vederbörande börjat tvätta håret med Yes, "som får bukt även med det besvärligaste fett".
Huruvida det givit någon effekt på kroppsvikten, förtalte inte historien - men det kanske är som med att bada i ungdomens källa (det finns en sådan, med varmt, svavelhaltigt och närmast svagt urinfärgat vatten) på Azorernas huvudö São Miguel: "Effekten kommer efter tre månader." Hustrun och jag var där för tio år sedan - och väntar fortfarande på effekten!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav BmwMats » 2018-04-22/11:07

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev:Använder jag alltid när jag duschar... ;)
Men har jag åkt på Harley'n så använder jag deras produkter ! :D

Tvättar du dej med Autosol :? :o :mrgreen:


Det står ju "BODY & SHOWER"... Trodde det... :lol:

Rejäla grejor till rejäla grabbar, skall lukta 5W-40 om en... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Max Mad » 2018-04-22/11:22

BmwMats skrev:Rejäla grejor till rejäla grabbar, skall lukta 5W-40 om en... :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Håkan » 2018-04-22/11:33

BmwMats skrev:
Rejäla grejor till rejäla grabbar, skall lukta 5W-40 om en... :mrgreen:

Jag kör luftkylt. Föredrar 10W-50. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-22/12:29

Max Mad skrev: Bravo Kovlingen :lol: :lol: :lol:. Och då har du inte ens kommit till Blöteborg än :D !!

Behövs inte . Självlärd efter att ha att göra med galna chaffisar över 40 år :shock:
Iofs. lasbilschaffisar men det är ingen skillnad . (några kör buss ibland också) ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Max Mad » 2018-04-22/13:08

Kovlingen skrev:Iofs. lasbilschaffisar men det är ingen skillnad . (några kör buss ibland också) ;)
Ä nog benägen att inte hålla med dig där, då jag också kört lastbil (en kort period) i vart fall, och jag tycker mig nog märka en viss skillnad. Men visst, det finns en och annan juvel inom buss-skrået också :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav HåkanH » 2018-04-22/15:13

Förlåt OT...kunde bara inte låta bli! :D
https://www.youtube.com/watch?v=CJS2SfPucuk
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav BigFootPat » 2018-04-22/17:12

Peter Nordlund skrev:Jag har på vindrutan sedan hösten märken/klister från en lapp som satt på vindrutan tejpad med brun kartongtejp som när jag tog bort den lämnade ganska mycket klister rester kvar.
Jag minns på tiden då jag köpte CD skivor att tog bort klisterlappar med lite matfett/smör som bra löste upp klister, är detta användningsbart? är tveksam då klistret verkar torkat in och är lite hårt nu.

Rödsprit funkar bra för att få bort klister, jag vet dock inte vad en vindruta tycker om det.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-22/17:33

Jag antar, att det väsentliga i rubriken behandlats vid det här laget, och några inlägg ovan fick mig att associera till följande gamla historia - som måhända åtskilliga på Forum hört för decennier sedan?
Moderator får vid behov ta mig i örat och/eller stryka inlägget.

En småvuxen långtradarchaufför äter sin lunch i all stillhet på ett vägfik, när ett gäng hårda bikers kommer in och snart börjar tråka honom - allt värre och värre. Till slut slår de ut maten i hans knä och fimpar i kaffet. Han kommenterar inte detta utan reser sig, går via toaletten för att torka av det värsta och lämnar sedan fiket. Ledaren för gänget kommenterar det skedda till killen bakom disken.
- Sicken tunnis. Honom var det inte mycket med.
Killen bakom diskens svarar:
- Och inte var han någon vidare bilförare heller. När han åkte iväg, gick trailern över varenda en av era hojar.

Den historian får mig att associera vidare till en bra film; A Bronx Tale. Den var från början en pjäs, som sattes upp av Chazz Palminteri och är baserad på hans barndom. Robert de Niro såg den och gillade den så mycket, att han gjorde film av den - med Palminteri i huvudrollen.
de Niro själv - som också regisserade - spelar en vanlig, hederlig busschaufför, vars son kommer i kontakt med barägaren i kvarteret; en gangster, spelad av Palminteri. Rollfiguren är inget monster utan tämligen mänsklig, även om han förstås långt ifrån alltid står på rätt sida om lagens råmärken.
I en scen kommer två tuffa bikers in på baren och begär var sin öl - tämligen oborstat. Bartendern tittar lite tveksamt på Palminteri, som lugnt säger: "Serve the gentlemen a beer" eller något ditåt.
En av dessa "gentlemen" sprutar ut en munfull öl över bardisken - möjligen i ansiktet på bartendern, vilket får Palminteri att säga: "Now I want you to leave."
Ingen av "gentlemännen" gör någon som helst åtgärd, som tyder på, att de tänker lyda uppmaningen, varpå Palminteri lugnt går till dörren och låser den - med repliken: "Now, you can't leave."
Därefter går han till "The Back Room", som är fullt av kumpaner, varpå de två tuffingarna får en omgång stryk, som de garanterat aldrig glömmer. När den delen av affären är klar, låser Palminteri upp dörren. Alla hans kompisar ger sig på motorcyklarna med diverse tillhyggen - varefter de är garanterat okörbara inom överskådlig framtid.

Filmen rekommenderas varmt.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-04-22/18:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-22/17:49

I filmen "Nu blåser vi snuten" utför "The Snowman" (Jerry Reed), samma sak med sin lastbil
dvs. kör över en hög hojar efter att ha fått ordentligt med spö inne på ett fik . :D :D

EDIT:
Men det funkar väl i denna tråd för det är ju en form av rengöring/sanering :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Max Mad » 2018-04-22/18:01

HåkanH skrev:Förlåt OT...kunde bara inte låta bli! :D
https://www.youtube.com/watch?v=CJS2SfPucuk
Jooo, men så är det. Alltid ett leende på läpparna. Le mot världen, och världen ler mot dig...:mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-22/20:07

Tack för alla svar!

Denna gång har jag klippt och klistrat in mycket härifrån och skapat ett dokument för när jag "glömmer bort dessa råd"

Tvättade idag och det blev bättre än förra gången, insåg några saker som jag tar med mig och blir bättre nästa gång.

Efteråt blev det en 20-mil tur i Sörmland med fika hos goda vänner :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-04-22/20:29

Når jeg kjøpte min første GS/A hos Görans MC i Karlstad, så jeg med en gang at det å gjøre denne ren, særlig ekehjulene, ikke ville bli helt enkelt. Så jeg frågade Göran hva jeg behövde for å gjøre hojen ren. Jag tenkte da på om BMW eller en annen leverandør hadde tatt frem noe slags rengjørings-kit. Görans lakoniske svar på hva jeg behøver: "Mycket tid!"
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-23/08:24

Ett mycket bra svar - och skall man få cykeln riktigt ren, får man nog göra som Mimmi; plocka ner den i atomer och putsa upp varenda del under vinteruppehållet.

Själv ägnar jag mig åt den sedvanliga sortens självbedrägeri, när det gäller Sigurd, dvs jag tvättar det, som går att komma åt utan att skruva isär honom - vilket jag antar innebär, att när mekanikerna tagit bort kåporna är det nog inte lika fint därinnanför.
Att numera få framgaffelbenen helt rena nertill kräver nog lösningsmedel och mycket tid, men det, som blir kvar efter tvätten, är i alla fall ingen lös lort utan "prickar i metallen".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Djabag » 2018-04-23/08:34

Själv använder jag högtryckstvätt med stor försiktighet (avstånd) vilket har funkat bra på alla mina hojar.
All mekanisk rengöring kan ge repor av t.ex. ett litet sandkorn i svampen eller borsten.
Professionella bilrecondare använder aldrig mekanisk rengöring, möjligtvis på fälgarna undantagsvis. Nu är det ju väldig stor skillnad mellan en bil och MC där den senare har mer öppet till känsliga delar. När det gäller BMW bilar är t.ex. motortvätt med vatten inte att rekommendera.

Då jag har mycket kalk i vattnet hemma så vill jag inte lämna vattendroppar kvar, som om de får torka lämnar fläckar kvar som är svåra att får bort. Då använder jag min trädgårds blås (lövblås) för att torka och få bort dropparna precis som biltvätten på macken.

Nu misstänker jag att detta ämne är som att fråga 10 gubbar på båtklubben, då får 10 olika svar och blir bara mer förvirrad än innan. Var och en får göra det de tror på och inget är mer rätt än någon annan metod.
R1200 GS Triple Black -16
Yamaha XT600E -90
Lynx Commander 600R E-tec -20
Djabag
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2014-07-19/17:24

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-23/08:56

Djabag skrev:Själv använder jag högtryckstvätt med stor försiktighet (avstånd) vilket har funkat bra på alla mina hojar.
All mekanisk rengöring kan ge repor av t.ex. ett litet sandkorn i svampen eller borsten.

Nu misstänker jag att detta ämne är som att fråga 10 gubbar på båtklubben, då får 10 olika svar och blir bara mer förvirrad än innan. Var och en får göra det de tror på och inget är mer rätt än någon annan metod.

Högtryckstvätt på avstånd borde väl ge samma effekt som trädgårdsslangen direkt - om än förmodligen med större vattenåtgång via trädgårdsslangen(?).
Sand och grus i en svamp kan jag köpa, men i en borste? Där kan ju kornen flytta sig mellan stråna på ett annat sätt. Och att göra rent exempelvis bromsoken utan borste låter svårt. "Äkta högtrycktstvätt", möjligen, men det låter som ett högriskprojekt - särskilt med närheten till navens lager etc.
I övrigt har Du nog rätt om det där med båtklubben.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Laneberg » 2018-04-23/20:02

Jag drar mig till minnes vad en MC polis berättade för några år sedan om tvätt av MC.
Efter avslutat pass, varje dag alltså, så skulle deras BMW tvättas och det med högtryckstvätt.
Det var aldrig några problem med det, 30 cm avstånd från sidan och uppifrån.
Men så fick de in några Yamaha 900 som polis MC, samma förfarande med tvätt.
Fram emot hösten visade det sig på japanerna att högtryckstvätt från sidan var inte bra
Vatten hade trängt in i ramen med svåra rostskador som följd.
Detta var under början på 90-talet, vet inte m de gör så ännu- men troligtvis gör MC-poliserna det
R 1200 RT
Honda Foreman 450
Användarvisningsbild
Laneberg
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-15/17:11
Ort: Uddevalla

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-30/15:19

Kan ju vara ytterligare ett skäl att undvika en f d polishoj!
För Polisen gällde naturligtvis bara, att cykeln skulle fungera under en viss kontraktstid, varefter den byttes in mot en nyare. Då kan man sköta den på ett helt annat sätt, än om man vill hålla den i gott skick länge.

Under årsträffarna ser man ju inte så få BMW med åtskilliga år - och mil - på nacken. De kan vara i allt från den elastiska termen "bruksskick" till ytterligt välskötta pärlor. Gemensamt har de rimligen, att deras ägare vårdat dem på ett sådant sätt, att de mått väl av det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav enhjuling » 2018-05-01/07:55

Apropå "lika löser lika" dvs fett löser fett osv.
Jag brukar ha en hink med vatten ståendes i garaget med en svamp i som jag använder efter körning för att torka bort insekter som jag krockat med. Efter att man gjort det ett antal gånger ser inte vattnet så rent ut längre men effekten på döda insekter är klart bättre.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Grundläggande rengöring MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-01/10:54

När min cykelns framdel så behöver, använder jag en kasserad t-shirt, som genomvåt läggs över kåpglas och nos. Passar precis på min hoj, med ärmarna ut över blinkersen! När resten av cykeln är tvättad, tar jag bort t-shirten. Insekter etc brukar då vara lätta att tvätta bort.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst