Vad gör man inte för att slippa p-böter ...

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Vad gör man inte för att slippa p-böter ...

Inläggav Assar » 2018-06-27/12:47

Det har ju talats en del om att man kan har en lätt borttagbar regskylt på hojen och ta med sig den när man parkerar, allt för att slippa få p-böter.
Idag såg jag en ny variant på en hoj framför mig: Regskylten bakpå ryggsäcken, så följer den automatiskt med föraren. :lol:
Vet inte om det är lagligt, men definitivt kreativt!
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad gör man inte för att slippa p-böter ...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-27/13:12

Jag betvivlar, att det är lagligt, för det är fordonet, som skall ha registreringsskylt (och vara märkt med nationalitetsbokstav, när man är utomlands). Sedan är det en annan sak, att Polisen måhända inte har parkerade oregistrerade motorcyklar högst på prioriteringslistan.
Den beskrivna hojägaren kan dock löpa risken, att hojen bärgas och måste lösas ut - vilket rimligen inte blir gratis.

En analogi, som jag var med om för 20 år sedan, var, att dottern fått en cykelhjälm med blinkande rött ljus baktill. På den tiden fick fordon inte ha blinkande rött ljus, så jag frågade en polis, om hon/jag kunde bli bötfälld, ifall hon använde blinkljuset. Svaret då var, att cykeln inte fick ha blinkande rött ljus baktill, utan det skulle lysa med fast sken. Däremot fanns ingen lagtext, som reglerade blinkande rött ljus på hjälmen, så det var OK. Dock fritog detta inte henne från att också ha fast rött ljus på cykeln.

Sedan dess har lagen ändrats, så att man nu får ha blinkande rött ljus baktill på cyklar. Dessutom är det inte ovanligt, att cyklarna inte alls har något baklyse, utan det sitter på cyklistens rygg(säck) etc. Min gissning är, att detta inte är lagligt - men att även det prioriteras lågt bland Polisens uppgifter. Sunda förnuftet säger ju, att det väsentliga är, att cyklisten syns bra bakifrån nattetid. Baklysets placering torde vara underordnad, så länge det kravet uppfylls.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad gör man inte för att slippa p-böter ...

Inläggav Håkan » 2018-06-27/15:47

Assar skrev:Det har ju talats en del om att man kan har en lätt borttagbar regskylt på hojen och ta med sig den när man parkerar, allt för att slippa få p-böter.

Det finns en fara med detta...
Det jag läste någonstans, minns inte var, är att ett registreringspliktigt fordon som saknar registreringsskylt har parkeringsbolaget rätt att bogsera bort omedelbart.
Felparkerade och bortforslade fordon få man sedan hämta ut någonstanns lång utanför stan, och mot en dryg avgift...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad gör man inte för att slippa p-böter ...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-27/16:26

Och jag misstänker, att parkeringsbolagen kan vara alerta med sådant. Det blir ju klirr i kassan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron