LED som både hel- och varselljus

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

LED som både hel- och varselljus

Inläggav McQueen » 2018-06-20/16:26

På Blocket finns just nu en R 1200 GS från 2013 med följande funktion som jag skulle vilja ha:

”Små LED Extraljus som kan växlas på styret mellan 3000 lumen och ca 300-600 lumen. Har dem alltid på. Perfekt för att se och synas.”

Någon som vet var man köper en sådan omkopplare? Mina sökningar ger inga användbara resultat.
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2018-06-20/16:52

Jag sätter extraljus på min nu och ska ha dom att tillsammans med halvljus lysa på 6v och vid helljus 12v.

Det finns en speciell apparat, Skene design IQ-275 som gör jobbet. Kostar ca 1500-1600kr att få hem en från USA.

Jag bygger eget system med samma funktion med hjälp av ett växlande relä och en step down converter 12-7,5v och 2st likriktardioder. orsaken till 7,5v efter omvandlaren är att dioderna stjäl 1,2v för att öppna upp.
Med alla kablar och lösa bitar blir det 300-350kr.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav maalse » 2018-06-20/17:10

Kolla på http://www.canswitch.co.za/index.html


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav McQueen » 2018-06-20/17:13

F800åkare skrev:Jag sätter extraljus på min nu och ska ha dom att tillsammans med halvljus lysa på 6v och vid helljus 12v.

Det finns en speciell apparat, Skene design IQ-275 som gör jobbet. Kostar ca 1500-1600kr att få hem en från USA.

Jag bygger eget system med samma funktion med hjälp av ett växlande relä och en step down converter 12-7,5v och 2st likriktardioder. orsaken till 7,5v efter omvandlaren är att dioderna stjäl 1,2v för att öppna upp.
Med alla kablar och lösa bitar blir det 300-350kr.
Intressant! Mysko att en produkt som alla borde vilja ha är så svår och dyr att lägga vantarna på. Hur bedömer du dina färdigheter att bygga det här själv på en skala mellan 1 och 10 där någon som kan montera och koppla extraljus med relä på en bil har 4?
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav McQueen » 2018-06-20/17:38

R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav McQueen » 2018-06-20/18:14

R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-06-20/18:56

Den sista Du länkade funkar utmärkt - den är dessutom justerbar.
Jag har den på min grusbus-hoj (inte en BMW) tillsammans med två LED-flodljus:
https://transalpled.se/butik/led-extral ... us-for-mc/
Ger perfekt DRL med ”lagom” dämpning inställd.

Dimmern reglerar på minuskabeln, så jag har satt ett växlande relä där jag antingen tar minus via dimmern, eller direkt - det relät styr jag från ordinarie helljus så LED-lamporna går med full effekt på helljus.
Plusmatningen har jag via en brytare på styret, så jag kan slå av och på efter behag.
Total kostnad ca 700 kr, och mina färdkamrater lovordar min synlighet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav McQueen » 2018-06-20/19:24

Gunnar Elmgren skrev:Den sista Du länkade funkar utmärkt - den är dessutom justerbar.
Jag har den på min grusbus-hoj (inte en BMW) tillsammans med två LED-flodljus:
https://transalpled.se/butik/led-extral ... us-for-mc/
Ger perfekt DRL med ”lagom” dämpning inställd.

Dimmern reglerar på minuskabeln, så jag har satt ett växlande relä där jag antingen tar minus via dimmern, eller direkt - det relät styr jag från ordinarie helljus så LED-lamporna går med full effekt på helljus.
Plusmatningen har jag via en brytare på styret, så jag kan slå av och på efter behag.
Total kostnad ca 700 kr, och mina färdkamrater lovordar min synlighet!
Suveränt ju! För oss som har ”relä” som den bortre gränsen för vår förståelse av elektronik, kan du göra ett idiotsäkert kopplingsschema? Funktionen är ju enormt användbar för alla som har, eller tänker montera, extra LED-ljus.
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-06-20/22:32

Relä från Biltema, art. nr 42-134 funkar utmärkt.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000017796
Och så 12V-dimmern:
https://www.biltema.se/fritid/husvagn-o ... 2000034845

Kopplingsschema:

IMG_5792.JPG
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2018-06-21/02:13

McQueen skrev:
F800åkare skrev:Jag sätter extraljus på min nu och ska ha dom att tillsammans med halvljus lysa på 6v och vid helljus 12v.

