Bmw r nine t tank

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Bmw r nine t tank

Inläggav Hiwa22 » 2018-06-11/09:20

Hejsan,

Tack för att man får vara med i denna forum.

Har en fråga och hoppas att ni kan hjälpa mig, köpte en begagnad tank till min R9T, vill behålla originalet i dess skick.
Tanken med den nygamla tanken är att den ska lackas om. Jag undrar vad detta är? Ser trasigt ut, vet ni om det är svårt att fixa till?

Bifogar bild.

Vänligen/ Hiwa
Bilagor
IMG_5195.jpg
Användarvisningsbild
Hiwa22
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-06-11/09:09

Re: Bmw r nine t tank

Inläggav Izvor » 2018-06-14/10:49

Utan att veta helt säkert men jag misstänker att det ena kanalen är avluftning till tanken och den andra är om man fyller över i själva locket. På de två bör det vara nipplar så att man kan trä över en slang som brukar gå längre ner på motorcykeln.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Bmw r nine t tank

Inläggav Hiwa22 » 2018-06-14/10:54

Izvor skrev:Utan att veta helt säkert men jag misstänker att det ena kanalen är avluftning till tanken och den andra är om man fyller över i själva locket. På de två bör det vara nipplar så att man kan trä över en slang som brukar gå längre ner på motorcykeln.


Tack så mycket för svar! Är det dyrt och fixa dessa nipplar med slangar osv?

Vänligen/ Hiwa
Användarvisningsbild
Hiwa22
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-06-11/09:09

Re: Bmw r nine t tank

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-06-14/13:37

Det ska mycket riktigt sitta två avluftningsslangar på de där, med 4,5 mm innerdiameter.
Ser ut som rörändarna/nipplarna helt brutalt brutits av - de bör annars sticka ut 10-15 mm eller så, så att det går att trä på slang och säkra med slangklämma.
Lite trixigt att laga - det bör ju bli tätt, och dessutom hålla för de brytkrafter som kan bli vid montering och vid körning.
Att svetsa/låda på en begagnad tank är vanskligt, eftersom den kan innehålla bränslerester (fastnar alltid lite i spalter, porer och liknande). Otrevligt och kanske rentav farligt, om det antänds (kan bli en rejäl smäll).
När man svetsar/löder i bränsletankar, brukar man antingen fylla tanken helt med vatten, eller med någon icke reaktiv gas (koldioxid t ex), för att hindra antändning.
Jag skulle nog ha vattenfyllt tanken, och försökt svetsa alt. slaglöda dit rör med ca 5 mm ytterdiameter.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bmw r nine t tank

Inläggav Hiwa22 » 2018-06-14/15:05

Gunnar Elmgren skrev:Det ska mycket riktigt sitta två avluftningsslangar på de där, med 4,5 mm innerdiameter.
Ser ut som rörändarna/nipplarna helt brutalt brutits av - de bör annars sticka ut 10-15 mm eller så, så att det går att trä på slang och säkra med slangklämma.
Lite trixigt att laga - det bör ju bli tätt, och dessutom hålla för de brytkrafter som kan bli vid montering och vid körning.
Att svetsa/låda på en begagnad tank är vanskligt, eftersom den kan innehålla bränslerester (fastnar alltid lite i spalter, porer och liknande). Otrevligt och kanske rentav farligt, om det antänds (kan bli en rejäl smäll).
När man svetsar/löder i bränsletankar, brukar man antingen fylla tanken helt med vatten, eller med någon icke reaktiv gas (koldioxid t ex), för att hindra antändning.
Jag skulle nog ha vattenfyllt tanken, och försökt svetsa alt. slaglöda dit rör med ca 5 mm ytterdiameter.


Tack för den nyttiga informationen! Jag ska nog göra som du skriver fylla upp med vatten. Vill inte lacka min egen tank därav köpet av denna.
Användarvisningsbild
Hiwa22
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-06-11/09:09


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst