Dålig sittkomfort vid längre turer

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Swe314 » 2018-05-15/16:44

Hej!
Jag var ute på en runda i helgen, knappt 30 mil, och det kändes inte så bra i baken. När jag klev av hojen hemma kändes det som att sadeln satt kvar där bak. När jag hade min Triumph Tiger kunde jag periodvis stå upp för att vila baken. Det fungerar inte så bra på min K1200s och jag skulle förmodligen bli anmäld för förargelseväckande beteende. Hur gör ni som har liknande motorcyklar när ni åker längre sträckor? Har ni bytt sadeln eller vänjer man sig?

//Staffan
Användarvisningsbild
Swe314
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2018-05-04/17:08
Ort: Lidingö

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-15/17:07

Jag kör en R1200RS med en erkänt skön BMW Original sadel.
Det tar många timmar innan träsmak börjar infinna sig.
En kortare stopp och allt är bra igen.
Det går att även att "glida runt" på sadeln för att alternera (långt fram, långt bak, centrerat).

Du kan börja med att kolla vilka vinklar du har på kroppen när du kör:
http://cycle-ergo.com/

Min egna:
Screenshot010.jpg
Screenshot010.jpg (54.73 KiB) Visad 5925 gånger
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-05-15/17:12, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-15/17:07

Jag kör sällan så långa sträckor utan pauser - och kan på det sättet köra upp till 80 mil på en dag. Då är häcken rätt trött på sadeln för den dagen, men nästa dag går det bra igen.

En lösning, som en kompis på Honda VFR VTEC tillämpade med framgång, är Airhawk. Luftkuddedynan förvandlade hans långresor från plåga till njutning. Nu har han bytt till en R 1200 RT, och Airhawken verkar inte behövas på den hojen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav BrooklynS » 2018-05-15/17:33

Lyft på rumpan då och då.

Jag hade en R1200ST tidigare med ungefär samma körställning som din K1200S och problemet är ju att delar av lilla stussen får dålig blodcirkulation efter någon timme.

Orsaken är att hojen är gjord för lite sportigare körning och då vill man ju dels kunna sitta fast vid acceleration och bromsning, dels kunna flytta runt vikt på ett enkelt sätt vilket betyder lite hårdare och smalare sadel.

Airhawk och liknande lösningar kan vara jättebra på en touringsläde men på en hoj med sportigare körställning är det knappast svaret på frågan.



Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-15/19:27

Kallar Du Honda VFR VTEC för touringsläde? Det torde Du i så fall vara rätt ensam om! Den brukar annars beskrivas som urtypen för en sporttourer - och att VFR funnits i olika utföranden i tre decennier säger inte så lite.
Huruvida en Airhawk hjälper TS, vet förstås ingen, innan han själv provat, men för min kompis innebar den en enorm skillnad.

Hans byte av hoj föregicks av inte så lite funderande, för han har åkt Honda "i hela sitt liv", men VFR:ens framåtlutande körställning frestade med stigande ålder på hans handleder allt mer, vilket till slut blev en ren plåga - exempelvis vid inbromsningar i branta utförsserpentiner i Alperna.
Efter att vi hyrt var sin R 1200 RT i Portugal våren 2016 märkte han skillnaden - och samma höst köpte han Beviks' demohoj "med extra allt". Veterligen är han mycket nöjd med den - och i den mån den skulle kunna kallas touringsläde, har han i alla fall inget behov av någon Airhawk.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Dennis Johansson » 2018-05-15/20:42

JAg får nog hålla med Bror där. En VFR är ingen touringsläde.
MEn det kvittar egentligen. Jag får träsmak i gumpen på min GS också och väljer då att sätta dit en Airhawk.
Det funkar rätt bra och förlänger milen. Men perfekt blir det inte.
Som du skriver är det dessutom inget vidare vid aktiv körning, inte på en gs heller.
Men oftast vet man ju vilket äventyr man skall ge sig av på. Alternativt plocka av när det nalkas bankörning och sätta på den vid hemkörning igen.

Ett annat alternativ som säkert funkar ännu bättre på smalare sadlar och mer framåtlutat en vad en gs har är att köpa cykelbyxor med vadering vid gumpen.
JAg har själv det, ibland i kombination med airhawk t.o.m.
MEn cykelbyxorna hjälper faktiskt.
Dessutom om man nu vill ta av sig mc kläderna och knata runt bland vanligt folk, ser man ut som vilken cyklist som helst.
Tänk dock på att ej ha kalsonger under cykelbyxorna. Det kan skapa veck etc och det gör sedan ont.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav BrooklynS » 2018-05-15/20:58

Bror Gårdelöf skrev:Kallar Du Honda VFR VTEC för touringsläde? Det torde Du i så fall vara rätt ensam om! Den brukar annars beskrivas som urtypen för en sporttourer - och att VFR funnits i olika utföranden i tre decennier säger inte så lite.
Huruvida en Airhawk hjälper TS, vet förstås ingen, innan han själv provat, men för min kompis innebar den en enorm skillnad.

Hans byte av hoj föregicks av inte så lite funderande, för han har åkt Honda "i hela sitt liv", men VFR:ens framåtlutande körställning frestade med stigande ålder på hans handleder allt mer, vilket till slut blev en ren plåga - exempelvis vid inbromsningar i branta utförsserpentiner i Alperna.
Efter att vi hyrt var sin R 1200 RT i Portugal våren 2016 märkte han skillnaden - och samma höst köpte han Beviks' demohoj "med extra allt". Veterligen är han mycket nöjd med den - och i den mån den skulle kunna kallas touringsläde, har han i alla fall inget behov av någon Airhawk.


Nej, jag läste i hastigheten fel på mobilen... :D

VFR750 körde jag för övrigt senast för någon helg sedan som övningsledare på KNIX-delen under årets avrostning. En mycket trevlig hoj med fenomenalt ljud.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-16/06:31

Instämmer. De VFR VTEC-modeller, som jag kört, låter som twinnar, men gången är silkesmjuk! Jag minns en gång, när jag stod stilla med friläget i och av misstag råkade komma år gashandtaget. På alla andra motorfordon, som jag kört, känns det ju, när motorn varvar upp och sedan återgår till tomgång - men här såg jag bara, hur varvräknarnålen svepte uppåt på tavlan och sedan återgick till tomgångsläge. Det kändes nästan inget alls i själva cykeln!
Den motorn är en juvel - om än tidvis dyr att serva - men enligt trovärdiga källor håller en rätt servad VFR-motor - trots sin komplicerade uppbyggnad - "hur länge som helst", om man kör som folk.
Men jag antar, att TS inte bryr sig om gången hos en VFR-motor?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Swe314 » 2018-05-16/07:02

Man tackar och bockar för tipsen. Jag ska fundera lite, men tror att jag provar en Airhawk.
Användarvisningsbild
Swe314
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2018-05-04/17:08
Ort: Lidingö

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Max Mad » 2018-05-16/09:23

Swe314 skrev:Man tackar och bockar för tipsen. Jag ska fundera lite, men tror att jag provar en Airhawk.
Själv bytte jag originalsadeln till en TT comfortsadel på min GS/A när jag hade den och det innebar en betydande förbättring, men det är nog ett dyrare alternativ än en airhawk.

Mina 5 cent.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Shaun » 2018-05-17/08:20

Jag har en R1200RT 2017. Efter ca 1 time börjar jag får lite ont, troligtvis pga jag sitter ganska upprätt på hojen och all vikt går rakt ner. Jag har beställt en ny sadel från Wunderlich med gel. Får ser om det blir lite bättre.
Jag kör oftast bara en timme I sträck ändå men ibland vill man köra minst en halv time till om man kör längre sträckor.
Shaun
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2014-11-28/17:29

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Peter Nordlund » 2018-05-17/08:34

@Dennis
Spännande det där med cykelbyxa, och jag som motionscyklar har ändå aldrig tänkt den tanken :)
Ingen dum idé alls.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Gillis Robertsson » 2018-06-03/14:58

Vilken motorcykelmodell sitter du bra på?

Blev själv förvånad när sambon påtalade att det var stora skillnader på sittställningen mellan Honda NC750S och NC750X. Skapade snabbt en enkel sida (http://www.3dcar.com/mc) som visar sittställningar på olika motorcyklar, baserat på en mätdocka från bilindustrin. Tanken var att kunna se likheter mellan olika motorcyklar.

K1200 har jag dock inte med (ännu) men den är kanske lik en K1600 som i sin tur är lik R1200RT. På en R1200RS sitter man däremot lite annorlunda. Se gärna och jämför.
Användarvisningsbild
Gillis Robertsson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-06-03/12:12
Ort: Klippan

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Swe314 » 2018-06-04/21:35

Gillis Robertsson skrev:Vilken motorcykelmodell sitter du bra på?

Blev själv förvånad när sambon påtalade att det var stora skillnader på sittställningen mellan Honda NC750S och NC750X. Skapade snabbt en enkel sida (http://www.3dcar.com/mc) som visar sittställningar på olika motorcyklar, baserat på en mätdocka från bilindustrin. Tanken var att kunna se likheter mellan olika motorcyklar.

K1200 har jag dock inte med (ännu) men den är kanske lik en K1600 som i sin tur är lik R1200RT. På en R1200RS sitter man däremot lite annorlunda. Se gärna och jämför.


Jag har bara åkt lite längre turer med min Triumph Tiger, som jag hade tidigare, och min nuvarande mc, en K1200S, så jag har inte så mycket att jämföra med. Jag sitter nog inte sämre på BMW:n, men den är inge vidare att stå upp och köra för att vila baken.

Jag tittade lite på din sida, och tror att sittställning liknar Hondas vfr 800. K1600 har en mer upprätt körställning.
Användarvisningsbild
Swe314
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2018-05-04/17:08
Ort: Lidingö

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Gillis Robertsson » 2018-06-05/00:02

Har lagt till K1200S på sidan, den blev mer lik KTM och Ducati SuperSport, VFR:n dök inte upp i jämförelsen.
Användarvisningsbild
Gillis Robertsson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-06-03/12:12
Ort: Klippan

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Kovlingen » 2018-06-05/00:39

Efter ett par veckor i sadeln så går det över :shock: ;)
(Men före det så ... :( )
Det är ju något svårt att träna bakdelen under vintertiden ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-05/17:24

Swe314 skrev:Jag sitter nog inte sämre på BMW:n, men den är inge vidare att stå upp och köra för att vila baken.
Jag tittade lite på din sida, och tror att sittställning liknar Hondas vfr 800.

Stämmer nog alldeles utmärkt. K 1200/1300 S byggdes rimligen med helt andra prioriteringar, än att den skulle vara bekväm att köra stående - och detsamma kan sägas om Honda VFR 800.
Min K 1200 RS har en inte lika framåtlutad körställning som ovannämnda två hojar, men inte heller den är vettigt körbar i stående mer än korta stunder - någon minut - när/om träsmaken blir för besvärlig.
Bästa boten är en paus. Någon järnröv har jag hur som helst inga aspirationer på att bli.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dålig sittkomfort vid längre turer

Inläggav Gillis Robertsson » 2018-06-06/18:18

Swe314 skrev:När jag hade min Triumph Tiger kunde jag periodvis stå upp för att vila baken. Det fungerar inte så bra på min K1200s och jag skulle förmodligen bli anmäld för förargelseväckande beteende.


Har lagt till så att "dockan" kan stå upp på alla motorcyklar på min mc-sida, det ser helt riktigt inte så bekvämt ut att stå upp på en K1200s. Inte ens om man bara är 150 cm.

Hmm... skulle kanske låta benen vara smått vinklade för att kompensera att man står lite bredbent.
Användarvisningsbild
Gillis Robertsson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-06-03/12:12
Ort: Klippan


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst