Handledning

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Handledning

Inläggav Fromage » 2018-05-07/20:12

Hej!

Jag är en 26-åring som har övningskört med skola hela förra sommaren och avklarat allt förutom uppkörning. Jag skulle vilja köra med någon ett par gånger som kan tänka sig att handleda mig helg/kväll under maj-juni. Hinner inte ta några lektioner på kontorstid och vill ta kortet denna sommar.

Jag fixar att köra så det blir mindre övningskörning och mer åksällskap! Jag har egen hoj och bor i Bromma.

Kan du tänka dig att vara min handledare så bjuder jag på käk och bränsle! Skicka gärna pm.
Användarvisningsbild
Fromage
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2018-05-07/20:11

Re: Handledning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-14/09:47

Stackare! Inte ett enda svar på en hel vecka! Jag bor i Linköping, så av förklarliga skäl kan jag inte ställa upp.
Däremot kan jag tipsa medlemmar i Stockholmstrakten, att det är mycket roligt att vara handledare. Jag vet av egen erfarenhet; en ung dam i Vadstena, som körde, som om hon var född på cykeln - och klarade lappen på första försöket.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Handledning

Inläggav Peter Nordlund » 2018-05-14/17:58

Jag såg denna tråd men hade inte så mycket att tillföra, bor i Stockholm men har på dom åren jag haft körkort kört så lite och har så mycket att lära mig själv att jag inte skulle vara bekväm att lära ut något i ärlighetens namn...
Sedan så måste man väl anmäla och betala för att bli handledare? jag är inte helt hundra på om det kostar men man måste registrera sig.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Handledning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-14/18:12

Nu var det ett antal år sedan, och på den tiden skulle man förvisso anmäla sig och få papper på, att man var godkänd som handledare för XX. Men jag har inga minnen av, att det var förenat med några byråkratiska kostnader - då.

Jag gjorde också klart för min adept, att körregler etc fick hon lära sig i trafikskolan - och om den sade något, som gick emot, hur jag körde, skulle hon köra, som trafikskolan sade. Vad jag hade att erbjuda var mängdträning på asfalterad landsväg. Ofta var vi en grupp på tre - fem personer. Då placerade jag henne bakom mig men framför de andra. På det viset kunde hon studera spårval, hastighetsanpassning etc, samtidigt som bakomvarande kompis(ar) kunde ge henne feedback på, vad han/de såg.

Men hon körde som sagt, som om hon var född på en hoj, så det var rena lustturer på som regel 15 - 25 mil åt gången - som regel i vackert väder.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Handledning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-05-14/18:43

Peter Nordlund skrev:Sedan så måste man väl anmäla och betala för att bli handledare? jag är inte helt hundra på om det kostar men man måste registrera sig.


Du behöver ansöka om handledarbevis hos Transportstyrelsen.
Sedan årsskiftet kostar det ingenting (tidigare 80 SEK).
Kravet är att Du är över 24 år, och har haft behörighet för aktuell körkortsklass i sammanlagt 5 av de senaste 10 åren.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... andledare/

För en vecka sedan klarade min senaste "elev" körkortet på första försöket - hon kör också som om hon var "född på hojen" och tog till sig både manöverbanor och körning i trafik otroligt snabbt.
Vi har intensivtränat i knappt en månad, en mycket trevlig upplevelse och en bra möjlighet att få köra lite mer hoj än annars!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Handledning

Inläggav F800åkare » 2018-05-14/19:26

Har de ändrat reglerna nu igen?!?

Kollade förra året för en bekant och planen var att han skulle börja övningsköra med mig till hösten, nu får jag inte bli handledare förräns hösten 2020 som tidigast....tog mitt kort hösten -15.

Tjänstehjonet på våra myndigheter har tydligen alldeles för lite att göra.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Handledning

Inläggav Nicnir90 » 2018-05-15/08:36

Bror Gårdelöf skrev:Stackare! Inte ett enda svar på en hel vecka! Jag bor i Linköping, så av förklarliga skäl kan jag inte ställa upp.
Däremot kan jag tipsa medlemmar i Stockholmstrakten, att det är mycket roligt att vara handledare. Jag vet av egen erfarenhet; en ung dam i Vadstena, som körde, som om hon var född på cykeln - och klarade lappen på första försöket.


Jo då visst har han fått svar ;) Klart man ska hjälpa de nya in i klubben. Ett par turer har det blivit hittills och kanske kommer Fromage med på D7s Tisdagskörning nästa vecka.
Niclas Nirvin
R1200GSA -14
R1200GS - 17
[D7 - Stockholm]
Användarvisningsbild
Nicnir90
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2016-05-01/12:48
Ort: Stockholm

Re: Handledning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-15/09:24

Så bra, att jag hade fel. :)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst