Erfarenheter av Metzeler Roadtec 01

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Erfarenheter av Metzeler Roadtec 01

Inläggav Anders Nedemark » 2018-06-17/10:44

Jag har en fundering att dryfta med forumets kunniga medlemmar. Har nyss bytt däck på min GSA 1200 -12 från Michelin Pilot Road 4 Trail till Metzeler Roadtec 01. Bytet till Metzeler gjorde jag bara för att detta däck fick mycket bra kritik i flertalet tester i MC pressen. Genom åren har jag nästan bara kört på Michelin för det passat mig bra men ville denna gång prova nåt nytt. Men ack vad jag bedrog mig. Dessa Metzeler RT 01 har varit allt annat än bra. Känns ju väldigt konstigt då däcken fått så fina recensioner. Ska försöka förklara vad jag tycker är galet.
Hojen känns ostabil med obehaglig spårkänslighet. Gränsfall till wobblingstendeser som närmast kan beskrivas att ramen på hojen känns mjuk. Den far hit & dit över vägen i hastigheter över 140km/h och att lägga ner hojen på offensiv sett är inte att tänka på. Nu menar jag på det sett man kör när man kör inspirerat och med driv på maskineriet.
Kör man tex. i brant nedförsbacke och lägger ner hojen för att ta en kurva nere i backen blir det riktigt obehagligt. När vikten förskjuts framåt (av tex. backen) samtidigt som man ändrar kurs blir det riktigt obehagligt.
Spårkänsligheten blir klart påtaglig vid längsgående skarvar i asfalten och även där man hyvlat bort asfalt. Där det blir ”ränder” där asfalten tagits bort.
Däcken beter sig som att stommen är väldigt mjuk eller för lågt däcktryck. Har ändå kört med 2,7 bar fram och 3,1 bak.

Börjar fundera om det är nåt fel på hojen? Går det att montera fälgarna fel? Kan det vara nåt annat som är galet på hojen? Spontant känns det inte troligt då hojen gick perfekt dagen innan med Michelin och dåligt dagen efter med Metzeler.

Har kört ca 200 mil och byter nu tillbaka till Michelin. Vågar helt enkelt inte köra mer på dessa däck när jag inte känner nåt förtroende för RT01 däcken.

Inget av dessa problem har jag haft med Michelin PR4T. Då gick hojen som tåget och man fick verkligen provocera hårt för att känna av ostabilitet i däck och hoj.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Erfarenheter av Metzeler Roadtec 01

Inläggav Anders Nedemark » 2018-06-17/10:59

En grej jag tänkte på är att profilen på Metzeler är mer ”spetsig” på mitten av slitbanan. Michelin är mera platt på mitten. Har det nån betydelse i sammanhanget?
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Erfarenheter av Metzeler Roadtec 01

Inläggav Roger Gross » 2018-06-17/11:40

Hej Anders,
Jag har också bytt till Metzeler Roadtec 01 på min GSA -18. Känner igen din beskrivning av ostabilitet i högre fart. Kollade lufttrycket som då visade sig vara 2,9 fram och 3,1 bak. Korrigerade till 2,3 fram och 2,7 bak och hojen går stabilt och problemfritt. BMW anger 2,5/2,9 som däckstryck och det har jag vid passagerarkörning med väskor och toppbox. Vid solokörning kör jag med 2,3/2,7 och upplever enbart fördelar - väggrepp, komfort, livslängd.
Prova får du se!
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Erfarenheter av Metzeler Roadtec 01

Inläggav dpiu1 » 2018-06-17/11:46

Jag har Metzeler Roadtec 01 sedan förra sommaren. Nu har jag en 1200R med 17”-fälgar så det är kanske inte direkt jämförbart. Har tidigare åkt på Michelin Pilot Power 3, vilka jag trivts med. Hojen levererades med Pilot Road 4, som jag däremot inte tyckte riktigt om, så där för blev det roadtec 01 när jag bytte.

Känner igen ditt omdöme om spårkänslighet. De var hopplöst spårkänsliga som nya, men jag tycker de blivit bättre nu som något slitna. Däremot tycker jag att de är hyfsat stabila och ”exakta” i lite högre farter, men det är ju andra dimensioner på mina däck. Jag har också förstärkt utförande (HWM) bak enligt de tyska myndigheternas krav/godkännanden. Kör med rekommenderat tryck 2,5/2,9 bar. Nästa däckomgång blir nog inte Metzeler utan antagligen Michelin road 5
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: Erfarenheter av Metzeler Roadtec 01

Inläggav Anders Nedemark » 2018-06-17/12:17

Tack Roger & Janne för seriösa svar. Ni båda har lägre tryck än vad jag haft. Ska prova att sänka till 2,5/2,9 och se vad som händer. Åker oftast med full packning & passagerare så trycket borde vara högre än rekommenderat.
Roger..... upplever du också spårkänslighet på dina däck? Fast det är ju klart att olika hojar påverkar ju också upplevelsen av hur däcken fungerar.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Erfarenheter av Metzeler Roadtec 01

Inläggav Roger Gross » 2018-06-17/13:24

Rekommenderat däcktryck 2,5/2,9 avser full last, därför jag sänker vid solokörning.
Nej, med det lägre trycket upplever jag ingen spårkänslighet.
Vid aktivare körning märker jag en klar fördel i att klicka från ROAD till DYNAMIC - hojen blir då mycket lugnare på vägen.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Erfarenheter av Metzeler Roadtec 01

Inläggav BigFootPat » 2018-06-17/13:57

Jag har inte upplevt dem som instabila eller spårkänsliga, men däremot tycker jag att de tappar fästet mycket lättare än Michelin PR4. Har nu bytt till PR4 bak och vid nästa byte blir det PR5 fram och bak.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst