Avgasburkens Dr Jekyll and Mr Hyde

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Avgasburkens Dr Jekyll and Mr Hyde

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-06-30/23:37

Under senaste turen i Norge på kurviga fjällvägar så blev jag lockad till mer "inspirerad" körning och lägre växlar.
Treans växel användes mer än brukligt.
Ett märkbart resultat var att avgassystemet "öppnade upp" mer.
Akrapovic-burken för normalt inget större oväsen, men efter några mil med "inpirerad" körning så vrålade och spottade den mer.
Efter senare återgång till mer normal körning, och kombinationen fyrans och femmans växel, blev det åter normal ton från burken.
(Boxer, R1200RS)

Vilka växlar brukar ni använda mest under "inspirerad" körning, och märker ni någon karaktärsförändring av motor eller avgasburk?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Avgasburkens Dr Jekyll and Mr Hyde

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-01/12:23

Mitt svar på Din avslutande fråga är nej - men jag har ju en annan motor, den längsmonterade, liggande radfyran, och originalavgassystemet.
En egenskap hos den motorn är det utmärkta draget i låg- och mellanregistret, så jag varvar den sällan över 4 000, och även de högre växlarna räcker till för att ge rejält påskjut, när så behövs.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Avgasburkens Dr Jekyll and Mr Hyde

Inläggav Kapten Stofil » 2018-07-01/15:20

Måns, du har väl en ventil i avgassystemet som påverkas av motorstyrningen? Är det inte så att den öppnar när du gasar på? Det skulle väl i så fall förklara det du observerat.

I så fall borde inte min (R1100RT -96) bete sig så, den har ingen sådan ventil. Har ett Remus-system som normalt låter lite sportigare.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst