Sida 1 av 1

Punkteringslagning.

InläggPostat: 2018-05-03/10:59
av CG Arvidsson
Efterlyser erfarenheter vid lagning av punkteringar utmed vägen. Har laddat hojen med ett antal kolsyrepatroner och lagningssnören/pluggar. Det händer förvisso inte ofta,3 gånger på 50 år, och då på lite udda ställen. Hur högt tryck blir det i däcket efter en patron eller två. Ska man ta med kompressor? Kör ni långt med en lagningspatron? Har däcktrycksgivare på RT:n, och på den förra också. Då körde jag hem från Göteborg med en spik i bakdäcket. Gick bra tills jag tog ur spiken.

Re: Punkteringslagning.

InläggPostat: 2018-05-03/12:03
av Bror Gårdelöf
Från touringkursen i Linköping 2016 vill jag minnas, att man rekommenderades tre patroner för att fylla däcket(?). (Det beror rimligen också på, om det är ett fram- eller bakdäck, samt på hur mycket luft, som hunnit pysa ut.) OBS! OBS! Använd handskar, när Du skruvar på patronen på ventilen. Patronen blir mycket kall, när koldioxiden övergår från vätske- till gasfas. Med oskyddade fingrar riskerar Du frostskador!
Har Du däcktryckskontroll, får Du väl svaret av den. Annars är det rimligt att ta det lite lugnt till närmaste mack och kolla/fylla på mer där.

I övrigt är Du definitivt inte ensam om att ha upptäckt, att det gick bra med en spik/skruv i däcket, ända tills man tog bort den! ERGO: Borttagningen bör göras planerat - med utrustningen framme och ett "körschema i huvudet". Det innebär, att mindre luft hinner pysa ut genom hålet, innan Du pluggar det - dvs det krävs mindre koldioxid för att fylla upp däcket igen.

Re: Punkteringslagning.

InläggPostat: 2018-05-03/12:26
av Tommy Gustafsson
Hej. Av egen erfarenhet vill jag påstå att två klarar man sig behjälpligt till närmaste påfyllning om man nu inte har egen kompressor med sig. Tre är ett måste för att kunna köra någon längre sträcka.
Ett tips åk till närmaste Bildemontering och köp en däckskompressor för en hundring i stället för att köpa exv. Biltemas mindre lyckade.

Kör med insidan
Mvh
Tommy

Re: Punkteringslagning.

InläggPostat: 2018-05-03/14:00
av Måns Ulveståhl
Bra att ha med sig en liten teknikbefriad fotpump också.
En sådan tar inte mycket plats.

Re: Punkteringslagning.

InläggPostat: 2018-05-03/16:36
av Håkan
Hej CG med flera.
Jag har gjort denna manöver två gången.
Första gången, oplanerat på en parkering. Kom ut från ett fik och möttes av tomt bakdäck.
Andra gången, var det planerat. Det ingick som ett moment i Touringkursen som hölls på Sviestads motorstadion 15-17/4 2016.

Det är bra att träna detta före innan man gör det skarpt.
Det gäller att vara snabb, mycket snabb, när kolsyrepatronen punkteras och skruva den i botten så att inte kolsyran pyser ut bredvid. Och förståss handskar på!

Re: Punkteringslagning.

InläggPostat: 2018-05-03/16:47
av Lars-Erik Holmberg
Om Du skall ge Dig ut på en långresa är mitt råd att Du skaffar en kompressor. Jag har lagat flera punkteringar under mina resor och använder alltid kompressor. Kolsyrepatronerna finns också med, men endast som sista utväg om kompressorn inte fungerar.
Om man skall ha med sig kolsyrepatroner för att laga 3-4 punkteringar, tar ju de nästan lika stor plats som en kompressor!

Re: Punkteringslagning.

InläggPostat: 2018-05-03/17:00
av Fredrik J
Instämmer med nästan alla föregående talare. Man skall ha testat och övat med det kit man har tillgängligt så att man vet att grejerna faktiskt funkar och en liten kompressor är käckt att ha med sig. Finns små praktiska saker som funkar bra och inte tar mycket plats.

Denna https://www.nippynormans.com/pumps/mini-motopressor-12v-tyre-inflator vet jag funkar bra.

Re: Punkteringslagning.

InläggPostat: 2018-05-03/19:05
av CG Arvidsson
Som det verkar är det nog klokast att ta med Airman-kompressorn. Då kommer nästa fråga. Vilka slags pluggar , lagningsmaterial är att rekomendera?

Re: Punkteringslagning.

InläggPostat: 2018-05-03/19:27
av Håkan
CG Arvidsson skrev:Vilka slags pluggar , lagningsmaterial är att rekomendera?

Faktiskt så sa instruktören på Touringkursen att Biltema lagningssats var bra, även om det tar emot när BMW har en så fin lagningssats... :shock:

Re: Punkteringslagning.

InläggPostat: 2018-05-03/20:26
av Lars-Erik Holmberg
Biltemas pluggar fungerar utmärkt. Ett tips är att skaffa samma slags solution som bilverkstäderna har, och sedan man "räfflat upp" hålet ordentligt, smetar man solution på nålen och smörjer in hålet ordentligt innan man skjuter in pluggen. Då håller lagningen däcket ut!

Re: Punkteringslagning.

InläggPostat: 2018-05-03/20:32
av Thomas Stadin
Biltema har en liten 12V minikompressor som endast drar 5A som också är gränsen för vad mc:ns CanBusstyrda eluttag klarar av att leverera.
Kompressorn har litet format, väger ett halvkilo och kostar endast 119:- :)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul-och-Dack/Minikompressor-2000028529/

Re: Punkteringslagning.

InläggPostat: 2018-05-03/21:43
av Lars-Erik Holmberg
Som komplettering kan jag nämna att den kompressor jag använt i flera år heter: Slime, och är inköpt på Nippy Norman (eller Wunderlich?). Kompressorn är direktansluten till batteriet, så man inte är beroende av att starta motorn när man pumpar. Ett tips är att också skaffa den ventil med slang och avstängning som säljs bl.a. av Touringbutiken. Den underlättar mycket.

Re: Punkteringslagning.

InläggPostat: 2018-05-03/21:52
av Max Mad
Har en verktygslåda+kompressor som monteras i väskhållaren (passar GS/A upp till -12) till salu om någon är intresserad :?.

F ö håller jag med om att Biltemas lagningssats fungerar utmärkt, det fick jag erfara efter att ha använt det en enda gång, och det var i Marocko förra året.