Bror Gårdelöf skrev:Å andra sidan kan man ju ta det som en minisemester, som får kosta lite, den också.
Buster skrev:Kanske vore en affärsidé för de baltiska serviceställena... att som i transportbranschen bara skicka trailern och sen låta hämta den upp i hamnen...
JANHA skrev:Nu tror jag inte att Pelle GT avsåg att starta en ideologisk diskussion på nätet. Pelle GT ville nog endast i all välvilja upplysa om möjligheten att serva sin hoj lite billigare.
JANHA skrev:
Vissa kanske till och med är hänvisade till billigare alternativ på grund av sin ekonomi(vilket en del på forumet verkar främmande för att det kan vara så).
JANHA skrev:Nu tror jag inte att Pelle GT avsåg att starta en ideologisk diskussion på nätet. Pelle GT ville nog endast i all välvilja upplysa om möjligheten att serva sin hoj lite billigare.
Jag uppskattar den välviljan. Intressant.
Vi lever nu i en global värld. Gränserna suddas ut. Hela samhället/arbetsmarknaden påverkas. Det torde gälla även mc-marknaden. Varför skulle mc-marknaden vara skyddad ?
Improvise, adapt, overcome.......
Mc-marknaden i Sverige får väl göra som alla andra konkurrensutsatta aktörer på marknaden. Exempelvis transportbranschen är extremt konkurrensutsatt. Dom anpassar sig. Dom kan inte ta dubbelt betalt för en leverans av varor. Då väljer kunden ett annat transportbolag.
Mycket troligt att vi om några år har ett scenario där vi handlar nya mc på nätet, och marknaden för beg hojar sker helt privat med hjälp av blocket eller vad det då kan heta.
Mycket troligt att fler åker till den billigare verkstaden i Baltikum eller Ryssland eller till något annat land. Vissa kanske till och med är hänvisade till billigare alternativ på grund av sin ekonomi(vilket en del på forumet verkar främmande för att det kan vara så).
Det blev en semesterresa/övernattning med tält/utflykt/service för samma pris som en service i Sverige.
Vissa kommer alltid att ha ekonomi och vilja att dels serva på den enda dyra kvarvarande verkstaden i Sverige OCH dels även köra på en semesterresa. Bra för dom.
Bra jobbat Pelle GT. Våga välja det som är bäst för dig på den globala marknaden av varor och tjänster !!!!!
BrooklynS skrev:Och vi som ändå inte har någon verkstad i vår närhet, skall vi ändå gynna de inhemska drakarna?
Freedom skrev:Titta på priserna hos daconline i jämförelse med handlarna här i Sverige. Handlarna i Sverige lägger på 75% på priset i jämförelse med daconline vilket är helt orimligt, så valet är i det här fallet lätt.
BrooklynS skrev:Och vi som ändå inte har någon verkstad i vår närhet, skall vi ändå gynna de inhemska drakarna?
Måns Ulveståhl skrev:...Har du däremot en hoj där garantin har utgått så spelar det ingen roll.
Det är nyförsäljningen och finansiering av nyförsäljningen som ger tillverkare som BMW intäkter.
Inte äldre hojar.
Måns Ulveståhl skrev:Freedom skrev:Titta på priserna hos daconline i jämförelse med handlarna här i Sverige. Handlarna i Sverige lägger på 75% på priset i jämförelse med daconline vilket är helt orimligt, så valet är i det här fallet lätt.
Nja...
Däckonline (jag har själv handlat däck där).
En grossist med stora volymer, vilket ger företaget stort förhandlingsutrymme när däck köps in från tillverkarna.
Det är anledningen till det lägre priset.
En liten svensk däckhandlare har inget förhandlingsutrymme pga låg volym utan får betala ett betydligt högre pris när däck köps in.
Personlig service är den enda konkurrensfördelen som kan erbjudas kunder.
Sedan behöver givetvis den lilla svenska däckhandlaren betala sina fasta kostnader och ställa mat på bordet.
Jag försöker inte peka ut vilket av ovan alternativ som är bäst, men reagerade på den något plumpa generaliseringen.
Måns Ulveståhl skrev:BrooklynS skrev:Och vi som ändå inte har någon verkstad i vår närhet, skall vi ändå gynna de inhemska drakarna?
Du menar inte har någon svensk auktoriserad verkstad?
Det är något för svenska BMW Motorrad att fundera vidare på.
Långa sträckor för kund till närmaste svenska auktoriserad verkstad innebär konsekvenser för båda parter.
Å ena sidan så behöver varje auktoriserad verkstad en viss mängd hojar för att överleva, och den mängden varierar beroende på geografiskt område.
Å andra sidan så finns det begränsningar för vad som är acceptabelt för en kund.
Jag är ganska säker på att sådan analys har gjorts av ett stort internationellt företag som BMW, och att en begränsad förlust av kunder från "ödemarken" i Sverige har funnits acceptabelt.
Har du däremot en hoj där garantin har utgått så spelar det ingen roll.
Lars-Erik Holmberg skrev:
Om det är så att BMW kalkylerar med viss förlust av kunder från "ödemarken", varför skall jag då vara lojal med BMW och åka 30-40 mil för att serva mc?
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst