K1200LT har diagonaldäck som standard, till skillnad får systermodellerna K1200RS/K1200GT som har radialdäck.
Dimensionerna är dessutom smalare - anledningen lär vara att ett smalt diagonaldäck är följsammare och ger bättre komfort, plus att diagonaldäck har högre belastningsindex vilket behövs på den tunga LT:n!
Det har diskuterats en hel del, om det är lämpligt att montera radialdäck på K1200LT - chassiet är ju avstämt för diagonaldäck, och fälgbredden är anpassad för de dimensioner hojen levererades med.
Vad man absolut inte ska göra, är att blanda radial- och diagonaldäck fram och bak. Hojen kan få väldigt märkliga vägegenskaper!
Vad jag förstår finns det ett väldigt begränsat utbud av diagonaldäck med rätt dimension (120/70-17 resp 160/70-17), de som brukar rekommenderas är Metzeler ME880/ME888 i diagonalutförande, men de tycks inte produceras längre. Det jag hittar är Bridgestone Battlax BT-020M, möjligen finns även Avon Storm att få tag på i rätt dimensioner.
Det är också väldigt tight mellan däcksida och sving - radialdäck tenderar att vara lite "bulligare" än diagonaldäck, så risken är att ett radialdäck tar i svingen. (Ett bredare däck än 160 får inte plats, inte ens ett diagonaldäck.)
Väljer Du ändå radialdäck - se till att få däck med rätt "Load index", bak ska det vara minst 79 verkar det.
Här finns lite diskussioner i ämnet:
https://www.bmwlt.com/forums/k1200lt/14 ... sizes.html