Freedom skrev:Jag har reagerat på att vissa GS-åkare emellanåt står upp när dom kör, hur trafiksäkert är det i nödsituation?
Måns Ulveståhl skrev:Hur sänks en hojs tyngdpunkt om en förare reser sig upp?
Förare+hoj har en gemensam tyngdpunkt sittandes.
Om en del av förare+hoj flyttar sig uppåt så lär ju knappast den gemensamma tyngdpunkten sänkas, snarare tvärtom då en del av den gemensamma massan flyttas uppåt, eller tänker jag fel?
Bror Gårdelöf skrev:Det sänker hojens tyngdpunkt och "frikopplar" förarens kropp från motorcykeln.
Thomas Stadin skrev:Tyngdpunkten sänks inte om man ställer sig upp och kör. Däremot sänks angreppspunkten och mc:n uppträder stabilare.
Bror Gårdelöf skrev:Thomas Stadin skrev:Tyngdpunkten sänks inte om man ställer sig upp och kör. Däremot sänks angreppspunkten och mc:n uppträder stabilare.
"I beg to differ." Motorcykelns tyngdpunkt sänks - av skäl, som anges ovan. Ekipagets tyngdpunkt höjs, men poängen är, att motorcykeln och föraren kan röra sig avsevärt mera oberoende av varandra, när föraren står upp, än när han/hon sitter ner. Det finns ju ett skäl till, att motocross- och enduroförare mera står än sitter under tävling.
Dessutom vet varenda pojke, som kört BMX, att cykeln blir avsevärt mera lätthanterlig, när man står på pedalerna och använder benen som fjädring, än när man sitter på sadeln och studsar omkring. När jag var barn, fanns inga BMX-cyklar, men samma teknik gick utmärkt att använda på den vanliga pojkcykeln, som fick ofantligt med stryk - och höll!
I övrigt håller jag förstås med om, att stående körning i trafik möjligen kan motiveras av träsmak i häcken - men då är det bättre att ta en paus.
Gunnar Elmgren skrev:Det går utmärkt att fullbromsa stående, om man övat in tekniken!
Freedom skrev:Det säger ju sig självt att om du står upp på hojen och plötsligt måste göra en kraftig inbromsning för att något oväntat händer framför dig så är det kört. Jag skulle vilja se den som lyckas hantera största möjliga inbromsning eller väjning när man står upp på hojen mitt i trafiken.
Thomas Stadin skrev:Freedom skrev:Det säger ju sig självt att om du står upp på hojen och plötsligt måste göra en kraftig inbromsning för att något oväntat händer framför dig så är det kört. Jag skulle vilja se den som lyckas hantera största möjliga inbromsning eller väjning när man står upp på hojen mitt i trafiken.
Tänker du dig på asfalt eller grus?
Bror Gårdelöf skrev:Jag trodde, att det mera handlade om gruskörning, där körning i stående är att betrakta som en normalvariant. Det sänker hojens tyngdpunkt och "frikopplar" förarens kropp från motorcykeln.
Kapten Stofil skrev: Nej, hojens tyngdpunkt är kvar där den alltid är oavsett om hojen har förare på eller inte. Om föraren däremot sitter ner och således är fast förbunden med hojen, kommer ekipagets tyngdpunkt att flyttas upp till någonstans mellan hojens och den ovanpå hojen anbringade förarens.
Bror Gårdelöf skrev:Kapten Stofil skrev: Nej, hojens tyngdpunkt är kvar där den alltid är oavsett om hojen har förare på eller inte. Om föraren däremot sitter ner och således är fast förbunden med hojen, kommer ekipagets tyngdpunkt att flyttas upp till någonstans mellan hojens och den ovanpå hojen anbringade förarens.
Nu är jag ute på verkligt tunn is, för som Du tidigare skrivit, diskuterar jag fysik med en fysiker, men ändå...
Tyngden är ju en kraft - i dagligt tal jordens dragningskraft på en kropp. Om dragningskraften på föraren medieras till motorcykeln via enbart fotpinnarna, kommer ju den kraften att belasta cykeln nedanför dess egen tyngdpunkt. OK; själva motorcykelns tyngdpunkt är oförändrad, men det praktiska resultatet blir väl ändå, att motorcykeln i alla fall beter sig, som om dess tyngdpunkt sänkts?
(Man kan ju göra tankeexperimentet, att föraren inte väger något alls, men man sätter en 40 kilos vikt vid varje fotpinne. Det måste väl sänka cykelns tyngdpunkt?)
Sitter man i sadeln, överförs största delen av kroppsvikten via häcken, vilket ger ett omvänt resultat - som accentueras ytterligare, om man dessutom har passagerare, då ekipagets tyngdpunkten blir ännu högre och dessutom förskjuts bakåt.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst