Service i Estland/Tallinn

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Service i Estland/Tallinn

Inläggav Pelle GT » 2018-07-30/21:17

Hej på er!
Jag vill bara tala om att det är billigare att serva BMW i Estland än i Sverige om ni nu inte visste det..... :D
Kollade på vad en stor service på min K1200GT-06 skulle kosta i Sundsvall och fick priset av endast 13000 SEK.
Mailade till BMW i Estland(Tallinn) och fick en offert på 760 EUR.
Servicen bokades via mail och allt fungerade bra.
Båten anländer 10.00 och verkstan ligger ca 5 km från hamnen, motorcykeln lämnades in vid 11.00 var klar 15.00 dagen efter och slutnotan blev 714,95 EUR.(endast 6000:-billigare)
//Per
Bilagor
BMW Service.jpg
Service K1200GT-06
Pelle GT
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2015-05-05/19:04

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-03/19:38

Inte för att jag argumenterar emot Dig, men kostnaden för färja och boende har Du (väl?) inte redovisat.
Å andra sidan kan man ju ta det som en minisemester, som får kosta lite, den också.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Kovlingen » 2018-08-03/21:03

Bror Gårdelöf skrev:Å andra sidan kan man ju ta det som en minisemester, som får kosta lite, den också.

5 - 6000 kr är ju samma som 5 - 600 mil . Många roliga mil om man har hojåkning som prio ;)
Eller bo på ett mångstjärnigt hotell ett par nätter men , Neeeeeee ! :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-04/08:13

No argument. Jag har bara en viss svaghet för någorlunda kompletta kalkyler.
Annars blir det lätt jämförelser mellan äpplen och päron.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Buster » 2018-08-04/14:58

Kanske vore en affärsidé för de baltiska serviceställena... att som i transportbranschen bara skicka trailern och sen låta hämta den upp i hamnen...
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-04/17:10

Buster skrev:Kanske vore en affärsidé för de baltiska serviceställena... att som i transportbranschen bara skicka trailern och sen låta hämta den upp i hamnen...


Självklart en affärsidé.
Bara tänk på att det då inte kommer att finnas någon auktoriserad märkesverkstad kvar i Sverige.
Eftersom dessutom auktoriserade märkesverkstäder kombineras med nyförsäljning av samma märkeshojar då marginalerna för nyförsäljning knappast gör en återförsäljare fet. Bara en tidsfråga innan samtliga återförsäljare läggs ned i landet.
Då får du åka till något annat land för att provköra och/ eller köpa en ny hoj i framtiden.
Med tillhörande avgifter och skatter för import.

Inte många som kommer att köpa en ny BMW-hoj med det upplägget i Sverige.

Det är knappast servicen i form av delar som är dyrare än tex någon baltstat utan snarare timkostnaden för mekanikern inkl. avgifter/skatter för arbetsgivaren.
Gå in till din närmaste auktoriserad märkesverkstad, och säg till mekanikern att du tycker han/hon är alldeles för dyr i drift enligt dig, och därför borde arbeta och leva i någon baltstat.
Lycka till med det...

Personligen betalar jag gärna något mer för min service om det innebär att en auktoriserad märkesverkstad/återförsäljare i min närhet får en möjlighet att existera.

PS
Du kan ju också passa på att tipsa din egen arbetsgivare om att flytta till någon baltstat.
Timkostnaden är ju lägre även för det arbete du utför där.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-08-04/17:31, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-04/17:30

Helt enig. Försvinner verkstädernas marknad i Sverige, försvinner naturligtvis verkstäderna också - och dem är det redan ont om. Butikerna lär inte heller bli fler.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav JANHA » 2018-08-04/21:17

Nu tror jag inte att Pelle GT avsåg att starta en ideologisk diskussion på nätet. Pelle GT ville nog endast i all välvilja upplysa om möjligheten att serva sin hoj lite billigare.
Jag uppskattar den välviljan. Intressant.

Vi lever nu i en global värld. Gränserna suddas ut. Hela samhället/arbetsmarknaden påverkas. Det torde gälla även mc-marknaden. Varför skulle mc-marknaden vara skyddad ?
Improvise, adapt, overcome.......

Mc-marknaden i Sverige får väl göra som alla andra konkurrensutsatta aktörer på marknaden. Exempelvis transportbranschen är extremt konkurrensutsatt. Dom anpassar sig. Dom kan inte ta dubbelt betalt för en leverans av varor. Då väljer kunden ett annat transportbolag.

Mycket troligt att vi om några år har ett scenario där vi handlar nya mc på nätet, och marknaden för beg hojar sker helt privat med hjälp av blocket eller vad det då kan heta.

Mycket troligt att fler åker till den billigare verkstaden i Baltikum eller Ryssland eller till något annat land. Vissa kanske till och med är hänvisade till billigare alternativ på grund av sin ekonomi(vilket en del på forumet verkar främmande för att det kan vara så).
Det blev en semesterresa/övernattning med tält/utflykt/service för samma pris som en service i Sverige.

Vissa kommer alltid att ha ekonomi och vilja att dels serva på den enda dyra kvarvarande verkstaden i Sverige OCH dels även köra på en semesterresa. Bra för dom.

Bra jobbat Pelle GT. Våga välja det som är bäst för dig på den globala marknaden av varor och tjänster !!!!!
Janne
JANHA
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-09-06/16:43

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Kovlingen » 2018-08-04/22:54

JANHA skrev:Nu tror jag inte att Pelle GT avsåg att starta en ideologisk diskussion på nätet. Pelle GT ville nog endast i all välvilja upplysa om möjligheten att serva sin hoj lite billigare.

Tiderna ändras och vi med den på både gott och ont . Snart samma pris över hela linjen .
Vi kommer inte att påverkas av detta mer än några få år .
Dessa tider att vi kan åka öster/söderut och köpa billigt är snart förbi .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-05/00:27

Pelle får serva sin hoj vart han vill. Det är hans val.
Jag redovisar bara troliga konsekvenser av sådant handlande.
Sedan att allt blir globalt, dvs fri rörelse av produkter och tjänster, är inget annat än en utopi.
Att kunna köpa tex hoj eller bil via Internet till ett och samma pris oavsett i vilken region kunden befinner sig är bara en del av denna utopi.
Det kommer alltid att finnas gränser, och medel för att bevara dessa gränser, när intressen kolliderar.
Trump är bara det senaste beviset på detta.

Sedan har Kovlingen rätt. Allt är temporärt.
Baltstaterna kommer att få uppleva detta också inom en snar framtid.
Det kommer då att bli dyrt för priskänsliga hojsvenskar att ta sig till serviceställen med lägre arbetskostnad som tex Indien.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Kovlingen » 2018-08-05/00:29

As time goes by
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-05/01:57

JANHA skrev:
Vissa kanske till och med är hänvisade till billigare alternativ på grund av sin ekonomi(vilket en del på forumet verkar främmande för att det kan vara så).



Göta Petter!
Det finns alltså ingen lagstadgad mänsklig rättighet att kunna köpa vad man vill???
Dags att ringa Lendo och avboka mina inköp denna vecka :o
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav CG Arvidsson » 2018-08-05/08:38

Tyvärr är det nog så att vi blir mer och mer uppbundna av tillverkarna, både på mc och bilsida. Dessa tvingar på handlare och verkstäder en massa krav på hur utställningshallar/verkstäder ska se ut. Rätt färg på väggar och klinkersplattor på golven. Olika parkeringar i hallen för alla märken,helst med vägg emellan. Helst ska personalen ha enhetlig klädsel. Servicekurser för verkstadspersonal, i och för sig bra, kostar en bra slant. Avståndet mellan handlarna har också en viss betydelse. Kanske har allt detta inte nått Baltikum ännu. Tyvärr är det bara att "köpa" läget.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav dpiu1 » 2018-08-05/10:07

Bra skrivet JANHA och bra redovisat Pelle GT!

Konkurrens är bra för det skärper sinnen och utvecklar verksamheter.
Jag förstår därför inte varför det ska vara totalt tabu att diskutera verkstädernas höga servicepriser och därtill också i förekommande fall undermåliga service.
Att styras av sina rädslor och framtida befarade olyckor är sällan särskilt bra.

Jag kan acceptera ett rimligt högt servicepris om jag viste att servicen har utförts enligt BMW:s serviceanvisningar och att alla ingående punkter är utförda av yrkesskickliga mekaniker som är måna om sina kunder. Min erfarenhet är att det är långt ifrån fallet vid en del verkstäder, även om de är auktoriserade och att man då tar 1,1-1,6 kkr/timme är snudd på bedrägeri anser jag. Man får gå upp en bra bit i utbildningsnivå och kompetens hos andra yrkesgrupper innan man hittar dessa timpriser.

Om förutsättningarna för företagen är att hela årsintäkten för verkstaden ska tjänas in på ett fåtal sommarmånader, blir ju resultatet höga timpriser och tidspress på mekanikerna som säkert genar där det går för att hinna med så många kunder som möjligt. Följderna blir dålig service till hög kostnad.

Nej inför ”kontrollerad bilverkstad” även för MC-verkstäderna och öka konkurrensen så att det blir viktigt att vårda sina kunder och hitta alternativa inkomstkällor för lågsäsong.
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Freedom » 2018-08-05/10:08

JANHA skrev:Nu tror jag inte att Pelle GT avsåg att starta en ideologisk diskussion på nätet. Pelle GT ville nog endast i all välvilja upplysa om möjligheten att serva sin hoj lite billigare.
Jag uppskattar den välviljan. Intressant.

Vi lever nu i en global värld. Gränserna suddas ut. Hela samhället/arbetsmarknaden påverkas. Det torde gälla även mc-marknaden. Varför skulle mc-marknaden vara skyddad ?
Improvise, adapt, overcome.......

Mc-marknaden i Sverige får väl göra som alla andra konkurrensutsatta aktörer på marknaden. Exempelvis transportbranschen är extremt konkurrensutsatt. Dom anpassar sig. Dom kan inte ta dubbelt betalt för en leverans av varor. Då väljer kunden ett annat transportbolag.

Mycket troligt att vi om några år har ett scenario där vi handlar nya mc på nätet, och marknaden för beg hojar sker helt privat med hjälp av blocket eller vad det då kan heta.

Mycket troligt att fler åker till den billigare verkstaden i Baltikum eller Ryssland eller till något annat land. Vissa kanske till och med är hänvisade till billigare alternativ på grund av sin ekonomi(vilket en del på forumet verkar främmande för att det kan vara så).
Det blev en semesterresa/övernattning med tält/utflykt/service för samma pris som en service i Sverige.

Vissa kommer alltid att ha ekonomi och vilja att dels serva på den enda dyra kvarvarande verkstaden i Sverige OCH dels även köra på en semesterresa. Bra för dom.

Bra jobbat Pelle GT. Våga välja det som är bäst för dig på den globala marknaden av varor och tjänster !!!!!



Bra skrivet!
Titta på priserna hos daconline i jämförelse med handlarna här i Sverige. Handlarna i Sverige lägger på 75% på priset i jämförelse med daconline vilket är helt orimligt, så valet är i det här fallet lätt.
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav BrooklynS » 2018-08-05/12:25

Och vi som ändå inte har någon verkstad i vår närhet, skall vi ändå gynna de inhemska drakarna?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-08-05/14:00

BrooklynS skrev:Och vi som ändå inte har någon verkstad i vår närhet, skall vi ändå gynna de inhemska drakarna?


Självklart inte! Vi lever i en marknadsekonomi där konsumenten väljer fritt. Jag själv åker till Finland med min mc där jag får god service och rimliga priser. Den dag BMW kan erbjuda mosvarande service till samma pris på närmare håll, blir jag deras kund!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-05/14:01

Freedom skrev:Titta på priserna hos daconline i jämförelse med handlarna här i Sverige. Handlarna i Sverige lägger på 75% på priset i jämförelse med daconline vilket är helt orimligt, så valet är i det här fallet lätt.


Nja...

Däckonline (jag har själv handlat däck där).
En grossist med stora volymer, vilket ger företaget stort förhandlingsutrymme när däck köps in från tillverkarna.
Det är anledningen till det lägre priset.

En liten svensk däckhandlare har inget förhandlingsutrymme pga låg volym utan får betala ett betydligt högre pris när däck köps in.
Personlig service är den enda konkurrensfördelen som kan erbjudas kunder.
Sedan behöver givetvis den lilla svenska däckhandlaren betala sina fasta kostnader och ställa mat på bordet.

Jag försöker inte peka ut vilket av ovan alternativ som är bäst, men reagerade på den något plumpa generaliseringen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-05/14:25

BrooklynS skrev:Och vi som ändå inte har någon verkstad i vår närhet, skall vi ändå gynna de inhemska drakarna?



Du menar inte har någon svensk auktoriserad verkstad?
Det är något för svenska BMW Motorrad att fundera vidare på.
Långa sträckor för kund till närmaste svenska auktoriserad verkstad innebär konsekvenser för båda parter.
Å ena sidan så behöver varje auktoriserad verkstad en viss mängd hojar för att överleva, och den mängden varierar beroende på geografiskt område.
Å andra sidan så finns det begränsningar för vad som är acceptabelt för en kund.
Jag är ganska säker på att sådan analys har gjorts av ett stort internationellt företag som BMW, och att en begränsad förlust av kunder från "ödemarken" i Sverige har funnits acceptabelt.

Har du däremot en hoj där garantin har utgått så spelar det ingen roll.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-08-05/14:39, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Buster » 2018-08-05/14:37

Måns Ulveståhl skrev:...Har du däremot en hoj där garantin har utgått så spelar det ingen roll.
Det är nyförsäljningen och finansiering av nyförsäljningen som ger tillverkare som BMW intäkter.
Inte äldre hojar.

Är Måns måhända återförsäljare av BMW?
Eller varför detta korståg?

Aja, tråden handlar om en cykel som är på sitt trettonde och år där BMW anser att 13000:- är ett fullt skäligt pris för en service.
Kan undra vilket pris de satt om de dessutom skulle "tjänat på det".
:roll:
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-08-05/14:39

Måns Ulveståhl skrev:
Freedom skrev:Titta på priserna hos daconline i jämförelse med handlarna här i Sverige. Handlarna i Sverige lägger på 75% på priset i jämförelse med daconline vilket är helt orimligt, så valet är i det här fallet lätt.


Nja...

Däckonline (jag har själv handlat däck där).
En grossist med stora volymer, vilket ger företaget stort förhandlingsutrymme när däck köps in från tillverkarna.
Det är anledningen till det lägre priset.

En liten svensk däckhandlare har inget förhandlingsutrymme pga låg volym utan får betala ett betydligt högre pris när däck köps in.
Personlig service är den enda konkurrensfördelen som kan erbjudas kunder.
Sedan behöver givetvis den lilla svenska däckhandlaren betala sina fasta kostnader och ställa mat på bordet.

Jag försöker inte peka ut vilket av ovan alternativ som är bäst, men reagerade på den något plumpa generaliseringen.


Måns!
Ditt försök att hyfsa debatten haltar också! Är det någon som man kan göra en bra däcksaffär hos, så är det en liten däckshandlare. Dessutom så får man betala bra för den personliga service som de stora däcksfirmorna erbjuder, så det minskar knappast marginalerna på däckspriset.
Generellt tycks däckshandlarna ha goda tider. Ingen behöver köra särskilt långt för att få hjälp med sina hjul!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-08-05/14:44

Måns Ulveståhl skrev:
BrooklynS skrev:Och vi som ändå inte har någon verkstad i vår närhet, skall vi ändå gynna de inhemska drakarna?



Du menar inte har någon svensk auktoriserad verkstad?
Det är något för svenska BMW Motorrad att fundera vidare på.
Långa sträckor för kund till närmaste svenska auktoriserad verkstad innebär konsekvenser för båda parter.
Å ena sidan så behöver varje auktoriserad verkstad en viss mängd hojar för att överleva, och den mängden varierar beroende på geografiskt område.
Å andra sidan så finns det begränsningar för vad som är acceptabelt för en kund.
Jag är ganska säker på att sådan analys har gjorts av ett stort internationellt företag som BMW, och att en begränsad förlust av kunder från "ödemarken" i Sverige har funnits acceptabelt.

Har du däremot en hoj där garantin har utgått så spelar det ingen roll.


Om det är så att BMW kalkylerar med viss förlust av kunder från "ödemarken", varför skall jag då vara lojal med BMW och åka 30-40 mil för att serva mc?
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-05/14:44

Inget korståg alls Buster.
Däremot vägrar jag följa strömmen om den underbyggs av felaktiga/dåliga/populistiska argument.

Nix, jag jobbar på ett helt annat globalt svenskt företag.

Jag försöker se och förstå båda sidor av myntet.
Något som fler borde försöka.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-05/14:47

Lars-Erik,

Det är fullt möjligt att även min logik haltar emellanåt.
Jag sitter inte på alla svar.
Vad jag försöker är att diskutera något som jag tycker är av vikt, men inte så pass enögt att jag bara ser allt från ena sida.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-05/14:52

Lars-Erik Holmberg skrev:
Om det är så att BMW kalkylerar med viss förlust av kunder från "ödemarken", varför skall jag då vara lojal med BMW och åka 30-40 mil för att serva mc?


Nix, det blir ganska svårt för BMW att sälja in det till dig.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Pelle GT » 2018-09-01/18:52

Vilken debatt det blev för lite service. Vi gjorde våran servicen på andra dagen på semestern och därefter så gjorde vi Estland, Lettland och Litauen under våra två veckor i Baltikum. Kostnaden för färjorna har vi haft ändå!
Jag har svårt för att betala "ocker" priser för så kallade "mekaniker" som sällan är annat än reservdelsbytare och som sällan har några egna idéer på vad som är fel än vad datorn har att leverera i sina felkoder.
Jag har jobbat med mekaniskt underhåll inom industrin i 43 år och vet vad man skall betala för.
Hoppas att fler har mod att prova på om ni har vägarna förbi.
//Per
Pelle GT
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2015-05-05/19:04

Re: Service i Estland/Tallinn

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-07/17:20

Då kommer saken plötsligt i ett helt annat läge! Gör man en Europasemester och lägger in planerad service i något av de besökta länderna, blir ju totalkalkylen en helt annan, än om man "bara" åker till "det billiga landet" för att göra servicen och "glömmer" att ta med kostnaderna för resan fram och tillbaka etc.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst