R1250

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

R1250

Inläggav Håkan » 2018-08-18/07:15

Hittade en bild på nätet. Är detta nya R1250 motorn?

R1250.1.jpg
R1250.1.jpg (48.34 KiB) Visad 2014 gånger
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 5585
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R1250

Inläggav Roger Gross » 2018-08-18/10:36

Nej, det är inte nya 1250-boxern - det är nuv LC-boxern med toppar från ALPHA-Racing. De topplocken har en mycket avancerad ventilstyrning där både ventillyft och kamkurva varieras steglöst med varvtal och gaspådrag. De har genom att variera ventillyftet kunnat ta bort gasspjället i insuget och därigenom erhålls en ostörd inluft till motorn.
ALPHA-Racing har patenterat sin lösning och därmed tvingat BMW Motorrad gå en annan, mindre sofistikerad väg.
BMW Motorrad behåller gassjället men når variabel ventilöppningstid genom att insugkamaxeln har två kamkurvor/insugsventil. Vid visst varvtal och gaspådrag byter ventilen kamkurva. Fördelen med BMW:s lösning är att den är mindre komplicerad än ALPHA:s, men ALPHA:s lösning ger en effektivare motor.
BMW:s 1250 kubiks vattenboxer får jmfrt med dagens LC-boxer några hästar ytterligare men framförallt en mycket bättre vridmomentkurva på alla varvtal. Dessutom är nya 1250-boxern mjukare/har en ännu mera komfortabel motorgång över hela varvskalan. Efter Kölnmässan i oktober samt Milanomässan i november är såväl nya boxern som nya S1000-motorn officiell...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 1530
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-18/15:53

Det blir ett spännande år som avgör om min nästa hoj blir en ny R1250RS eller S1000R.
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 1123
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250

Inläggav Kovlingen » 2018-08-18/16:19

Måns Ulveståhl skrev:Det blir ett spännande år som avgör om min nästa hoj blir en ny R1250RS eller S1000R.

Vad är det för spännande med att du ska köpa för hoj :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 14657
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1250

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-18/17:11

Spännande i allra högsta grad för mig.

Får be om ursäkt om personlig glädje uttryckts.
Det ska aldrig mer ske.
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 1123
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250

Inläggav Kovlingen » 2018-08-18/17:15

Jag bara retas lite :mrgreen:
Hjärtliga från "Kovlingskrället" ! :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 14657
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1250

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-18/17:51

Roger Gross skrev: ALPHA-Racing har patenterat sin lösning och därmed tvingat BMW Motorrad gå en annan, mindre sofistikerad väg.

BMW har väl möjligheten att licenstillverka ALPHA-Racings lösning? Så "tvingat" kan diskuteras. Det kan handla om pengar, prestige eller både-och.
BMW har ju inte varit främmande för att anlita andra företag tidigare; Aprilia tillverkade de första årets F 650, Bimota ritade chassit till K 1200 RS, Rotax byggde första generationens F 800-twinnar (och även stånkorna, tror jag).
Även om det står BMW på mina bromsok, kommer de från Brembo, om jag är rätt informerad - och i alla fall en del av avgassystemet kommer från Lafranconi.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 12668
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250

Inläggav Roger Gross » 2018-08-18/18:22

Måns Ulveståhl skrev:Det blir ett spännande år som avgör om min nästa hoj blir en ny R1250RS eller S1000R.


Hej Måns,
Du tar väl en av varje... ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 1530
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250

Inläggav Roger Gross » 2018-08-18/18:24

Bror Gårdelöf skrev:
Roger Gross skrev: ALPHA-Racing har patenterat sin lösning och därmed tvingat BMW Motorrad gå en annan, mindre sofistikerad väg.

BMW har väl möjligheten att licenstillverka ALPHA-Racings lösning? Så "tvingat" kan diskuteras. Det kan handla om pengar, prestige eller både-och.
BMW har ju inte varit främmande för att anlita andra företag tidigare; Aprilia tillverkade de första årets F 650, Bimota ritade chassit till K 1200 RS, Rotax byggde första generationens F 800-twinnar (och även stånkorna, tror jag).
Även om det står BMW på mina bromsok, kommer de från Brembo, om jag är rätt informerad - och i alla fall en del av avgassystemet kommer från Lafranconi.


Nu har man hämtat en konstruktion som redan finns på BMW bil.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 1530
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-18/19:54

Då är vi eniga om, att det inte är frågan om tvång. BMW hade redan en lösning, som man ansåg vara god nog.

"Good enough" är för övrigt något jag gillar. Skribenter tenderar att gå i spinn över extrema lösningar, som sällan har någon betydelse för den absoluta majoriteten av köparna - medan man närmast negligerar en praktisk, för det stora flertalet mycket väl fungerande konstruktion.
(Det har väl mycket med mitt yrke att göra. Vi kan rätt sällan göra folk friska - undantaget diverse kirurgiska åkommor av typen blindtarmsinflammation och behandling vid olycksfall - men man kan göra en hel del för att minimera skadeverkningar, vilket blir en variant av "good enough".)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 12668
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250

Inläggav Håkan » 2018-08-18/20:52

Roger Gross skrev:Nej, det är inte nya 1250-boxern - det är nuv LC-boxern med toppar från ALPHA-Racing.
//Roger G

Ja, jag känner till ALPHA-Racing toppar till LC-Boxer, kännde tydligen inte igen den bilden...
Ska bli mycket intressant att se och provköra 1250 Boxer. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 5585
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R1250

Inläggav Roger Gross » 2018-08-18/21:48

Håkan skrev:
Roger Gross skrev:Nej, det är inte nya 1250-boxern - det är nuv LC-boxern med toppar från ALPHA-Racing.
//Roger G

Ja, jag känner till ALPHA-Racing toppar till LC-Boxer, kännde tydligen inte igen den bilden...
Ska bli mycket intressant att se och provköra 1250 Boxer. :D


Hej Håkan,
En provkörning kan bli dyr...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 1530
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250

Inläggav BrooklynS » 2018-08-19/07:23

Roger Gross skrev:
Håkan skrev:
Roger Gross skrev:Nej, det är inte nya 1250-boxern - det är nuv LC-boxern med toppar från ALPHA-Racing.
//Roger G

Ja, jag känner till ALPHA-Racing toppar till LC-Boxer, kännde tydligen inte igen den bilden...
Ska bli mycket intressant att se och provköra 1250 Boxer. :D


Hej Håkan,
En provkörning kan bli dyr...
//Roger


Det man alltid hoppas, är att nya konstruktioner inte blir alltför dyra för de första ägarna...
(ex R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST-05)
R1200GSA -15
DO D1
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 2650
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1250

Inläggav Roger Gross » 2018-08-19/11:02

BrooklynS skrev: Det man alltid hoppas, är att nya konstruktioner inte blir alltför dyra för de första ägarna...

Jag förstår precis hur du tänker och generellt gäller ju att en senare utgåva oftast är lite förfinad jfrt med en tidigare.
Men i eget intresse har jag lyssnat in läget betr 1250-boxern. Vanligtvis ganska kritiska källor inom BMW Motorrad är mycket optimistiska betr den nya motorn. Dels vad gäller robustheten i den nya ventilmekanismen, dels vad gäller motorgången som är mycket mjuk och komfortabel. Att man dessutom passat på att göra en del andra förbättringar är bara ett plus...
Motorn har dessutom funnits helt produktionsklar en längre tid så man har haft tid att göra färdigt. Att den släpps först nu är en marknadsmässig bedömning av vad som krävs för att även fortsättningsvis ligga väl till i konkurrensen med andra tillverkare.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 1530
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-19/11:08

Låter bra. Dessutom brände man väl fingrarna en del, när den tvärställda radfyran lanserades? Den led ju av en hel del barnsjukdomar, som BMW i och för sig åtgärdade kostnadsfritt, men man vill ju ha hojen att åka på - inte på verkstad för åtgärd av barnsjukdomar!
Förhoppningsvis är det, som Du skriver, att 1250-boxern är väl utprovad för lansering. Det tjänar ju både företaget och kunderna på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 12668
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-19/11:25

...så när kommer 1300 cc-boxstermotorn, år 2023?
Jag gillar att planera mina inköp :mrgreen:
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 1123
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250

Inläggav Roger Gross » 2018-08-19/11:52

Måns Ulveståhl skrev:...så när kommer 1300 cc-boxstermotorn, år 2023?
Jag gillar att planera mina inköp :mrgreen:


Det där att öka slagvolymen på en boxer med två cylindrar är inte helt enkelt. Om man ökar slaglängden blir motorn bredare och det vill man inte. Man kan göra motorn bredare om den samtidigt placeras högre i ramen, men då höjer man tyngdpunkten och det vill man inte. Nu ökar man kolvdiametern till 106 mm från 101 mm men även det har sina sidor. Man får ett förbränningsrum som är så stort/brett att det är svårt att få flamfronten att breda ut sig i tid. Och gör den inte det får man otillåtna avgasvärden. Ducati har på sin stora v-motor använt kolvar med 113 mm diameter med stora hållbarhetsproblem. Kolven är ju så låg att den nästan liknar en planbricka. Och "planbrickan" har visat sig ha tendenser att vilja böja sig/brista av förbränningstrycket. Därför bråttom att få ut V4:an...
En annan egenhet med BMW:s boxer är att cylindrarna är cirka 40 mm förskjutna eftersom vevstakarna inte sitter på samma vevsläng. Förskjutningen innebär att förbränningstrycket knuffar till vevaxeln i sidled - vänster kolv från vänster och höger från höger... Dessa kraftimpulser ökar med ökad kolvdiameter/ökad effekt. Eftersom denna kraft är olika beroende på uttagen effekt kan man inte med t ex en balansaxel få bort de upplevda vibrationerna. Det är inte för inte som en 650 eller 800-boxer går så mjukt...
Om man lyssnar på viskningar så är en boxerfyra idealisk. Även en 750-trea baserad på nya S1000-motorn.
En liten boxer med kompressor vore heller inte fel - finns ju bra plats för en kompressor över cylinderplanet.
Den som lever får se, men boxern lever säkert - den är utan tvekan BMW:s signum...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 1530
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-19/12:28

En boxerfyra vore onekligen intressant. Som Du skriver, löser den åtskilliga av de problem, som en allt större boxertwin måste dras med. Min gissning är, att om inte Honda kommit med boxerfyran på Guldvingen 1976, skulle BMW ha lanserat en vätskekyld boxerfyra vid ungefär samma tid.
Nu blev det ju den längsställda, liggande fyran/trean i stället - en både originell och lyckad konstruktion, som i olika utvecklingsstadier hängde med i 22 år, om jag räknat rätt (1984 - 2005).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 12668
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-19/12:43

Jag har stort förtroende för BMW:s ingenjörer.
Bygga motorer till både bilar och hojar kan BMW.
Fast att det ska vara så svårt för BMW att förstå att jag vill ha en RS med S1000R-motor och kardan.... :?
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 1123
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250

Inläggav Peter Nordlund » 2018-08-19/13:08

Vet man något om vikten på hela ekipaget?
Jag bara vildgissar på att den kommer öka?
(fråga kommer sig av att jag inser mer och mer hur tung min 1200gs är för mig)
MC: 2011 BMW R1200 GS
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D7 - Stockholm

Re: R1250

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-19/13:15

Peter Nordlund skrev:Vet man något om vikten på hela ekipaget?
Jag bara vildgissar på att den kommer öka?
(fråga kommer sig av att jag inser mer och mer hur tung min 1200gs är för mig)


Ryktet för GS säger +5 kilo.
Det blir att spendera vintern i benpressen på gymmet Peter :mrgreen:
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 1123
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250

Inläggav Håkan » 2018-08-19/13:18

Måns Ulveståhl skrev:...så svårt för BMW att förstå att jag vill ha en RS med S1000R-motor och kardan.... :?

Delar din uppfattning. :)
Men jag vill ha en mindre och lättare GS. Boxermotor 900-1000cc, +100hk, kardan paralevel, telelevel och 21" framhjul. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 5585
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R1250

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-19/13:28

BMW skulle tillåta plockepinn när kunderna konfiguerar sina hojar.
Tänk vilka fantastiska skapelser vi skulle kunna få till.
(Jo, jag känner till EU-krav och omöjligheten att anpassa alla kombinationer, men man kan väl få drömma?)
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 1123
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-08-19/15:06

Håkan skrev:
Måns Ulveståhl skrev:...så svårt för BMW att förstå att jag vill ha en RS med S1000R-motor och kardan.... :?

Delar din uppfattning. :)
Men jag vill ha en mindre och lättare GS. Boxermotor 900-1000cc, +100hk, kardan paralevel, telelevel och 21" framhjul. :D

Med tanke på vad en del GS-äger skruvar på sina hojar så verkar vikten inte bekymra nämnvärt ;)
Touratech lever gott på sina hasplåtar och PEAB-ställningar 8-)
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: R1250

Inläggav BmwMats » 2018-08-19/17:00

Roger Gross skrev:...Även en 750-trea baserad på nya S1000-motorn.
En liten boxer med kompressor vore heller inte fel - finns ju bra plats för en kompressor över cylinderplanet.
Den som lever får se, men boxern lever säkert - den är utan tvekan BMW:s signum...
//Roger G


Önskar MYCKET starkt att BMW åter startar produktionen av den 3-cylindriga radmotorn som satt i K75-hojarna. Gärna lite mer kubik, gärna några hästar till, gärna en kompressor eller turbo också...
Däremot skall den byggas på 80-talsvis med lite överdimensionerade prylar som håller MÅNGA år !!! :) :) :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 1239
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R1250

Inläggav Thomas Stadin » 2018-08-19/18:05

Tittar man på uppdateringarna av småsyskonen F700GS och F800GS till F750 resp F850 så har man liksom tagit några steg bakåt då de båda tex lagt på sig rejält samtidigt som fjädringsvägen för då båda blivit kortare. Hur tänkte man här?
Om trenden står sig med R1250GS kommer det tyvärr inte att bli någon sådan.
Vi håller tummarna att detta projekt har arbetat utifrån andra krav!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R1250

Inläggav Roger Gross » 2018-08-19/18:34

[quote="Bror Gårdelöf"]Det lär nog inte hända - men om de delar en K 1600-spis i två, får de ju två moderna trepipar i vettig storlek. Skulle kunna bli intressanta konkurrenter till Yamahas, Triumphs och MV Agustas tripplar i samma storleksklass.

K1600-motorn har konstruerats för att bli så smal som möjligt med tanke på att det är en tvärsexa. Dvs liten kolvdiameter och långslagig. Samma idé som när K100/1100/1200 med liggande cylindrar och längsmonterad vevaxel konstruerades - fick inte bli för lång. Den för slagvolymen lilla kolvdiametern tillåter inte tillräckligt stora ventiler för att det ska bli en högeffektiv motor. Och detta blir än tydligare med den lägre cylindervolym som en trepip är tänkt för.
S1000-motorn däremot har alla de egenskaper som med dagens tekniknivå ger en mycket effektiv motor. Ta bort en cylinder och du får marknadens bästa trepip!
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 1530
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250

Inläggav Roger Gross » 2018-08-19/18:47

Thomas Stadin skrev:Tittar man på uppdateringarna av småsyskonen F700GS och F800GS till F750 resp F850 så har man liksom tagit några steg bakåt då de båda tex lagt på sig rejält samtidigt som fjädringsvägen för då båda blivit kortare. Hur tänkte man här?
Om trenden står sig med R1250GS kommer det tyvärr inte att bli någon sådan.
Vi håller tummarna att detta projekt har arbetat utifrån andra krav!


Att den nya R1250 GS ökar några kilon (<5 kg) beror till största delen på att avgassystemet måst förändras för att klara kommande emissionskrav. Ljudnivån sänks från nuvarande 92 dB till 88 dB - en mycket märkbar nivåsänkning!
En väg att nå en lägre vikt är att ersätta nuvarande trådekerfälgar med annan typ, ersätta telelevern med en teleskopgaffel samt ersätta nuvarande paraleverkonstruktion med en annan. Hondas kardankonstruktion på VFR1200 anses vara en mycket lyckad lösning.
Räkna med att dessa förändringar kommer så småningom...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 1530
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250

Inläggav BrooklynS » 2018-08-19/18:50

Ersätta Telelever = slut på anledning att välja BMW.
(ex R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST-05)
R1200GSA -15
DO D1
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 2650
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1250

Inläggav Roger Gross » 2018-08-19/18:57

BrooklynS skrev:Ersätta Telelever = slut på anledning att välja BMW.


Vissa GS-utföranden kommer nog att behålla telelevern, men vissa utföranden får teleskopgaffel...
/Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 1530
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-19/20:30

Till Roger: Mitt förra inlägg var inte gravallvarligt - och jag tror Dig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 12668
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250

Inläggav Anders Nedemark » 2018-08-20/17:47

Är det nån som vet vilken modell som får nya 1250 motorn? Kommer den nästa sommar?
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 480
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: R1250

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-20/18:03

Enligt rykten:
GS först men detta gäller alla modeller med Boxstermotor (utom RnineT skulle jag tro).
I produktion from september i år.

Herr Gross kanske kan verifiera ;)
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 1123
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250

Inläggav Håkan » 2018-08-20/19:21

Kovlingen skrev: en 100%-ig protestgrupp bland


Måns Ulveståhl skrev: vi på gränsen att blir hårt modererade

Sköt er i "min" tråd! :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 5585
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R1250

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-20/19:28

Jag kollade tidigare på ALPHA-Racings lösning.
60000 Kr skulle ett sådant kit kosta om jag minns rätt.
Lika bra att köpa en ny hoj alltså.
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 1123
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-21/22:25

Håkan skrev:
Måns Ulveståhl skrev:...så svårt för BMW att förstå att jag vill ha en RS med S1000R-motor och kardan.... :?

Delar din uppfattning. :)
Men jag vill ha en mindre och lättare GS. Boxermotor 900-1000cc, +100hk, kardan paralevel, telelevel och 21" framhjul. :D

Typ någon mellanting mellan en Urban GS 1200 eller vad den heter och en ur GS som väl var på ca 800 cc, men med modern teknik i en 900 cc motor och lätt chassie. Ingen dumt tanke. Men det blir väl lite knas mot f serien kan jag tänka
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4667
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: R1250

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-21/22:51

Då jag vet att BMW kan hitta på teknik, även om jag kan tycka att det vore kul med lite driftsäkerhet också ;)
Så skulle jag önska att nya 1250 GS skulle få 2 wd via elektrisk drivning på framhjulet samt möjligheten till 21" framhjul. Även en automat som Africa Twin har skulle nog locka iaf. mig. JAg vet ej om jag har någon form av kommande reumatism eller något eller bara allmänt klen i händerna. Men vid mycket frikopplande är jag helst slut i näven och har ont. Där har AT aut, fåttmycket pluss poäng. MW har tekniken i huset.

Det är ju kul att läsa om förbättringar i konstruktionerna hos BMW mc.
De nyare luft / oljekylda boxrarna verkar hålla spelet riktigt bra på ventilerna enligt Håkan R. Och det är ju bra.

De nya vattenkylda bör ej vara sämre vad gäller ventilerna.
Det trista är väl knappsatser, gaffelben etc som strulat. Men även honda har ju ärvt fel på knappsatser, samma leverantör?

När Roger skriver att nya motorn körts ordentligt etc, finns hopp för god kvalitet. Det jag klurar på vad gäller den konstruktionen är service kostnaden.
Honda hade under en tid V-tec på sina VFR 800. Fördelen var att man fick två ventilsteknik på låga varv och 4 teknik på höga varv. Det gav visserligen en markant puckel men det trollades bort med en Powercommander.
Dock blev ventilkontrollen så löjligt dyr att få verkstäder köpte in den för att simulera att två extra ventiler var öppna vid kontroll.
Det vvar en grov miss från Honda. Hoppas inget liknande övertramp sker från BMW med nya motorn.

Det jag också önskar vore att klonket i drivlinan försvannn. MAn måste passa med gasen för att få det lite mjukt.
Har ej kört konkurenter med kardan, men de som gjort, även mc magasin säger att lastväxelreaktionerna ej finns hos t.ec Super Tennere.
Så BMW bör detaljstudera Även dess uppbyggnad.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4667
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: R1250

Inläggav Peter Nordlund » 2018-08-23/20:04

Aningen OT men postar det ändå

Another interesting thing that is not decided (or announced yet) refers to the motorcycles. The Long Way team used BMW R1150GS for "The Long Way Round" and R1200GS Adventure for the "Long Way Down". At this moment, Boorman is a brand ambassador for Triumph and McGregor worked with Moto Guzzi. But it won’t be a big surprise to see the guys riding the new BMW R1250GS, rumored to be revealed this fall.


källa
https://riders.drivemag.com/news/ready-for-the-long-way-up-the-boys-are-back

Och jag snodde tipset från FB, J Lindström och antog att det inte skulle hitta hit ;)

Oavsett vad så skulle det sannolikt vara grym marknadsföring för BMW, men jag tvivlar på att dom lyckas få till det med anledning av ovan redan supportade märken, men hoppas!
MC: 2011 BMW R1200 GS
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D7 - Stockholm

Re: R1250

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-23/20:47

Det vore väl inte mycket till avtal, om de kunde börja köra BMW, medan de är kontrakterade av konkurrenter?
Sedan är det en annan sak, om Triumph respektive Moto Guzzi skulle ställa upp med nödiga resurser för något nytt större äventyr - hurdant det nu skulle vara uttänkt.
Vi får se.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 12668
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster