Sida 1 av 1

Avgasburkens Dr Jekyll and Mr Hyde

InläggPostat: 2018-06-30/23:37
av Måns Ulveståhl
Under senaste turen i Norge på kurviga fjällvägar så blev jag lockad till mer "inspirerad" körning och lägre växlar.
Treans växel användes mer än brukligt.
Ett märkbart resultat var att avgassystemet "öppnade upp" mer.
Akrapovic-burken för normalt inget större oväsen, men efter några mil med "inpirerad" körning så vrålade och spottade den mer.
Efter senare återgång till mer normal körning, och kombinationen fyrans och femmans växel, blev det åter normal ton från burken.
(Boxer, R1200RS)

Vilka växlar brukar ni använda mest under "inspirerad" körning, och märker ni någon karaktärsförändring av motor eller avgasburk?

Re: Avgasburkens Dr Jekyll and Mr Hyde

InläggPostat: 2018-07-01/12:23
av Bror Gårdelöf
Mitt svar på Din avslutande fråga är nej - men jag har ju en annan motor, den längsmonterade, liggande radfyran, och originalavgassystemet.
En egenskap hos den motorn är det utmärkta draget i låg- och mellanregistret, så jag varvar den sällan över 4 000, och även de högre växlarna räcker till för att ge rejält påskjut, när så behövs.

Re: Avgasburkens Dr Jekyll and Mr Hyde

InläggPostat: 2018-07-01/15:20
av Kapten Stofil
Måns, du har väl en ventil i avgassystemet som påverkas av motorstyrningen? Är det inte så att den öppnar när du gasar på? Det skulle väl i så fall förklara det du observerat.

I så fall borde inte min (R1100RT -96) bete sig så, den har ingen sådan ventil. Har ett Remus-system som normalt låter lite sportigare.