Sida 1 av 1

Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-29/07:36
av Blixtein
Gillar hur däcket ser ut. Inte läst något dåligt om det än. Någon som testat?

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-29/20:09
av Dennis Johansson
Ej hört om däcket ens, men efter att ha sett foton nu så tycker jag det liknar Michelin Annakee 1 och 2
Det däcker har jag däremot kört mycket på och Om det däck har jag följande positiva saker att säga.
1. Det bygger värme fort i kall väderlek och ger då bra grepp på kalla vägbannor. Endast en gång har jag på slät asfalt kunnat köra ifrån två personer som normalt är löjligt mycket snabbare en mig och det var med detta däck en kall vår när isen ej släppt från sjöarna. Deras Pilot Road släppte, inte Anakee.
2. Det är grymt på att flytta stora mängder vatten, och är i övrigt tryggt på blött underlag.
3 Det håller i fint på asfalt i torrt också.
Nackdelar
1. Detär ett asfalts däck, i stort sett endast.
2. Livslängden är ej lika bra som ett pilot Road med dual compound

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-29/21:09
av Blixtein
Tack för erfarenheterna kring anakee som jämförelse. Som du skriver så ska detta fungera bra på vått underlag, vilket med undantag för denna sommaren är vanligt förekommande. Det annonseras dock ut som ett 50/50 däck. Dom har även ett däck som heter trailrider som ska vara ett 90/10 däck. Dom Tillverkas i England

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/02:33
av Thomas Stadin
Köp hellre däck från en etablerad premiumtillverkare.
Avon spelar tyvärr inte i samma liga som Michelin/Metzeler/Pirelli/Dunlop/Bridgestone/Continental.

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/06:37
av Blixtein
Thomas Stadin skrev:Köp hellre däck från en etablerad premiumtillverkare.
Avon spelar tyvärr inte i samma liga som Michelin/Metzeler/Pirelli/Dunlop/Bridgestone/Continental.

Är detta din personliga erfarenhet? Heidenau med sitt populära k60 räknas inte in i denna grupp?

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/07:10
av BrooklynS
Thomas Stadin skrev:Köp hellre däck från en etablerad premiumtillverkare.
Avon spelar tyvärr inte i samma liga som Michelin/Metzeler/Pirelli/Dunlop/Bridgestone/Continental.


Jag håller definitivt med. De hundralappar man sparar står på intet sätt i paritet med de försämrade egenskaperna i jämförelse med toppdäcken.

De populära grova Heidenaudäcken är specialiserade för ett visst ändamål och faller igenom totalt på vissa punkter (tex våtgrepp på asfalt mm) varför man skall veta vad man gör när man beställer dem.

Utseendet på däcken saknar nästan helt relevans när det gäller att beskriva ett däcks egenskaper. Det är uppbyggnad av stomme, gummiblandning (/-ar), vikt, styvhet, exakt mönsterutformning mm mm som avgör hur däcket beter sig på cykeln. Var därför försiktiga med att dra slutsatser baserat på ett däcks utseende.

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/07:15
av Blixtein
Hade dock inte sparat något direkt på att köpa det däcket då det är dyrare än k60 och ungefär samma som många andra. Vad skulle ni tipsa om för däck för 70asfalt 30grus?

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/07:30
av BrooklynS
Blixtein skrev:Hade dock inte sparat något direkt på att köpa det däcket då det är dyrare än k60 och ungefär samma som många andra. Vad skulle ni tipsa om för däck för 70asfalt 30grus?


I verkligheten och räknat i mil brukar det likt förbannat bli 95/5... :) Därför är de flesta däck anpassade till det.

Ett däck som seglat upp som en bra kompromiss verkar vara Pirelli Scorpion Rally STR. Det är ett radialdäck med bra våtgrepp på asfalt, lång livslängd och bra stabilitet och smälter inte ned på motorväg med 2 pax. Givetvis inget terrängdäck men enligt de som kört på däcket bättre än man kan tro även på grus.

Annars är förstås Michelin Anakee 3 ett bra däck, men det låter väldigt mycket och ser inte så tufft ut.

Metzeler Tourance/Next har även det många tillskyndare.

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/08:38
av Bror Gårdelöf
Må vara, att Avon inte räknas i den definitiva toppligan, men dåliga är de knappast.
Jag har skrivit om det förr: Kompisen, som fick punktering, som han inte kunde laga själv, sent en fredag. Bärgaren kände emellertid till en gummiverkstad, "som nog hade öppet", och så var det.
I sådana lägen får man ta, vad som bjuds. Alltså åkte han därifrån med ett nypålagt Avon Roadrunner - och kunde fullgöra den Iron Butt han påbörjat, trots totalt ett par timmars försening.
Jag frågade honom senare, om han hade någon kritik att rikta mot det däcket, och svaret var nej - men nästa svål blev Michelin.

