Bromsok samt belägg, smörjer ni ?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Bromsok samt belägg, smörjer ni ?

Inläggav F800åkare » 2018-07-31/11:40

Har märkt av ett lite sjungande ljud vid inbromsning på sista tiden, idag pallade jag upp hojen för att kolla. Lite skrapljud både bak och fram från lätt anliggning.
Tog ur beläggen och gjorde rent från smuts fram, problemet löst.
Bak så är ju oket flytande istället för som fram skivan. Pinnen som håller beläggen bak satt rätt hårt, som tur var hade mitt OK ett hål för en dorn så jag kunde knacka ut den iaf.

Gjorde rent och monterade åter, men pinnen var ju helt torr (igenbeckat med smuts även) då den kom ut och när det kommer lite smuts där så kommer det ju kärva rätt fort.

Jag la iaf lite metallfri antikärvpasta på de ytor som befinner sig inne i OKet i båda ändar, men inget på beläggens anliggningsyta.

Lägger ni på någon typ av rostskydd/smörjning på pinnar och kanske beläggens anliggningsytor ?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bromsok samt belägg, smörjer ni ?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-31/15:28

F800åkare skrev:Lägger ni på någon typ av rostskydd/smörjning på pinnar och kanske beläggens anliggningsytor ?

Baksidan av klossarna kan väl beläggas med nån antiskrikpasta . Aldrig nyttjat det .
Pinnarna är nog bra om de är ren och finputsad för då samlar de på sej mindre skit som
i sin tur kan få klossarna att fastna .
Kanske finns fler åsikter om detta .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron