Sida 1 av 1

Vindruta r1200r

InläggPostat: 2018-08-29/19:49
av Rudde65
Hej!
Ny här så hoppas de blir rätt nu.
Jag har en 1200r -16 som jag skulle vilja ha en större ruta på. Förslag någon?Är 180cm.
Mvh Micke

Re: Vindruta r1200r

InläggPostat: 2018-08-31/08:20
av Timmervikaren
Hej!
Välkommen!

Jag är lika lång som du, och har den äldre versionen av R1200R, en 2008.
För min del har det varit tvärtom. Jag har bytt från touringrutan till en mindre sportruta. Mindre oljud av tubulens och vindskyddet är marginellt sämre med den mindre rutan.

Varför vill du ha en större ruta?
Turbulensoljud eller vindskydd?

Re: Vindruta r1200r

InläggPostat: 2018-08-31/11:25
av Måns Ulveståhl
Hur stor är större? Original finns det ju ingen ruta.
Syftet styr, och efterfrågas även ovan.

Exempelvis en ruta stor som en ladugårdsdörr lär göra livet tyst, men kommer inte att ge någon bra ventilation/avkylning.

Det finns ett oändligt antal varianter till en R1200RS på eftermarkanden, och några av dessa kan säkert vara aktuella även för R1200R.
Beroende på syftet som sagt.

Re: Vindruta r1200r

InläggPostat: 2018-08-31/12:32
av Roger Gross

Att hitta ett bättre fungerande kåpglas är inte helt enkelt. Man kan tro att lösningen är ett högre/bredare kåpglas. Enligt mina dyrköpta erfarenheter kanske vindtrycket minskar något men turbulensen ökar till en jobbig nivå. På både R1200GSA och R1200RS kör jag med "glas" från tyska MRA. Glasen är inte högre men försedda med en ställbar liten vinge som sitter några cm framför glasets överkant. Fungerar suveränt! Grejen är att vingen skickar luftströmmen över hjälmen men släpper dessutom in tillräckligt mycket vind för att förhindra turbulens.
Alltså samma princip som kåpglasen från amerikanska LaminarLip.
Vänliga hälsningar,
Roger G

Re: Vindruta r1200r

InläggPostat: 2018-08-31/14:52
av Magnus Brobeck
Hej

Jag har en R1200R 2015 och har använt både BMW Sportrutan och den som kallas Touringruta. Har du vägarna förbi Halmstad så kan du få prova. JAg tycker att båda funkar bra från turbulenssynpunkt och då är jag 183 cm.
Jag hade touringrutan när jag fick för mig att åka långt på maskinen och då var den guld. Annars föredrar jag att det lite blåsigt, det blir mer mc då (ibland, speciellt när det inte regnar. ;-) )

Det testades i en amerikansk mc tidning som bara fokuserar på BMW (BMW MC Mag) och där var BMW´s båda ansedda som turbulensfria.

Med vänlig hälsning, Magnus

Re: Vindruta r1200r

InläggPostat: 2018-08-31/15:21
av Hasse Gustafsson
Fråga till Roger,
Kan en MRA-ruta fungera för mig som är 193cm?
BMW 1200GS, 2010
Kör nu helt utan ruta.

Re: Vindruta r1200r

InläggPostat: 2018-08-31/16:53
av Roger Gross
Hasse Gustafsson skrev:Fråga till Roger,
Kan en MRA-ruta fungera för mig som är 193cm?
BMW 1200GS, 2010
Kör nu helt utan ruta.

Hej Hasse,
Om du väljer den MRA-ruta som har en justerbar vinge i överkant men framför huvudrutan är förutsättningarna goda att du ska bli nöjd...
Observera att det INTE är en vinge som kläms fast på rutans överkant - vingen sitter FRAMFÖR huvudrutan och kan både höjas, sänkas och vinklas till en position enligt önskemål.
Mvh,
Roger G
PS Minns inte beteckningen helt säkert, men kolla på MRA VARIO

Re: Vindruta r1200r

InläggPostat: 2019-06-12/07:55
av Hasse Gustafsson
Har nu införskaffat en MRA ruta till min GS.
Efter att testat olika inställningar så fungerar den någorlunda.
Fick sänka sadel (tyvärr) och då är vindbruset reducerat runt hjälmen.
Passformen på rutan kunde vara bättre. För korta skruvar medskickade till
främre fästet. Hål felplacerade, fick utesluta bussningar för att kunna montera skruv.
Hur mycket sparar man på att skicka med 3mm kortare skruv?