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/09:06
av Blixtein
Jag har iaf inte hittat några negativa omdömen, snarare tvärtom. Folk som annars kört med dom kändare märkesdäcken och testat dessa och varit väldigt nöjda. Alltså folk som faktiskt kört med däcken och fått ut bra miltal med.

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/09:20
av Bror Gårdelöf
Jag gissar, att om de testas med MOTORRAD:s metoder mot premiummärkenas motsvarigheter, kommer de att få sämre resultat. MOTORRAD pressar naturligtvis svålarna till gränsen, just för att få reda på var gränsen går för respektive däck. Sedan är det en annan sak, om "den vanlige föraren" märker någon skillnad.

Dock: I oförutsedda extremsituationer (uppdykande vilt bakom en kurva, mötande bil, som skär en kurva etc) kan sådan skillnad märkas - och eventuellt vara avgörande - vilket rimligen är orsaken till, att jag inte sett Avon bland de testade däcken så långt tillbaka, som jag kan minnas.

Men - som sagt - att de (eventuellt) inte är lika bra som toppdäcken, betyder inte, att de självklart är dåliga.

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/09:59
av BrooklynS
Bror Gårdelöf skrev:Må vara, att Avon inte räknas i den definitiva toppligan, men dåliga är de knappast.
Jag har skrivit om det förr: Kompisen, som fick punktering, som han inte kunde laga själv, sent en fredag. Bärgaren kände emellertid till en gummiverkstad, "som nog hade öppet", och så var det.
I sådana lägen får man ta, vad som bjuds. Alltså åkte han därifrån med ett nypålagt Avon Roadrunner - och kunde fullgöra den Iron Butt han påbörjat, trots totalt ett par timmars försening.
Jag frågade honom senare, om han hade någon kritik att rikta mot det däcket, och svaret var nej - men nästa svål blev Michelin.


Är det ett argument för att Avon Roadrunner är ett bra däck? Eller ett dåligt? Eller vad är det egentligen?

Det säljs massor av däck av alla de slag men om man vill ta sig till generella råd oavsett om det handlar om bildäck, mcdäck eller andra däck så skall man fundera på om det är värt att köpa andra däck än de som håller sig i toppligan år efter år.

Vid oberoende tester så visar det sig att bromssträckan kan skilja flera meter vid en inbromsning från 100 km/h bara mellan ett toppdäck och ett i mellanklassen (några hundringar billigare). Till lågprisdäck kan det skilja tiotals meter, särskilt stor brukar skillnaden vara vid våt vägbana. Det sista innebär att man istället för att hinna stanna kör in i hindret med mellan 50 och 70 km/h. Hål i huvudet.

När det gäller säkerhetsdetaljer som däck och bromsar vill jag definitivt avråda från kåserande relativiseringar av skillnader och att leda in tankegångarna på att det på något sätt handlar om tycke och smak.

Det gör det inte.

Däcken är den enda komponent som avgör väggreppet på din motorcykel. Köp det bästa som finns, skillnaderna är större än vad man tror både vad gäller väggrepp som uppträdande och livslängd. Bli inte förvånad om kostnaden per mil blir LÄGRE med ett dyrare kvalitetsdäck.

Varför billiga däck ändå säljs är för att det finns kunder som tror att nästan lika bra duger.

Jag vill inte inleda någon sidodiskussion utan bara klargöra att alla ämnen inte lämpar sig för filosofiska betraktelser. No offence i övrigt!

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/10:04
av Magnus Brobeck
+1 Bra skrivet Mr B (Stefan)

Med vänlig hälsning, Magnus

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/11:41
av Bror Gårdelöf
Mina rader hade två syften:
1. Däcks kvalitet är inte binär; "Bra" eller "dålig". De finns på en skala. (Också inom toppsegmentet finns ju skillnader mellan däcken, även om den verkar tendera att bli allt mindre med åren.) Vad gäller Avon Roadrunner kan konstateras, att det i alla fall inte är något dåligt däck, för det borde kompisen ha märkt. Han inte bara fullgjorde sin Iron Butt (Motala - Narvik) utan blev så inspirerad av idén, att han gjorde om den åt andra hållet, när han åkte hem igen samma sommar! Någonstans längs alla de mil, som han lade, innan svålen var slut, borde han ha märkt skillnad. Men han tillhör förstås inte de, som prompt skall ta ut maxprestanda ur däcket i regn. Till det kommer, att han veterligen inte hade Avon framtill, så han hade ett bra premiumdäck där - att tillgå vid behov av maximal bromsförmåga.
2. TS har ställt en fråga och förtjänar ett svar. I mitt svar ligger, att premiumdäck är de bästa - vilket inte innebär, att allt annat är dåligt. De nackdelar, som BrooklynS tar upp, finns ju med i mina ovanstående rader, om än formulerade på annat sätt!
Därefter är det upp till TS att själv fatta beslut.

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/12:36
av Pedro
Det er mange år siden jeg hadde erfaring med Avon, men jeg kjøpte et sett tidlig på 90 tallet. (Husker ikke modellen) Kjørte vanligvis på Michelin på den tiden.

Livslengden på Avon dekkene var uslåelig, men de var svært harde og våtgrepet var nesten fraværende. Hadde mange "slipp" på våt vei med de dekkene. De Michelindekk jeg vanligvis kjørte på var i en helt annen liga når det gjaldt grep.

Men som sagt, dette er mange år siden og Avon kan ha tilegnet seg forbedret teknologi og fått fram dekk med bedre egenskaper.

Kjøper dog aldri Avon igjen, holder meg til premium merkene.

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/12:38
av Bror Gårdelöf
Då är vi två - dvs jag har aldrig kört på Avon, men det är premiumdäck, som gäller.
(En intressant reflexion är, att Metzeler Roadtec 6, som var deras premiumdäck en bit in på 2000-talet, i regel fick omdömet "lång hållbarhet men dåligt våtgrepp". Våtgreppet på dagens motsvarighet hos Metzeler är MYCKET bättre, om man får tro testerna. Huruvida det gått ut över körsträckan, vet jag inte, men det är ett intressant exempel på, att utvecklingen pågår hela tiden. "Gårdagens bästa är medelmåttigt idag.")

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/13:01
av BrooklynS
Bror Gårdelöf skrev:Vad gäller Avon Roadrunner kan konstateras, att det i alla fall inte är något dåligt däck, för det borde kompisen ha märkt.


Bäste Bror,

det är precis detta med anekdotisk bevisföring som är bedrägligt när man talar om så viktiga saker som däck. Ingenting kan "konstateras" utifrån din kompis 160-milatur förutom att det möjligen höll luften.


Läs mitt förra inlägg en gång till. Det handlar i slutändan om säkerhet för andra motorcyklister och vi borde alla vara så pass medvetna att vi inte talar mot bättre erfarenhet och fakta när det gäller sådana ting.

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/13:09
av Bror Gårdelöf
Jag kan bara skriva samma sak: Läs mina tidigare inlägg. Ingenstans påstår jag, att Avon tillhör toppdäcken (faktiskt tvärt om, eftersom det inte testas bland dem), och i det ligger, att de inte levererar samma prestanda som de bästa. I det är vi överens. Skillnaden är förmodligen, att jag inte likställer "icke toppdäck" med "dåligt däck".
Efter att TS fått veta detta, har han att fatta ett eget beslut.

Kompisen gjorde dessutom inte EN 160-milatur utan TVÅ - plus att han förstås körde slut på däcket, vilket bör ha inneburit någonstans mellan 1 000 och 2 000 mil. Jag antar, att om det varit ovanligt kort- eller långlivat, skulle jag ha fått veta det.

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/13:17
av Magnus Brobeck
Jag gjorde bara för skojs skull en tumregelstabell som visar lite hur en bromssträcka ändras med fart. Observera den gör inte gällande att vara exakt utan mer en fingervisning. Ett bra däck kanske är lite kortare sträcka och ett dåligt lite längre. Det är inte där som huvudfokus ligger i tabellen utan "hur mycket fart man har kvar" när man har x meter bromssträcka kvar.

Bromssträcka BMW.pdf
Bromsträcka i olika farter
(8.93 KiB) Nerladdad 288 gånger


När man jämför olika däck och hur dessa bromsar (exvis Motorrads tester) så är det inte ovanligt att det skiljer upp till 5 meter mellan olika däck. Utan att påstå att siffrorna är 100% exakta så kan man ändå konstatera att 0,5 m innan stopp har man ff 10 kmh kvar och vid 2 m är det ca 20 kmh kvar som skall bromsas bort.
Går man ända till 5 m är det sannolikt över 30 kmh i timman kvar och då börjar vi komma upp i farter som kan innebära fatala konsekvenser. Man brukar, som tumregel, säga att vid 30 kmh överlever 90% och vid 40 kmh (8 m) omkommer 90% av de oskyddade trafikanterna.

Så visst har några meter hit eller dit avgörande betydelse i fel ögonblick.

Jag tror att det var detta som BrooklynS syftade på, inte om det ena däcket rullar 1100 mil och det andra 1200.

Med vänlig hälsning, Magnus

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/13:56
av Bror Gårdelöf
Helt enig. Till det kommer, att renodlade asfaltdäck som regel ("Alltid" är ett farligt ord!) har bättre prestanda på asfalt. Konstigt vore det annars! Men på grus är de (avsevärt) sämre.
ERGO: Stoppsträckan är höggradigt beroende av däck och underlag - och att hitta den optimala kombinationen för den enskilda individens körning är som tulipanarosen; lätt att säga, svårare att göra.

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/14:32
av Måns Ulveståhl
...men mer sannolikt om något av toppdäcken väljs.
Vilket var herr BrooklynS poäng.

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/15:10
av Blixtein
Jag har fattat poängen. Har även läst många trådar om dom så kallade premiumdäcken där folk varit besvikna på både det ena och det andra. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om kostnaden, det är sekundärt för mig. Undrade allmänt om däcket eftersom jag läst en del positiva recensioner om det däcket av firmor och användare. Någon nämnde även att dom hade börjat samarbeta med michelin men hittar tyvärr ingen källa på det.

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/16:08
av Håkan
Blixtein skrev:Heidenau med sitt populära k60

Populärt kanske för att det är billigt. :)
Heidenau, ett lågprisdäck från forna Östtyskland, har nog långt kvar innan dom platsar bland premiumdäcken...

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/16:27
av Bror Gårdelöf
Blixtein skrev: Undrade allmänt om däcket eftersom jag läst en del positiva recensioner om det däcket av firmor och användare. Någon nämnde även att dom hade börjat samarbeta med michelin men hittar tyvärr ingen källa på det.

Där har Du ett problem, som BrooklynS och jag förmodligen är eniga om; Det finns gott om både privatpersoner och skribenter, även i hojtidningar, som tycker något om något, men det rör sig ytterligt sällan om väl genomförda tester, där man i möjligaste mån mäter, hur däcket fungerar - och jämför med konkurrenternas produkter.

Tar man mig själv som exempel, tycker jag, att Michelin gör bra hojdäck och är van vid dem - men jag har inget personligt underlag för att påstå, att de är varken bättre eller sämre än andra fabrikat. Däremot läser jag MOTORRAD:s tester, och de är nog det minst dåliga vi har att tillgå, när det gäller att välja däck.

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-08-30/22:14
av Blixtein
Skulle detta anses som ett bättre val ”perelli scorpion mt90 AT”

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-09-01/11:39
av Blixtein
Hur är det att kombinera däck? Tex tkc70 bak och något annat fram.
Någon som kör så med 21” fram?

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-09-01/11:55
av BrooklynS
Blixtein skrev:Hur är det att kombinera däck? Tex tkc70 bak och något annat fram.
Någon som kör så med 21” fram?



Rent generellt så är däck konstruerade för att användas i par. Det innebär att egenskaperna hos hojen kan bli väldigt annorlunda när man blandar.

Sedan finns det förstås de som utifrån förvärvad och dokumenterad kunskap gör vissa kombinationer av däck och storlekar för tex vinterbruk osv. Men då behöver man sällan fråga på Internet... :lol:

Stalltips: Köp däcken i par.

Vad är det för MC du skall ha dem på?

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-09-01/21:04
av Gunnar Elmgren
Det man absolut bör undvika är, att blanda diagonaldäck ("Bias Ply") med radialdäck ("Radial Ply").
T ex är Continental TKC70 ett radialdäck, och TKC80 är ett diagonaldäck.

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-09-03/18:53
av Julton
Alltid interessant å lese de ulike meninger om dekk og deres egenskaper. Tipper Avon er et toppdekk i de markedet som det selges mest Avon, f.eks. England..
Våtgrep eller ikke, det har mye å si hvilken type asfalt men kjører på, det er store ulikheter. Svensk asfalt i Skåne er sikkert ganske annerledes enn på Nordkapp. Hvis det glipper i Bergen, er dekket da ubrukelig i Umeå?

Fortsatt antar jeg 95% av de som kjører MC i Norden er langt unna yttergrensene på dekkenes egenskaper.
Så fortsett å diskuter, blir spennende å se slutningen :-)

Re: Avon Trekrider!

InläggPostat: 2018-09-07/17:52
av Bror Gårdelöf
Blixtein skrev:Hur är det att kombinera däck? Tex tkc70 bak och något annat fram.
Någon som kör så med 21” fram?

I Sverige är det nog den resandes ensak, och jag har ingen åsikt i sakfrågan - men åker Du till Tyskland, kan det nog bli problem. Fler än jag har läst uppgifter om, att tysk polis är noggrann med, att det är "samma" däck på båda hjulen. Men för mig är detta hörsägen, så ta uppgiften för, vad den kan vara värd.