Lufttrycket i däcken

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Lufttrycket i däcken

Inläggav Roger Gross » 2018-07-09/20:34

Då och då kommer inlägg om däcktryck. För att undvika sågtandsutseende på däckmönstret, för att få max livslängd på däcken mm.
Vid årets BMW Motorrad Days i Garmisch-Partenkircken fick jag tillfälle diskutera frågan med Michelins tekniker.
(vad jag här skriver avser körning på belagda vägar och med de av dagens BMW-modeller som har en rekommendation i instruktionsboken att pumpa däcken till 2,5 / 2,9 Bar fram/bakdäck)
Följande är en kort sammanfattning av vad Michelingubbarna anförde:
- BMW:s angivelse om 2,5 / 2,9 avser däcktrycket vid full belastning, dvs med passagerare och väskor.
- Vid körning utan last (enbart förare) har däcken optimal funktion med trycket 2,3 / 2,5 fram resp bakdäck.
- Man får INTE en längre livslängd på däcken genom att öka däcktrycket.
- Dagens Michelindäck får INTE sågtandsutseende på slitbanan vid ovannämnda däcktryck.
- Om man vill ha landsvägsdäck på sin GS så är det Road 5 TRAIL de rekommenderar. inte Road 5-däcket.
Road 5 TRAIL har en uppbyggnad särskilt framtagen för att ge BMW GS bästa tänkbara uppförande på belagd väg.
Nämnda Road 5 TRAIL finns fr o m augusti månad.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Lufttrycket i däcken

Inläggav Tomas Markebo » 2018-07-09/21:29

Aha, spännande. Detta motsäger ju vad som många gånger skrivits här på forum.
Man frågar sig ju då om detta besked från Michelin endast gäller Road 5 Trail monterade på 12GS.
Eller gäller det månne generellt?
I utkanten av Kungsbacka
BMW R60/5
Royal Enfield 350
Honda Deauville
Användarvisningsbild
Tomas Markebo
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-06-15/08:38

Re: Lufttrycket i däcken

Inläggav Roger Gross » 2018-07-09/21:55

Michelins rekommendation gäller de BMW-modeller som har en fabriksrekommendation på 2,5 / 2,9.
Och dagens däckmodeller för landsvägskörning.
Att vissa äldre BMW-modeller som K1200RS går bättre med ett förhöjt tryck i framdäcket är väl känt.
Observera att jag återger de svar jag fick av Michelingubbarna. Hur var och en hanterar sina däck på egna hojen är lyckligtvis upp till var och en... ;)
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Lufttrycket i däcken

Inläggav CG Arvidsson » 2018-07-11/22:07

Sedan gäller ju det att hitta en lufttrycksmätare som är kalibrerad och i ett gott skick. Mackarnas mätare slängs ju lite fram och tillbaka. Det är ju trots allt ett mätinstrument. På mitt gamla jobb kollades däcktrycket var tredje dygn. Slitaget var direkt beroende av lufttrycket.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Lufttrycket i däcken

Inläggav Roger Gross » 2018-07-11/23:02

CG Arvidsson skrev:Sedan gäller ju det att hitta en lufttrycksmätare som är kalibrerad och i ett gott skick. Mackarnas mätare slängs ju lite fram och tillbaka. Det är ju trots allt ett mätinstrument. På mitt gamla jobb kollades däcktrycket var tredje dygn. Slitaget var direkt beroende av lufttrycket.


Använd hojens mätare! Stäng av motorn med den röda nödstoppknappen och avläs instrumentet när du pumpar.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Lufttrycket i däcken

Inläggav BrooklynS » 2018-07-12/07:02

Roger Gross skrev:
CG Arvidsson skrev:Sedan gäller ju det att hitta en lufttrycksmätare som är kalibrerad och i ett gott skick. Mackarnas mätare slängs ju lite fram och tillbaka. Det är ju trots allt ett mätinstrument. På mitt gamla jobb kollades däcktrycket var tredje dygn. Slitaget var direkt beroende av lufttrycket.


Använd hojens mätare! Stäng av motorn med den röda nödstoppknappen och avläs instrumentet när du pumpar.
//Roger


Bra tips, tack!

Även om det inte är 100% exakt så är det nog iaf lika varje gång...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Lufttrycket i däcken

Inläggav Anders Nedemark » 2018-07-12/07:16

Jag har en kalibrerad lufttrycksmätare till kompressorn och skillnaden mellan den och mätaren på hojen är bara 0,1 bar. Så hojen mäter lufttrycket ganska så exakt.

Edit: Hojens mätare visar 0,1 bar för lite.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Lufttrycket i däcken

Inläggav Matta » 2019-03-15/18:53

Jag har mer eller mindre rena crossdäck på min 650GS, gäller dom rekommendationerna även då?
Kör mest grus men kommer i sommar åka mycket och långt på asfalt.

Fred
Att vara rik är inte att äga mycket, utan att sakna lite.
Matta
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2018-12-16/09:19

Re: Lufttrycket i däcken

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-15/20:08

Tryck i crossdäcken får andra rekommendera, men skall Du köra mycket och långt på asfalt, är väl första åtgärden att byta till moderna sporttouringdäck? Dels borde Du få ut betydligt fler mil, och dels blir vägegenskaperna bättre.
Åtgärd nummer två är rimligen att läsa i instruktionsboken om rekommenderade tryck.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Lufttrycket i däcken

Inläggav Dennis Johansson » 2019-05-08/12:47

Bror Gårdelöf skrev:
Tryck i crossdäcken får andra rekommendera, men skall Du köra mycket och långt på asfalt, är väl första åtgärden att byta till moderna sporttouringdäck? Dels borde Du få ut betydligt fler mil, och dels blir vägegenskaperna bättre.

Håller med. De kommer slitas hårt, men pumpa dem gärna hårt för transporter på asfalt.
Hårda inbromsningar på asfalt sabbar dem fort.
Bror Gårdelöf skrev:Å
tgärd nummer två är rimligen att läsa i instruktionsboken om rekommenderade tryck.

För grusåka sänker man gärna trycket mot vad som står i boken.
Men man ruskar fälgarna något mer
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Lufttrycket i däcken

Inläggav F800åkare » 2019-05-08/20:48

Kollade trycket med min påfyllare idag, visade 2,7 bak och 2,3 fram. Stack och köpte 2st olika mätare, en i pennmodell som skjuter ut en sticka och en analog klocka. Båda av dom visade exakt som min påfyllare, vilken är från lidl btw.
Senast jag kollade lufttryck var i karlskoga hos statoil, med kalla däck och likvärdig temp visade den på för högt tryck varpå jag släppte ut, nu låg de alltså 2 hekto under vid kontroll.

Om mina mätare är korrekta vet jag förståss ej, men att jag skulle lyckas få fatt i 3 olika mätare från olika tillverkare som visar samma fel finner jag liten. Kommer köra på med mätklockan liggandes i hojen och justera efter den.

Den håller trycket efter man tar bort den från ventilen och nollställs med knappen.
Bilagor
20190508_213824.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst