Sida 1 av 1

Byte av gaffelolja i USD-gaffel (dynamisk ESA)

InläggPostat: 2018-06-16/14:55
av dpiu1
Måste rådfråga här om någon har gjort service där byte av gaffeloljan ingår? Jag har BMW:s reparationsmanual och där framgår att det är ett hyfsat omfattande arbete. Kanske inte svårt men kräver en del specialverktyg och noggrannhet vad jag förstår.
För min hoj ska detta göras vid 3000-milaservicen och jag var därför in till den auktoriserade BMW-verkstaden och frågade priset för servicen. Jag nämnde då att oljebyte skulle göras i gafflarna, men kundmottagaren ifrågasatte om jag verkligen skulle kosta på det. Det brukar inte ha hänt något med gafflarna under de första 3000 milen, var hans kommentar! Jag hade inte förväntat mig det svaret och jag kan bara spekulera i vad orsaken till svaret är. BMW har väl satt intervallet av någon orsak.

Är det någon som fått oljebytet gjort och var det ”juste” utfört i så fall. Det är ju en serviceåtgärd som är svårkontrollerad i efterhand och lätt för verkstaden att bara ta betalt för och inget göra.
Intresserad av att höra Era erfarenheter och synpunkter.
/Janne

Re: Byte av gaffelolja i USD-gaffel (dynamisk ESA)

InläggPostat: 2018-06-16/15:53
av Bror Gårdelöf
Nu vet jag ju inte, var Du servade cykeln, men jag har en snarlik erfarenhet. På K 1200 RS skall någonting i kamkedjestyrningen bytas var 6 000:e mil, vilket kostar en rejäl slant, för då måste motorns front tas isär. Vid 6 000 mil fick jag detta gjort i Linköping, men när jag skulle serva den vid 12 000 mil hos Kenneths MC i Göteborg, sade Martin Sandh (som milt uttryckt brukar veta, vad han pratar om), att de brukar lyssna på motorn. Låter den OK, går den ytterligare 6 000 mil utan åtgärd. Min lät OK - vilket sparade mig några tusenlappar. Det skall bli intressant att få höra omdömet vid 18 000 mil. ;)

Huruvida Din verkstad har samma kompetens, har jag dock ingen aning om.

Re: Byte av gaffelolja i USD-gaffel (dynamisk ESA)

InläggPostat: 2018-06-16/16:22
av Håkan
Jag har skruvat isär och satt ihop gaffeln till en HP2 Enduro.
Tror inte det är nån större skillnad på gafflarna. Den gaffeln läckte olja från gaffeltätningarna, så dom byttes. Gjorde jobbet, som alltid, med original verkstadsmanual tillhands. Vill inte minnas att det var några större svårigheter, en del verktyg går såklart åt. ;)

Re: Byte av gaffelolja i USD-gaffel (dynamisk ESA)

InläggPostat: 2018-06-16/22:23
av Izvor
Om det är en HP2 du har med vanlig teleskopgaffel så hadde jag bytt olja utan att tveka. Jag misstänker att man förväxlade och trodde att din hoj har telelever.

Re: Byte av gaffelolja i USD-gaffel (dynamisk ESA)

InläggPostat: 2018-06-16/22:50
av Gunnar Elmgren
Frågan är vilken hojmodell det gäller.
Dynamisk ESA och USD-gaffel antyder någon av S1000-modellerna - HP2 har aldrig haft ESA, och är det USD-gaffel är det definitivt ingen Telelever (och alltså varken en R1200GS, K1200RS eller någon annan Telelever-modell).
Oljan i Telelever-gafflar är enbart till för smörjning av gaffelbenen, eftersom dämpningen (och fjäder) sitter i det separata fjäderbenet - i en sådan gaffel är det tämligen okritiskt med oljan.
I framgafflar som även innehåller fjädring/dämpning, är det mer kritiskt - där skulle jag aldrig hoppa över ett föreskrivet oljebyte!

Re: Byte av gaffelolja i USD-gaffel (dynamisk ESA)

InläggPostat: 2018-06-17/07:35
av Håkan
När jag svarade på den här frågeställningen, så tänkte jag R1200R, R1200RS (K5x). Eftersom de modellerna har USD gaffel med ESA... Jämförde sprängskisser mellan dessa och HP Enduro. Fann inga avgörande skillnader (mer än den elektriskt justerbara dämparenheten i vänster gaffelben).

Gunnar fick mig att tänka S1000 modeller också. Nu har jag tittat på sprängskisser på S1000 varianterna. Finner inga avgörande skillnader här heller (mer än en sladd från vänstergaffelben).

Självklart skall det bytas olja i även en USD gaffel, men speciellt komplicerat... Nej, fjädern skall tas ur bara.

Re: Byte av gaffelolja i USD-gaffel (dynamisk ESA)

InläggPostat: 2018-06-17/08:45
av dpiu1
Tack för bra svar!
Det är en R1200R av nyare modell alltså med konventionell USD-gaffel, inte de med telelever. Eftersom den även har dynamisk ESA så är det säkert också fina reglerventiler som kräver bra och ren olja med rätt viskositet för att fungera som avsett. Det var därför som jag blev fundersam över servicemottagarens svar. Jag tror ändå att Izvor är inne på den troliga orsaken, nämligen att han trodde det var en telelevergaffel och då förstår jag kommentaren, men en servicemottagare på en auktoriserad verkstad ska veta skillnaden.
Att oljebytet bör göras har jag egentligen aldrig varit tveksam om.

Frågan är hur man kontrollerar att jobbet, trots att det inte är speciellt komplicerat, verkligen blir utfört utan att vara närvarande. Det ska normalt inte behövas, men tyvärr finns det bättre och sämre verkstäder, även om de är auktoriserade och jag vill att ESA:n ska fungera även nästa 3000 mil.
/Janne

Re: Byte av gaffelolja i USD-gaffel (dynamisk ESA)

InläggPostat: 2018-06-17/08:55
av Håkan
dpiu skrev:Frågan är hur man kontrollerar att jobbet, trots att det inte är speciellt komplicerat, verkligen blir utfört utan att vara närvarande.

Färgmärk toppbultarna (högst upp på gaffeln) med lite nagellack.
Ser du att det är brutet efter service, så har verkstaden i alla fall försökt lossa där...

Re: Byte av gaffelolja i USD-gaffel (dynamisk ESA)

InläggPostat: 2018-06-17/09:07
av Roger Gross
Håkan skrev:
dpiu skrev:Frågan är hur man kontrollerar att jobbet, trots att det inte är speciellt komplicerat, verkligen blir utfört utan att vara närvarande.

Färgmärk toppbultarna (högst upp på gaffeln) med lite nagellack.
Ser du att det är brutet efter service, så har verkstaden i alla fall försökt lossa där...


Bättre att vända sig till en seriös BMW-verkstad. Att färgmärka skruvar för att man inte litar på mekanikern uppskattas inte. En seriös mek kännerdå helt klart kundens misstroende.
Den variant jag funnit ge bäst resultat på mc såväl som på bil är att säga till meken: "Serva den som vore det din egen hoj/bil". Har hittills fungerat perfekt...
//Roger G

Re: Byte av gaffelolja i USD-gaffel (dynamisk ESA)

InläggPostat: 2018-06-17/09:49
av F800åkare
Roger Gross skrev:
Håkan skrev:
dpiu skrev:Frågan är hur man kontrollerar att jobbet, trots att det inte är speciellt komplicerat, verkligen blir utfört utan att vara närvarande.

Färgmärk toppbultarna (högst upp på gaffeln) med lite nagellack.
Ser du att det är brutet efter service, så har verkstaden i alla fall försökt lossa där...


Bättre att vända sig till en seriös BMW-verkstad. Att färgmärka skruvar för att man inte litar på mekanikern uppskattas inte. En seriös mek kännerdå helt klart kundens misstroende.
Den variant jag funnit ge bäst resultat på mc såväl som på bil är att säga till meken: "Serva den som vore det din egen hoj/bil". Har hittills fungerat perfekt...
//Roger G

Skomakarens barn.... ;)

Re: Byte av gaffelolja i USD-gaffel (dynamisk ESA)

InläggPostat: 2018-06-17/09:53
av dpiu1
Jag håller med att göra synliga färgmärkningar får nog motsatt effekt och att vända sig till seriösa BMW-verkstäder är nog en bra tanke, men avstånd och annat kan vara ett hinder att hitta sådana.

Att prata med mekanikern är alltid bra, det kan ge ömsesidigt förtroende, men när mekanikern inte ens träffar hojägaren utan all kontakt går via servicemottagaren så faller detta. Om fler verkstäder införde personlig mekaniker enl. Volvos modell m fl, skulle nog förtroendet och arbetets kvalité öka.

Det är ju oerhört tråkigt att man ska behöva vara misstänksam och ifrågasätta verkstädernas kompetens och ärlighet, men jag har blivit drabbad ett antal gånger av oseriöst förfarande som jag avslöjat p g a att jag skruvat en hel del själv.
Om det inte vore för stämplarna i serviceboken och ev. uppdateringar av programvara m m, så skulle jag nog göra all service själv.
/Janne