Butiker av typen
Naturkompaniet/Friluftsmagasinet etc kan också vara något(?). De säljer ju grejor, som skall bäras av exempelvis fjällvandrare, och då är såväl vikt som storlek i ihoppackat tillstånd viktiga aspekter - liksom förstås förmågan att hålla vederbörande (väderbörande
) torr. Med Era önskemål kostar nog grejorna en slant, och haken kan vara, att de inte är gjorda för "regn framifrån i hög fart" (inget högprioriterat problem för fjällvandrare).
Under mina första sju år på hoj körde jag i skinnställ och hade ett ambulanssjukvårdarställ (från tiden som ambulansöverläkare) som regnställ - alltså Gore-Tex-plagg, som gjorts för yrkesfolk. Jackan, som inte är av allra tunnaste slag, och byxorna, som är betydligt tunnare, gick ledigt ner i min lilla Givi toppbox - tillsammans med några par handskar, en keps, första förband, en halvlitersflaska med vatten, en sprayburk Pronto och lite annat smått och gott. Stället ifråga fungerade förträffligt. Det var bara det vanliga problemet: Skall jag ta på det eller ej, så som himlen ser ut? Enligt Murphy's lag blev det inte sällan fel beslut "åt båda håll".
Gissningsvis hade jag, om allt annat plockats ur, kunnat få i ytterligare ett ställ av samma sort.
Därefter köpte jag det Rukkaställ, som nu tjänat mig troget åtta säsonger och c:a 10 000 mil, varpå det blev mer plats i toppboxen.
Du skriver inte, vad Ni åker på för hoj. Har Ni exempelvis en R 1200 RT, blir ju regnskyddet av en helt annat klass än om Ni åker kåplöst, och då blir problemen med väta mindre. Tre av mina kompisar körde Linköping - Arjeplog t o r i samband med årsträffen där, och de hade minst en rejält regnig dag. Två av dem (F 800 GT respektive R 1200 GSA) muttrade en del över regnet, medan han, som åkte R 1200 RT, sade: "Inne hos mig är det varmt och skönt."