Sida 1 av 1

Miltalet vid inköp av beg MC

InläggPostat: 2018-06-05/20:04
av pikipiki
Hej,
Jag funderar på att köpa en begagnad 1200GS ( har en F800R nu)
Hur "rädd" skall man vara för långmilare, t.ex en -13 som gått 7000 mil.
Finns ju många som gått mindre typ 3-4000 mil, hur mycket påverkas priset av miltalet.
Anta att serviceboken är ifylld enl plan, vad bör man tänka på då?
Tacksam för er input.

Re: Miltalet vid inköp av beg MC

InläggPostat: 2018-06-05/21:51
av Kovlingen
Köpte en r1200r för ca. en månad sedan . Har nu gått lite över 7000 mil och jag är inte ett dugg
orolig över milen .

Re: Miltalet vid inköp av beg MC

InläggPostat: 2018-06-06/06:27
av Buster
För tre år sedan låg 1200GS LC 2013 på typ 130' och hade gått 2000 mil.
Nu ligger precis samma cykel fortfarande på 130 och har gått 6000.
Bevisligen är cyklarna populära och driftsäkra, men det jag tycker man bör tänka på är hur mycket man själv kommer köra, hur länge man kommer äga och vilken försäkring man kommer ha.

För visst spelar milen roll, även om cykeln i sig håller så påverkar det ju värdet men kanske framför allt hur lätt det är att sälja när den dagen kommer.

Gällande försäkring så tänker jag på maskinskadedelen vilket bör kollas upp, sällan vidare billiga grejer att laga.

Re: Miltalet vid inköp av beg MC

InläggPostat: 2018-06-06/06:55
av Thomas Stadin
7000 mil är ganska långt. Titta närmare efter slitage på sådant som tex transmission, hjul- och styrlager, fjädring och bromsar. Titta även efter läckage.
Är fjädringen lika fast som på en ny R1200GS och är tex bromsskivornas tjocklek OK? Tar bromsarna mjukt och fint utan vibrationer? Visar stötdämparna eller transmission tecken på läckage? Kryp under hojen och titta noga. Ta med en spegel och ficklampa för att se ordentligt.
Är den ren och fin även på svåråtkomliga ställena eller smutsig och skabbig?
Vilka anmärkningar har hojen fått vid tidigare servicar?

Med detta sagt så hyrde vi en R1200GS -09 på Teneriffa i vintras som rullat 12.200 mil och den kändes som ny i chassiet. Däremot behövde bromsarna servas på den med nya skivor.

Re: Miltalet vid inköp av beg MC

InläggPostat: 2018-06-06/07:40
av Bror Gårdelöf
Förutom vad som sagts ovan kan det vara värt att tillägga, att en väl skött långmilare sannolikt är ett bättre köp än "en gammal kortmilare". Orsaken är, att maskiner mår bra av att användas - givetvis under förutsättning att de får rätt skötsel.
"En gammal kortmilare" kan ha stått stilla långa perioder, och det kan leda till allehanda mer eller mindre kostsamma åtgärder pga torkade packningar och andra tråkigheter. Regelbunden användning skulle ha eliminerat problemet.
Kommer Du till en årsträff, upptäcker Du direkt, att parkeringen innehåller ett stort antal gammelbumsar, som ägarna uppenbarligen vårdat väl. De kan se lite bedagade ut - eller vara uppfräschade till nyskick - men de fungerar uppenbarligen väl.

Min egen hoj är en 2002:a, som gått 15 700 mil, varav jag kört 13 100 efter köpet i november 2007 - hittills helt utan problem. De åtgärder - förutom ordinarie service - som behövt vidtas, har jag betraktat som orsakade av ordinarie slitage.

Re: Miltalet vid inköp av beg MC

InläggPostat: 2018-06-06/18:55
av pikipiki
Tack för alla bra tips och råd, nu vet jag lite mer vad jag skall titta på.

Re: Miltalet vid inköp av beg MC

InläggPostat: 2018-06-06/20:54
av Bengt-Åke Vestman
Håller gör den nog men den blir svårsåld när 10.000 mil närmar sig eller passeras.
Tror jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Miltalet vid inköp av beg MC

InläggPostat: 2018-06-06/21:09
av Bror Gårdelöf
Du har nog rätt i det - dvs köp eller ej beror (också) på, om man tänker behålla hojen länge eller ej.

Re: Miltalet vid inköp av beg MC

InläggPostat: 2018-06-07/17:23
av Buster
...och om man menar sälja privat.. eller byta in vid kommande nyköp...

Re: Miltalet vid inköp av beg MC

InläggPostat: 2018-06-12/09:34
av JANHA
Hej
Viktiga faktorer är som tidigare nämnts, är hur länge du tänker behålla hojen och hur mycket du tänker köra.

Hojar med många mil är klart svårsålda i Sverige. Men om du avser att köra hojen tills den skall förpassas till "skroten" är det ju inga problem.

Men avser du köra några år och sedan försöka sälja, så hade i alla fall inte jag köpt en hoj med de miltalen.
Jag är helt överrens med inlägget från Vestman. Den blir svårsåld !

Jan Håkansson

Re: Miltalet vid inköp av beg MC

InläggPostat: 2018-06-12/11:15
av Gunnar Elmgren
Svårsåld eller ej - allt beror på pris!
Naturligtvis ska en R1200GS -13 med 7.000 mil på mätaren kosta mindre än en likadan med 3-4.000 mil.
Samma sak om hojen sa säljas om några år, låt oss säga 5 år och 5.000 mil - då kommer vi att jämföra en som gått 12.000 mil med en som gått 8-9.000 mil.
Min gissning är, att prisskillnaden i kronor i alla fall inte är större då - snarare mindre, vilket faktiskt gör 7.000-milahojen till en bättre affär, rent värdeminsknings-mässigt. Detta förutsatt att man inte köpt till överpris, förstås.
Det som möjligen talar emot "långmilaren" är att det logiskt sett är något större risk för reparationer pga slitage.

Sen är ju frågan, hur mycket hojen kommer att köras - kör man relativt lite årligen, är det mesta av värdeminskningen beroende av tiden (även en hoj som inte körs alls minskar i värde varje år).
En 7.000-milare som körs 200 mil/år är inte längre "långmilare" efter 5 år.
Kör man däremot mycket, säg 2.000 mil/år eller mer, bidrar milen mer till värdeminskningen.
Då är hojen definitivt en långmilare efter 5 år, alldeles oavsett om den gått 3.000 eller 7.000 mil vid köpet - i det fallet är skicket mer avgörande än om hojen gått 13.000 eller 17.000 mil.

Jag skull inte vara rädd att köpa en hoj som gått 7.000 mil, förutsatt att priset är "rätt" i förhållande till miltalet. Hur mycket det ska skilja är svårt att säga, men gissningsvis nånstans i spannet 5-10 kr/mil.