Sida 1 av 1

Lufttrycket i däcken

InläggPostat: 2018-07-09/20:34
av Roger Gross
Då och då kommer inlägg om däcktryck. För att undvika sågtandsutseende på däckmönstret, för att få max livslängd på däcken mm.
Vid årets BMW Motorrad Days i Garmisch-Partenkircken fick jag tillfälle diskutera frågan med Michelins tekniker.
(vad jag här skriver avser körning på belagda vägar och med de av dagens BMW-modeller som har en rekommendation i instruktionsboken att pumpa däcken till 2,5 / 2,9 Bar fram/bakdäck)
Följande är en kort sammanfattning av vad Michelingubbarna anförde:
- BMW:s angivelse om 2,5 / 2,9 avser däcktrycket vid full belastning, dvs med passagerare och väskor.
- Vid körning utan last (enbart förare) har däcken optimal funktion med trycket 2,3 / 2,5 fram resp bakdäck.
- Man får INTE en längre livslängd på däcken genom att öka däcktrycket.
- Dagens Michelindäck får INTE sågtandsutseende på slitbanan vid ovannämnda däcktryck.
- Om man vill ha landsvägsdäck på sin GS så är det Road 5 TRAIL de rekommenderar. inte Road 5-däcket.
Road 5 TRAIL har en uppbyggnad särskilt framtagen för att ge BMW GS bästa tänkbara uppförande på belagd väg.
Nämnda Road 5 TRAIL finns fr o m augusti månad.
//Roger G

Re: Lufttrycket i däcken

InläggPostat: 2018-07-09/21:29
av Tomas Markebo
Aha, spännande. Detta motsäger ju vad som många gånger skrivits här på forum.
Man frågar sig ju då om detta besked från Michelin endast gäller Road 5 Trail monterade på 12GS.
Eller gäller det månne generellt?

Re: Lufttrycket i däcken

InläggPostat: 2018-07-09/21:55
av Roger Gross
Michelins rekommendation gäller de BMW-modeller som har en fabriksrekommendation på 2,5 / 2,9.
Och dagens däckmodeller för landsvägskörning.
Att vissa äldre BMW-modeller som K1200RS går bättre med ett förhöjt tryck i framdäcket är väl känt.
Observera att jag återger de svar jag fick av Michelingubbarna. Hur var och en hanterar sina däck på egna hojen är lyckligtvis upp till var och en... ;)
//Roger

Re: Lufttrycket i däcken

InläggPostat: 2018-07-11/22:07
av CG Arvidsson
Sedan gäller ju det att hitta en lufttrycksmätare som är kalibrerad och i ett gott skick. Mackarnas mätare slängs ju lite fram och tillbaka. Det är ju trots allt ett mätinstrument. På mitt gamla jobb kollades däcktrycket var tredje dygn. Slitaget var direkt beroende av lufttrycket.

Re: Lufttrycket i däcken

InläggPostat: 2018-07-11/23:02
av Roger Gross
CG Arvidsson skrev:Sedan gäller ju det att hitta en lufttrycksmätare som är kalibrerad och i ett gott skick. Mackarnas mätare slängs ju lite fram och tillbaka. Det är ju trots allt ett mätinstrument. På mitt gamla jobb kollades däcktrycket var tredje dygn. Slitaget var direkt beroende av lufttrycket.


Använd hojens mätare! Stäng av motorn med den röda nödstoppknappen och avläs instrumentet när du pumpar.
//Roger

Re: Lufttrycket i däcken

InläggPostat: 2018-07-12/07:02
av BrooklynS
Roger Gross skrev:
CG Arvidsson skrev:Sedan gäller ju det att hitta en lufttrycksmätare som är kalibrerad och i ett gott skick. Mackarnas mätare slängs ju lite fram och tillbaka. Det är ju trots allt ett mätinstrument. På mitt gamla jobb kollades däcktrycket var tredje dygn. Slitaget var direkt beroende av lufttrycket.


Använd hojens mätare! Stäng av motorn med den röda nödstoppknappen och avläs instrumentet när du pumpar.
//Roger


Bra tips, tack!

Även om det inte är 100% exakt så är det nog iaf lika varje gång...

Lufttrycket i däcken

InläggPostat: 2018-07-12/07:16
av Anders Nedemark
Jag har en kalibrerad lufttrycksmätare till kompressorn och skillnaden mellan den och mätaren på hojen är bara 0,1 bar. Så hojen mäter lufttrycket ganska så exakt.

Edit: Hojens mätare visar 0,1 bar för lite.

Re: Lufttrycket i däcken

InläggPostat: 2019-03-15/18:53
av Matta
Jag har mer eller mindre rena crossdäck på min 650GS, gäller dom rekommendationerna även då?
Kör mest grus men kommer i sommar åka mycket och långt på asfalt.

Fred

Re: Lufttrycket i däcken

InläggPostat: 2019-03-15/20:08
av Bror Gårdelöf
Tryck i crossdäcken får andra rekommendera, men skall Du köra mycket och långt på asfalt, är väl första åtgärden att byta till moderna sporttouringdäck? Dels borde Du få ut betydligt fler mil, och dels blir vägegenskaperna bättre.
Åtgärd nummer två är rimligen att läsa i instruktionsboken om rekommenderade tryck.

Re: Lufttrycket i däcken

InläggPostat: 2019-05-08/12:47
av Dennis Johansson
Bror Gårdelöf skrev:
Tryck i crossdäcken får andra rekommendera, men skall Du köra mycket och långt på asfalt, är väl första åtgärden att byta till moderna sporttouringdäck? Dels borde Du få ut betydligt fler mil, och dels blir vägegenskaperna bättre.

Håller med. De kommer slitas hårt, men pumpa dem gärna hårt för transporter på asfalt.
Hårda inbromsningar på asfalt sabbar dem fort.
Bror Gårdelöf skrev:Å
tgärd nummer två är rimligen att läsa i instruktionsboken om rekommenderade tryck.

För grusåka sänker man gärna trycket mot vad som står i boken.
Men man ruskar fälgarna något mer

Re: Lufttrycket i däcken

InläggPostat: 2019-05-08/20:48
av F800åkare
Kollade trycket med min påfyllare idag, visade 2,7 bak och 2,3 fram. Stack och köpte 2st olika mätare, en i pennmodell som skjuter ut en sticka och en analog klocka. Båda av dom visade exakt som min påfyllare, vilken är från lidl btw.
Senast jag kollade lufttryck var i karlskoga hos statoil, med kalla däck och likvärdig temp visade den på för högt tryck varpå jag släppte ut, nu låg de alltså 2 hekto under vid kontroll.

Om mina mätare är korrekta vet jag förståss ej, men att jag skulle lyckas få fatt i 3 olika mätare från olika tillverkare som visar samma fel finner jag liten. Kommer köra på med mätklockan liggandes i hojen och justera efter den.

Den håller trycket efter man tar bort den från ventilen och nollställs med knappen.