Det finns en speciell apparat, Skene design IQ-275 som gör jobbet. Kostar ca 1500-1600kr att få hem en från USA.

Jag bygger eget system med samma funktion med hjälp av ett växlande relä och en step down converter 12-7,5v och 2st likriktardioder. orsaken till 7,5v efter omvandlaren är att dioderna stjäl 1,2v för att öppna upp.
Med alla kablar och lösa bitar blir det 300-350kr.
Intressant! Mysko att en produkt som alla borde vilja ha är så svår och dyr att lägga vantarna på. Hur bedömer du dina färdigheter att bygga det här själv på en skala mellan 1 och 10 där någon som kan montera och koppla extraljus med relä på en bil har 4?

Kan du koppla ett relä kan du bygga själv.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2018-06-21/02:15

Gunnar Elmgren skrev:Den sista Du länkade funkar utmärkt - den är dessutom justerbar.
Jag har den på min grusbus-hoj (inte en BMW) tillsammans med två LED-flodljus:
https://transalpled.se/butik/led-extral ... us-for-mc/
Ger perfekt DRL med ”lagom” dämpning inställd.

Dimmern reglerar på minuskabeln, så jag har satt ett växlande relä där jag antingen tar minus via dimmern, eller direkt - det relät styr jag från ordinarie helljus så LED-lamporna går med full effekt på helljus.
Plusmatningen har jag via en brytare på styret, så jag kan slå av och på efter behag.
Total kostnad ca 700 kr, och mina färdkamrater lovordar min synlighet!


När du slår på helljus så förbikopplas dimmern, har den minnesfunktion på senast inställning eller får du justera när du slår av helljuset igen?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2018-06-21/02:20

En sak att notera är att många Led lampor inte är så bra på att dimmas, de brukar vara multivolt. Mina är på 9-36v.

Vid 9v ger de ca 90% effekt skulle jag säga, från 12v och upp ger de max.

jag hade tur och de funkade med reducerat, kanske 20% effekt vid 6v.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav McQueen » 2018-06-21/16:10

Suveränt med kopplingsschemat, Gunnar!

Undrar: den ordinarie helljus-strömbrytaren på styret, hur identifierar man rätt (röd?) kabel därifrån som ska ansluta till dimmern?
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-06-21/17:00

De jag köpte klarar bra att ”dimmas” - Biltema-dimmern jobbar med PWM-teknik (Pulse Width Modulation) vilket i princip funkar med alla LED - man tänder och släcker lampan i så snabb takt, att ögat inte uppfattar ”blinkningarna”. Ju kortare ljuspulserna är, desto svagare ser lampan ut att lysa.
Beträffande färgen på kablarna - man brukar använda rött till plus och svart till minus.
Brytaren sätter man lämpligen mellan tändnings-plus och dimmerns röda ”in-kabel”.
Dimmern kommer ihåg inställningen även när matningen slås av.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

LED som både hel- och varselljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-06-21/17:07

McQueen skrev:Undrar: den ordinarie helljus-strömbrytaren på styret, hur identifierar man rätt (röd?) kabel därifrån som ska ansluta till dimmern?

Det beror ju på hojen!
På R1200GS/LC (och alla andra moderna BMW med CANBus/LINbus) är det digitala signaler från alla reglageknappar, så det går inte att ta helljussignal därifrån.
På hojar som har halogenlampa till helljuset, går det att ta styrsignalen från lampsockeln med en strömtjuv eller genom att löda på en kabel.
Har man LED-strålkastare finns ingenstans man kan plocka ut en helljussignal - ljuset tänds med ett digitalt kommando till strålkastarenheten!
På min R1200GS -16 har jag en ”CanSwitch” som översätter de digitala signalerna och ger spänning till extraljus då helljuset slås på.
http://www.canswitch.co.za/index.html

Man kan ju såklart istället ha manuellt påslag av ”full ljusstyrka” på LED-extraljusen med en separat brytare - har man en växlande brytare behövs faktiskt inget relä, man ersätter helt enkelt reläets kontakter 30/87/87a med brytaren.

Det är på min Husqvarna 701 Enduro jag har kopplat enligt schemat ovan - den hojen har ett konventionellt elsystem utan ”hokus-pokus”.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2018-06-23/09:52

Gunnar Elmgren skrev:Relä från Biltema, art. nr 42-134 funkar utmärkt.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000017796
Och så 12V-dimmern:
https://www.biltema.se/fritid/husvagn-o ... 2000034845

Kopplingsschema:

IMG_5792.JPG


Kollade på detta schema, och om du tar strömmen från batteri så kommer lamporna alltid lysa tills du slår av brytaren, även med hojen av.

Så tar du matning från batteri eller via annan tändningsstyrd matning ?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-06-23/09:57

F800åkare skrev:Kollade på detta schema, och om du tar strömmen från batteri så kommer lamporna alltid lysa tills du slår av brytaren, även med hojen av.

Så tar du matning från batteri eller via annan tändningsstyrd matning ?


Där har Du en poäng - jag tar såklart plus-matningen från tändningsstyrd matning, så lamporna tänds då jag slår på tändningen! Glöm att det står "Från batteri" - det är tändningsstyrd plusmatning som gäller.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2018-06-23/21:54

Misstänkte det men var tvungen att fråga.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2018-06-25/07:40

Snabbskiss i paint på Gunnar's schema med ett alternativ för en extra lampa och valbarhet mellan vad som ska lysa eller ej beroende på strömbrytarnas läge.

Strömbrytaren vid matningen från halvljus är markerad som valfri då det finns on/off inbyggt i dimmern och således krävs inte en extra för att stänga av lamporna, men kretsen kommer iaf ha matning fram till dimmer, så lite upp till var och en.

Någon som vet hur många Ampere man kan dra genom dimmern ? hittar ingen info hos biltema på den punkten, hoppas den fixar 2A iaf.
Bilagor
Kopplingsschema 3.4 PWM styrd.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-06-25/19:26

Finns inga uppgifter om hur mycket ström dimmern tål, men min har i alla fall överlevt drygt 300 mil med 2 x 10 W, vilket borde bli ca 1,6 A.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2018-06-25/20:12

Hittade en som såg likadan ut samt andra varianter av samma med trådlös rgb funktioner samt strobe osv, de var alla klassade för 72w. Borde väl bli ca 6A om det stämmer.

Har kopplat enligt ditt schema nu med gott resultat, blev enklare än min ide kopplingsmässigt, mindra sladdragning.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2018-11-20/08:39

Min dimmer har gett upp, besiktade hojen i slutet av september och tack och lov funkade den. Men bara några dagar senare så slutade dimmern fungera och mina drl går på konstant full effekt.
Ska rycka av alla kåpor nån dag och gå igenom systemet för att se ad som gått fel. My ket jobb men jag har ju andra skäl att gör det oxå.

Måste skicka delar på omlack efter att en taklampa i garaget beslutade begå sbälvnord mot min hoj.
Bilagor
20181120_083842.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2018-11-21/11:10

Mailade biltema om mer data på dimmern, de har ju bara angivit mellan vilka volt på ingående sidan.
Så jag funderar på om endera det var tillverkningsfel på min eller om det är något annat som, reläet som fått kortis.

Så här ser datan ut för biltema dimmer med artikelnummer: 37-413

Dimmern fungerar för 5-24V DC, och har respektive maxuttag:
5V = 30W
12V = 72W
24V = 144W
Max strömuttag blir därför 6 Ampere, oavsett volttal.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2019-04-15/21:17

Har fått problem med mina drl/extraljus.

Har kopplat enligt Gunnars schema och nu har jag sen i höstas knäckt 2st av dessa dimmers, de brinner helt enkelt upp.
Vad kan vara felet som orsakar att de brinner upp?

enligt alla kalkyler så ska dimmern klara 6A, vilket mina lampor inte ens kommer i närheten av.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav knutk » 2019-04-19/07:23

Dersom dimmer som er brukt er den som er linket til tidligere, med knapper på kabel, tror jeg 6A er i overkant av hva man realistisk kan forvente. Der vil alltid bli varmeutvikling i en dimmer, og basert på hva bildet viser er der lite eller ingen kjøling på dimmeren.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-19/09:03

knutk skrev:Dersom dimmer som er brukt er den som er linket til tidligere, med knapper på kabel, tror jeg 6A er i overkant av hva man realistisk kan forvente. Der vil alltid bli varmeutvikling i en dimmer, og basert på hva bildet viser er der lite eller ingen kjøling på dimmeren.

Värmeutveckling blir det såklart, men den är minimal - ljusstyrkan på LED-belysningar regleras inte med spänningen, utan genom att man pulsar matningen så snabbt att ögat inte hinner uppfatta "flimret". Det vi uppfattar som högre eller lägre ljusstyrka är helt enkelt hur lång tid lampan är tänd resp släckt. Det är alltså frågan om en ren av/på-reglering, och det orsakar mycket liten värmeutveckling i reglerkretsen - och den värmeutvecklingen sker i huvudsak då lampan är "tänd", så ju svagare den lyser desto mindre värmeutveckling blir det i dimmern!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-19/09:09

F800åkare skrev:Har fått problem med mina drl/extraljus.

Har kopplat enligt Gunnars schema och nu har jag sen i höstas knäckt 2st av dessa dimmers, de brinner helt enkelt upp.
Vad kan vara felet som orsakar att de brinner upp?

enligt alla kalkyler så ska dimmern klara 6A, vilket mina lampor inte ens kommer i närheten av.

Jag har kört rätt länge med min dimmer vid det här laget, utan problem. Belastar den med ca 1,5 A, vilket den ju bör tåla.
Du skriver att Dina dimmers "brinner upp" - hur yttrar sig det? Ser Du något yttre tecken på, att de blivit överhettade? Eller slutar de helt enkelt bara att fungera?
En sak jag noterade när jag kopplade in min är, att regleringen görs på minus-sidan - det är alltid fulla +12V ut på ren röda plus-kabeln. Det är inte så, att Du råkar "jorda" utgående minus-kabel på dimmern, när Du slår på full ljusstyrka på LED-lamporna?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2019-04-19/18:34

Slutar att fungera och blir så varma att man ej vill röra dom.

Hittat felet och monterat en ny, första gången trodde jag det var fel på dimmern. När nösta brann tänkte jag att de endera är felmärkta eller jag kopplat fel. Visad3 sig vara det senare, jag hade löst fel i de stansade siffrorna på 85 och 86..... :oops:
La rätt dom stiften och kopplade en ny dimmer, nu funkar det.

Så det var ett simpelt sbs fel.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2019-05-21/21:39

Och den 3:e dimmern brann den med och samma resultat att lamporna lös på full effekt med en massa blink från mötande.

Så jag tröttnade och har nu monterat denna från Diode Dynamics. Räckte med en för att driva båda lamporna. Blir aldrig varmare än 35° på hög effekt, ambient temp om man kör på låg effekt.
https://www.diodedynamics.com/2a-led-pw ... ypass.html
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav McQueen » 2020-04-10/14:16

F800åkare skrev:Och den 3:e dimmern brann den med och samma resultat att lamporna lös på full effekt med en massa blink från mötande.

Så jag tröttnade och har nu monterat denna från Diode Dynamics. Räckte med en för att driva båda lamporna. Blir aldrig varmare än 35° på hög effekt, ambient temp om man kör på låg effekt.
https://www.diodedynamics.com/2a-led-pw ... ypass.html
Livar upp den här diskussionen igen nu när säsongen står för dörren. Undrar: beställde du dem från USA eller köpte från närmare leverantör?
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2020-04-10/17:08

Staterna, har en oanvänd på hyllan. Tror jag.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav Kjell Ehn » 2020-04-11/15:13

Jag har just monterat "DRL" ljus på framgaffeln med hjälp av fästen till en 1600GT då gafflarna är identiska.

Kopplat enligt nedan schema. Har använt dimmer från diodedynamics. Har än så länge bara testat dom i garaget.

