Sida 1 av 1

Pyspunka mellan däck och fälg- Hur göra?

InläggPostat: 2018-05-12/08:33
av Spitfiremagnus
Hej!

Ni som kollar i gammelbumsedelen har kanske sett att mitt projekt, R100RT "Scrambler" är färdigt. Nu vill man bara ut och köra i det fina helgvädret.

Dock har jag mörkt att jag har pyspunka på bakdäcket.... Mellan däck och fälg om man ser på bubblorna som blir efter att ha sprutat med såpvatten.

Nylackerade fälgar, kanskedet som är problemet? Däcken är nya med, Heidenau k60

Däckkillen som lagt på däcken har såklart stängt och jag vill ju köra. Han påstod att lite punkaspray skulle eventuellt lösa mitt problem. Har stor respekt för däckkillen, han kan sitt jobb.

(det blir också han som får fixa undan kletet den dagen när jag ska byta däck, det var han medveten om)


Någon annan som har haft problemet? Jag vill lösa detta smidigt och i min värld verkar punkasprej vara lämpligt. Dock tar det emot att spruta in det kletet i mina däck. Vore å andra sidan kul att kunna köra nu i helgen och slippa kränga av deäcket, med allt vad jobb det innebär.

Kom med feedback!

Re: Pyspunka mellan däck och fälg- Hur göra?

InläggPostat: 2018-05-12/08:45
av Håkan
R100 1983?
Har du inte slang i däcken? :o
Dom fälgarna är inte gjorda för slanglös montering. Kräng av och sätt i slangar, både fram och bak!

Alternativt... Har du slang i?
Då är det väl punka, det är bara att byta slang. :roll:

Tumma aldrig på säkerheten. :)

Re: Pyspunka mellan däck och fälg- Hur göra?

InläggPostat: 2018-05-12/09:24
av Tommy Nilsson
Jag har också haft läckage när jag hade K60, väl rengjorda ytor och fälgar för slanglösa däck.
Provade att ha i "högt" tryck för att få däcket att ev. sätta sig ordentlig, men icke.
Punkaspray blev lösningen.

Re: Pyspunka mellan däck och fälg- Hur göra?

InläggPostat: 2018-05-12/13:03
av Spitfiremagnus
Jag trodde i min enfald att de gjutna fälgarna var slanglös. Tummar absolut inte på säkerheten utan har köpt slangar och kommer byta till dessa.

Tyvärr bara Michelinslang, hade gärna haft Metzeler eller Continental (tysk mc bör ha tyska slangar), men Michelin får duga i detta fallet! ;)

Re: Pyspunka mellan däck och fälg- Hur göra?

InläggPostat: 2018-05-12/16:47
av Håkan
Spitfiremagnus skrev:Har stor respekt för däckkillen, han kan sitt jobb.

Spitfiremagnus skrev:Jag trodde i min enfald att de gjutna fälgarna var slanglös.

Men det konstiga är att inte däckkillen sa nåt. Kan han sitt jobb? :shock:
Han kanske inte var född 1983...

Re: Pyspunka mellan däck och fälg- Hur göra?

InläggPostat: 2018-05-12/22:37
av BmwMats
Håkan skrev:
Spitfiremagnus skrev:Har stor respekt för däckkillen, han kan sitt jobb.

Spitfiremagnus skrev:Jag trodde i min enfald att de gjutna fälgarna var slanglös.

Men det konstiga är att inte däckkillen sa nåt. Kan han sitt jobb? :shock:
Han kanske inte var född 1983...


Hände mig någon gång på 80-talet med en japansk hoj (Honda CX500 Eurosport -83) där en mycket välrenomerad MC-handlare/verkstad i Göteborg bytte bakdäck på hojen, men glömde att montera slang. Dock höll den relativt tätt fram till nästa däckbyte.
Vid det senare tillfället då han (samma mekaniker) skulle byta däck, utbrast han; "Vad är det för klåpare som har monterat det här gamla däcket", varvid jag svarade att det var ju Du som gjorde det för ett år sedan...

Han skämdes mycket under tiden som han bytte däcket, men bra blev det i vart fall ! ;)

Re: Pyspunka mellan däck och fälg- Hur göra?

InläggPostat: 2018-05-13/06:38
av Bror Gårdelöf
Jag har haft ett snarlikt problem med ett av vinterhjulen (lättmetallfälg) på vår 13 år gamla bil och nämnde det för min däcksfirma. Svaret blev, att fälgkanten kunde ha börjat korrodera, så de erbjöd sig att slipa till den, vilket i alla fall verkar ha minskat problemet.

Re: Pyspunka mellan däck och fälg- Hur göra?

InläggPostat: 2018-05-13/06:48
av BmwMats
Bror Gårdelöf skrev:Jag har haft ett snarlikt problem med ett av vinterhjulen (lättmetallfälg) på vår 13 år gamla bil och nämnde det för min däcksfirma. Svaret blev, att fälgkanten kunde ha börjat korrodera, så de erbjöd sig att slipa till den, vilket i alla fall verkar ha minskat problemet.


Tyvärr vanligt även på plåtfälgar... Fråga mig inte hur jag vet... :oops:

Stålborste, smärgelduk och zinkfärg, sedan fungerar det några år till. ;)

Re: Pyspunka mellan däck och fälg- Hur göra?

InläggPostat: 2018-05-13/12:04
av Bror Gårdelöf
Att stålplåt korroderar, är ju ingen nyhet. Då var det inte lika bekant för mig, att även lättmetallfälgar gör det med tiden.

Re: Pyspunka mellan däck och fälg- Hur göra?

InläggPostat: 2018-05-13/12:05
av DaK
BmwMats skrev:Hände mig någon gång på 80-talet med en japansk hoj (Honda CX500 Eurosport -83) där en mycket välrenomerad MC-handlare/verkstad i Göteborg bytte bakdäck på hojen, men glömde att montera slang. Dock höll den relativt tätt fram till nästa däckbyte.

Comstarhjulen på CX500 var ju konstruerade för att användas utan slang! https://en.wikipedia.org/wiki/Comstar_wheel

Re: Pyspunka mellan däck och fälg- Hur göra?

InläggPostat: 2018-05-13/15:06
av Bror Gårdelöf
Instämmer! Jag hade en GL 500 Silver Wing Interstate 1982 (alltså med exakt samma spis som CX) 2003 - 2005, och det var veterligen aldrig tal om annat än slanglöst!

Re: Pyspunka mellan däck och fälg- Hur göra?

InläggPostat: 2018-05-13/22:48
av BmwMats
DaK skrev:
BmwMats skrev:Hände mig någon gång på 80-talet med en japansk hoj (Honda CX500 Eurosport -83) där en mycket välrenomerad MC-handlare/verkstad i Göteborg bytte bakdäck på hojen, men glömde att montera slang. Dock höll den relativt tätt fram till nästa däckbyte.

Comstarhjulen på CX500 var ju konstruerade för att användas utan slang! https://en.wikipedia.org/wiki/Comstar_wheel


Bror Gårdelöf skrev:Instämmer! Jag hade en GL 500 Silver Wing Interstate 1982 (alltså med exakt samma spis som CX) 2003 - 2005, och det var veterligen aldrig tal om annat än slanglöst!


Nu var det som så att däcket som monterades var gjort för slang, det vill säga var ett "slangdäck", men han som skiftade däcket första gången tog nog fel däck och monterade det på en hoj som han visste var "slanglöst", precis som han säkert visste.
Däcket skulle ha slang, men det blev nog fel däck i hastigheten.

Märkligt nog så höll det relativt tätt ändå och jag kontrollerade heller inte om det var ett slangdäck eller slanglöst däck som monterades, men det höll trycket hyfsat bra ändå det året som jag körde med det.

Jag glömmer nog aldrig hans ansiktsuttryck när jag förklarade vem som hade monterat det året innan... :lol:

Re: Pyspunka mellan däck och fälg- Hur göra?

InläggPostat: 2018-05-14/09:40
av Bror Gårdelöf
En samling roande minnen är aldrig fel. ;)

Re: Pyspunka mellan däck och fälg- Hur göra?

InläggPostat: 2018-05-14/21:38
av BmwMats
Bror Gårdelöf skrev:En samling roande minnen är aldrig fel. ;)


Tur att man är lättroad... :mrgreen:

Re: Pyspunka mellan däck och fälg- Hur göra?

InläggPostat: 2018-05-15/07:19
av Bror Gårdelöf
Apropå däck och roande minnen: För drygt ett decennium sedan hade en kollega köpt en nästan ny BMW R 1150 R, som servades hos en välrenommerad märkesverkstad. Vid ett tillfälle, när han fått ett nytt bakdäck pålagt, och vi satt och fikade, föll min blick på hans däck, som var felvänt.
Eftersom klockan var kring 15.30, och vi inte var långt från verkstaden, föreslog jag, att vi körde dit direkt. Han kunde lämna in cykeln och åka hem som min passagerare, varpå han kunde hämta den efter åtgärd.
Sagt och gjort. När vi kommit fram till verkstaden, gick han in, medan jag väntade ute vid hojen. Inom två minuter återkom han och sade: "Du kan åka hem. Han blev så förbannad på sig själv för missen, att han lägger allt annat åt sidan och vänder däcket ögonaböj."
Det kallar jag yrkesstolthet - plus att det är ett utmärkt exempel på devisen, att "en välskött reklamation är den bästa reklam ett företag kan få".