Sida 1 av 1

K1200RS - att tänka på/kolla extra inför köp?

InläggPostat: 2018-07-07/06:11
av 2694953
K1200RS aktuell för inköp
Årsmodell 2004
5.000 mil
F.d. polishoj
Koppling nyligen bytt.
Stått i garage ca 5 år
Obesiktigad
Allt ska funka, enligt ägaren

Något jag behöver tänka extra på eller kolla upp inför köp? Däck, bensin, olja - såklart. Men sen?

Läckage i motor? Har ett vagt minne om att jag någonstans läst om att motorn bör startas lite nu och då för att packningar inte ska torka. Är gjort under nuvarande ägarens tid men innan dess har den nog bara stått garagerad.
Nuvarande ägare säger att det luktar lite jawa pga 5 år gammal bensin. Tyder detta på oljeläckage i motorn istället.

Alla tips mottages med tacksamhet.

Re: K1200RS - att tänka på/kolla extra inför köp?

InläggPostat: 2018-07-07/07:18
av Gunnar Elmgren
Koppling nyligen bytt - innan eller efter 5 års stillestånd? Byttes axeltätningen innanför svänghjulet samtidigt (det är den som bruka läcka)?
ABS/servoenhet - har hojen stått 5 år utan bromsvätskebyte, är den i farozonen.

I övrigt - kolla paralever-lager och allmänt skick på bromsar, hjullager osv.

Re: K1200RS - att tänka på/kolla extra inför köp?

InläggPostat: 2018-07-07/07:39
av 2694953
Tror kopplingen byttes innan avställning.
Ska kolla upp det och dina andra synpunkter.
Toppen. Stort tack.

Re: K1200RS - att tänka på/kolla extra inför köp?

InläggPostat: 2018-07-08/19:44
av Håkan
Hej.
F.d. polishoj?
Har den kvar polisens enkelsadel? Vill du ha möjlighet att ta med passagerare?
Det är inte bara sadel som behöver bytas i så fall, ganska många delar går åt. Tänk på det i prisförhandling.

Re: K1200RS - att tänka på/kolla extra inför köp?

InläggPostat: 2018-07-29/16:41
av peterus
5000 mil är ingenting på den hojen.
En större service så borde den starta fint.
Blårök vid start (om den stått på sidostöd) är helt normalt då oljan läcker in i cylindern.

(pst, jag har en till salu också)

Re: K1200RS - att tänka på/kolla extra inför köp?

InläggPostat: 2018-08-14/14:45
av Bror Gårdelöf
Eventuell blårök tror jag beror av årsmodell. Min 2002:a har, såvitt jag vet, aldrig blårykt - inte ens efter en natt på sidostödet. Lite vit rök efter kallstart är en annan sak, men det kommer ju, även om den stått på centralstödet.
Jag tror mig ha läst, att blåröksfenomenet minimerades/eliminerades, genom att man på senare årsmodeller försköt kolvringarnas skarvar, så att de inte låg "i fas", vilket reducerade/eliminerade inläckaget av olja i cylindrarna.