DRL koppling BMW1300GT.png

DSC_0107.JPG


//Kjell
Kjell Ehn
K1300GT-09
Användarvisningsbild
Kjell Ehn
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2009-05-07/14:29
Ort: Järfälla

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2020-04-11/19:06

Varför kör du med relä? dimmern är ju för att slippa dom, den fungerar lite som ett solid state relä med 87 samt 87A i sig själv, lamporna lyser med låg effekt tills dess det läggs ström på höga sidan, då bryts den låga och lamporna får full effekt. Så vit kabel på halvljuset, röd kabel på helljuset.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav Kjell Ehn » 2020-04-11/20:05

Det finns mer än ett sätt att göra saker och med våra motorcycklars nervösa elsystem ser jag inget fel i att vara försiktig med belastningar i onödan. För mig funkar det och inga störningar så långt. Sen ville jag ha lite andra finneser också.
Kjell Ehn
K1300GT-09
Användarvisningsbild
Kjell Ehn
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2009-05-07/14:29
Ort: Järfälla

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav BmwMats » 2020-04-12/19:59

Kjell Ehn skrev:..."våra motorcycklars nervösa elsystem"...


Det var bättre förr... :lol: ;) :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav Kjell Ehn » 2020-04-24/09:01

Hittade detta som finns i flera varianter för olika hojar.

https://denalielectronics.com/collections/accessory-mangement/products/dnl-whs-11900

Kostar en del men å andra sidan får man flera optioner installerade samtidigt.

Kör försiktigt där ute...…
Kjell Ehn
K1300GT-09
Användarvisningsbild
Kjell Ehn
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2009-05-07/14:29
Ort: Järfälla

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav Sven_H » 2020-05-17/15:02

F800åkare skrev:Staterna, har en oanvänd på hyllan. Tror jag.


Har du månne kvar dimmern? Jag står i färd med att koppla på motsvarande sätt som du gjort, men dimmern är markerad som ”backorder” på Diode Dynamics webbsida med lång leveranstid :(
—————————————————
1250 GS Exclusive 2020
(1200 GS 2011)
(1150 GS 2000)
Sven_H
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-04-06/09:55
Ort: Kristianstad

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2020-05-17/17:38

Ska kolla, men hinnaer inte före imorgo eftermiddag.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav McQueen » 2020-06-03/17:25

Trots två bifogade kopplincsscheman tidigare i tråden förstår jag inte genom vilka sladdar LED-extraljusen får ström i olika mängd/styrka för att växla i ljusstyrka!

:shock:

Från Biltema-dimmern för svagt halvvljus verkar skapligt begripligt, men hur och från vilka sladdar kommer max ström som gör att det blir helljus?
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2020-06-03/17:40

McQueen skrev:Trots två bifogade kopplincsscheman tidigare i tråden förstår jag inte genom vilka sladdar LED-extraljusen får ström i olika mängd/styrka för att växla i ljusstyrka!

:shock:

Från Biltema-dimmern för svagt halvvljus verkar skapligt begripligt, men hur och från vilka sladdar kommer max ström som gör att det blir helljus?

Beror på vilket schema du gått på?

Men om det är på det som Gunnar's schema så styr den dimmern från biltema på den negativa sidan, dvs jord, alltså går det via dimmern pp det 2 poliga reläet då det ej är akti erat, direkt ned i jord förbi dimmern då reläet drar.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav McQueen » 2020-06-03/18:05

F800åkare skrev:Men om det är på det som Gunnar's schema så styr den dimmern från biltema på den negativa sidan, dvs jord, alltså går det via dimmern pp det 2 poliga reläet då det ej är akti erat, direkt ned i jord förbi dimmern då reläet drar.
Men på Gunnars schema får väl LED-lamporna aldrig någon annan plusmatning är från dimmern, men du skriver ”då reläet drar”. Varifrån får LED-lamporna plusmatning utan begränsning från dimmern?
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2020-06-03/20:02

Plus, alltså matningen går genom dimmern men dimmern styr inte på den, den bara passerar igenom direkt till lampan, dimmern styr enbart jorden, det är därför den är kopplad som det är via ett växlande relä, när reläet drar så går jorden, negativa sidan rakt ned i chassie utan att dimmern påverkar och då får du full effekt.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2020-06-03/20:09

När du har halvljus går strömmen enligt blå streckning, när helljuset slås på och drar reläet går det enligt grön och då är dimmern inte inkopplad längre, du jordar då förbi dimmern via reläet. att matningen går genom dimmern har ingen betydelse. matninge går rakt igenom utan att ha med dimmern att göra.

Kretsen är sluten i båda fallen, men bara i det ena är dimmern med och den styr enbart jord då den är inkopplad.
Bilagor
Kopplingsschema 3.4 PWM styrd 222.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav McQueen » 2020-06-03/22:18

Jag fattar, men bara nästan. Förstår inte hur/varför de nya dit-ritade minus-sladdarna går tillbaks (?) till plus, längst ner till vänster på skissen, där det står ”Matning +”.
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2020-06-03/22:28

Det var inte extra sladdar, det var menat att visa vilken väg strömmen går, från matningen nere till vänster sen mot den negativa sidan för att sluta kretsen i de olika lägena eftersom du hade problem att förstå funktionen hos dimmern att den styr enbart den negativa sidan av kretsen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav McQueen » 2020-06-03/22:48

F800åkare skrev:...eftersom du hade problem att förstå funktionen hos dimmern att den styr enbart den negativa sidan av kretsen.
Nej då, det förstår jag. Men inte när den negativa kretsen förenas med plusmatningen från halvvljuset. Och när den är brun, när övrig negativ krets är svart.

När aktiveras egentligen helljusmatningen uppe till höger och vart tar den vägen i schemat?
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2020-06-04/00:22

Negativa förenas med plusmatningen från halvljuset.... va? Det gör den inte.

Det är en simpel schematisk skiss, varesig mer eller mindre. Färgerna spelar inte någon roll, plus och minus är det som gäller enbart. Vad gäller matningen från helljus är den solklar.

Men ett råd i all välmening: lämna detta jobb till någon som iaf har basala kunskaper i fordonsel. Det är tydligt att du är ute på alldels för djupt vatten.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-06-04/13:02

McQueen skrev:
F800åkare skrev:...eftersom du hade problem att förstå funktionen hos dimmern att den styr enbart den negativa sidan av kretsen.
Nej då, det förstår jag. Men inte när den negativa kretsen förenas med plusmatningen från halvvljuset. Och när den är brun, när övrig negativ krets är svart.

När aktiveras egentligen helljusmatningen uppe till höger och vart tar den vägen i schemat?


Om det är min skiss Du undrar över, så är plusmatningen från halvljuset överhuvud taget inte inblandad.
Terminalerna 85 och 86 på relät är till manöverspolen - läggs spänning även dessa två, drar relät.
Plus från helljuset på 85 och minus på 86 används för att styra det växlande relät, så det ger "full" minus-matning till LED-lamporna istället för den "dimmade" via Biltema-dimmern.

IMG_5792.JPG
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav McQueen » 2020-06-04/20:36

Gunnar Elmgren skrev:Om det är min skiss Du undrar över...
Ja, får inte ihop det alls. För oss som är relativa nybörjare/diletanter hjälper det att använda rött för + och svart för - och jag har därför gjort så på den här bilden av din skiss. Blir ju lätt obegripligt...
Bilagor
Skärmavbild 2020-06-04 kl. 21.33.11.png
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: LED som både hel- och varselljus

Inläggav F800åkare » 2020-06-04/21:17

Om det underlättar för dig, lamporna får alltid 12v, det är bara en spänning i systemet. Dimmern fungerar som en supersnabb ställbar i hastighet automatisk strömbrytare som slår till/från (PWM, Pulse Width Modulation). Det får dina ögon att uppfatta att lampan lyser svagare, men den lyser igentligen på full effekt. Det växlande reläet låter dig välja om dimmern är inkopplad eller ej. Slår du på helljuset kopplas dimmern bort (reläet drar) och ledlamporna får istället sin jord direkt från chassiet istället för via dimmern.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Nästa

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst