Sida 1 av 1

Yamaha Niken - test (3-hjulig)

InläggPostat: 2018-05-28/19:02
av Peter Nordlund
Yamaha Nike - 3-hjulig motorcykel?

Jag har läst en del om denna men aldrig sett den rulla, och jag var skeptisk och hade nog avfärdat den helt, nu efter filmen är jag fortfarande skeptisk men mindre och jag anser att testa idéer är nog bra för hojar i allmänhet, tekniken driver utvecklingen framåt, och kanske kan detta ge "bieffekter" ;)

Utan att veta så är den nog tung och så gissar jag att man kanske tappar lite känsla i styrningen, men vad vet jag det sa man ju om JAS fly-by-wire också och en massa andra tekniska innovationer.

https://www.youtube.com/watch?v=nFU0HkIgtYs

Re: Yamaha Niken - test (3-hjulig)

InläggPostat: 2018-05-28/19:16
av Bror Gårdelöf
Tja; Piaggio MP 3 - som fungerar i princip likadant - har ju funnits några år och verkar ha en stabil marknad. (Ursprunget skapades av ett annat italienskt företag och hade namnet Scoooter - med tre o för tre hjul - men Piaggio tog över tillverkningen, om jag läst rätt.)
Jag kan ha fel, men jag tror, att MP 3 får köras med enbart B-behörighet i Sverige.
OM jag har rätt, och detsamma blir fallet med Yamaha Niken, öppnas ju en stor marknad här! Alla, som vill prova på att åka hoj men bara har B-kort, kan skaffa en. Blir de sedan bitna, kanske de ta A-kort också.

Re: Yamaha Niken - test (3-hjulig)

InläggPostat: 2018-06-17/16:14
av Bror Gårdelöf
Jag gissade fel ovan. Enligt senaste numret av Allt om MC är bredden mellan Nikens framhjul inte tillräcklig, för att den skall få köras med B-kort.
Rent ingenjörsmässigt verkar den vara en imponerande konstruktion, och med tre däck får man mer gummi mot underlaget än med två - men jag tvivlar ändå på, att den kommer att sälja i några större upplagor.
Vi får se.

Re: Yamaha Niken - test (3-hjulig)

InläggPostat: 2018-06-17/16:46
av Roger Gross
[quote="Bror Gårdelöf"
Jag kan ha fel, men jag tror, att MP 3 får köras med enbart B-behörighet i Sverige.
OM jag har rätt, och detsamma blir fallet med Yamaha Niken, öppnas ju en stor marknad här! Alla, som vill prova på att åka hoj men bara har B-kort, kan skaffa en. Blir de sedan bitna, kanske de ta A-kort också.[/quote]

En fundering: Med tanke på hur statistiken för mcolyckor ser ut är det väl tveksamt om man ska öppna möjligheten för B-kortsinnehavare att köra motorcykel om än trehjulig. Utbildning som ger insikt är sannolikt vad som behövs för att minska antalet mcolyckor !?
//Roger G

Re: Yamaha Niken - test (3-hjulig)

InläggPostat: 2018-06-17/18:08
av Bror Gårdelöf
No argument - och som Du ser av mitt förra inlägg, är Niken hur som helst inte tillgänglig för förare med enbart B-kort - om jag nu läste rätt i Allt om MC.

Re: Yamaha Niken - test (3-hjulig)

InläggPostat: 2018-06-17/19:16
av CG Arvidsson
Min Grinnall får man också köra på B-kort, eftersom den är trehjulig. Den motsvarar en snabb sportbil och lika tokigt också regelmässigt. Enda fördelen är att den är befriad från nummerskylt fram. Numera också befriad från hjälmkrav.

Re: Yamaha Niken - test (3-hjulig)

InläggPostat: 2018-06-17/19:29
av Bror Gårdelöf
Apropå vad Roger skriver ovan, har jag inte läst något om, att Piaggio MP 3, som alltså får köras med enbart B-kort, skulle vara särskilt vanligt förekommande i olyckssammanhang - men det kanske inte finns så många i Sverige, att det går att göra någon egentlig statistik på?

Samma sak med trikes, som får köras med B-kort. Jag tror mig aldrig ha läst något om, att en sådan över huvud taget varit inblandad i en olycka med personskador - men jag har förstås inte finkammat nyheterna på jakt efter just den informationen.