av Bror Gårdelöf » 2018-05-03/12:03
Från touringkursen i Linköping 2016 vill jag minnas, att man rekommenderades tre patroner för att fylla däcket(?). (Det beror rimligen också på, om det är ett fram- eller bakdäck, samt på hur mycket luft, som hunnit pysa ut.) OBS! OBS! Använd handskar, när Du skruvar på patronen på ventilen. Patronen blir mycket kall, när koldioxiden övergår från vätske- till gasfas. Med oskyddade fingrar riskerar Du frostskador!
Har Du däcktryckskontroll, får Du väl svaret av den. Annars är det rimligt att ta det lite lugnt till närmaste mack och kolla/fylla på mer där.
I övrigt är Du definitivt inte ensam om att ha upptäckt, att det gick bra med en spik/skruv i däcket, ända tills man tog bort den! ERGO: Borttagningen bör göras planerat - med utrustningen framme och ett "körschema i huvudet". Det innebär, att mindre luft hinner pysa ut genom hålet, innan Du pluggar det - dvs det krävs mindre koldioxid för att fylla upp däcket igen.
Senast redigerad av
Bror Gårdelöf 2018-05-03/17:06, redigerad totalt 1 gång.