Jag har blivit med Vespa, är detta början eller slutet?
Postat: 2018-06-18/21:30
Ja det får väl framtiden utvisa.
Jag skriver sällan genomtänkt, det blir mest på känsla så om du avskyr det stanna här och kolla bara på bilden av det som just får det att pirra lite i mig
Vespa 300 GTV "Sei Giorni" 2018
För er som orkar så ser historien ut ungefär såhär.
2016 fick jag chansen att prova ett koncept med hyr-vespa i Stockholm med gps där man hade för inlagda rutter för att utforska staden Stockholm, är du sedan turist eller bara nyfiken på din egen stad spelar ingen roll.
Detta var EU mopeder så man fick bara köra på bilväg.
Jag har nog aldrig tidigare kört en scooter och ännu mindre en Vespa så lite konstigt kändes det med kortbyxor och t-shirt när man är van vid full säkerhets mundering på min vanliga 1200GS.
Detta var en varm sommarkväll och vi åkte kors och tvärs över stan 6-7 Vespor
Jag blev så överaskad över med den smidighet och fart (45km/h...) vi tog oss runt i staden, av och på i ett vips, snabb vid rödljusen och vinden i ansiktet i den öppna hjälmen...WOW!
Jag åkte hem och började Googla och berättade för en kompis om mina funderingar som började bli planer, hans reaktion var "tänk på att försäkringen är redigt dyr då dom flesta som kör EU mopeder är ungdomar med ganska mycket skador och stölder" och "kolla på en 125a istället, nästan samma storlek och mycket billigare att försäkra"
Nåja han hade rätt det var stor skillnad på priset, så jag började kolla runt och hittade vintern 2017 en tydligen svår såld Vespa GTS 300 Super Sport, den var matt gul och skit snygg tyckte jag, men det gjorde tydligen ingen annan så jag tittade lystet på den under någon månad, till dess jag i våras 2018 på uppstarten av D7 på BMW i Upplands Väsby såg en GSA med nya TFT skärmen, så då drog mina fantasier dit och jag började räkna (vilket inte är sant, jag började försöka övertyga mig själv att +260 000 kr är rimligt och få 90 000 kr i inbyte för min 2011, det tog lite tid och hjälp från forumet här och en god vän innan jag kom till sans)
För en dryg månad sedan när jag sökte på begagnade Vespor hamnade jag på en sida hos en entusiast som har sin verksamhet mellan Växjö och Alvesta och han hade en Vespa som hette "Sei Giorni" och jag kände direkt igen den ovanliga framlyktan som fanns på några av min fars renoveringsobjekt när han höll på och tyckte denna var så jäkla cool!
här ser man den nya bredvid förebilden
jag började läsa en historia om hur 1951 Vespa ställde upp i en 6-dagars tävling där dom flesta hade specialiserade race hojar mer åt offroad hållet, och vinner 9 individuella guld om jag minns rätt
Sedan var det ju slut på nattsömnen!
Jag kontaktade firman och han hade 2st kvar av den något begränsade upplagan, och efter mejl fram och åter, samtal med Svedea och en titt på skatteåterbäringskontot så....
tittar på mer bilder
den 14 juli kliver jag på tåget från Stockholm kl 06:20 för färd mot Alvesta.
På stationen möter Eric upp med sin Alfa Giulia och bjuder mig skjuts hem till honom och den fantastiska gården där han har sin verksamhet.
Och där står den
Vi kollar runt på hans andra cyklar och vespor och han pekar och visar, allt och endast saker från Italien, en riktig entusiast!
Jag får en stilig mapp med alla papper och jag kränger på mig fullt mc ställ som jag innan avresan trodde skulle bli för varmt och inser nu att det var nog tur det för nu är det 12-15 grader och lätt mulet och jag har över 45 mil framför mig.
Har en mycket provisorisk hålklare för min GPS och hoppas batteriet skall palla resan hem (det gör det inte)
(Länk till rutten, vet inte om den funkar)
https://www.myrouteapp.com/en/social/route/1051920?mode=share
Jag åker NÖ mot Växjö och fortsätter väg 37 öster ut.
efter Åseda kör jag mot Kutteboda och svänger upp mot väg 23
Börjar inse att jag gjort en rutt på alldeles för stora vägar, bara undantagsvis är vägen rolig...
Vid Målilla är det fika och svänger av mot väg 34 norr ut.
Passerar Hultsfred, Storebro, Vimmerby och Kisa.
genom Linköping och mot Norrköping där batteriet ger upp på GPS (5 timmar lite drygt)
Så nu får det bli Google Maps på telefonen och helt hjärtlöst tråkig motorväg och liknande, börjar bli rejält trött i rumpan och försöker också att hålla maxfart på 100-110 km/h och inte samma varv för länge, vet inte om detta är rätt för inkörning men hoppas det.
Jag passerar fiket som Bror talade om (Oscarshäll) men var för trött för att stanna och aningen stressad då jag skulle jobba 06:30 dagen efter.
Lärdom, Välj mindre vägar ändå, planera noggrannare!
till slut är jag hemma
Trött och med ett stort leende rullar jag in i garaget
Idag var första dagen jag hunnit prova denna manick på det sättet jag tänkt mig att använda den men först monterade jag på topp boxen
Sedan brummade jag iväg till Fridhemsplan för att köpa en ny skruvdragare på järnaffären, precis utanför finns en MC parkering, jag upptäcker att min nya hjälm (Schuberth M1) inte ryms under sadeln
Däremot ryms Skruvdragare i låda, avbitartång och en bättre bitsats än den jag har utan problem
Sedan bär det av mot Vällingby för att kolla upp en verkstad som möjligen kan serva cykeln efter inkörningen, och det går så otroligt smidigt att ta sig fram i trafiken, en stor skillnad mot min GS som jag sällan trixar med mellan bilarna även om jag vet dom som båda kan och gör det.
Från Vällingby rullar jag mot Spånga för att visa skönheten för min far, och sedan hem till Kungsholmen igen.
Jag tror jag flinat hela dagen, vilken grej detta är, en helt ny upplevelse och NU förstår jag hur fransmännen känner sig när dom zoomar runt i Paris som jag så så mycket av förra hösten när jag firade min födelsedag där.
Slutligen, detta är så härligt!
Snygg, Bekväm och alldeles alldeles underbar!
Visst tar jag i lite grann men just nu känns det så, jag får återkomma efter lite mer körande och detaljer.
Jag skriver sällan genomtänkt, det blir mest på känsla så om du avskyr det stanna här och kolla bara på bilden av det som just får det att pirra lite i mig
Vespa 300 GTV "Sei Giorni" 2018
För er som orkar så ser historien ut ungefär såhär.
2016 fick jag chansen att prova ett koncept med hyr-vespa i Stockholm med gps där man hade för inlagda rutter för att utforska staden Stockholm, är du sedan turist eller bara nyfiken på din egen stad spelar ingen roll.
Detta var EU mopeder så man fick bara köra på bilväg.
Jag har nog aldrig tidigare kört en scooter och ännu mindre en Vespa så lite konstigt kändes det med kortbyxor och t-shirt när man är van vid full säkerhets mundering på min vanliga 1200GS.
Detta var en varm sommarkväll och vi åkte kors och tvärs över stan 6-7 Vespor
Jag blev så överaskad över med den smidighet och fart (45km/h...) vi tog oss runt i staden, av och på i ett vips, snabb vid rödljusen och vinden i ansiktet i den öppna hjälmen...WOW!
Jag åkte hem och började Googla och berättade för en kompis om mina funderingar som började bli planer, hans reaktion var "tänk på att försäkringen är redigt dyr då dom flesta som kör EU mopeder är ungdomar med ganska mycket skador och stölder" och "kolla på en 125a istället, nästan samma storlek och mycket billigare att försäkra"
Nåja han hade rätt det var stor skillnad på priset, så jag började kolla runt och hittade vintern 2017 en tydligen svår såld Vespa GTS 300 Super Sport, den var matt gul och skit snygg tyckte jag, men det gjorde tydligen ingen annan så jag tittade lystet på den under någon månad, till dess jag i våras 2018 på uppstarten av D7 på BMW i Upplands Väsby såg en GSA med nya TFT skärmen, så då drog mina fantasier dit och jag började räkna (vilket inte är sant, jag började försöka övertyga mig själv att +260 000 kr är rimligt och få 90 000 kr i inbyte för min 2011, det tog lite tid och hjälp från forumet här och en god vän innan jag kom till sans)
För en dryg månad sedan när jag sökte på begagnade Vespor hamnade jag på en sida hos en entusiast som har sin verksamhet mellan Växjö och Alvesta och han hade en Vespa som hette "Sei Giorni" och jag kände direkt igen den ovanliga framlyktan som fanns på några av min fars renoveringsobjekt när han höll på och tyckte denna var så jäkla cool!
här ser man den nya bredvid förebilden
jag började läsa en historia om hur 1951 Vespa ställde upp i en 6-dagars tävling där dom flesta hade specialiserade race hojar mer åt offroad hållet, och vinner 9 individuella guld om jag minns rätt
Sedan var det ju slut på nattsömnen!
Jag kontaktade firman och han hade 2st kvar av den något begränsade upplagan, och efter mejl fram och åter, samtal med Svedea och en titt på skatteåterbäringskontot så....
tittar på mer bilder
den 14 juli kliver jag på tåget från Stockholm kl 06:20 för färd mot Alvesta.
På stationen möter Eric upp med sin Alfa Giulia och bjuder mig skjuts hem till honom och den fantastiska gården där han har sin verksamhet.
Och där står den
Vi kollar runt på hans andra cyklar och vespor och han pekar och visar, allt och endast saker från Italien, en riktig entusiast!
Jag får en stilig mapp med alla papper och jag kränger på mig fullt mc ställ som jag innan avresan trodde skulle bli för varmt och inser nu att det var nog tur det för nu är det 12-15 grader och lätt mulet och jag har över 45 mil framför mig.
Har en mycket provisorisk hålklare för min GPS och hoppas batteriet skall palla resan hem (det gör det inte)
(Länk till rutten, vet inte om den funkar)
https://www.myrouteapp.com/en/social/route/1051920?mode=share
Jag åker NÖ mot Växjö och fortsätter väg 37 öster ut.
efter Åseda kör jag mot Kutteboda och svänger upp mot väg 23
Börjar inse att jag gjort en rutt på alldeles för stora vägar, bara undantagsvis är vägen rolig...
Vid Målilla är det fika och svänger av mot väg 34 norr ut.
Passerar Hultsfred, Storebro, Vimmerby och Kisa.
genom Linköping och mot Norrköping där batteriet ger upp på GPS (5 timmar lite drygt)
Så nu får det bli Google Maps på telefonen och helt hjärtlöst tråkig motorväg och liknande, börjar bli rejält trött i rumpan och försöker också att hålla maxfart på 100-110 km/h och inte samma varv för länge, vet inte om detta är rätt för inkörning men hoppas det.
Jag passerar fiket som Bror talade om (Oscarshäll) men var för trött för att stanna och aningen stressad då jag skulle jobba 06:30 dagen efter.
Lärdom, Välj mindre vägar ändå, planera noggrannare!
till slut är jag hemma
Trött och med ett stort leende rullar jag in i garaget
Idag var första dagen jag hunnit prova denna manick på det sättet jag tänkt mig att använda den men först monterade jag på topp boxen
Sedan brummade jag iväg till Fridhemsplan för att köpa en ny skruvdragare på järnaffären, precis utanför finns en MC parkering, jag upptäcker att min nya hjälm (Schuberth M1) inte ryms under sadeln
Däremot ryms Skruvdragare i låda, avbitartång och en bättre bitsats än den jag har utan problem
Sedan bär det av mot Vällingby för att kolla upp en verkstad som möjligen kan serva cykeln efter inkörningen, och det går så otroligt smidigt att ta sig fram i trafiken, en stor skillnad mot min GS som jag sällan trixar med mellan bilarna även om jag vet dom som båda kan och gör det.
Från Vällingby rullar jag mot Spånga för att visa skönheten för min far, och sedan hem till Kungsholmen igen.
Jag tror jag flinat hela dagen, vilken grej detta är, en helt ny upplevelse och NU förstår jag hur fransmännen känner sig när dom zoomar runt i Paris som jag så så mycket av förra hösten när jag firade min födelsedag där.
Slutligen, detta är så härligt!
Snygg, Bekväm och alldeles alldeles underbar!
Visst tar jag i lite grann men just nu känns det så, jag får återkomma efter lite mer körande och detaljer.