Styrning - märklig känsla.

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Styrning - märklig känsla.

Inläggav frenyl » 2018-05-04/22:14

Hej teknikexperter! Provkörde en K1200RS häromdagen. Jag reagerade på att när jag skulle svänga i låg hastighet så ville MC:n väldigt mycket svänga in av sig själv, det blev nästan så att när jag skulle svänga vänster så fick jag hålla emot med vänsterhanden för att det inte skulle svänga för mycket. Jag kände inte igen den känslan. Har styrdämparen något med detta att göra? Eller förebygger den bara wobbling?
frenyl
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-05-18/22:30

Styrning - märklig känsla.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-05-04/22:23

Det är så K1200RS beter sig!
Ökar man lufttrycket i framdäcket från rekommenderade 2,5 till 2,9-3,0 bar beter sig hojen mer ”normalt”, men det är som sagt typiskt för modellen. Man vänjer sig!
Har nog inget med styrdämparen att göra - gissar att det beror på att hojen är extremt framtung, och på telelever-framgaffelns geometri.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Styrning - märklig känsla.

Inläggav Mimmi » 2018-05-04/22:25

Hej!

Den känslan upplever jag på min K11 LT när framdäcket är dåligt, slitet så att det är dags att byta. Jag vill minnas att jag upplevde det samma även på min förra BMW, en R1150GS under samma betingelser. Detta även med det högre lufttryck jag använder.
Någon styrdämpare är det varken på K11LT eller R1150GS.
Men det kan även ha andra orsaker, styrlagren exempelvis kan vara slitna så att den "fastnar" lite i ett läge så att det normalt nästan omärkbara styrutslaget blir fel.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Styrning - märklig känsla.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-05-04/22:33

Mimmi, Du brukar ju veta vad Du pratar om - men styrlager på en K1200RS?
Den (och även R1150GS) har ju Telelever, där framgaffeln hänger i en ”spindelled” av samma slag som i framvagnen på de flesta bilar.
Styrlager finns förvisso, men är i princip obelastade axiellt, och väldigt lite belastade radiellt - det ska nog mycket till innan det blir ”hack” i de lagerbanorna!
Däremot har Du rätt i det där med däcken - slitet framdäck förstärker ”problemet”, högre lufttryck minskar fenomenet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Styrning - märklig känsla.

Inläggav Mimmi » 2018-05-04/22:48

Hej!

OOPS! Det blev visst fel... :oops:
Tänkte inte på att K12 har telelever, jag har bara kört K12 en gång och konstaterade snabbt att den inte alls passar min kropp, så jag har glömt bort den konstruktionsdetaljen eftersom jag inte fann det mödan lönt att närmre sätta mig in i dess konstruktion. Att R1150 har det borde jag komma ihåg, men jag får skylla på att klockan är mycket och jag är lite trött efter en god middag med tillhörande goda drycker. ;)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Styrning - märklig känsla.

Inläggav frenyl » 2018-05-04/23:17

Det här forumet kan man lita på! Då däcken var 10 år gamla så är det säkert kombinationen ålder+däcktryck. Stort tack!
frenyl
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-05-18/22:30

Re: Styrning - märklig känsla.

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-06/21:53

Jag har samma upplevelse av att man måste hålla emot när man svänger. Man måste upp i 130 km/tim innan det känns normalt. Jag håller med Gunnar. Försprång på 124 mm och 27.2 graders gaffelvinkel plus mycket vikt långt fram är kanske det som ger egenskapen?
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-05-07/06:43, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Styrning - märklig känsla.

Inläggav BrooklynS » 2018-05-07/06:23

Det är också hur man sitter på hojen som har betydelse, dvs tyngdpunkt. Prova att köra lite utan att styra, dvs svänga genom sidoförflyttning på hojen. Då får man fort en känsla för aktuell hoj.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Styrning - märklig känsla.

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-07/06:42

Är det inte en autobahnkryssare? Konstruerad för stabilitet vid hög hastighet? På R1100GS införde man snabeln för att få tryck nedåt på framhjulet vid höga hastigheter. K1200RS har inte någon sådan aerodynamisk anordning. Man skapade högfartsstabilitet på annat sätt, som kanske ger de, som man kan tycka, aviga lågfartsegenskaperna?
Så det är nog bara att glädjas åt cykelns på sin tid väl genomtänkta köregenskaper.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Styrning - märklig känsla.

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-11/12:09

BrooklynS skrev:Det är också hur man sitter på hojen som har betydelse, dvs tyngdpunkt. Prova att köra lite utan att styra, dvs svänga genom sidoförflyttning på hojen. Då får man fort en känsla för aktuell hoj.

Ja, mina intryck kommer från den tiden, då jag ville sitta långt fram och så att säga åka enhjuling (=framhjulet ) och knuffa på med bakhjulet. Det kanske inte var rätt sätt att manövrera en Autobahnkryssare?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst